خطر استفاده نادرست از لنز

با کوچک ترين قصور در مراقبت از لنزها، خطرات و مشکلات زيادي بروز مي کند که گاهي جبران پذير نيست. در سال ۱۸۸۸، يک چشم پزشک آلماني به نام «آدولف گاستون يوجن فيک» اولين لنز طبي را اختراع کرد. اين لنز به قدري سنگين بود که تنها چند ساعت امکان استفاده از آن وجود داشت. […]

خطر استفاده نادرست از لنز - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 1702

تاریخ انتشار

خطر استفاده نادرست از لنز - 4 - - اخبار با کوچک ترين قصور در مراقبت از لنزها، خطرات و مشکلات زيادي بروز مي کند که گاهي جبران پذير نيست.
در سال ۱۸۸۸، يک چشم پزشک آلماني به نام «آدولف گاستون يوجن فيک» اولين لنز طبي را اختراع کرد. اين لنز به قدري سنگين بود که تنها چند ساعت امکان استفاده از آن وجود داشت. در قرن ۲۱، لنزها از نظر نوع، جنس و رنگ تنوع زيادي پيدا کرده است. با اين حال مصرف کنندگان نيز بايد درباره استفاده از آن آگاهي بيشتري پيدا کنند، زيرا با کوچک ترين قصور در مراقبت از لنزها، خطرات و مشکلات زيادي بروز مي کند که گاهي جبران پذير نيست.
به گزارش سايت «MSN»، اخيرا خبري از يک مصرف کننده تايواني منتشر شده، اين دانشجو که به مدت ۶ماه لنزها را بدون شستن، در چشم نگه داشته بود، به پزشک مراجعه کرد. پزشکان هنگام در آوردن لنز، شوکه شدند زيرا سطح چشم وي را آميب متلاشي کرده بود. آميب، در مکان مناسب بين لنز و چشم توانسته بود رشد کند. اين دانشجو به بيماري اکنتاميب کراتيتيس، مبتلا شده است. اين اکنتاميب کراتيتيس (Acanthamoeba Keratitis): باکتري ها مي توانند چشم را متلاشي کنند.

در سال ۱۹۷۳ بود که اين عفونت انگلي نادر تشخيص داده شد. اين عفونت بر اثر ارگانيسم تک سلولي زنده ايجاد مي شود که در استخرها، وان آب، آب شير، آب دوش و محلول لنزها يافت مي شود. هرچند اين انگل مي تواند هر کسي را دچار عفونت کند، اما آکادمي چشم پزشکي تخمين مي زند که بيش از ۸۰درصد از موارد ابتلا به عفونت اکنتاميب کراتيتيس در استفاده کنندگان لنز گزارش مي شود. ظاهرا، اين انگل هنگامي که زير محافظ لنزها جا خوش مي کند به عمق قرنيه چشم دسترسي پيدا مي کند و باعث مشکل مي شود.
بنابراين قبل از شنا، استفاده از وان آب و دوش گرفتن، لنزهاي خود را در بياوريد. هرگز نبايد لنزها يا ظرف لنز را با آب شير شست و شو دهيد.
باکتريال کراتيتيس (Bacterial Keratitis): عفونت طي ۲۴ساعت مي تواند قرنيه را از بين ببرد.
اين نوع عفونت جدي باکتريايي است که منجر به از بين رفتن قرنيه و از دست دادن بينايي مي شود. يکي از ويژگي هاي شاخص اين عفونت، پيشرفت سريع آن است. آسيب ديدگي قرنيه مي تواند در عرض کمتر از ۲۴ساعت از طريق خطرناک ترين باکتري صورت بگيرد. استفاده طولاني مدت از لنزهاي طبي و ضدعفوني نکردن آن، خطر رشد باکتري هاي کراتيتيس را افزايش مي دهد.
فنگل کراتيتيس (Fungal Keratitis): کپک يا قارچ مي تواند وارد چشم شود و در عمق چشم تکثير شود.

در اين نوع عفونت قرنيه مي تواند در پي هجوم يکي از ۷۰نوع قارچ به وجود بيايد. اين ارگانيسم قارچي از قرنيه در داخل چشم رشد مي کند و عفونت هاي شديد ايجاد مي کند که اغلب به سختي درمان مي شود. اين قارچ مي تواند منجر به از دست دادن بينايي شود. اغلب عفونت قارچي با آسيب ديدن چشم شروع مي شود، از اين طريق ارگانيسم براي نفوذ به قرنيه دست پيدا مي کند. بنابراين رعايت نکردن نکات مراقبت از لنزها خطرناک است.
نکات مراقبت از لنزها:

  1. برنامه توصيه شده براي استفاده از لنزها را رعايت کنيد.
  2. محلول مخصوص شست و شوي لنزها را با محلول ديگري جايگزين نکنيد.
  3. لنزها را طبق دستور پزشک بشوييد.
  4. هرگز از مايع لنز ۲بار استفاده نکنيد.
  5. در هر بار استفاده، لنزها را بشوييد و خشک کنيد.
  6. لنزها را در معرض هر نوع آب از جمله آب شير، آب شيشه و آب دريا قرار ندهيد.

منبع:روزنامه خراسان

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*