حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم

فهرست مطالب (کلیک کنید) باور های غلط در برابر درستباور غلط: برنامه غذایی کم چرب از بیماری قلبی جلوگیری می کندباور غلط: برنامه غذایی دارای چربی پایین از بیماری قلبی پیشگیری می کندباور غلط: نمک مهم نیست فقط چربیباور غلط: غذاهایی که برچسب ” بدون چربی ترانس ” دارند برای قلب مفید هستندباور غلط: قند […]

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 12 - قلبی سالم - عادات غذایی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 4970

تاریخ انتشار

باور های غلط در برابر درست

در بیشتر کشور های دنیا بیماری های قلبی در صدر عوامل مرگ و میر در بین زنان و مردان قرار دارد اما خبر خوب این است که از این عامل با ایجاد تغییراتی در سبک زندگی به خصوص رژیم غذایی جلوگیری کنید. متاسفانه اطلاعات اشتباه زیادی درباره اینکه چه چیز بخوریم تا قلبی سالم داشته باشیم وجود دارد. با کمک متخصصین 5 مورد از این باورهای غلط را شناسایی کردیم. در ادامه شما را با حقیقت ماجرا آشنا می کنیم تا بتوانید به درستی از قلب خود مراقبت نمایید.


ثبت نام رژیم اینترنتی به اندام دکتر کرمانی

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 14 - قلبی سالم - عادات غذایی

باور غلط: برنامه غذایی کم چرب از بیماری قلبی جلوگیری می کند

نه کاملا، اما این هم درست است که برنامه ی غذایی سرشار از چربی های اشباع امکان ابتلا به بیماری قلبی را بالا می برد. دیگر انواع چربی اغلب برای قلب مفید هستند، البته اگر در حد اعتدال مصرف شوند. چربی های غیر اشباع به کاهش چربی بد خون کمک و از بیماری های قلبی و سکته مغزی پیشگیری می کنند. ماهی قزل آلا را همراه با بادام و سس گوجه و لیمو استفاده کنید تا 3 منبع چربی سالم را با هم یکجا استفاده کرده باشید.

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 16 - قلبی سالم - عادات غذایی

باور غلط: برنامه غذایی دارای چربی پایین از بیماری قلبی پیشگیری می کند

این تقریبا درست است اما همه ی ماجرا نیست. چربی بالای خون از دلایل اصلی بالا رفتن خطر بیماری قلبی است اما وزن، فعالیت بدنی، سن و حتی نژاد نیز روی سطح چربی خون تاثیر می گذارد. به علاوه چربی های اشباع در رژیم غذایی خود نیز در بالا رفتن چربی خون از عوامل اصلی هستند.

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 18 - قلبی سالم - عادات غذایی

باور غلط: نمک مهم نیست فقط چربی

نمک اهمیت دارد. کاهش مصرف نمک / سدیم به کاهش فشار خون کمک می کند. فشار خون از دلایل اصلی حمله قلبی است. پژوهش جدید انجمن قلب آمریکا نشان داد که کاهش مصرف نمک آمار مرگ بر اثر بیماری قلبی را نیز پایین می آورد. این انجمن مصرف روزانه کمتر از 1500 میلی گرم سدیم یعنی حدود دو سوم قاشق چای خوری نمک را توصیه می کند. وقتی تلاش می کنید نمک را از برنامه غذایی خود کم کنید خود را از طعم و مزه ی غذا محروم نکنید. می توانید با ادویه ها به غذای خود طعم اضافه کنید.

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 20 - قلبی سالم - عادات غذایی

باور غلط: غذاهایی که برچسب ” بدون چربی ترانس ” دارند برای قلب مفید هستند

شاید هم نه! بر اساس قوانین FDA که برای برچسب غذاها مقرر شده محصولاتی که 0.5 گرم یا کمتر چربی ترانس داشته باشند برچسب بدون چربی ترانس را استفاده می کنند. اگر یک وعده دارای 0.4 گرم چربی ترانس باشد و شما 4 وعده از آن استفاده کنید در واقع به اندازه مرز خطر که روزانه 2 تا 2.5 گرم است چربی ترانس وارد بدن خود کردید. همچنین بعضی تولید کنندگان قانون چربی ترانس را به وسیله جایگزین کردن آن با چربی های اشباع دور می زنند. برچسب محصولات غذایی را با دقت مطالعه کنید.

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 22 - قلبی سالم - عادات غذایی

باور غلط: قند محدودیت ندارد

چنین چیزی درست نیست، مدیریت مصرف قند بسیار مفید است. انتخاب هوشمندانه منبع قند نیز بسیار مهم است. برای مثال اسموتی انتخاب بهتری نسبت به نوشابه است با اینکه هر دو دارای قند هستند. دقت کنید غذاهایی انتخاب کنید که در کنار قند مواد مغذی دیگری نیز داشته باشند و کالری خالی نباشند. البته اگر دیابت دارید و یا به دنبال کاهش وزن هستید، باید مواظب کالری های اضافه که از قند و کربوهیدرات می آیند باشید. خوردن زیاد چنین غذاهایی برنامه را از مسیر درست منحرف می کند.

حقایقی درباره تغذیه و قلبی سالم - 24 - قلبی سالم - عادات غذایی

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*