دندان پزشک چگونه می تواند قلبتان را نجات دهد؟

تحقیقات نشان داده مراجعه نکردن به دندان پزشک نه تنها لبخندتان را زشت می کند، بلکه بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود. بعد از بررسی دندان و شریان های بیش از 500 نفر متوجه شدند آن دسته که مشکل کانال ریشه دندان دارند نسبت به کسانی که دندانشان سالم […]

دندان پزشک چگونه می تواند قلبتان را نجات دهد؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 2047

تاریخ انتشار

دندان پزشک چگونه می تواند قلبتان را نجات دهد؟

تحقیقات نشان داده مراجعه نکردن به دندان پزشک نه تنها لبخندتان را زشت می کند، بلکه بهداشت ضعیف دهان و دندان می تواند باعث بروز مشکلات قلبی شود.

بعد از بررسی دندان و شریان های بیش از 500 نفر متوجه شدند آن دسته که مشکل کانال ریشه دندان دارند نسبت به کسانی که دندانشان سالم است، سه برابر بیشتر در خطر سندرم حاد کرونری قرار دارند( گرفتگی در شریان قلب که می تواند باعث حمله قلبی شود).

اگرعفونت نوک ریشه در پالپ دندان یا بافت مرکز دندان گسترش پیدا کند به کانال ریشه دندان نیاز پیدا می کنید. یکی از اصلی ترین دلایل این مشکل، پوسیدگی عمیق است که دلیلش حفره ای در دندان است که درمان نشده و بدتر می شود.

باکتری های حاصل از عفونت دندانتان می توانند به دیگر نقاط بدن نیز منتشر شوند. این مساله شامل قلبتان نیز می شود: اگر این قسمت بدن، از قبل آسیب دیده باشد – بر اثر بیماری قلبی – آن باکتری می تواند جرقه ای برای یک عفونت جدی در قلبتان باشد به نام اندوکاردیت.
بدنتان به این باکتری با بالا بردن سیستم التهاب بدن واکنش نشان می دهد و این حتی می تواند برای کسانی که مشکلات قلبی ندارند هم مشکل ساز شود.
التهاب بیش از حد می تواند باعث افزایش پلاک در شریان ها و رگ های خونی شود که منجر به ضعیف شدن یا آسیب رسیدن به قلب می شود.
ممکن است لخته های خونی ایجاد شود که منجر به سکته قلبی یا مغزی شوند.
عفونت نوک ریشه دندان خیلی شایع است و سالانه دندان پزشکان، مراجعات بسیاری به خاطر این مشکل دارند. عفونت نوک ریشه دندان سن خاصی را نیز شامل نمی شود.

مشکل اینجاست که بسیاری از مردم نمی دانند چنین مشکلی دارند: در بسیاری از مواقع نشانه ای دیده نمی شود چون دندان از قبل مرده و دیگر به منابع خونی دسترسی ندارد – یعنی دیگر دردی حس نمی کند – در چنین شرایطی فقط با عکس برداری می توان دندان مشکل دار را شناسایی کرد.

به همین دلیل است که مراجعه مرتب به دندان پزشک اینقدر اهمیت دارد: سعی کنید هر 6 ماه به دندان پزشک مراجعه کنید.

این کار به پزشکتان کمک می کند نظارت خوبی روی سلامت دندان های شما داشته باشد، حتی می تواند به شما بگوید هر چند وقت یکبار از دندان هایتان عکس بگیرید. معمولا این عکس را سالی یکبار می گیرند. با این حال تا حدود زیادی به سلامت دهان و دندان سابقه پزشکی تان بستگی دارد.

اگر در گذشته زیاد دندان پر کرده باشید و بیماری های لثه ای زیادی را تجربه کرده باشید یا سیگار بکشید و تنباکو بجوید، دندان پزشکتان توصیه خواهد کرد در طول چکاپ به جای هر سال، هر 6 ماه از دندان هایتان عکسبرداری کنید.

در بین ویزیت ها سعی کنید با هر روز دومرتبه مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دندان های خود را تمیز نگه دارید. این کار خطر گسترش پوسیدگی را که اگر درمان نشود، باعث آسیب های شدیدی می شود کاهش می دهد.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*