طب سوزنی برای لاغری؛ راهنمای کامل برای شناخت طب سوزنی

استفاده گسترده از طب سوزنی برای کاهش‌وزن، نتیجه پیشرفت تحقیقات اخیر است که نشان می‌دهد طب سوزنی برای لاغری می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. البته مطالعات نشان داده است که وقتی طب سوزنی با رژیم غذایی و ورزش ترکیب شود، تاثیر بیشتری روی لاغری دارد. در این موارد، یک تا سه جلسه کاهش‌وزن طب سوزنی می‌تواند در […]

وقتی طب سوزنی با رژیم غذایی و ورزش ترکیب شود، تاثیر بیشتری روی لاغری دارد.
5 از 5

زمان مطالعه 37 دقیقه

تعداد بازدید 9936

تاریخ انتشار

استفاده گسترده از طب سوزنی برای کاهش‌وزن، نتیجه پیشرفت تحقیقات اخیر است که نشان می‌دهد طب سوزنی برای لاغری می‌تواند موفقیت‌آمیز باشد. البته مطالعات نشان داده است که وقتی طب سوزنی با رژیم غذایی و ورزش ترکیب شود، تاثیر بیشتری روی لاغری دارد. در این موارد، یک تا سه جلسه کاهش‌وزن طب سوزنی می‌تواند در کمک به افراد برای دستیابی به اهداف کاهش‌وزن معقول، ایمن و موثر باشد.
سوزن‌ها در طب سوزنی برای تحریک اعصاب کلیدی در بدن که انرژی و متابولیسم را تنظیم می‌کنند و همچنین عوامل متعدد دیگری که می‌توانند بر سلامت تأثیر بگذارند، استفاده می‌شوند. این مقاله به بررسی تاثیرات طب سوزنی بر لاغری، فواید و روش‌های آن، زمان موردنیاز، عوارض جانبی، روش کار و مجاز یا غیرمجاز‌بودن این روش برای افراد مختلف خواهد پرداخت.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

طب سوزنی چیست؟

طب سوزنی یکی از اجزای طب سنتی چینی‌هاست که در آن سوزن‌های بسیار نازکی در نقاط مشخصی از بدن قرار می‌گیرند. به صورت کلی از طب سوزنی برای التیام درد استفاده می‌کنند، اما در دیگر موارد نیز کاربرد دارد. بیش از سه میلیون آمریکایی از طب سوزنی استفاده می‌کنند، در کشور های دیگر نیز بسیار متداول است، برای مثال در فرانسه از هر پنج نفر یک نفر طب سوزنی را امتحان کرده است.

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد طب سوزنی:

طب سوزنی عمدتاً برای تسکین علائم بیماری‌های زیر استفاده می‌شود:

  • تهوع و استفراغ ناشی از شیمی درمانی و پس از عمل
  • درد دندان
  • فیبرومیالژیا
  • سردرد (ازجمله سردردهای تنشی و میگرن)
  • درد زایمان
  • درد پایین کمر
  • گردن درد
  • آرتروز
  • گرفتگی‌های قاعدگی
  • اختلالات تنفسی مانند رینیت آلرژیک
  • بیماری آرنج تنیس‌بازان

بااین‌حال، علی‌رغم خطرات کم این روش، همه افراد کاندیدای مناسبی برای طب سوزنی نیستند. درطول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند. قرار‌دادن سوزن‌ها معمولاً کمی باعث ناراحتی می‌شود. هر فردی که طب سوزنی را انجام می‌دهد، سبک منحصر‌به فرد خود را در ترکیب جنبه‌های شرقی و غربی این روش دارد.

برخی از افراد پس از درمان طب سوزنی، احساس آرامش و برخی دیگر احساس انرژی می‌کنند، اما همه به طب سوزنی پاسخ نمی‌دهند. اگر در فردی علائم در عرض چند هفته شروع به بهبود نکردند، ممکن است طب سوزنی برای وی مناسب نباشد.

درطول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند.

درطول درمان طب سوزنی، پزشک سوزن‌های بسیار نازکی را در نقاط خاصی از بدن وارد می‌کند.

آیا طب سوزنی روی لاغری تاثیر دارد؟

طب سوزنی موضوع بسیاری از مطالعات برای مدیریت درد – به‌ویژه در ناحیه سر، گردن، کمر، زانو و آرتروز – بوده، اما هنوز مطالعات زیادی روی موضوع طب سوزنی برای لاغری انجام نشده است. یک بررسی و متاآنالیز در سال 2009 روی 31 مطالعه مختلف نشان داد که اصول روش‌شناسی در بسیاری از مطالعات در این زمینه نسبتا ضعیف بوده و قابل اعتماد‌بودن نتایج آن مطالعات به سختی قابل اثبات است.

بااین‌حال، این مطالعات نشان می‌دهد در مقایسه با سایر تغییرات سبک زندگی، طب سوزنی با کاهش قابل توجه وزن بدن و کاهش خطر چاقی ارتباط دارد. طرفداران طب سوزنی برای لاغری و لاغری شکم معتقدند این روش می‌تواند جریان انرژی بدن (چی) را تحریک نموده و بر عواملی مانند موارد زیر تأثیر بگذارد که می‌توانند روند چاقی را معکوس کنند:

  • افزایش متابولیسم
  • کاهش اشتها
  • کاهش استرس
  • بخشی از مغز که احساس گرسنگی می‌کند

طبق باورهای طب سنتی چینی، افزایش وزن می‌تواند ناشی از عدم تعادل بدن و نقص در اندام‌های زیر باشد:

  • کبد
  • طحال
  • کلیه
  • غده تیروئید
  • سیستم غدد درون‌ریز

اگرچه پزشکان مختلف، سطوح و طول درمان متفاوتی را برای طب سوزنی برای لاغری توصیه می‌کنند، اما برای5 الی 8 کیلوگرم کاهش‌وزن، انجام چندین جلسه درمانی در هفته به مدت شش تا هشت هفته متداول است که اغلب به متغیرهای زیر بستگی دارد:

  • تکنیک
  • تعداد نقاط طب سوزنی
  • تعداد جلسات
  • طول جلسات
  • استفاده از دارونما
  • مداخله ساختگی

البته نتایج لاغری با طب سوزنی به‌شدت تحت‌تاثیر باورها، انتظارات و تعاملات شخصی هر فرد با پزشک است.

نتایج لاغری با طب سوزنی به‌شدت تحت‌تاثیر باورها، انتظارات و تعاملات شخصی هر فرد با پزشک است.

نتایج طب سوزنی برای لاغری به‌شدت تحت‌تاثیر باورها، انتظارات و تعاملات شخصی هر فرد با پزشک است.

فواید طب سوزنی

سوزن‌های طب سوزنی بسته به شیوه و تاثیرات موردنظر در عمق حدود نیم‌سانتی متر یا کمتر پوست فرومی‌روند. طبق اصل TCM، این عمل به بهبود جریان انرژی حیاتی در بدن کمک می‌کند. سایر برتری‌های این طب نسبت به دیگر روش‌های لاغری، عبارتند از:

بهبود هضم غذا

با استفاده از نقاط طب سوزنی معده و کلیه می‌توان عملکرد دستگاه گوارش را بهبود بخشید و حتی میزان موادمغذی دریافتی بدن را افزایش داد. با جلوگیری از کندی هضم و بهبود سلامت روده، مشکلاتی مانند یبوست، نفخ و سایر مسائل گوارشی از بین می‌روند.

کاهش التهاب

التهاب یا تنش در روده، ماهیچه‌ها و سایر بافت‌های بدن می‌تواند متابولیسم را کاهش دهد، بر سیستم ایمنی فشار وارد کند و حتی بر سلامت قلب و هضم تأثیر بگذارد. با کاهش تنش و تنظیم پاسخ ایمنی بدن، سطح استرس اکسیداتیو کاهش یافته و بدن آماده از دست‌دادن چربی اضافه می‌شود.

توقف احتباس آب

تحریک اعصاب کلیه و سیستم غدد درون‌ریز با کمک طب سوزنی از احتباس آب در بدن جلوگیری می‌کند.

تولید هورمون

اگر سطح هورمون بدن از تعادل خارج شود، می‌تواند بر بسیاری از فرآیندها (از هضم و شناخت گرفته تا بهبود و عملکرد سیستم ایمنی) تأثیر منفی بگذارد. طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند.

طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند.

طب سوزنی طحال و نقطه شن‌من در گوش در متعادل‌کردن سطح هورمون موثر هستند.

افزایش متابولیسم

سوزن‌هایی که ناحیه تیروئید را تحریک می‌کنند، می‌توانند عملکرد غده هیپوفیز در رابطه با متابولیسم را تقویت کنند. این امر می‌تواند سرعت چربی‌سوزی را افزایش دهد.

بهبود خلق‌وخو

طب سوزنی می‌تواند باعث ترشح اندورفین در بدن شود. اندورفین‌ها می‌توانند خیلی سریع، استرس و اضطراب را از بین ببرند. بسیاری از افراد زمانی که سطح استرس بالایی دارند یا احساس خستگی می‌کنند، دچار پرخوری می‌شوند. طب سوزنی می‌تواند به از بین‌بردن این تمایلات کمک کند.

نقاط حساس در طب سوزنی برای لاغری

طبق آموزه‌های طب سوزنی، انرژی حیاتی یا «چی» در بدن جریان دارد. هنگامی که این انرژی در بدن جریان داشته باشد، یعنی فرد از سلامتی خوبی برخوردار است، اما اگر مسدود شود، طب سوزنی یا فشاری می‌توانند تعادل بدن را بازگردانند.

برخی از مشکلاتی که طب فشاری می‌تواند به‌طور موثر برطرف کند، آرتریت، فیبرومیالژیا، سیاتیک، فشار خون بالا، اختلالات گوارشی، بی‌نظمی‌های قاعدگی، اختلالات جنسی و بی‌خوابی است. برای طب سوزنی برای لاغری نیز معمولاً این نواحی از بدن را هدف قرار می‌دهند:

گوش

در سال‌های اخیر، گوش‌درمانی با طب سوزنی برای کاهش‌وزن، مورد توجه زیادی قرار گرفته است. گوش یکی از متراکم‌ترین قسمت‌های بدن برای پایانه‌های عصبی است که در سراسر بدن به هم متصل هستند و ناحیه‌ای است که پزشکان طب سوزنی برای کاهش‌وزن هدف قرار می‌دهند.

اعتقاد بر این است که میل به غذا را می‌توان با دستکاری نقاط روی گوش کنترل کرد. این روش درمانی مشابه روشی است که توسط پزشکان طب سوزنی برای کمک به ترک اعتیاد سیگار و موادمخدر استفاده می‌شود. طب سوزنی گوش کنار رژیم غذایی، برای کاهش‌وزن و واکنش‌های التهابی موثر است و می‌تواند به‌عنوان یک گزینه درمانی هم‌افزایی برای کنترل چاقی استفاده شود.

سایر نقاط حساس در طب سوزنی برای لاغری

برخی دیگر از نقاطی که در دسته روش‌های لاغری با طب سوزنی قرارمی‌گیرند، عبارتند از:

  • نقطه چربی‌سوزی 4 سانتی‌متر زیر ناف
  • نقطه ۲ سانت زیر ناف و ۲ سانت در دو طرف خط وسط برای رفع یبوست در دوران لاغری
  • نقطه 2.5 سانتی‌متر بالاتر از خط دریایی در امتداد خط وسط برای تسکین تورم و سم‌زدایی
  • نقطه 10 سانتی‌متر بالاتر از ناف در امتداد خط وسط برای افزایش متابولیسم
  • نقطه‌ای در فضای چهار انگشتی زیر کلاهک زانو در فرورفتگی کنار استخوان خارجی ساق پا برای تسکین ناراحتی و خستگی دستگاه گوارش
برخی از نقاط بدن بیشتر از سایر نقاط، در دسته لاغری با طب سوزنی قرار می‌گیرند.

برخی از نقاط بدن بیشتر از سایر نقاط، در دسته لاغری با طب سوزنی قرار می‌گیرند.

مدت زمان رسیدن به لاغری

افرادی که به دنبال طب سوزنی برای لاغری در یک جلسه هستند، احتمالاً هیچ تأثیری را از رفتن به مطب پزشک مشاهده نخواهند کرد. مطالعات نشان می‌دهد کوتاه‌ترین زمان برای رسیدن به نتیجه، شش هفته و طولانی‌ترین زمان دوازده هفته بوده است.

عوارض جانبی طب سوزنی برای لاغری

ایمنی و عوارض جانبی طب سوزنی به آموزش و تجربه پزشک و تمیزی سوزن‌ها بستگی دارد. خطر اولیه درطول هر درمان طب سوزنی، سوزن‌های آلوده هستند که هر پزشک قابل اعتماد باید از مصرف آن‌ها اجتناب کند. با اینکه طب سوزنی به صورت کلی بی خطر است و مشکلات جدی در آن بسیار نادر است، باز هم خطراتی هست. سوزن هایی که استریل نشده باشند می توانند باعث عفونت شوند.

در بعضی نقاط طب سوزنی اگر سوزن ها خیلی عمیق فرو بروند می توانند باعث ایجاد سوراخ در ریه، کیسه صفری و یا ایجاد مشکلات عروقی شوند. به همین دلیل است که حتما باید زیر نظر یک متخصص این کار را انجام دهید.درغیراین‌صورت، عوارض جانبی می‌تواند شامل عفونت، سوراخ‌شدن اندام‌ها، فروپاشی ریه‌ها یا آسیب به سیستم عصبی مرکزی باشد. همچنین ممکن است برخی عوارض جانبی خفیف مانند درد، خونریزی یا کبودی در جایی که سوزن‌ها پوست را سوراخ می‌کنند، وجود داشته باشد.

روش کار طب سوزنی برای لاغری

مکانیسم عمل طب سوزنی برای لاغری، مکانیزمی نیست که علم مدرن بتواند آن را مشخص کند. بااین‌حال، طرفداران این روش می‌گویند طب سوزنی می‌تواند جریان انرژی بدن را برای کمک به بخش‌های مختلف بدن، مانند کبد، طحال، کلیه، غده تیروئید و سیستم غدد درون ریز و بهبود متابولیسم، کاهش اشتها و حتی کاهش استرس هدایت کند. یک مطالعه در سال 2012 کاهش سطح کلسترول کل، لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی بالا، لیپوپروتئین-کلسترول با چگالی کم و سطوح تری‌گلیسیرید را در درمان طب سوزنی برای لاغری نشان داد.

طب سوزنی برای لاغری کنار رژیم و ورزش

اگرچه طب سوزنی می‌تواند به‌طور موثر سطوح متابولیک و هورمونی بدن را تغییر دهد و مسائل متعدد مرتبط با کاهش‌وزن را برطرف کند، اما این درمان باید با رژیم غذایی مناسب و ورزش منظم تکمیل شود. علاوه‌براین، پیدا‌کردن یک متخصص طب سوزنی باتجربه، اولین قدم ضروری در تعیین یک برنامه درمانی با تمرکز بر تحریک کاهش‌وزن است.

لاغری با طب سوزنی برای چه افرادی مجاز است؟

به‌نظر می‌رسد طب سوزنی برای بیماران دارای اضافه‌وزن یا چاق که از سایر روش‌ها نتیجه نگرفته‌اند، یک شیوه موثر و ایمن باشد.

طب سوزنی برای لاغری برای چه افرادی غیرمجاز است؟

بیماران مبتلابه AICD (دفیبریلاتور قلبی قابل کاشت خودکار؛ یک روش درمانی پرهزینه اما موثر برای پیشگیری از مرگ ناگهانی قلبی) و بیمارانی که از روان‌پریشی یا هذیان رنج می‌برند یا مستعد ابتلابه آن هستند، باید از هرگونه تحریک الکترومغناطیسی با طب سوزنی اجتناب کنند.

اکثر پزشکان بر این موضوع توافق دارند که طب سوزنی نباید در عفونت فعال، به‌خصوص در پوست استفاده شود. انجمن طب سوزنی(AACP) پیشنهاد می‌کند با توجه به موارد منع مصرف طب سوزنی باید در دو گروه در نظر گرفته شود. «منع مصرف مطلق» که در آن استفاده از طب سوزنی ممنوع است و «منع مصرف نسبی» که در آن می‌توان با در نظر‌گرفتن دقیق عوامل خطر، از طب سوزنی استفاده کرد.

اکثر پزشکان بر این موضوع توافق دارند که طب سوزنی نباید در عفونت فعال، به‌خصوص در پوست استفاده شود.

اکثر پزشکان بر این موضوع توافق دارند که طب سوزنی نباید در عفونت فعال، به‌خصوص در پوست استفاده شود.

موارد منع مصرف مطلق:

  • استفاده از نقاط LI 4; SP 6; UB 60، 67 و نقاط سوراخ خاجی B 31، 32، 33، 34 در دوران بارداری.
  • بیمارانی که حرکات کنترل‌نشده دارند
  • سوزن‌زدن و اندام ادماتوز درمعرض خطر لنفودم
  • نواحی بی‌ثبات ستون فقرات که می‌تواند منجربه فشردگی طناب نخاعی شود.
  • سوزن‌زدن اسکار، کلوئید، زخم‌های جراحی یا پوست‌های دارای نقص حسی.
  • بیماران تحت درمان داروهای ضدانعقاد یا هموفیلی

موارد منع مصرف نسبی:

  • سکته مغزی حاد
  • بیماران مبتلابه سرطان
  • مناطقی که وضعیت پوستی ضعیفی دارند
  • بیماران دیابتی
  • بیماران مبتلابه صرع
  • هموفیلی یا سایر اختلالات لخته‌شدن خون

مراقبت‌های ویژه در زمان:

  • احتمال خونریزی
  • سرکوب سیستم ایمنی
  • صرع
  • بارداری
  • تشخیص نامشخص
  • ساختار فیزیکی غیرطبیعی
  • بیماری که پس از درمان طب سوزنی نیاز به رانندگی دارد

آیا در کنار طب سوزنی برای لاغری، باید رژیم بگیریم؟

مانند تمام روش‌های کاهش‌وزن، طب سوزنی زمانی که همراه با اقدامات دیگر مانند رژیم‌های سالم غذایی انجام شود، بهترین اثر را دارد. علاوه‌براین، طب سوزنی می‌تواند به مدیریت مواردی مانند استرس و پرخوری نیز کمک کند، به این معنی که می‌تواند به‌طور فعال رژیم‌گرفتن را آسان‌تر نموده و به ایجاد سایر تغییرات در سبک زندگی که به کاهش‌وزن کمک می‌کنند، منجر شود.

سایز لباساتو
با رژیـــم ما
کوک کـــن
همین الان ثبت نام کن
kermany

میزان کاهش‌وزن ایجاد شده در طب سوزنی برای لاغری

هیچ راهی وجود ندارد که به‌طور قطعی بگوییم یک فرد می‌تواند چقدر وزن با طب سوزنی کم کند، حتی اگر شواهدی وجود داشته باشد که نشان دهد کاهش‌وزن اتفاق خواهد افتاد. یک بررسی سیستماتیک و متاآنالیز مطالعات در سال 2009، نشان داد به‌طور متوسط، افرادی که تحت درمان‌های طب سوزنی قرار گرفتند، بین 1.66 کیلوگرم تا 2.13 کیلوگرم بیشتر از سایرین کاهش‌وزن داشتند.

دیگر نقاط حساس و مهم در طب سوزنی برای درمان بیماری‌ها

کمردرد

اگر درمان های استاندارد درد مزمن پایین کمرتان را التیام نبخشید، ممکن است طب سوزنی بتواند این کار را انجام دهد. دو گروه درمانی قابل اعتماد توصیه می کنند کسانی که چنین شرایطی دارند این کار را امتحان کنند. یک تحقیق جامع نشان داد هر دو نوع درمان طب سوزنی چه واقعی چه غیر واقعی تاثیر بیشتری از درمان های معمولی برای کمر درد هایی که بیش از سه ماه ادامه داشته دارند.

درد آرتروز

موسسه ملی آرتریت و بیماری های عضلانی – اسکلتی و پوستی می گوید: طب سوزنی می تواند در کنار درمان های عادی آرتروز مفید واقع شود. و برخی از تحقیقات کاملا مورد اعتماد اخیرا نشان داده اند که طب سوزنی می تواند درد آرتروز زانو را التیام ببخشد. با این حال تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان کاملا تاثیر طب سوزنی بر آرتروز را ثابت کرد.

فیبرومیالژیا

تحقیقاتی که تاثیر طب سوزنی روی درد فیبرومیالژیا را مورد آزمایش قرار داده اند نتایج مختلفی را شاهد بودند. در بعضی نشان داد طب سوزنی می تواند به شکل موقت درد را التیام دهد، اما در بعضی نیز چنین چیزی دیده نشد. در یک تحقیق کوچک که توسط کلینیک مایو انجام گرفت گفته شد طب سوزنی ممکن است بتواند دو مشکل دیگر فیبرومیالژیا را کاهش دهد: خستگی و اضطراب.

مایوکلینیک یک مرکز پزشکی غیرانتفاعی در آمریکاست که بر مراقبت‌های بهداشتی و سلامتی تمرکز دارد. این مرکز دارای الگوهای سبک زندگی سالم است و رژیم غذایی مایوکلینیک بر همین اساس نوشته است.

روی هم رفته، هنوز به اندازه کافی مدرک وجود ندارد که بتوان ثابت کرد طب سوزنی برای التیام فیبرومیالژیا موثر است.

طب سوزنی ممکن است بتواند دو مشکل دیگر فیبرومیالژیا را کاهش دهد: خستگی و اضطراب.

طب سوزنی ممکن است بتواند دو مشکل دیگر فیبرومیالژیا را کاهش دهد: خستگی و اضطراب.

سردرد

طب سوزنی ممکن است بتواند سردرد های میگرنی یا حاصل از تنش را التیام ببخشد. دو تحقیق جامع در این زمینه نشان داده اند که افرادی که طب سوزنی دریافت می کردند در مقایسه با کسانی که درمان های معمول را استفاده می کردند روزهای کمتری دچار سردرد های حاصل از تنش شده اند.

سندروم تونل کارپ

طب سوزنی آزمایش شده و با قرص‌های استروئید برای درد دست و بازو حاصل از سندروم تونل کارپ مقایسه شده است. محققان تایوانی به یک گروه از افراد مورد آزمایش در بیش از یک ماه هشت مرتبه طب سوزنی دادند و این گروه در مقایسه با گروهی که فقط قرص استفاده می کردند برای مدت طولانی تری درد را اساس نکردند. با اینکه تحقیقاتی مانند این امید بخش است، اما تحقیقات بیشتری نیاز است تا بتوان به صورت قطع گفت طب سوزنی روی سندروم تونل کارپ تاثیر گذار است.

درد دندانی

برخی تحقیقات نشان داده، طب سوزنی می تواند درد حاصل از کشیدن دندان یا جراحی آن را التیام ببخشد. درد دندان یکی از مواردی است که بسیاری معتقدند نسبت به طب سوزنی جواب می دهد.

دیگر دردها

مردم تا به حال از طب سوزنی برای التیام درد گردن، درد عضلانی، درد آرنج، گرفتگی های قاعدگی، استفاده کرده اند و به این امید دارند که بتوانند با این کار از داروها و عوارض جانبی آنها پرهیز کنند. سازمان بهداشت جهانی لیستی از 28 موقعیت که توسط طب سوزنی قابل درمان هستند را ایجاد کرده است. تحقیقات مختلف برای اثبات کاربرد طب سوزنی همچنان ادامه دارد.

تقویت کننده درد کش‌ها

طب سوزنی زمانی که در کنار مسکن ها و یا دیگر درمان ها مانند ماساژ به کار گرفته می شود می تواند تاثیر بیشتری در التیام درد داشته باشد. طب سوزنی می تواند نیاز به دارو را کاهش دهد و کیفیت زندگی کسانی که از درد مزمن رنج می برند را بالا ببرد.

تهوع

انجام طب سوزنی روی نقاط مشخصی از مچ دست می‌تواند نشانه‌های تهوع و استفراغ را حتی بعد از استفاده از داروهای درمان سرطان یا جراحی کاهش دهد. محققان 10 روش طب سوزنی را – از جمله، سوزن، تحریک الکتریکی و طب فشاری – با داروهایی که مانع تهوع یا استفراغ می‌شوند مقایسه کردند و متوجه شدند طب سوزنی در این مورد کار می‌کند.

 طب سوزنی روی نقاط مشخصی از مچ دست می‌تواند نشانه‌های تهوع کاهش دهد.

طب سوزنی روی نقاط مشخصی از مچ دست می‌تواند نشانه‌های تهوع کاهش دهد.

سرطان

از آنجایی که طب سوزنی می تواند درد، تهوع و استفراغ را کاهش دهد، بنابراین افرادی که دچار نشانه های سرطان هستند یا شیمی درمانی می کنند می توانند از آن کمک بگیرند. طب سوزنی حتی می تواند به کنترل گر گرفتگی های حاصل از سرطان پستان نیز کمک کند. برای این کار ابتدا با پزشک خود مشورت کنید و سپس زیر نظر کسی طب سوزنی انجام دهید که سابقه کار با بیماران سرطانی را داشته باشد.

نکات مهم

سوزن‌های طب سوزنی که در نقاط خاصی از بدن و گوش قرار می‌گیرند، اندورفین‌هایی را آزاد می‌کنند که اثر آرام‌بخش دارند و مقابله با استرس، ناامیدی و اضطراب را که می‌تواند باعث پرخوری شود، آسان‌تر می‌کنند. اندورفین‌ها بر سیستم گوارشی و هورمونی نیز تأثیر می‌گذارند، بنابراین طب سوزنی می‌تواند به تعادل مجدد متابولیسم و ​​قدرت اراده کمک کند. همچنین، پزشک بسته به مشکل و مشخصات شخصیتی بیمار در مورد پرخوری، دو یا چند مورد از این نقاط را برای هر درمان انتخاب می‌کند:

  • دهان: برای افرادی که ممکن است زیاد سیگار بکشند و زیاد صحبت کنند.
  • معده: برای کسی که حتی بعد از سیر‌شدن هم غذا می‌خورد یا مدام در حال نیش و کنایه‌زدن است.
  • گرسنگی: برای کنترل کلی اشتها
  • ریه: برای معتادان به غذا و افرادی که عاشق شکلات و شیرینی هستند.
  • شن‌من: یک نقطه آرامش‌بخش، برای پوشش روانشناسی اضطراب، عصبانیت، ناامیدی، ناامنی
  • غدد درون‌ریز: برای احتباس آب که گاهی مسئول افزایش وزن است.
  • آدرنال و تخمدان: اگر افزایش وزن به‌دلیل یائسگی یا M.S باشد.
  • طحال: برای عدم تعادل قند و اختلالات هورمونی
  • کلیه: برای احتباس آب و سیستم عصبی و عدم تعادل هورمونی
  • تیروئید: برای متابولیسم کند

طب سوزنی و باروری

ستارگانی مانند سلن دیون و ماریا کری با انجام طب سوزنی – برای درمان عدم باروری – در واقع به آن اعتبار دادند، چون به آنها در بارداری کمک کرد. تحقیقات نشان می‌دهد طب سوزنی می تواند اثر درمان ناباروری را افزایش دهد. یک نظریه این کمک را چنین تعبیر می کند: طب سوزنی با کاهش استرس و بهبود گردش خون به تخمدان به باروری کمک می کند.

طب سوزنی با کاهش استرس و بهبود گردش خون به تخمدان به باروری کمک می کند.

طب سوزنی با کاهش استرس و بهبود گردش خون به تخمدان به باروری کمک می‌کند.

طب سوزنی برای ترک سیگار

طب سوزنی برای موقعیت های متنوعی استفاده می شود، از جمله ترک سیگار، بی خوابی، خستگی، افسردگی، و آلرژی. مدارک در مورد بهترین استفاده از طب سوزنی مختلف است، برای مثال تحقیقات نشان داده استفاده از طب سوزنی روی گوش بیرونی برای ترک سیگار عمل نمی کند.

طب سوزنی و کودکان

طب سوزنی به صورت کلی برای کودکان بی خطر است، البته تا زمانی که فرد درمانگر تخصص این کار را داشته باشد و استاندارد ها را رعایت کند. طب سوزنی در درجه اول برای کنترل درد یا کنترل تهوع و استفراغ بعد از عمل جراحی یا درمان سرطان به کار می رود. مدارک علمی کاربرد طب سوزنی برای درمان بیش فعالی را تایید نمی کند.

آیا طب سوزنی درد دارد؟

سوزن‌های طب سوزنی بسیار نازک هستند و بیشتر مردم زمانی که این سوزن‌ها وارد پوستشان می‌شود اصلا دردی حس نمی‌کنند و یا مقدار کمی درد را حس می‌کنند. بیشتر مواقع افراد می‌گویند بعد از درمان احساس آرامش یا انرژی بیشتری دارند. با این حال سوزن‌ها ممکن است باعث درد موقت شوند.

آیا لاغری با طب سوزنی برگشت‌پذیر است؟

طب سوزنی برای لاغری معمولا برگشت‌پذیر نیست، مگر این‌که علائم مربوط به یک آسیب مزمن (مانند آسم یا سندرم روده تحریک‌پذیر) وجود داشته یا سبک زندگی، رژیم غذایی و عادات فرد همزمان با جلسات درمانی طب سوزنی تغییر نکرده باشد.

کلام آخر

وقتی صحبت از طب سوزنی برای لاغری می‌شود، تعدادی از مناطق کلیدی در بدن وجود دارد که باید روی آن‌ها تمرکز شود. در این میان، نواحی مربوط به هضم و مصرف غذا (مانند معده، کلیه و دهان) از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند. طب سوزنی همچنین می‌تواند به تنظیم سطح هورمون‌ها (تیروئید و غدد درون‌ریز)، اطمینان از جریان مناسب انرژی در بدن، اشتها و سرعت متابولیسم نیز کمک کند. ریه‌ها و طحال نیز نواحی حیاتی برای طب سوزنی لاغری هستند، اما مهم‌ترین و غیرمنتظره‌ترین نقطه حساس برای کاهش‌وزن گوش است. اگر پزشک از سوزن‌های استریل برای لاغری با طب سوزنی استفاده کند، معمولا عوارضی نخواهد داشت، اما درهرحال، عوارض جانبی شایع، شامل درد و خونریزی جزئی یا کبودی در محل وارد‌شدن سوزن‌ها می‌شود. نکته مهم و قابل توجه این است که کنار طب سوزنی حتما باید از ورزش و رژیم غذایی اصولی نیز استفاده شود تا نتایج کاهش‌وزن خود را نشان دهند.

منبع: ++++++++++

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
الهام شامحمدی 1401/11/21

سلام آره طب سوزنی خیلی خیلی لاغری میکنه