حقایقی درباره خوب و بد بودن غذاها برای متابولیزم

همه ی ما درباره متابولیزم چیزهایی شنیده ایم اما اینکه چگونه برخی غذاهای خاص باعث کند شدن سرعت متابولیزم می شوند. آیا این شایعات حقیقت دارد؟ سوخت و ساز بدن سرعت تبدیل غذا به انرژی است و از بدو تولد تعیین می شود.  متخصص رژیم غذایی (دارا گوراو) از دانشگاه تورنتو می گوید “غذاهای مختلفی […]

حقایقی درباره خوب و بد بودن غذاها برای متابولیزم - 6 - متابولیزم - رژیم لاغری
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 3341

تاریخ انتشار

همه ی ما درباره متابولیزم چیزهایی شنیده ایم اما اینکه چگونه برخی غذاهای خاص باعث کند شدن سرعت متابولیزم می شوند. آیا این شایعات حقیقت دارد؟ سوخت و ساز بدن سرعت تبدیل غذا به انرژی است و از بدو تولد تعیین می شود.


ثبت نام رژیم اینترنتی به اندام دکتر کرمانی

 متخصص رژیم غذایی (دارا گوراو) از دانشگاه تورنتو می گوید “غذاهای مختلفی که می خورید در سرعت گرفتن یا کند شدن متابولیزم تاثیر زیادی نمی گذارند.” مسلماً راه هایی وجود دارد که بدن به غذاها پاسخ مثبت یا منفی بدهد. برای مثال، اگر فردی مرتب ورزش داشته باشد، بدن او شروع به ساخت عضله می کند. افزایش بافت عضلانی کمک می کند بدن فعالتر شود و بهتر کار کند. بدن غذایی را که فرد می خورد سریع تر می سوزاند، عضلات برای فعالیت نیاز به سوخت دارند.

 

غذاهای مضر برای متابولیزم

قند سفید

قند ضرورتاً برای متابولیزم بد نیست. بدن به همان صورت که از میوه و یا قندهای اضافه شده استفاده می کند، از قند سفید نیز استفاده می کند اما زمانی که قند طبیعی موجود در میوه ها و سبزیجات را می خورید از ویتامین ها، مواد معدنی، و فیبر نیز بهره می برید.

برای مثال فیبر موجود در این غذاها باعث می شود سوخت و ساز بدن رفتار متفاوتی داشته باشد. سوزاندن قند میوه ها و سبزیجات، باعث بالا رفتن قند خون نمی شود. در حالی که اگر یک کیک فرآوری شده شامل قند اضافی را بخورید قند خون به سرعت بالا می رود.

قند سفید

عسل، ملاس، اگوا و غیره

بسیاری فکر می کنند عسل، ملاس، اگوا و دیگر موادی که از قند طبیعی تر هستند برایشان بهتر از قند است. اما کاری که بدن با این مواد می کند همان کاری است که با قند می کند فقط به شیوه ای متفاوت. بسیاری از مردم فکر می کنند این قندهای جدید به عنوان قند اضافه شده به حساب نمی آیند، در حالی که هیچ فرقی ندارند.

اگر می خواهید بدانید چه مقدار قند اضافه شده مجاز است سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است که مقدار مجاز باید تنها 5 درصد از کل کالری آن غذا را تشکیل دهد.

عسل

شربت ذرت با فروکتوز بالا

شربت ذرت با فرکتوز بالا (HFCS) یک شربت مایع ساخته شده از نشاسته ذرت است. متابولیزم با این شربت ذرت همان رفتاری را می کند که با قند طبیعی انجام می دهد. شربت ذرت به اندازه دیگر قندهای غیر طبیعی مضر است. این شربت در بسیاری غذاهای فرآوری شده مورد استفاده قرار می گیرد و با این که اصولا از ذرت به دست می آید ( با توجه به اینکه از نشاسته ذرت ساخته می شود ) ذرت غذای بدی نیست.

ذرت جزو سبزیجات نشاسته ای است، داری ویتامین و فیبر است. ذرت نسبت به دیگر سبزیجات قند بیشتری دارد اما آن را به عنوان کربوهیدراتی سالم در بشقاب خود جای قرار دهید. نصف فنجان ذرت به اندازه یک تکه نان کربوهیدرات دارد.

شربت ذرت

روغن کانولا

اینکه روغن کانولا باعث کند شدن سرعت سوخت ساز می شود و یا با سرخ کردن غذا با آن، این روغن را تبدیل به چربی ترانس می کند خرافات است و حقیقت ندارد. برخی روغن ها را اگر بیش از حد حرارت دهیم رادیکال های آزاد خود را رها می کنند و سطح مواد مغذی را پایین می آورند.

اما روغن کانولا نقطه دود بالایی دارد و همین باعث می شود این روغن برای پخت و پز ایده آل شود. به علاوه کانولا شامل اسید اولئیک و یک نوع از اسید چرب امگا نیز هست.

روغن کانولا

آرد سفید

کربوهیدرات های ساده مانند آنچه با آرد سفید ساخته می شوند، باعث می شوند بدن همان واکنشی که به قند های اضافه شده دارد را از خود نشان دهند. گلوکز خون بالا می رود چون فیبری وجود ندارد. این بالا رفتن باعث می شود احساس بی حالی کنید و سریعتر گرسنه شوید و به مرور باعث اضافه وزن کنید.

به جای استفاده از این نوع غذاها از کربوهیدرات های پیچیده که در غلات کامل پیدا می شود استفاده کنید زیرا فیبر موجود در این نوع غذاها باعث می شود قند خون ناگهانی بالا نرود و برای مدت طولانی تری احساس سیری کنید.

آرد سفید

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*