برنامه غذایی برای دیابتی ها + لیست غذاهای مجاز در رژیم دیابت

یکی از مهم‌ترین عوامل، برای پیشگیری از دیابت، داشتن برنامه غذایی برای دیابتی ها و انجام ورزش است. با غذاهایی که می‌خوریم می‌توانیم قندخون را کنترل یا درمان کنیم. پس، کاهش وزن می‌تواند موجب مهار دیابت نوع دو شود. حتی کاهش ۵ درصدی از وزن تأثیر بسیاری در کنترل دیابت دارد. بنابراین، افراد مبتلا به […]

پیروی از برنامه غذایی برای دیابتی ها به بهبود علائم این بیماری کمک می‌کند.
4.2 از 5

زمان مطالعه 43 دقیقه

تعداد بازدید 217406

تاریخ انتشار

یکی از مهم‌ترین عوامل، برای پیشگیری از دیابت، داشتن برنامه غذایی برای دیابتی ها و انجام ورزش است. با غذاهایی که می‌خوریم می‌توانیم قندخون را کنترل یا درمان کنیم. پس، کاهش وزن می‌تواند موجب مهار دیابت نوع دو شود. حتی کاهش ۵ درصدی از وزن تأثیر بسیاری در کنترل دیابت دارد.

بنابراین، افراد مبتلا به این بیماری، برای کنترل آن، به برنامه غذایی برای دیابتی ها نیاز دارند. در این مقاله بایدها و نبایدهای رژیم دیابت را بررسی خواهیم کرد.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

درمان نکردن دیابت چه عوارضی دارد؟

اگر دیابت نادیده گرفته شود، در بلندمدت آسیب‌های جدی به بدن وارد می‌کند، مانند آسیب‌های زیر:

  • فشارخون بالا؛
  • از دست دادن شنوایی؛
  • از دست دادن کلیه‌ها؛
  • بیماری قلبی- عروقی؛
  • ضعف سیستم ایمنی؛
  • عفونت‌های پوستی.

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

آیا رژیم دیابت بر درمان آن تاثیرگذار است؟

افراد می‌توانند با کاهش ۱۵ کیلوگرم از وزن، دیابت نوع ۲ را تا حدود زیادی کنترل یا درمان کنند. درست خلاف این نظریه که می‌گویند بیماری دیابت، همیشگی است، افراد که که به‌تازگی به دیابت نوع دو مبتلا شده‌اند، می‌توانند بعد از دنبال کردن برنامه غذایی برای دیابتی ها، میزان قند خون خود را به حالت طبیعی بازگردانند.

همچنین، در یک تحقیق در سال ۲۰۱۶، افرادی که بیش از ۱۰ سال مبتلا به دیابت نوع ۲ بودند، توانستند بعد از کاهش ۱۵ کیلوگرم وضعیت قند خون خود را به حالت عادی بازگردانند.

از کجا بفهمیم دیابت داریم؟ از زبان دکتر کرمانی بشنوید:

برنامه غذایی برای دیابتی ها باید چگونه باشد؟

به‌طور کلی، افرادی که مبتلا به دیابت نوع 2 هستند باید میزان مصرف گوشت‌، چربی‌های حیوانی و قندهایی که سریع جذب می‌شوند را کاهش دهند و به‌جای آن‌ها، میزان مصرف غذاهای سرشار از قندهای کامل، مانند غلات کامل، نشاسته‌ها و میوه‌های خشک را کم کنند.

برنامه غذایی برای دیابتی ها + لیست غذاهای مجاز در رژیم دیابت - 5 - برنامه غذایی برای دیابتی ها - رژیم لاغری

در عمل، دیابتی‌ها باید قسمت عمده‌ای از خوراک‌شان را به غلات کامل (قندهای کامل)، سبزی‌ها و میوه‌ها اختصاص دهند.

باید شکر‌های سفید را با خوراکی‌های مناسب، گوشت‌های چرب را با گوشت پرندگان و ماهی‌ها و چربی‌های حیوانی را با روغن کلزا یا زیتون جایگزین کرد. دیابتی‌ها باید از فرآورده‌های صنعتی دوری کنند و خودشان غذا بپزند.

اگر می‌خواهید بدانید با توجه به قد خود اضافه وزن دارید یا نه، باکس‌های زیر را پر کنید:

top-main-bmi

با وارد کردن مشخصات دقیق خودت میتونی برای دریافت رژیم غذایی اقدام کنی

شاخص توده بدنی شما

شما   دارید

arrow

اضافه وزن

کیلوگرم

وزن فعلی

کیلوگرم

وزن مناسب

کیلوگرم

وزن سلامت

کیلوگرم
reload

دوباره امتحان کن

باورهای غلط درباره بیماری دیابت

همه ما از گوشه کنار حرف‌هایی درباره بخور و نخورهای دیابتی می‌شنویم. بعضی از این حرف‌ها، هیچ پایه و بنیاد علمی ندارند. در ادامه شایعاتی درباره بیماری دیابت را با یکدیگر بررسی خواهیم کرد:

اجازه‌ خوردن هیچ گونه شیرینی را ندارید

خوردن کمی شیرینی، برای افراد دیابتی، هیچ اشکالی ندارد. به شرطی که از یک برنامه غذایی متعادل پیروی کنند. با این وجود، بهتر است دیابتی‌ها میزان مصرف قند و شیرینی‌ها را کم کنند. اگر مصرف غذاها و خوراکی‌های قنددار بیش از اندازه شود، دیگر کنترل قند خون و وزن کار ساده‌ای نخواهد بود.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها نیازی به حذف تمام شیرینی‌جات نیست و زیر نظر پزشک می‌توان برخی از آنها را مصرف کرد.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها نیازی به حذف تمام شیرینی‌جات نیست و زیر نظر پزشک می‌توان برخی از آنها را مصرف کرد.

هرچقدر می‌خواهید میوه بخورید

میوه خوب است؛ اما مقدار بیش از اندازه آن می‌تواند کنترل دیابت را به هم بزند. میوه در کنار ویتامین‌ها و مواد معدنی، قند هم دارد. قند میوه‌ها می‌تواند گلوکز خون را بالا ببرد. میوه تازه نسبت به آب میوه یک برتری دارد.

اینکه میوه‌ی تازه حاوی فیبر است و روند افزایش گلوکز را کند می‌کند. از میوه‌های تازه لذت ببرید؛ اما به مقدار آن دقت کنید.

نمک خطرناک نیست

نمک روی سطح قند خون تأثیری ندارد؛ اما با فشار خون در ارتباط است. فشار خون و حساسیت به نمک، در افرادی که دیابت نوع ۲ دارند، بسیار شایع است.

افراد مبتلا به دیابت نوع یکی در خطر فشار خون بالا قرار دارند که کلیه‌شان هم دچار مشکل باشد. فشار خون بالا، از دلایل اصلی افزایش خطر بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی است. به افراد دیابتی توصیه می‌شود نمک مصرفی خود را به کمتر از ۱۵۰۰ میلی‌گرم در روز برسانند.

چربی را کنار بگذارید

از آنجا که چربی در دستگاه گوارش، تخلیه معده را کند می‌کند. مقداری چربی می‌تواند جلوی افزایش گلوکز خون بعد از یک وعده‌ی غذایی را بگیرد و به کنترل قند خون کمک کند. از آنجا که افراد دیابتی، بیشتر در خطر بیماری‌های قلبی‌اند، خوردن مقداری چربی سالم می‌تواند آثار مفیدی روی سلامت داشته باشد.

بسیاری از غذاها ممنوع است

حتی اگر دیابتی باشید، هیچ غذایی ممنوع نیست؛ حتی پیتزا! به شرط آنکه به میزان پروتئین، کربوهیدرات، چربی و نمک آن دقت کنید.

اگر دیابت دارید، از پروتئین‌های بدون چربی، غلات کامل، محصولات لبنی کم‌چرب، میوه و سبزی‌های تازه استفاده کنید. کمتر از غذاهای پرچرب و مواد غذایی استفاده کنید که حاوی قند متمرکزند.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها زیر نظر پزشک از هر غذایی به اندازه مجاز می‌توانید مصرف کنید.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها زیر نظر پزشک از هر غذایی به اندازه مجاز می‌توانید مصرف کنید.

کربوهیدرات کم، کلید درمان است

برنامه‌های غذایی می‌توانند به کنترل دیابت کمک کنند که کربوهیدرات پایینی دارند؛ اما این روش ممکن است برای همه کارساز نباشد. برخی از رژیم‌های کم‌کربوهیدرات، میزان بالایی چربی دارند که برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ خوب نیست.

چراکه این افراد در خطر بیماری‌های قلبی‌اند. به دنبال رژیم کم‌کربوهیدراتی باشید که بین مواد پروتئینی و چربی سالم، تعادل ایجاد کرده باشد. کنترل کربوهیدرات در برنامه غذایی برای دیابتی ها مهم است؛ اما شاید یک رژیم کم کربوهیدرات مناسب شما نباشد.

بدترین عادات غذایی برای افراد دیابتی چیست؟

حذف صبحانه

بارها و بارها شنیده‌اید که صبحانه مهم‌ترین وعده روز است. در برنامه غذایی برای دیابتی ها، حذف صبحانه بدترین کاریست که می‌توان کرد. به تأخیر انداختن صبحانه می‌تواند باعث هیپوگلیسمی یا کاهش شدید گلوکز خون شود. حتی اگر فرد، بیشتر اوقات صبحانه نخورد.

باید حداقل یک میان وعده کوچک را در برنامه صبح خود قرار دهد. این میان وعده می‌تواند ماست چکیده ساده یا یک تخم مرغ آب‌پز با مقداری نان سبوس‌دار باشد. این وعده را حتماً مجبور نیستید بنشینید و میل کنید. می‌توانید چیزی سبک برای خود آماده کنید که در حال حرکت هم بتوانید بخورید.

برنامه غذایی سرشار از چربی‌های ناسالم

محققان اظهار کرده‌اند مصرف اضافی چربی، بیش از ۳۰ درصد کالری دریافتی روزانه، ممکن است مقاومت به انسولین را بدتر کند. از وعده‌هایی پرهیز کنید که سرشار از چربی‌های اشباع شده‌اند، مانند چربی‌های موجود در فست فودها. برخی تحقیقات نشان داده‌اند که چربی‌های غیراشباع می‌توانند روی مقاومت به انسولین تأثیری مثبت داشته باشند.

این نوع چربی‌ها باعث کاهش چربی کبد نیز می‌شوند. چربی‌های غیر اشباع را می‌توانید در غذاهایی مانند روغن زیتون، مغز‌ها و دانه‌ها پیدا کرد. برنامه غذایی که سرشار از چربی‌های غیر اشباع باشد و چربی اشباع کمی هم داشته باشد، باعث بهبود سلامت قلب و عروق، کاهش LDL یا کلسترول بد، کاهش تری‌گلیسیرید و فشار خون می‌شود.

مصرف بیش از اندازه گوشت

افراط ورزیدن در مصرف پروتئین روی سطح گلوکز خون‌تان تاثیرگذار است. مخصوصاً اگر پروتئین آن وعده، حاصل از گوشت قرمز باشد. گوشت قرمز روی حساسیت به انسولین تأثیر مضری دارد.

تحقیق‌ها نشان داده‌اند افزایش مصرف گوشت قرمز، با افزایش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ در ارتباط است. برای کاهش خطر بیماری‌های قلبی و عروقی نیز می‌توانید روی پایین آوردن مصرف گوشت قرمز حساب کنید.

افراط در مصرف گوشت قرمز موجب پیشرفت بیماری دیابت خواهد شد.

افراط در مصرف گوشت قرمز موجب پیشرفت بیماری دیابت خواهد شد.

وعده‌های‌ نامتعادل

مصرف بیش از اندازه از یک چیز، مانند کربوهیدرات، و کم خوردن چیزی دیگر، مانند سبزی‌ها و پروتئین‌های بدون چربی می‌تواند باعث بالا رفتن قند خون شود. یک وعده متعادل می‌تواند هم سیرتان کند و هم مواد مغذی که نیاز دارید را به بدنتان برساند.

پروتئین کم‌چرب، مانند سینه مرغ بدون استخوان و پوست را با یک غذای کربوهیدراتی، مانند برنج قهوه‌ای، ترکیب کنید. این کار هضم را کند می‌کند و باعث می‌شود برای مدت طولانی‌تر احساس سیری کنید. همچنین، پس از وعده قند خونتان بیش از حد بالا نمی‌رود.

فراموش کردن خوردن غذا

بله شاید کاملاً فراموش نکنید؛ اما ممکن است خیلی سر خودتان را شلوغ کنید و ناگهان متوجه شوید از وعده قبلی‌تان چند ساعت می‌گذرد. با این کار، در واقع خود را در خطر قرار داده‌اید. فاصله انداختن زیاد بین وعده‌ها نیز می‌تواند باعث هیپوگلیسمی در افراد مبتلا به دیابت شود. مخصوصاً اگر داروهای خاصی را برای دیابت‌شان مصرف کنند.

هیپوگلیسمی اگر درمان نشده رها شود، می‌تواند بدتر و باعث سرگیجه، بی‌حالی و حتی بیهوشی شود. هیپوگلیسمی شدید می‌تواند منجر به تشنج، کما و حتی مرگ شود. توجه به زمانِ وعده‌ها می‌تواند به دیگر عادت‌های خوب نیز کمک کند، مانند نظارت مرتب روی قند خون.

اگر مبتلا به دیابت یا پیش دیابت هستید، بهتر است نزدیک خود شکلات، شیرینی، آب میوه یا شیر نگه دارید تا در صورت پایین آمدن قند خون بتوانید سریع آن را بالا ببرید.

مصرف میان وعده‌‌هایی با آرد سفید

شاخص گلیسمی غذاها و کیفیت کربوهیدرات موجود در برنامه غذایی برای دیابتی ها مهم است. تحقیق‌ها نشان داده کربوهیدرات‌های تصفیه شده، مانند نان سفید و چیپس، می‌توانند باعث بالا رفتن میزان مقاومت به انسولین شوند. محصولات فرآوری شده‌ای را محدود کنید که با آرد سفید و قندهای اضافی ساخته شده‌اند.

در عوض روی میان وعده‌های سالمی تمرکز کنید که سرشار از فیبرند و با غلات کامل درست شده‌اند، مثل مقداری پنیر به همراه نان سبوس‌دار و یا ذرت بو داده.

آرد سفید در برنامه غذایی برای دیابتی ها ممنوع است زیرا باعث بالا رفتن نرخ مقاومت به انسولین می‌شود.

آرد سفید در برنامه غذایی برای دیابتی ها ممنوع است زیرا باعث بالا رفتن نرخ مقاومت به انسولین می‌شود.

عدم آگاهی از برنامه غذایی ورزشی

چک کردن قند خون قبل از ورزش برای دیابتی‌ها بسیار مهم است. چون ورزش قند خون را کاهش می‌دهد. این اطلاعات به ما کمک می‌کند که بدانیم قبل از ورزش و برای پایین نیامدن قند خون، نیاز به یک میان وعده کوچک داریم یا خیر.

یکی از توصیه‌ها این است که بیماران دیابتی با خود، قرص گلوکز به تمرین ببرند تا در صورت پایین آمدن بیش از حد گلوکز، سریع آن را رفع کنند. ژل‌های گلوکز  یا حتی نوشیدنی‌های ورزشی نیز می‌توانند برای درمان هیپوگلیسمی، در طول ورزش، مفید باشند.

اگر با فعالیت بدنی مرتب دچار هیپوگلیسمی می‌شوید، حتماً با پزشک مشورت کنید. شاید نیاز باشد دوباره به داروهایی نگاه شود که مصرف می‌کنید.

پرخوری

کاهش وزن می‌تواند مقاومت به انسولین را کاهش دهد. مدیریت وزن، بخش مهمی از کنترل بیماری دیابت نیز است. در بیمارانی که مبتلا به دیابت نوع ۲‌اند، اضافه شدن وزن بر اثر پرخوری می‌تواند باعث افزایش مقاومت به انسولین و حتی افزایش نیاز به دارو شود.

خوردن وعده‌های بزرگ، مخصوصاً آن‌هایی که کربوهیدرات بالایی دارند، باعث می‌شوند قند خون پس از غذا بسیار بالا برود. معمولاً، قند خون افراد مبتلا به دیابت، پس از وعده‌شان، باید کمتر از ۱۸۰ میلی‌گرم باشد.

در برنامه غذایی برای دیابتی‌ ها پرخوری و عدم کنترل مصرف انواع مواد غذایی شیرین ممنوع است.

در برنامه غذایی برای دیابتی‌ ها پرخوری و عدم کنترل مصرف انواع مواد غذایی شیرین ممنوع است.

اگر می‌خواهید ببینید غذا واقعاً روی گلوکز خون‌تان تأثیر گذاشته است یا خیر، قبل از وعده و دو ساعت پس از آن، قند خون خود را چک کنید. اگر گلوکز خون قبل از وعده غذایی ۱۲۰ و پس از آن ۲۵۰ بود، این ۱۳۰ شماره اختلاف نشان می‌دهد که وعده خورده شده کربوهیدرات بسیار بالایی داشته است.

نزدیک بودن شام یا میان وعده به ساعت خواب

دیر وقت غذا خوردن می‌تواند روی سطح گلوکز خون ناشتا روز بعد، تأثیرات مخربی داشته باشد. وعده‌های آخر شب معمولاً باعث می‌شود سطح قند خون صبح روز بعد بالاتر از حد معمول باشد. این مقدار اگر حد معمول قند خون ناشتا بالا‌تر باشد، دردسرساز است. افراد دیابتی شب‌ها باید بیشتر غذا و میان وعده‌هایی میل کنند که سرشار از فیبر و کربوهیدرات به همراه پروتئین بدون چربی باشند.

قبل از غذا خوردن، از خود بپرسید آیا چون گرسنه‌اید غذا می‌خورید یا چون به غذا خوردن در آخر شب عادت کرده‌اید. اگر فقط عادت است، به‌جای غذا خوردن برای خود یک دمنوش گیاهی درست کنید و از آن لذت ببرید.

بهترین میوه‌ها در برنامه غذایی برای دیابتی ها

افراد دیابتی هر نوع میوه‌ای را نباید مصرف کنند. اما مصرف به اندازه میوه‌های زیر در رژیم دیابت مجاز است:

انواع توت‌ها در رژیم دیابتی

توت‌ها یک ابر غذای دیابتی هستند زیرا سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و فیبر هستند. طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده (USDA) یک فنجان زغال اخته تازه دارای 84 کالری و 21 گرم کربوهیدرات است.

اگر می‌توانید توت‌فرنگی یا بلوبری را با ماست بدون چربی ساده امتحان کنید یا به عنوان یک دسر یا صبحانه عالی برای دیابت میل کنید.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها مصرف توت‌فرنگی، بلوبری و تمشک توصیه می‌شود.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها مصرف توت‌فرنگی، بلوبری و تمشک توصیه می‌شود.

آلبالو و گیلاس

این میوه‌‌ها به دلیل آنتی اکسیدان‌هایشان به کاهش التهاب بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها کمک می‌کنند. گیلاس و آلبالو را می‌توان به صورت تازه، کنسرو شده، منجمد یا خشک خریداری کرد.

اما از آنجایی که بسیاری از میوه‌های کنسرو شده حاوی قند اضافه شده هستند که می‌تواند قند خون شما را افزایش دهند، حتماً برچسب‌ها را بررسی کنید.

نکته:  میوه خشک آلبالو و گیلاس نسبت به میوه تازه سیرکننده‌تر است اما از نظر کالری و کربوهیدرات متراکم‌تر بوده و کالری بیشتری دارد، بنابراین میوه تازه را انتخاب کنید.

هلو

هلو تازه و معطر یک خوراکی هوای گرم هستند که می‌توانید در برنامه غذایی برای دیابتی ها بگنجانید. به گفته USDA، یک هلو متوسط ​​حاوی 59 کالری و 14 گرم کربوهیدرات است. همچنین دارای 10 میلی‌گرم ویتامین C است که آن را به منبع خوبی از آن ماده مغذی تبدیل می‌کند و همچنین منبعی از پتاسیم با 285 میلی گرم است.

وقتی می‌خواهید یک میان وعده آسان مناسب دیابت داشته باشید، یک اسموتی سالم با تکه‌های هلو پوره شده با ماست کم چرب، یخ خرد شده و کمی دارچین یا زنجبیل درست کنید.

زردآلو

زردآلو یک غذای شیرین تابستانی مفید در برنامه غذایی برای دیابتی ها است. چهار میوه تازه زردآلو 134 میکروگرم نیاز روزانه شما به ویتامین A را تامین می‌کند که منبع عالی این ماده مغذی است. به گفته مؤسسه ملی سلامت (NIH)، ویتامین A برای بینایی و سیستم ایمنی بدن، نقش مهمی دارد.

این میوه خوشمزه همچنین منبع خوبی از فیبر است. سعی کنید مقداری زردآلو تازه خرد شده را با غلات سرد یا گرم مخلوط کنید یا مقداری را در سالاد بریزید.

سیب

یک سیب در روز واقعا ممکن است ما را از مراجعه به پزشک دور نگه دارد. یک سیب با اندازه متوسط ​​ تنها 95 کالری و 25 گرم کربوهیدرات دارد. اگر می‌خواهید کمتر از 15 گرم کربوهیدرات در هر وعده مصرف کنید، از نصف آن لذت ببرید. سیب سرشار از فیبر است (حدود 4 گرم در هر میوه متوسط ) و مقداری ویتامین C دارد.

نکته: پوست سیب را نگیرید زیرا پوست آن مغذی است و بیشتر فیبر و آنتی اکسیدان‌های محافظ قلب در این قسمت از میوه می‌آید.

در رژیم دیابت مصرف به اندازه سیب مجاز است.

در رژیم دیابت مصرف به اندازه سیب مجاز است.

پرتقال

یک پرتقال متوسط ​​بخورید تا تمام ویتامین C مورد نیاز خود را در روز دریافت کنید (63 میلی گرم که آن را به یک منبع عالی تبدیل می‌کند).

.طبق گفته انجمن قلب آمریکا، یک پرتقال متوسط ​​همچنین حاوی فولات (24 میکروگرم) است که به تشکیل گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و پتاسیم (238 میلی گرم) که ممکن است فشار خون را نرمال کند

نکته: سایر مرکبات مانند گریپ فروت را فراموش نکنید؛ چرا که برای افراد مبتلا به دیابت گزینه‌های عالی هستند.

گلابی

از آنجا که گلابی منبع عالی فیبر است، بنابراین افزودنی عاقلانه‌ای به برنامه غذایی برای دیابتی ها هستند. گلابی‌ را در دمای اتاق نگهداری کنید تا زمانی که رسیده و برای خوردن مناسب شوند(سپس می‌توان آن‌ها را در یخچال قرار داد).

یک ایده خوشمزه: یک گلابی را برش دهید و آن را در سالاد اسفناج خود بریزید.

کیوی

کیوی منبع عالی ویتامین C است و همچنین مقدار کمی پتاسیم و فیبر به شما می‌دهد. یک کیوی همچنین حدود 48 کالری و 11 گرم کربوهیدرات دارد، بنابراین این میوه افزودنی هوشمندانه‌ای به رژیم غذایی مناسب دیابت شما است.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها چه سبزی‌هایی باید باشد؟

حتی با اینکه دیابت دارید، می‌توانید غذاهای خود را سالم‌تر و حتی خوشمزه‌تر از پیش کنید. نگاهی به طبیعت و گیاهان کامل بیندازید. تمام گیاهان و ادویه‌هایی که در این مقاله لیست کرده‌ایم، خاصیت ضد دیابتی و ضد التهابی دارند.

برنامه غذایی برای دیابتی ها + لیست غذاهای مجاز در رژیم دیابت - 19 - برنامه غذایی برای دیابتی ها - رژیم لاغری

می‌توان آن‌ها را در هر وعده‌ای استفاده کرد و از خواص آن بهره‌مند شد. پس دفعه بعد که آشپزی می‌کردید، ادویه‌ها و سبزی‌های زیر را فراموش نکنید. از آزمون و خطا نترسید. ترکیب‌های تازه اختراع کنید تا به مرور متوجه شوید، کدام ادویه و گیاهان می‌توانند با هم طعمی خاص به غذای‌تان بدهند.

ریحان

ریحان گیاه معطری است که همیشه ما را به یاد تابستان می‌اندازد. عطر آن در سالاد، سوپ و ماکارونی فوق‌العاده است. در یک تحقیق که روی گیاهان و ادویه‌های انجام شد، زردچوبه، رزماری، مرزنجوش، پونه و ریحان، بیشترین مقدار فلاونوئید را در خود دارند. به‌ویژه ریحان می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد.

بابونه

در برنامه غذایی برای دیابتی ها مصرف بابونه توصیه می‌شود زیرا قند خون را پایین می‌آورد. بابونه با بیرون کشیدن قند از خون و گذاشتن آن در ذخایر کبد، از عوارض دیابت، پیشگیری می‌کند. بعد از یک روز کاری سخت، هیچ چیز مانند یک فنجان دمنوش بابونه نمی‌تواند به انسان آرامش دهد.

در برنامه غذایی دیابتی ها مصرف بابونه به دلیل اینکه قند خون را پایین می‌آورد توصیه می‌شود.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها مصرف بابونه به دلیل اینکه قند خون را پایین می‌آورد توصیه می‌شود.

دارچین

تاکنون تحقیقات متعددی نشان داده که دارچین می‌تواند سطح قند خون را پایین بیاورد. به‌تازگی در تحقیقی مشخص شد که دارچین سطح هموگلوبین A1c را پایین می‌آورد. همچنین دارچین سرشار از خواص گیاهی است که التهاب را کاهش می‌دهد.

دارچین به کاهش کلسترول و بالا بردن سرعت سوخت و ساز در کاهش وزن کمک می‌کند. دارچین را روی لوبیا، عدس، برنج قهوه‌ای یا آب گوشت امتحان کنید.

زیره سیاه

زیره سیاه ادویه‌ای از خانواده جعفری است. ترکیب آن با حبوبات و برنج قهوه‌ای خوب می‌شود. زیره سیاه را زیاد استفاده کنید؛ چون باعث می‌شود قند خون و کلسترول خونتان پایین بیاید.

همچنین، زیره سیاه روی محصول‌های گلیکوزیله تأثیر خوبی دارد که آسیب‌های جدی به دیابتی‌ها می‌زند.

قاصدک

قاصدک یک گیاه فوق العاده و همه کاره است. به همین دلیل هرگز نباید آن را از باغچه‌ی خود حذف کنید. برگ سبز پررنگ این گیاه، فشار خون را پایین می‌آورد و کبد را تسکین می‌دهد. مانند گزنه، قاصدک نیز جریان ادرار را تقویت و به پاک‌سازی بدن کمک می‌کند. از آنجایی که قاصدک برای بیماران دیابتی مفید است، وزن را نیز کم می‌کند.

شوید

شوید با ماهی، تخم مرغ یا قارچ طعم خوبی می‌گیرد. شوید نشات گرفته از خاورمیانه و جنوب غربی روسیه است. در ابتدا، شوید برای افزایش تولید شیر در مادران شیرده استفاده می‌شد، اما حالا به‌عنوان یکی از سبزی‌های مفید در برنامه غذایی برای دیابتی ها شناخته می‌شود. متخصصان، ۷۰ ماده شیمایی مختلف در شوید یافته‌اند که به مبارزه با دیابت کمک می‌کند.

رازیانه

دانه‌های این گیاه عطری قوی دارند که از دانه‌های آن برای درست کردن چای رازیانه برای کودکان کولیکی استفاده می‌شود. هم گیاه و هم دانه‌های آن هر دو مواد شیمایی دارند که برای بیماران دیابتی مفید است. آنتول یکی از مواد شیمیایی گیاهی موجود در رازیانه است که جلوی التهاب و سرطان را می‌گیرد.

در هند، جویدن دانه‌های رازیانه بعد از وعده غذایی یک سنت است. هندی‌ها این کار را برای تمیزی دندان و خوشبو کردن دهان انجام می‌دهند. رازیانه برای جلوگیری از سرفه نیز بسیار مفید است. همچنین، روغن مفیدی دارد.

در رژیم دیابت مصرف رازیانه به کاهش التهاب و علائم دیابت کمک می‌کند.

در رژیم دیابت مصرف رازیانه به کاهش التهاب و علائم دیابت کمک می‌کند.

سیر در برنامه غذایی برای دیابتی ها

سیر برای قلب مفید است. همچنین، در برابر سرطان محافظتمان می‌کند. درست مانند پیاز، موسیر و پیازچه. همه این‌ها در یک خانواده قرار دارند. سیر در میان آن‌ها قوی‌ترین خاصیت ضد التهابی را دارد. اما خاصیت سیر بیش از این‌هاست.

سیر قند خون و چربی‌ها را پایین می‌آورد. کم و بیش هر گیاهی با سیر و روغن زیتون خوش طعم می‌شود. استفاده از پودر سیر نیز بد نیست اما خاصیت سیر تازه را ندارد. سیر تازه و خام بیشترین مزیت را دارند.

زنجبیل

زنجبیل گیاهی کامل، برای مبارزه با دیابت و چربی خون بالاست؛ چون از چند جناح به آن حمله می‌کند. حتی وزن را کم می‌کند. در یک تحقیق مشخص شد کسانی تا سه ساعت بعد از غذا خوردن احساس سیری می‌کردند که دمنوش حاوی ۲ گرم پودر زنجبیل را نوشیدند.

همچنین در تحقیق دیگر که روی بیماران دیابتی انجام شد، مشخص شد نوشیدن دمنوش حاوی ۳ گرم پودر زنجبیل، در طول ۳۰ روز، باعث کاهش گلوکز خون، تری‌گلیسرید، کلسترول کلی، LDL، و کلسترول VLDL می‌شود. پس تا می‌توانید از زنجبیل در چای یا غذاهای خود استفاده کنید.

نعناع

نعناع حاوی آنتی‌اکسیدان‌های طبیعی است که با دیابت، بیماری قلبی، پیری و سرطان مبارزه می‌کند. همچنین، طعمی عالی به چای اضافه می‌کند. سعی کنید از نوع طبیعی آن به‌جای انواع چای کیسه‌ای استفاده کنید.

نعناع عضله‌هایی از مری را آرام می‌کند که نزدیک به معده‌اند. افرادی که رفلاکس معده دارند باید از نعناع پرهیز کنند.

رزماری

رزماری تقویت‌کننده قلب و کاهش‌دهنده قند خون در رژیم دیابتی است. در درمان سندروم متابولیک نیز نقش مهمی دارد. کارنوسول، فعال‌ترین فیتوشیمیایی موجود در رزماری، استرس اکسیداتیو را کاهش می‌دهد.

همچنین در مبارزه با التهاب و سرطان نیز مؤثر است. تمام این خواص را با استفاده‌ی رزماری در غذاها جذب کنید. غذاهایی مانند گوشت، خورش‌ها، و سرخ کردنی‌ها. رزماری را به‌صورت چای نیز می‌توانید میل کنید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

مریم گلی

مریم گلی حاوی آنتی‌اکسیدان‌هایی است که مشخص شده با دیابت مبارزه می‌کنند. طعم قوی آن در خورش‌ها، خوب کار می‌کند. چای مریم گلی نیز مسکن و آرامش‌بخش است. مانند دیگر سبزی‌ها، معطر مریم گلی نیز سرشار از پلی فنل است.

محتوای رزمارینیک اسید آن بالاتر از خود رزماری است. ترکیب فنولی موجود در این گیاه، برای جلوگیری از آلزایمر، بسیار مفید است. مریم گلی و چای عسل در برابر سرماخوردگی‌های ویروسی و باکتریایی خوب عمل می‌کنند؛ چون وقتی مریم گلی و عسل ترکیب می‌شوند، قدرت ضد میکروبی را افزایش می‌دهند.

استویا

استویا تنها شیرین کننده‌ای است که برای افراد مبتلا به دیابت مضر نیست. حتی با اینکه چندین بار از شکر معمولی شیرین‌تر است.

با استفاده از استویا دیگر نیازی نیست نگران شیرینی بیش از حد باشید، استویا تأثیری مثبتی روی قند خون و انسولین پس از مصرف غذا دارد. حتی می‌توانید گیاه آن را در یک گلدان کنار پنجره خانه پرورش دهید.

در برنامه غذایی دیابتی ها مصرف شیرین‌کننده گیاهی استویا مجاز است و به جای شکر توصیه می‌شود.

در برنامه غذایی برای دیابتی ها مصرف شیرین‌کننده گیاهی استویا مجاز است و به جای شکر توصیه می‌شود.

ترخون

ترخون گیاه خوبیست که نشان داده می‌تواند مقاوت به انسولین را کاهش دهد و پرخوری در افراد دیابتی را کم کند.

آویشن

آویشن شامل ۷۵ فیتوکمیکال فعال است که علیه دیابت کار می‌کنند. آویشن در هر غذایی استفاده می‌شود و عطر و طعمش را فوق‌العاده می‌کند. آویشن از سیکوتینی حمایت می‌کند که با التهاب می‌جنگد. همچنین، به سلول‌های ایمنی کمک می‌کند که ضد التهاب‌اند.

نمونه برنامه غذایی برای دیابتی ها در رژیم دکتر کرمانی

با وجود منع مصرف بسیاری از مواد غذایی فرآوری شده شیرین، رژیم غذایی برای دیابت تنوع بالایی دارد. در این بخش تنها یک نمونه از برنامه‌های این رژیم را ملاحظه می‌کنید:

وعده غذایی میزان
صبحانه 40 گرم نان + 20 گرم پنیر + یک و نیم عدد گردو + خیار و گوجه فرنگی
میان وعده صبح یک و نیم واحد میوه + 2 عدد بیسکوییت ترد
قبل از ناهار یک واحد سیب + دو لیوان آب
ناهار 64 گرم نان + یک و نیم عدد کباب تابه‌ای (هر عدد 50 گرم دارد) + سالاد کاهو
عصرانه یک واحد میوه + 8 عدد بادام زمینی+ یک و نیم لیوان ذرت بوداده (کم چرب)
شام دو لیوان آش رشته
بعد از شام سه عدد انجیر خشک + 1 عدد گردو
سهمیه لبنیات یک لیوان شیر یا ماست نیم چرب + دو لیوان دوغ
سهمیه چاشنی نصف قاشق غذاخوری روغن زیتون + یک قاشق غذاخوری سس مایونز رژیمی

حالا می‌دانید زمانی که می‌گوییم رژیم غذایی دیابت، منظورمان حذف کردن همه کربوهیدرات‌ها و مواد قندی نیست. منظور از برنامه غذایی برای دیابتی ها، ایجاد یک رابطه متعادل بین مواد مغذی متفاوت است. رژیم دیابت و راهنمایی گرفتن از مشاور دیابت کمکتان می‌کند تا قند خونتان را کنترل و حتی تا اندازه‌ای این بیماری را درمان کنید.

آنچه از مقاله رژیم دیابت آموختیم:

اگر به دیابت مبتلا هستید بهترین راه کمک‌کننده به درمان شما، پیروی از برنامه غذایی برای دیابتی ها است. این برنامه غذایی عملا موجب لاغری شما خواهد شد زیرا بخش مهمی از مبتلایان به این بیماری از اضافه وزن رنج می‌برند. در این برنامه غذایی شما می‌بایست از مصرف یک سری از مواد غذایی اجتناب کنید و سبزیجاتی مانند استویا، زنجبیل و سیر و میوه‌هایی مانند انواع توت و کیوی را به رژیم دیابت خود اضافه کنید.

4.2 از 5
این مطالب را از دست ندهید ...
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-رضا 1403/01/13

باسلام وروزبخیر،به شماآقای دکتر کرمانی بزرگوار،امیدوارم دراین ایام قدرازخداوندمتعال سلامتی شماوخانوادتان راخواستارم،که برای سلامتی ماایرانیان تلاش میکنید،باتشکر،

کارشناس به اندام 1403/01/14

سلام وممنون از پیام پرمهر شما پایدار باشید عزیزم

-المیرا 1402/12/13

معلومه دکتر کرمانی عزیز ما کدوم راه رو بریم یه جا میگید بهترین روش رژیم کتو و‌مصرفرگوشت و پروتیین چربی اینجا گفتید گوشت و چربیذمضر بعد دو لیوان اش رشته تجویز کردید واقعا که

کارشناس به اندام 1402/12/14

عزیزم چندین مدل رژیم هست که هر کدوم سبک متفاوتی دارن کتو سفره خانواده ۱۴ روزه و..‌‌‌

- 1402/11/17

سلام و تشکر مطالب خیلی خوب و کامل بودنو

کارشناس به اندام 1402/11/18

سلام ممنون از همراهی شماعزیزم سلامت باشید

-ف امیدی 1402/11/15

سلام مطالب بسیار آموزنده ومفید بود ممنون از راهنمایی های خوبتون

کارشناس به اندام 1402/11/16

سلام تشکر از بزرگیتون عزیزم

-عشرت 1402/11/10

خیلئ خیلی ممنونم ازمطالب مفیدتون

کارشناس به اندام 1402/11/11

تشکراز توجه شما عزیزم

PoopAk 1402/11/04

خیلی ممنون

کارشناس به اندام 1402/11/05

مرسی ازهمراهی شما

- 1402/10/20

ممنونم از مطالب مفیدتون،

کارشناس به اندام 1402/10/21

تشکرازهمراهی شماعزیزم

-امیر 1402/10/07

سلام خسته نباشید آقای دکتر ممنون از مطالب خوبتون.

کارشناس به اندام 1402/10/08

سلام سالم باشید تشکرعزیزم

،،،، 1402/08/29

سلام وقتی قند و چربی داری ولی همچنان لاغر هستی ، اونوقت باید چکارکنی؟

کارشناس به اندام 1402/08/30

سلام عزیزم پرهیز غذایی ورزش وتحت نظر دارو استفاده کنید

امید 1402/08/22

سلام من دیابت دارم و دارو مصرف می کنم و اضافه وزن دارم موقع ثبت نام رژیم کاهش وزن برای من غیر فعال بود و فقط رژیم دیابت و کتوژنیک و کتویژن فعال بود می خواستم بدونم با رژیم دیابت هم می تونم اضافه وزن کاهش بدم؟

کارشناس به اندام 1402/08/23

سلام عزیزم بله هر کدام از برنامه ها رو انتخاب کنید کاهش وزن دارین

ناصر احمدی 1402/08/08

با سلام مطلب مفید و خوبی بود شما برنامه رژیم برای کسایی که قند بالا دارن میدین ؟ که همراه با کاهش وزن باشه با تشکر فراوان

کارشناس به اندام 1402/08/09

سلام ممنون از توجه شما عزیزم بله دیابت نوع دو که اضافه وزنی داشته باشن میتونن رژیم کاهش وزن ودریافت کنن

-مهدیه 1402/06/05

سلام آقای دکتر تو رژیم غذایی برای دیابتی ها زدید نون سفید نباید مصرف شه ولی تو برنامه غذایی زدید ۴۰ گرم نون این به این منظوره که میتونیم نون سفید بخوریم

کارشناس به اندام 1402/06/06

سلام عزیزم داخل برنامه نوع نان مشخص نشده وبرای افرادی که قند خون بالا دارن نان سبوس دار بهترین توصیه هست

- 1402/06/02

سلام وثت بخیر مطالب تان عالی بود برای من که دیابت نوع ۲دارم فوق العاده بود ممنون از شما

کارشناس به اندام 1402/06/03

سلام وتشکر از حسن نظرتون سلامت باشید عزیزم

- 1402/06/01

بسیارعالی بود

کارشناس به اندام 1402/06/02

سپاس فراوان

-فریما 1402/05/22

با سلام من خانم ۳۴ ساله هستم و هفته قبل آزمایش های قبل بارداری دادم قند خونم ۱۲۵ بود، ممکنه تو بارداری دیابت بگیرم؟ قدم ۱۶۸ وزنم ۶۷ کیلو، و سابقه دیابت در خانواده نداریم. با تشکر

کارشناس به اندام 1402/05/23

سلام عزیزم کنترل نشه بله الان پیش دیابته حتما قبل بارداری وزن روهم کاهش بدین اضافه وزن دارین

-کیان مهر 1402/05/03

سلام آقای دکتر من قند خونم۲۲۱.۵ هستم ۳۵ سالمه میخواستم بدونم چطو کنترلش کنم آیا به حالت طبیعی میشه برگرده یانه؟ چطوری؟ببخشیدآقای دکتر من قرصهای فلودرکورتیزون وپردنیزلون هم مصرف میکنم.

کارشناس به اندام 1402/05/04

سلام بله عزیزم با پزهیز غذایی ورعایت توصیه های بالا درزش هوازی کنار کنترل وزن حتما قند کاهش پیدامیکنه میشه کنترلش کرد

-شکوفه جعفری 1402/05/02

بسیار عالی وتاثیر گذار هستش واقعا مطالب خوبی بودن من واقعا کیف کردم وتا بتونم از همین مطالب استفاده میکنم مخصوصا در برنامه غذاییم

کارشناس به اندام 1402/05/03

ممنون مهربون از توجه ونگاهتون پایدار باشید

- 1402/03/22

سلام من تیروئید کم کار هم ورم معده و قندم لب مرز هست که دارو میخورم و متاسفانه طبع به شدت سردی دارم چطور میتونم رژیمی دریافت کنم که همه تحت کنترل باشه از راهنمایی شما ممنونم

کارشناس به اندام 1402/03/23

سلام عزیزم رژیم صرفا درمانی ارائه نمیشه برنامه کاهش وزن هست که میتونه به کنترل هم کمک کنه وبرنامه ها براساس طبع تنظیم نمیشه

-اناهیتا 1402/03/21

سلام ممنون از مطالب شما. من قند خون ناشتایم بین 105 تا 110 و بعضی وقتها 115 نوسان دارد. من ورزش را شروع کرده ام ولی میخواهم یک رژیم با پروتئین خوب داشته باشم که وزن کم نکنم چون اضافه وزن ندارم. بلکه کمی وزن هم بگیریم. بی زحمت مرا راهنمایی فرمایید که چطور میتوانم از شما مشاوره بگیرم. ممنون

کارشناس به اندام 1402/03/22

سلام تشکر ازشما عزیزم باید قندخون کنترل بشه تا بتونین وزن بگیرید

-مهسا 1402/03/18

سلام وقتتون بخیر من پدرم خیلی وزن کم کرده وقتی ازمایش داد قندش روی 47۰ بود الان که با دستگاه طبق دستور پزشک میگیریم امروز صبح ۱۷۳ بود ، 2 ساعت بعد ناهار 3۴۰ ، ۲ ساعت هم بعد شام ۲۱۱ بود دکتر براش قرص دیابزید دادن متفورمین رو چون وزنش کم بوده گفتن نیازی به مصرف نیست الان برای کنترل قندش باید چه کارایی انجام داد ؟؟

کارشناس به اندام 1402/03/19

سلام کاهش وزنشون بخاطر قندبالاهست تشخیص مصرف دارو بانظرپزشک کنترل استرس پرهیزغذایی مصرف غلات کامل وسبوس دار نوشیدن اب