خطرات زیاده روی در مصرف لبنیات

محققان سوئدي مي گويند، مصرف زياد شير و لبنيات از شکستگي استخوان جلوگيري نمي کند و حتي مي تواند باعث افزايش آمار مرگ و مير شود. به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سايت «هلث نيوز»، برخي از انواع قند موجود در شير مي تواند التهاب را که به سلول هاي بدن آسيب مي رساند، […]

خطرات زیاده روی در مصرف لبنیات - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 4 دقیقه

تعداد بازدید 2779

تاریخ انتشار

خطرات زیاده روی در مصرف لبنیات - 4 - - اخبار

محققان سوئدي مي گويند، مصرف زياد شير و لبنيات از شکستگي استخوان جلوگيري نمي کند و حتي مي تواند باعث افزايش آمار مرگ و مير شود.
به گزارش روزنامه خراسان به نقل از سايت «هلث نيوز»، برخي از انواع قند موجود در شير مي تواند التهاب را که به سلول هاي بدن آسيب مي رساند، افزايش دهد. هر چند محققان مي گويند، قبل از اين که توصيه کنند که مردم ميزان مصرف شير را محدود کنند، نياز به تحقيق بيشتر دارند.
زناني که روزانه لبنيات زيادي مصرف مي کنند، نسبت به زناني که شير کمتري مصرف مي کنند، ۲ برابر بيشتر در معرض خطر مرگ قرار دارند. شير حاوي ويتامين C و D لازم براي تقويت استخوان است و مصرف آن براي کاهش خطر شکستگي استخوان توصيه مي شود. هرچند که نتايج متضادي درباره خواص شير در دهه هاي اخير به دست آمده است؛ برخي از اين بررسي ها نشان مي دهد که مصرف شير از بروز حمله قلبي و سکته پيشگيري مي کند اما نتايج بررسي ديگري خلاف آن را نشان مي دهد.
در بررسي انجام شده درخصوص مصرف ميزان بالاي قند لاکتوز و گالاکتوز شير، گروه تحقيقاتي سوئدي، دريافت که اين قندها با آسيب ديدگي سلول ها، تضعيف شدن سيستم ايمني و پيري زودرس در نمونه هاي آزمايشگاهي ارتباط دارد.
نتايج بررسي ۲۰ ساله روي بيش از ۶۱ هزار زن و ۴۵ هزار مرد سوئدي درخصوص مصرف شير، ماست و پنير، نشان داد، زناني که شير بيشتري مصرف مي کردند، با کاهش خطر شکستگي استخوان مواجه نبودند، اما نکته ديگر در تحقيقات اين بود که مصرف ماست و پنير نسبت به شير با کاهش ميزان مرگ و مير و شکستگي استخوان به ويژه در زنان مربوط است. درنهايت باز هم به توصيه ساده در طب اسلامي مي رسيم که مي فرمايد: بخوريد و بياشاميد اما اسراف نکنيد. آنچه يادآوري آن ضروري است اين است که زياده روي در مصرف خوراکي هاي مفيد هم توصيه نشده است.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*