برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان این 8 روش را به خاطر بسپارید

خیلی از افراد با کاهش وزن ناخواسته در ماه رمضان به مشکل برمی‌خورند. علت کاهش وزن در ماه رمضان چیست و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟ الگوهای غذایی ما تقریبا در همه ماه‌های سال به یک شکل است. اما در ماه رمضان به جای صبحانه، نهار، شام و میان وعده‌ها، تمامی وعده‌ها را […]

برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان، لازم است کالری دریافتی روزانه خود را کنترل کنید و بین وعده های افطار و سحری، میان وعده های مناسب و سالم میل کنید.
4.4 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 19005

تاریخ انتشار

خیلی از افراد با کاهش وزن ناخواسته در ماه رمضان به مشکل برمی‌خورند. علت کاهش وزن در ماه رمضان چیست و برای جلوگیری از آن چه باید کرد؟ الگوهای غذایی ما تقریبا در همه ماه‌های سال به یک شکل است. اما در ماه رمضان به جای صبحانه، نهار، شام و میان وعده‌ها، تمامی وعده‌ها را در مدت کوتاهی میل می‌کنیم. در نتیجه این الگوهای غذایی است که تغییر می‌کند، نه سبک غذایی. به همین دلیل است که بعضی از افراد تلاش می‌کنند در طول ماه رمضان دچار کاهش یا افزایش وزن نشوند و یا حتی وزن کنونی خود را  حفظ کنند. در واقع روزه گرفتن برای حفظ وزنی سالم بسیار چالش برانگیز است به خصوص اگر غذای دریافتی کمتر از نیاز بدن باشد. اما برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان چه کارهایی می‌توان انجام داد؟ در ادامه راه‌حل‌هایی را برای پیشگیری از کاهش وزن در ماه رمضان بررسی خواهیم کرد.

آیا باید نگران کاهش وزن در ماه رمضان باشیم؟

جای نگرانی نیست، مگر آنکه وزنتان روی مرز سلامت و یا کمبود وزن باشد. با حساب کردن شاخص توده بدنی (BMI) متوجه  کمبود وزن خود خواهید شد. اگر BMI شما ۱۸٫۵ یا کمتر از آن بود پس وزن شما پایین تر از حد طبیعی است و باید از کاهش وزن بیشتر پیشگیری کنید. برای به دست آوردن میزان BMI خود باید توان دوم قدتان را محاسبه کنید. عدد به دست آمده را تقسیم بر وزنتان به کیلوگرم کنید. برای محاسبه‌ی BMI می‌توانید اطلاعات جسمانی خود را در جدول زیر وارد کنید:

چرا بعضی از افراد در طول ماه رمضان وزن کم می‌کنند؟

گاهی روزه داری ممکن است ۱۳ ساعت یا بیشتر طول بکشد. در این مدت بدن به گلوکز (یا همان قند) نیاز دارد چرا که به عنوان منبع انرژی از آن استفاده می‌کند و برای عملکرد درست بدن ضروری است. گلوکز حاصل از غذاها حداکثر ۵ ساعت باقی می‌ماند و بعد از آن بدن از ذخایر چربی خود برای به دست آوردن انرژی مورد نیاز استفاده می‌کند. پر نکردن و یا جایگزین نکردن این ذخایر پس از روزه‌داری سبب کاهش وزن می‌شود.

افراد با کمبود وزن معمولا اشتهای زیادی ندارند. بنابراین ممکن است در وعده‌ی افطار پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری کنند، بدون اینکه نیاز بدنشان تامین شده باشد. افرادی که دچار اضافه وزن هستند دقیقا برعکس عمل می‌کنند و به همین دلیل در ماه رمضان چاق‌ها، چاق‌تر و لاغرها، لاغرتر می‌شوند.

راهکارهای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان

۱- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ افطار را در دو مرحله میل کنید

بعضی از افراد تنها با خوردن سالاد و سوپ احساس سیری می‌کنند؛ در نتیجه تنها مقدار بسیار کمی از غذای اصلی را می‌خورند. چنین حالتی سبب دریافت ناکافی کالری و از دست دادن وزن می‌شود. باید وعده افطار خود را در دو مرحله میل کنید. در مرحله اول خرما، سوپ و سالاد بخورید و بعد از خواندن نماز و کمی استراحت به سراغ وعده اصلی بروید. با این کار به معده فرصت داده‌اید تا برای وعده‌ی بعدی، خود را آماده کند.

یکی از راه های جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان، صرف وعده افطار در دو مرحله است.

۲- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ آب را بین وعده‌های غذایی ننوشید

اگر در طول ماه رمضان خیلی زود احساس سیری کردید، مطمئن شوید که آب را بین وعده‌های غذایی و نه همراه با آنها می‌خورید. در ابتدای افطار یک لیوان آب بنوشید سپس چند دقیقه صبر کنید و از غذای خود لذت ببرید. ۶ تا ۷ لیوان مایعات را بین ساعات دیگری که روزه نیستید، تقسیم کنید.

۳- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ ظرف خود را با کالری‌های سالم پر کنید

مقدار زیادی روغن زیتون به سالاد خود اضافه کنید و یا در کنار غذای خود زیتون بخورید. به سالاد خود آجیل اضافه کنید. سوپ‌ها را با اضافه کردن خامه از نظر کالری تقویت کنید. روی برنج خود کره بریزید. همچنین به جای آب از آبمیوه و اسموتی استفاده کنید. شیر خرما، کره‌ی بادام زمینی و انواع معجون‌ها نیز گزینه خوبی برای افطار و سحری هستند.

می‌ترسی توی ماه رمضان وزنت پایین بیاد؟
یه راه حل فوق‌العاده برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان، توجه به نوع و اندازه‌ی وعده‌های بین افطار تا سحریه.
تناسب اندامتو دست دکتر کرمانی بسپار!
برای ثبت نام کلیک کن
call-to-action

۴- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ بین افطار تا سحر میان میان وعده‌های مغذی میل کنید

بعد از افطار چند ساعت تا سحر فرصت دارید و باید از غذاهای مناسبی استفاده کنید. میان وعده‌هایی با حجم کم و کالری بالا مانند موز به همراه کره بادام زمینی بخورید. آبمیوه، اسموتی، ساندویچ پنیر به همراه شیر پرچرب و آجیل نیز گزینه‌های خوبی هستند. این موارد علاوه بر اینکه کالری بالایی دارند بسیار مغذی هستند. این غذاها کمک می‌کنند نه تنها از کاهش وزن پیشگیری کنید، بلکه تا پایان ماه رمضان مقداری به وزن خود نیز اضافه کنید.

۵- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ وعده سحر را فراموش نکنید

رسیدن به مواد مغذی مورد نیاز با خوردن یک وعده در روز بسیار دشوار است. به همین دلیل بسیار مهم است در وعده سحر مواد مغذی با کالری بالا به بدن برسانید تا سلامتتان حفظ شود. وعده سحر کمک زیادی به پیشگیری از کاهش وزن می‌کند. شیر، آبمیوه و غذاهایی که با نان خورده می‌شوند، موارد مناسبی برای وعده‌ی سحری هستند. چربی و پروتئین نیز ذخایر انرژی پایدار در بدن ایجاد می‌کنند تا در طول روزه داری، زیاد گرسنه نشوید.

برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان، در وعده سحری غذاهای کم حجم اما با کالری زیاد، مانند آبمیوه مصرف کنید.

۶- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ فعال باشید

به صورت کلی راه‌های زیادی برای تقویت کالری دریافتی و پیشگیری از کاهش وزن در طول ماه رمضان وجود دارد. به آنچه می‌خورید مقداری غذاهای سالم، مغذی و سرشار از کالری مانند روغن‌ها، آجیل‌ها، زیتون و دیگر غذاهای سالم با تراکم بالا اضافه کنید. همچنین در طول ماه رمضان فعال بمانید، چون این کار سبب تحریک اشتها می‌شود.

۷- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ پروتئین مصرف کنید

پروتئین‌ها یکی از مواد غذایی ضروری هستند که حتما باید در برنامه غذایی روزانه برای آنها جا باز کنیم. پروتئین برای عضله‌سازی بسیار مهم است. اگر می‌خواهید در ماه رمضان لاغر نشوید و عضله سازی نیز داشته باشید، توصیه می‌کنیم پروتئین مصرف کنید. پروتئین نه تنها باعث بهبود و رشد عضلات می‌شود، بلکه نقش سیری را هم ایفا می‌کند. این ویژگی پروتئین باعث می‌‎شود که احساس سیری کنید و مدت زمان بیشتری دوام بیاورید. پروتئین را می‎توان در مواد غذایی زیر یافت:

  • گوشت و مرغ
  • ماهی و غذاهای دریایی
  • تخم مرغ
  • ماست
  • لوبیا و لپه
  • غلات کامل
  • دانه‌ها و مغزها
  • کره بادام‌زمینی

۸- جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان؛ کربوهیدرات بخورید

همه‌ی افراد دوست دارند در ماه رمضان شیرینی‌جات بخورند. خوردن کربوهیدرات به خودی خود هیچ مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما اگر در مصرف آن زیاده‌روی کنید به بدن خود ضرر می‌رساند. سعی کنید به جای کربوهیدرات‌های ساده مانند برنج سفید، پاستا، نان و آرد بیشتر از کربوهیدرات‌های پیچیده موجود در غلات کامل مصرف کنید. کربوهیدرات‌های سالم در موارد زیر یافت می‌شود:

  • برنج قهوه‌ای، قرمز، سیاه
  • نان تهیه شده از غلات کامل
  • آرد به دست آمده از گندم سبوس‌دار
  • پاستای درست شده از برنج سبوس‌دار به جای برنج سفید
  • لپه‌ها
  • سبزیجات نشاسته‌دار مانند سیب‌زمینی
  • بلغور جو دو سر
  • میوه‌ها و سبزیجات

راه‌های زیادی برای تعادل متابولیسم بدن و جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان وجود دارد. می‌توانید به غذاهای خود مواد خوراکی مفید با کالری بالا و سالم مانند روغن زیتون، مغزیجات، آووکادو و زیتون اضافه کنید. همچنین برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان فعالیت فیزیکی خوبی نیز داشته باشید تا دچار کاهش اشتها نشوید.

برای جلوگیری از کاهش وزن در ماه رمضان، کربوهیدرات های پیچیده را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

4.4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-mah 1402/12/28

سلام ببخشید من روزه میگیرم دوس ندارم صورتم لاغرشه چیکار کنم؟

کارشناس به اندام 1402/12/29

سلام عزیزم فاصله افطار تاسحر آب زیاد بنوشید نرمش وورزش؟صورتم داشته باشید تلاش کنید وزن ثابت بمونه

-zahra 1402/09/07

سلام وقتتون بخیر من چند ماهی هست ک بدنسازی میرم و ن اضافه وزن دارم ن کمبود ، وزنم خوبه و میخوام عضله سازی کنم اگر یه روز در میون ک باشگاه ندارم روزه بگیرم باید تغذیه ام چطوری باشه ک لاغر نشم و به غظله ام آسیب نزنه؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/09/08

سلام عزیزم تغذیه باید کامل وغنی از غلات پروتئین میوه سبزیجات باشه

الهام 1402/01/09

من همه اینا رو رعایت میکنم ولی بازم وزن کم کردم از ۵۸ کیلو شدم ۵۵ کیلو ! فک کنم دارم اب میشم !

کارشناس به اندام 1402/01/10

عزیزم سیستم ومتابولیسم بدنی دراین ماه فرق میکنه سعی کنید حجم وعده های دریافتی رو بیشتر کنید

رز 1401/02/01

معلومات خوبی بود ممنونم! من خودم بیست سالمه و وزنم 41 ، چکار کنم که افزایش وزن سریع داشته باشم ؟

کارشناس به اندام 1401/02/04

سلام دوست خوبم مصرف غذا‌‌های پرکالری و سالم مثل سیب زمینی و حبوبات و ماکارونی رو افزایش بده مصرف مولتی و یتامین و اهن و زینک هم به افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزنت کمک می‌کنه از همه مهم‌تر از یه رژیم اصولی افزایش وزن سالم استفاده کن برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کن

زهرا موسوی 1401/01/28

سلام من ۱۱ سالمه ۹۴ کیلو هستم چیکار کنم لاغر بشم

کارشناس به اندام 1401/01/29

سلام زهرا جان باید مصرف نان و برنج و قند و شکر و شیرینی و تنقلات ناسالم رو کم کنی ورزش منظم و روزانه داشته باشی و از همه مهم‌تر از یه رژیم اصولی کاهش وزن استفاده کنی که مناسب سنت باشه و به رشد سالمت کمک کنه برای دریافت رژیم کاهش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کن

باقری 1401/01/24

خدا کنه چاق بشم 🥺با این روش ها

زهرا 1401/01/14

سلام خسته نباشیدمن درماه رمضان نمیخوام لاغر شم چیکار کنم؟🥺

کارشناس به اندام 1401/01/29

سلام زهرا جان از مواد غذایی سالم و پرکالری مثل سیب زمینی و ماکارونی و حبوبات بیشتر استفاده کن مولتی ویتامین و آهن و زینک هم بهت کمک می‌کنه که به هدفت برسی

فاطمه 1401/01/13

ممنون عالی بود❤️

زهرا 1400/02/10

خوب بود ولی من معده ام زخم داره و دچار چاقی زیاد شدم بیست سالم هست وزنم ۶۵ کیلو هستش چ کار کنم ک در یکماه حداقل ۱۵ کیلو کم کنم

کارشناس به اندام 1400/03/01

سلام دوست عزیز کاهش وزن به این میزان به بدنتون آسیب میزنه