افطار چی بخوریم؟

لیستی از بهترین افطاری‌ها

افطار چی بخوریم که دچار اضافه وزن نشویم و به بدن‌مان بعد از چند ساعت گرسنگی، انرژی لازم را بدهیم. غذای افطار یکی از اولین و مهمترین وعده‌های غذایی بعد از پایان یک روزه‌داری در رژیم فستینگ است که باید مقوی باشد و در عین حال به معده و دستگاه گوارش که چنیدن ساعت خالی […]

افطاری چی بخوریم
5 از 5

زمان مطالعه 16 دقیقه

تعداد بازدید 44903

تاریخ انتشار

افطار چی بخوریم که دچار اضافه وزن نشویم و به بدن‌مان بعد از چند ساعت گرسنگی، انرژی لازم را بدهیم. غذای افطار یکی از اولین و مهمترین وعده‌های غذایی بعد از پایان یک روزه‌داری در رژیم فستینگ است که باید مقوی باشد و در عین حال به معده و دستگاه گوارش که چنیدن ساعت خالی بوده، فشار نیاورد. زیرا بعد از روزه‌داری و ساعات گرسنگی طولانی همیشه وسوسه پرخوری یا نوشیدن آب زیاد و مایعات شیرین وجود دارد.

به همین دلیل اینکه افطار چه بخوریم و چه نخوریم بسیار برای سلامتی اهمیت دارد. اما بهترین راه برای باز کردن افطار چیست؟ کدام غذای افطار بهتر است ابتدا خورده شود؟ به طور کلی برای افطار چه بخوریم؟ یا چه غذاهایی را زمان افطار نباید بخوریم و ممکن است به معده آسیب بزند؟ با خواندن این مقاله جواب همه سوال‌هایتان را درباره بهترین افطاری و سفره افطار سالم پیدا خواهید کرد.

افطار چی بخوریم؟

اهمیت وعده افطار از آن جهت است که معده بعد از چند ساعت خالی بودن نباید با هر غذایی یا با انواع غذاها پر شود زیرا منشا اضافه وزن و همچنین مشکلات معده و دستگاه گوارش خواهد بود. به همین دلیل زمان افطار باید به نوع غذایی که می‌خورید توجه کنید:

افطار رو با چی باز کنیم؟

ممکن است بسیاری مطلع نباشند که برای افطار باید دو مرحله را بگذرانیم تا بعد از چندین ساعت گرسنگی و تشنگی، به معده فشار نیاید. به همین دلیل مهم است که با چه چیزی افطار کنیم:

در این ویدئو دکتر کرمانی نحوه باز کردن روزه و غذاهای مناسب افطار را توضیح می‌دهند:

  • در این زمان بهتر است روزه را با چند دانه خرما یا رطب باز کنید. رطب یا خرما دارای قند فرکتوز و ساکاروز است که هضم و جذب آن سریع انجام می‌شود؛ به خصوص هنگامی که معده خالی باشد. همانطور که گفته شد خرما یک گزینه عالی برای شروع افطار است. خرما نه تنها به تامین شدن سریع آب بدن کمک می‌کند، بلکه سریعا انرژی از دست رفته در طول روزه‌داری را باز می‌گرداند.
  • و بعد از آن آب یا شیر ولرم بنوشید. در زمان افطار مصرف آب احساس تشنگی را برطرف و مصرف خرما احساس گرسنگی شدید را کم می‌کند. چنین عادتی سبب می‌شود که سر سفره‌ی افطار غذای زیادی نخورید.
  • سپس وعده دیگر را میل کنید که بهتر است مقداری سوپ عدس و سالاد باشد.
  • دو ساعت بعد از افطار به جای مصرف زولبیا، بامیه و دیگر شیرینی‌ها بهتر است از میوه یا آجیل‌های خام و بادام زمینی که سرشار از اسیدهای چرب امگا ۳ است استفاده کنید؛ زیرا این روغن‌ها برای افزایش تحمل و رفع تشنگی مفید هستند.
  • حتی‌الامکان مصرف گوشت را مخصوصا در تابستان، کم کنید. زیرا گوشت‌ها پتانسیل بالایی برای تولید سنگ مجرای ادرار دارند.
  • نوشیدن نوشابه‌ها و شربت‌ها را توصیه نمی‌کنیم، چرا که قند زیادی دارند و سبب افزایش وزن و چربی شکمی می‌شوند.

بهترین غذاها برای افطار

ویژگی غذای افطار چه باید باشد تا نیروی از دست رفته را به بدن بازگرداند؟ افطار شما باید ویژگی‌های یک صبحانه سالم را داشته باشد:

  • پرخوری هنگام افطار معده را با مشکلات زیادی روبه رو می‌کند. در هنگام افطار کمتر از غذاهای چرب استفاده کنید، چون سبب بی‌اشتهایی فرد در وعده‌ سحر می‌شود. غذاهای چرب نیاز به زمانی طولانی برای هضم دارند و حتی خواب فرد را نیز به هم می‌ریزند.
  • برای افطار یک غذای کم‌کالری در نظر بگیرید که هضم آن آسان است؛ مانند حلیم، عدسی، آش، شیربرنج، فرنی، نان و پنیر و گردو به همراه خیار و گوجه فرنگی و غذاهایی از این دست.
  • خرما یکی از بهترین و مهم‌ترین غذاها برای افطار است که گلوکز و آب بدن شما را تامین می‌کند.
  • بعد از افطار بهتر است هر ساعت یک لیوان آب تا هنگام سحر بنوشید.
  • قهوه و چای جزو مایعاتی که باید بخورید، محسوب نمی‌شوند؛ چرا که مانع جذب مواد معدنی و ویتامین‌ها و در نتیجه کم‌آبی بدن خواهند شد.
campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

بهترین مایعات برای افطار

در ماه رمضان مطمئنا دچار کم آبی خواهید شد. بنابراین بهتر است با مصرف نوشیدنی‌های مناسب این کمبود را جبران کنید. بدن در اثر کم آبی به مشکلات زیادی برخورد می‌کند. فقط حواس‌تان باشد شربت‌های زیر را با شکر کمتری درست کنید. این نوشیدنی‌ها عبارتند از:

  • شربت آبلیمو سبب ترشح بزاق دهان می‌شود و احساس تشنگی را برای روزه‌دار برطرف می‌کند.
  • شربت خاکشیر آب زیادی را درون دانه‌های خود نگه می‌دارد و کم کم آن را به بدن می‌رساند. در نتیجه برای طولانی مدت بدن را سیراب می‌کند.
  •  شربت سکنجبین این شربت را با دانه‌های خاکشیر درست کنید تا برای طولانی مدت احساس تشنگی را برطرف ‌کنید.
  •  شربت کاسنی دارای خاصیت خنک‌کنندگی بدن است و بعد از روزه‌داری طولانی مدت به رفع تشنگی بدن کمک می‌کند.

در زمان افطار دو لیوان آب بنوشید. سپس تا نیمه شب هریک ساعت، یک لیوان آب بخورید. با این کار تا زمانی که بخوابید حدود ۶ لیوان آب خورده‌اید. در زمان سحر دو لیوان آب دیگر بنوشید. با این روش می‌توانید روزانه ۸ لیوان آب نوش جان کنید. سعی کنید از آفتاب دور بمانید تا کمترعرق کنید. همچنین به یاد بسپارید چای و قهوه آب بدن را تامین نخواهند کرد؛ پس آنها را جزء ۸ لیوان آب خود نشمارید.

غذاهای نونی برای افطار

انواع آش مانند آش رشته و آش جو، انواع سوپ و حلیم از بهترین غذاهای مناسب افطار است؛ البته کسانی که مصرف حبوبات معده‌شان را اذیت می‌کند بهتر است به جای آش رشته، یک غذای سبک‌تر مانند سوپ میل کنند.

افطار چی بخوریم؟ - 5 - افطار چی بخوریم - عادات غذایی
مصرف آجیل، میوه و غذای سبک مانند حلیم برای افطار مناسب است.

افطار چی بخورم که چاق نشم؟

مواد غذایی که در ادامه می‌آیند برای پیشگیری از چاقی و اضافه وزن در ماه رمضان بسیار مفید و موثر هستند:

غذاهای حاوی پتاسیم

بدن برای انجام بسیاری از فعالیت‌های ضروری از پتاسیم استفاده می‌کند. یکی از وظایف اصلی پتاسیم، کاهش گرفتگی عضلات و به تعادل رساندن سطح مایعات و الکتروکیت‌های بدن است. غذاهایی که پتاسیم بالایی دارند شامل لوبیا، سبزیجات دارای برگ سبز تیره، سیب‌زمینی، کدو، ماست، آووکادو، قارچ و موز می‌شود. خرما نیز علاوه‌ بر مقدار انرژی بالا، پتاسیم زیادی دارد.

مغزیجات خام

بادام درختی حاوی چربی‌های مقوی و مغذی است برای بدن است؛ به خصوص زمانی که بدنتان ساعت‌ها گرسنگی کشیده. مغز‌های خام بعد از ساعات زیاد روزه‌داری به شما کمک می‌کند تا سیر شوید و انرژی از دست رفته‌تان تامین شود.

میوه‌های پرآب

غذاهای افطاری برای ماه رمضان باید سرشار از فیبر باید. به عنوان مثال خیار، کاهو و دیگر سبزیجات و میوه‌هایی که فیبر بالا و آب دارند، گزینه عالی برای وعده افطار هستند. خوردن این میوه‌ها نه تنها به تنظیم دمای بدنتان کمک می‌کند، بلکه برای سلامت پوست و جلوگیری از یبوست بسیار مناسبند.

افطار چی بخوریم؟ - 7 - افطار چی بخوریم - عادات غذایی
غذاهای حاوی پتاسیم مانند خرما و موز برای زمان افطار مفید هستند.

غذاهای ممنوع در افطار کدامند؟

غذاهایی که باید از خوردن آنها در زمان افطار پرهیز کنید شامل موارد زیر هستند:

 نوشابه‌های گازدار

از مصرف نوشیدنی‌های گازدار و فرآوری شده بپرهیزید. این نوشیدنی‌ها عموما قند بالایی دارند؛ در نتیجه خطر بالا رفتن وزنتان را بیشتر می‌کنند. همچنین باعث ایجاد نفخ و اختلال در عملکرد دستگاه گوارش می‌شوند. برای رفع تشنگی در ماه رمضان آب زیاد بخورید. می‌توانید به جای آب ساده از آبمیوه‌هایی مثل آب نارگیل استفاده کنید.

غذاهای سرخ‌کرده

غذاهایی مانند سمبوسه‌، شیرینی‌ و دیگر غذاهای سرخ‌شده و چرب را در وعده افطار نخورید. این غذاها به عنوان بافت چربی در بدن ذخیره می‌شوند. خوردن غذاهای پرچرب بعد از ساعات گرسنگی باعث اسیدی شدن محیط بدن و مشکلات گوارشی می‌شود.

افطار چی بخوریم؟ - 9 - افطار چی بخوریم - عادات غذایی
از مصرف غذاهای سرخ شده و سنگین در افطار اجتناب کنید.

آب سرد

استفاده از آب سرد سبب اختلال در عملکرد سیستم عصبی و گوارش می‌شود. محیط معده گرم است و ورود آب سرد به معده هضم و جذب غذا را مختل می‌کند. بهتر است برای رفع تشنگی در ابتدا آب یا شیر ولرم بنوشید.

به طور کلی بهتر است غذاهایی مصرف کنید که به اندازه کافی مغذی باشد و در طول روز سیر نگهتان دارد. از طرفی آنقدر سنگین نباشد که موجب دل درد و افزایش وزن شما شود. به یاد داشته باشید که رعایت تغذیه اصولی و سبک زندگی سالم به شما کمک می‌کند تا هم بدن سالمی داشته باشید و هم در وزن سلامت بمانید.

آنچه از مقاله افطار چی بخوریم آموختیم:

همان‌طور که در مقاله افطار چی بخوریم خواندید، بهترین افطاری باید شامل یک غذای سبک اما در عین حال مقوی باشد مانند خرما، موز و بادام درختی و همچنین نوشیدن مایعاتی مانند شربت خاکشیر یا آبلیمو بهترین گزینه است.

یادتان باشد در زمان افطار بهتر است از خوردن غذای سرخ شده و نوشیدنی‌های گازدار و شیرین شده خودداری کنید و به جای پر کردن معده با زولبیا و بامیه، از میوه‌های شیرین و مغذی میل کنید. اگر درباره اینکه افطار چه بخوریم همچنان پرسش دارید می‌توانید در قسمت نظرات سوالات خود را از ما بپرسید.

سوالات متداول افطار چی بخوریم:

برای افطار چه غذایی مناسب است؟

به طور کلی بهترین غذا برای افطار غذای سبک است مانند خرما، فرنی، حلیم و آش. همچنین نوشیدن آب و دیگر مایعات کم شیرین توصیه می‌شود.

بدترین غذا برای افطار کدام است؟

غذاهای سرخ شده و آب سرد جزو بدترین نوع غذاها و نوشیدنی‌ها برای باز کردن روزه و زمان افطار است.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
Girllll 1403/01/08

ببخشید این چند روز چون مهمونی داشتیم و داریم افطاری رو یک کف دست نون میخوردم این چند روز و چند روز بعد با پنیر و گردو و خیار و گوجه و یک لیوان چای یا نسکافه و دوبارش رو هم بامیه خوردم ولی. یدونه از این کوچیکا اشکال نداره؟ و اینکه افطار رو اینایی رو که گفتم میخورم به همراه دو ملاقه سوپ مثلا دیروز جو امروز شیر و نیم ساعت بعدش میوه پرتقال خیار کیوی و سیب و یک قاشق غ سر خالی آجیل میخورم و یک س بعدش هم شام که بین یک تا دو کفگیر و نیم برنج میخورم حالا اگر خورشتی باشه یا بقیه مثلا دیشب ۲ کف گیر ته چین خورم به همراه یک لیوان سالاد این روند تو ماه رمضان با توجه به سنم(۱۴) برای کاهش یا حداقل تثبیت خوبه؟

کارشناس به اندام 1403/01/09

عزیزم دریافتی کمی ندارین کمکی به کاهش وزن نمکینه نهایت وزن تغییر نکنه

-niloo 1403/01/07

اگر برای افطار غذای برنجی بخوریم چه آسیبی به معده مان وارد کردیم؟؟؟

کارشناس به اندام 1403/01/08

عزیزم چون وعده سنگینی هست احساس کسلی وبیحالی و پری بیش از حد وداره افطار و دو قسمت کنید وبا فاصله میل کنید

سلین 1402/12/21

عالی

کارشناس به اندام 1402/12/22

سپاس عزیزم

-روزه دار- 1402/11/17

خیلی عالی

کارشناس به اندام 1402/11/18

مرسی از همراهیتون عزیزم

فاطمه سادات حسینی- 1402/01/14

وای عالی بود ممنون

کارشناس به اندام 1402/01/15

ممنون ازهمراهی شما عزیزم

س ق 1402/01/12

باسلام و احترام خدما شما مایل هستم بدانم آیا افطار کردن با آب و میوه‌هایی مثل موز، کیوی و مرکبات، برای بدن مضر است؟ چرا که در برخی سایت‌ها می‌خوانم که توصیه نمی‌شود با میوه افطار کنیم.

کارشناس به اندام 1402/01/13

سلام بزرگوار مشکلی نداره افطارهمان صبحانه هست اگر اذیت نمیشید وعادت به خوردن میوه درصبحانه دارین افطارهم میل کنید

-مریم 1402/01/07

سلام آقای دکتر خسته نباشید نماز و روزه هاتون قبول ....بنده ۶ هفته حامله ام ویاردارم فقط حالت تهوع...‌.روزه میگیرم قندم پایین میاد معده ام درست کار نمیکنه یبوست دارم میشه راهنمایی ام چ نوع تغذیه داشته باشم ک هم قندم رو تنظیم کنه هم رفع یبوست بشه.....ممنون متشکر

کارشناس به اندام 1402/01/08

سلام سلامت باشید قبول درگاه حق عزیزم در بارداری اصلا روزه گرفتن توصیه نمیشه هر روز صبح ناشتا یک قاشق غذا خوری تخم شربتی یا خاکشیر را بایک لیوان اب ولرم ترکیب کنید و میل کنید. در طول روز از میوه و سبزیجات استفاده کنید و بخصوص میوه های ملین مثل سیب و گلابی و انجیر و روزانه بین 8 تا 12 لیوان اب بنوشید و با سرعت های مختلف ورزش کنید به تحریک روده کمک میکند اگر یبوست خیلی شدید بود شب 7 عدد انجیر خشک را در یک لیوان اب بخیسانید و صبح این ترکیب را با یک قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و بجای صبحانه میل کنید

- 1402/01/06

ممنون از اطلاعات عمومی👏🏻

کارشناس به اندام 1402/01/07

مرسی ازتوجه شما عزیزم

- 1402/01/03

عالییییییییی

کارشناس به اندام 1402/01/04

ممنون از همراهیتون عزیزم

-فاطمه 1402/01/03

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/01/04

نظرلطفتونه عزیزم

آرزو 1401/11/13

با تشکر از آقای دکتر و تیم شون

کارشناس به اندام 1401/11/14

درود بیکران برشما

بدون نام 1401/11/08

عااااااااااااالی!

کارشناس به اندام 1401/11/09

عالی همراهی شماست عزیزم

مهدوی 1401/01/26

سلام آقای دکتر . بابت مطالب بسیار مفید و کاربردی تون بسیااااااار سپاسگزارم . موفق باشید . من در وعده افطار بعد از نوشبدن آب گرم کمی نان و کره و عسل طبیعی مصرف میکنم . آیا مناسبه ؟

کارشناس به اندام 1401/01/27

سلام دوست عزیز بله افطاری مناسیبه

چابهاری 1401/01/21

تشکر آقای دکتر اجرتون با خدا

مصطفی هستم از پارساباد 1401/01/15

عالی بودن ممنون از شما

محمد رضا اژدر 1401/01/14

توضیحات کامل و عالی بود برای شروع ممنون

مریم ستوده 1401/01/14

ممممممممممنننننننووووونمممممم زیاااااااادددد

هستی 1400/02/20

خوب بود

M♡ 1400/02/17

ممنون

سحر رحیمی 1400/02/16

خیلی خیلی ممنون برا چاق شدن باید چیکار کنیم

کارشناس به اندام 1400/03/03

سلام دوست خوبم ممنون از همراهی شما برای افزایش وزن باید از غذاهای پرکالری باکیفیت استفاده کنید همچنین برای افزایش اشتها میتونید از مولتی ویتامینها استفاده کنید در صورت تمایل به دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید