صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی

در رژیم کتوژنیک بخش زیادی از وعده‌های غذایی شما از چربی‌های سالم و پروتئین و بخش بسیار کمی از کربوهیدارت تشکیل شده است. چنین برنامه غذایی که حاوی مقدار کمتر قند و گلوکز می‌باشد، سوخت بدن را از قند به چربی تغییر می‌دهد و بنابراین موجب کاهش وزن سریع‌تر خواهد شد.

رژیم کتوژنیک بر پایه پروتئین و چربی سالم و کربوهیدرات بسیار کم است.
3.8 از 5

زمان مطالعه 56 دقیقه

تعداد بازدید 861606

تاریخ انتشار

رژیم کتوژنیک یکی از محبوب‌ترین و پرطرفدارترین رژیم‌های لاغری در جهان است که بر پایه پروتئین و چربی سالم بنا شده است. در دنیای رژیم‌های کاهش‌وزن، برنامه‌های غذایی کم‌کربوهیدرات و پروتئین بالا، اغلب توجه بیشتری را به خود جلب می‌کنند. رژیم‌های پالئو، ساوت بیچ و اتکینز همگی در این دسته قرار می‌گیرند که گاهی‌اوقات از آنها به‌عنوان رژیم‌های کتوژنیک یا  رژیم کتو یاد می‌شود. 

اما یک رژیم کتوژنیک واقعی با آن چیزی که این روزها مد‌ شده است، کمی تفاوت دارد. رژیم کتوژنیک، یک رژیم “کم‌کربوهیدرات” و “پرچرب” است که اولین بار، برای درمان بیماران صرعی به کار گرفته شد؛ اما در حال حاضر، یکی از محبوب‌ترین رژیم‌های‌غذایی جهان، برای کاهش وزن است. 

در این مطلب همه چیز را راجع به این رژیم پرطرفدار و مشهور یاد خواهیم گرفت. همچنین به معرفی  رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی خواهیم پرداخت و در انتهای مقاله به سوالات متداول شما در مورد رژیم کتوژنیک پاسخ خواهیم داد.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

رژیم کتوژنیک چیست؟

به‌طور خلاصه، رژیم کتو رژیمی است که کربوهیدرات‌ها را محدود می‌کند و فواید زیادی برای سلامتی دارد. هنگامی که کربوهیدرات کمتری مصرف می‌کنید، بدن شما شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می‌کند. این امر می‌تواند بدن شما را در یک حالت متابولیک به نام کتوز قرار دهد.

در این حالت، کبد شما چربی را به مولکول‌های انرژی کوچکی به نام کتون تبدیل می‌کند که مغز و سایر اندام‌ها می‌توانند از آن به‌عنوان انرژی استفاده کنند.

سوالات متداول رژیم کتو

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 1 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری

برای اینکه رژیم کتو را بهتر درک کنید، یک ماشین دوگانه سوز را در نظر بگیرید:

این ماشین هم قابلیت روشن شدن با گاز را دارد و هم بنزین. اما این ماشین همیشه با گاز کار کرده است، حالا وسط راه گازش تمام و خاموش می‌‌شود. شما باشید چه کاری می‌کنید؟ خوب مشخص است که دکمه‌ بنزین را می‌زنید؛ چون می‌توانید از سوخت جایگزین استفاده کنید.

حتی با بنزین، ماشین‌تان بهتر و سریع‌تر هم کار می‌کند. بدن ما نیز، شبیه به همین ماشین است. دو نوع سوخت دارد: کربوهیدرات و چربی. حالا وقتی کربوهیدراتش تمام شود، چه اتفاقی می‌افتد؟

مطمئنا شما را وسط راه نمی‌گذارد؛ چون می‌تواند به جای کربوهیدرات، از چربی (کتون) استفاده کند. کتون ملکولی حاوی چربی است که در زمان نبود قند در بدن تولید می‌شود تا به عنوان سوخت برای تامین انرژی استفاده شود.

رژیم کتو چگونه کار می کند؟

خوب، شما فقط باید یک بار وارد حالت کتوز شوید تا متوجه شوید که رژیم کتو می تواند بر اهداف تناسب اندام شما تأثیر بگذارد. هنگامی که مصرف کربوهیدرات به میزان قابل توجهی کاهش می یابد، بدن شروع به سوزاندن چربی برای سوخت می کند. گاریما گویال، متخصص تغذیه توضیح می‌دهد که این فرآیند کتون‌هایی را در کبد تولید می‌کند که به عنوان منبع انرژی جایگزین برای مغز و سایر اندام‌ها عمل می‌کنند.

اگر فرصت مطالعه مقاله را ندارید، می‌توانید به فایل صوتی آن گوش دهید:

شاید به نظرتان عجیب بیاید که یک رژیم غذایی با چربی بالا (منظور، چربی‌های سالم مثل روغن نارگیل، روغن زیتون و… است) چطور می‌تواند به کاهش وزن کمک کند؛ در حالی که بارها و بارها شنیده‌ایم، برای لاغر شدن، نباید چربی مصرف کنیم؟ با ما همراه باشید تا این چالش را برای شما حل کنیم.

رژیم کتوژنیک از دیدگاه دکتر کرمانی: 

تاریخچه رژیم کتو

 رژیم کتو به‌عنوان درمانی برای صرع در دهه 1920 و 30 رایج شد. این رژیم به‌منظور ارائه جایگزینی برای رژیم فستینگ که به‌ عنوان یک درمان برای صرع موفقیت‌آمیز بود، ایجاد شد. با این‌ حال، رژیم غذایی کتو در نهایت به دلیل معرفی درمان‌های ضد‌تشنج جدید تا حد زیادی کنار گذاشته شد، اما همچنان به‌ویژه برای کودکان مبتلابه صرع، رژیم کتوژنیک به‌عنوان تکنیکی برای مدیریت این بیماری استفاده می‌شود.

همچنین در سال‌های اخیر، استفاده از رژیم کتو برای بهبود سلامت بدن و کاهش وزن نیز بسیار مورد توجه قرار گرفته است.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 3 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری

سلبریتی‌های طرفدار رژیم کتو یا لوکرب دایت (low carb diet)

رژیم کتو برخی از سلبریتی‌ها را هم به خود جذب کرده و طرفداران زیادی در میان آن‌ها دارد. برخی از سلبریتی‌های طرفدار کتو، مثل هلی بری، کورتنی کارداشیان، ونسا هاجنز، کیم کارداشیان، جنا جیمسون و آل راکر معتقدند که خلاف تصور منفی مردم نسبت به چربی‌ها، رژیم کتو فوق‌العاده‌است. جنا جیمسون بعد از به دنیا آمدن دخترش حسابی وزن اضافه کرده بود که البته با رژیم کتو توانست ۴۰ کیلو از وزن‌اش را کم کند.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 5 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
فواید رژیم کتوژنیک

منظور از کتوزیس در رژیم کتو چیست؟

 سوخت اصلی بدن برای تامین انرژی، کربوهیدرات است (قند یا گلوکز)؛ اما در رژیم کتو که خبری از کربوهیدرات نیست، بدن برای تامین سوخت سراغ چربی‌ها‌ می‌رود. اسم علمی این تغییر وضعیت بدن، از حالت گلوکز‌سوزی به چربی‌سوزی، کتوزیس است.

رژیم کتوژنیک یا رژیم کتو در ابتدا رژیمی درمانی برای برخی بیماری‌ها مانند صرع بود که به دلیل مزایای گسترد‌ه‌اش، امروزه به عنوان برنامه غذایی کاهش وزن سریع به کار می‌رود. رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی با پیروی از اصول اساسی این رژیم بین‌المللی، غذاهای ایرانی را وارد برنامه غذایی کتو کرده تا بهتر بتوانید به این رژیم لاغری سریع عمل کنید.

با رژیم کتو چند کیلو می‌توان وزن کم کرد؟

برخی افراد با رژیم کتو فقط 3 الی 4 کیلوگرم و برخی دیگر بالای 50 کیلوگرم از وزن خود را از دست می‌دهند! به گفته محققان در مورد کاهش وزن هیچ عدد متوسطی وجود ندارد که آن را به همه نسبت دهیم، بلکه علاوه‌بر تفاوت در ویژگی‌های فیزیکی بدن هر فرد، نحوه پایبندی افراد و واکنش بدن آنها به رژیم غذایی نیز متفاوت است. مواردی مانند:

  • زمان شروع افزایش وزن،
  • سن،
  • قد،
  • درصد چربی بدن،
  • سطح فعالیت

و برخی شرایط دیگر، می‌توانند بر متابولیسم شما تأثیر بگذارند و همگی در میزان کاهش وزن شما نقش دارند.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 7 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
رژیم کتوژنیک زمانی در کاهش وزن اثرگذار است که به درستی انجام شود.

مدت زمان رژیم کتو برای کاهش وزن

اگرچه خیلی از نتایج رژیم کتوژنیک برای کاهش‌وزن پس از 90 روز به خوبی مشخص می‌شوند، اما یک مدت زمان کلی برای استفاده از این رژیم برای همه وجود ندارد. با رژیم کتو، شما به‌ معنای واقعی کلمه به بدن خود یاد می‌دهید چگونه کاری را به خوبی انجام دهد و باید به آن به‌عنوان یک برنامه تمرینی برای سلول‌های خود فکر کنید.

همان‌طور که مدت‌ها طول می‌کشد تا شما از یک بدن ایده‌آل به یک فرد چاق تغییر موقعیت دهید، کاهش وزن هم نیاز به صبوری و استقامت دارد.

بااین‌حال اگر فردی که از یک برنامه کتوژنیک پیروی می‌کند به مدت یک ماه وزن کم نکند، به او توصیه می‌شود تغییرات کوچکی در رژیم غذایی خود ایجاد کرده و با یک متخصص تغذیه برای ارزیابی دقیق رژیم غذایی خود صحبت کند. این کار می‌تواند به شما کمک کند مطمئن شوید و گام‌های مناسبی برای موفقیت در رژیم کتو بردارید.

انواع رژیم کتوژنیک کدام‌اند؟

به طور کلی ۴ نوع رژیم کتوژنیک وجود دارد:

  • رژیم کتوژنیک استاندارد،
  • رژیم کتوژنیک سیکلیکال یا دوره‌ای،
  • رژیم کتوژنیک هدفمند،
  • و رژیم کتوژنیک با پروتئین بالا

که در ادامه درباره آن‌ها توضیح خواهیم داد.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 9 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
رژیم کتو را می‌توانید 30 تا 50 روز اجرا کنید تا شاهد گاهش وزن موثر باشید.

 در تعریف انواع این رژیم، با عبارت درشت مغذی‌ها روبه‌رو خواهید شد که باید ابتدا آن را توضیح دهیم. مواد غذایی که ما به صورت روزانه مصرف می‌‌کنیم، شامل دو دسته‌اند:

  • ریزمغذی‌ها(ویتامین‌ها و املاح معدنی)
  • و درشت‌مغذی‌ها (چربی، پروتئین و کربوهیدرات)

حال به معرفی 4 نوع رژیم کتوژنیک می‌پردازیم؛ یعنی کتوی استاندارد، کتوی سیکلیکال، کتوی هدفمند و کتو با پروتئین بالا.

رژیم کتوی استاندارد (SKD): مناسب برای تازه کارها

کربوهیدرات

۵ درصد

پروتئین

۲۰ درصد

چربی

۷۵ درصد

در رژیم کتوژنیک استاندارد، تمام وعده‌های اصلی و میان وعده‌ها، بر اساس چربی‌هایی مثل:

  • آووکادو،
  • کره،
  • روغن‌های سالم،
  • ماهی‌های چرب،
  • گوشت‌ها،
  • زیتون و روغن زیتون تنظیم می‌شوند.

در این رژیم روزانه، میزان چربی مصرفی باید چیزی معادل سه چهارم فنجان روغن زیتون باشد. بهتر است که از سبزی‌های غیر نشاسته‌ای، مثل:

  • هویج،
  • اسفناج،
  • کلم بروکلی و … ،
  • میوه‌های کم کربوهیدرات، مثل توت و ملون استفاده کنید.

همچنین، مقدار مصرف پروتئین متوسط است؛ یعنی، چیزی حدود ۱۱۲ گرم گوشت، ماهی یا مرغ در هر وعده.

رژیم کتوی سیکلیکال یا دوره‌ای (CKD): مناسب برای ورزشکاران

کربوهیدرات

۵ تا ۱۰ درصد

پروتئین

۱۵ تا ۲۰ درصد

چربی

۷۵ درصد

رژیم سیکلیکال یا دوره‌ای راه آسان‌تری، برای اضافه کردن چربی‌ها، به برنامه غذایی است. باعث می‌شود در روزهای آزاد، رژیم متعادل‌تری داشته باشید.

یکی از انواع این رژیم دوره‌ای، شامل پنج روز رژیم کتوژنیک استاندارد و دو روز رژیم غیرکتوژنیک، در طول هفته‌ است. بعضی‌ها ترجیح می‌دهند روزهای آزادشان را برای مناسبت‌های خاصی، مثل تعطیلات، تولد و عروسی نگه دارند.

توصیه‌ی ما این است که برای نتیجه‌ بهتر، در روزهای آزاد از کربوهیدرات‌های سالم، مثل میوه‌ها، سبزی‌های نشاسته‌ای، لبنیات و غلات کامل (به جز غذاهای فرآوری شده یا شیرین) استفاده کنید.

رژیم کتوی هدفمند (TKD): مناسب برای بدنسازها

کربوهیدرات

۱۰ تا ۱۵ درصد

پروتئین

۲۰ درصد

چربی

۶۵ تا ۷۰ درصد

رژیم کتوژنیک هدفمند، در بین ورزشکاران و افراد فعالی متداول است که رژیم کتو را انتخاب کرده‌اند و به کربوهیدرات بیشتری نیاز دارند. در این رژیم، افراد اجازه دارند قبل و بعد از ورزش، ۲۰ تا ۳۰ درصد کربوهیدرات مصرف کنند تا بتوانند شدت ورزش‌شان را افزایش بدهند (مقدار کربوهیدرات مصرفی در کل روز ۷۰ تا ۸۰ گرم است).

رژیم کتو با پروتئین بالا: مناسب برای افرادی که فعالیت بدنی شدید دارند

کربوهیدرات

۵ تا ۱۰ درصد

پروتئین

۳۰ درصد

چربی

۶۰ تا ۶۵ درصد

در این نوع رژیم کتو، لازم است روزانه ۱۲۰ گرم پروتئین یا چهار وعده ۱۱۵ گرمی گوشت قرمز، ماهی یا مرغ و حدود ۱۳۰ گرم چربی مصرف کنید. کربوهیدرات‌ها همچنان محدودند و کمتر از ۱۰ درصد کالری روزانه را به خود اختصاص می‌دهند.

بسیاری از مردم، این رژیم را ترجیح می‌د‌هند؛ زیرا می‌توانند نسبت به رژیم کتو استاندارد، پروتئین بیشتر و چربی کمتری مصرف کنند. البته ممکن است این نوع رژیم، منجر به کتوز نشود؛ چون پروتئین هم درست مثل کربوهیدرات، می‌تواند به گلوکز و سوخت تبدیل شود. با این حال به طور کلی، این نوع رژیم کتو هم منجر به کاهش وزن می‌شود.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 11 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
در رژیم کتو شما باید میزان مصرف پروتئین خود را بالاتر ببرید.

کدام رژیم کتو موثرتر است؟

پاسخ به این سوال به شرایط گوناگونی بستگی دارد! زیرا با توجه به شرایط بدنی شما هر کدام از رژیم‌های کتو می‌توانند فواید بیشتری برایتان داشته باشند.

بااین‌حال، تاکنون تنها رژیم‌های کتوژنیک استاندارد و با پروتئین بالا به‌طور گسترده مورد مطالعه قرار گرفته‌اند. رژیم‌های کتوژنیک چرخه‌ای یا هدفمند روش‌های پیشرفته‌تری هستند و عمدتاً توسط بدنسازان یا ورزشکاران از آنها استفاده می‌شود. اما برای کاهش وزن معمولا نوع استاندارد رژیم کتو به افراد پیشنهاد می‌شود.

رژیم کتوژنیک چگونه باعث کاهش‌وزن می‌شود؟

رژیم‌های کتوژنیک برای کاهش وزن و کاهش عوامل خطر بیماری‌های خاص موثر هستند، درحالی‌که رژیم‌های کم‌چرب به‌طور سنتی برای کسانی که به‌دنبال کاهش وزن هستند توصیه می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد کتو درواقع یک رویکرد برتر برای کاهش وزن است.

  • برخلاف بسیاری از رژیم‌های غذایی، کتو پس از خوردن مقدار کالری از پیش تعیین‌شده در روز، احساس گرسنگی در شما ایجاد نمی‌کند. کتو یک روش و یک رژیم غذایی رضایت‌بخش و سیر‌کننده است. درواقع، شما می‌توانید وزن خود را بدون پیگیری کالری کاهش دهید؛ چیزی که بسیاری از افراد را از پایبندی به رژیم‌های دیگر بازمی‌دارد.
  • دلایل متعددی مانند افزایش مصرف پروتئین وجود دارد که نشان می‌دهد کتو نسبت به رژیم غذایی کم‌چرب کارآمدتر است. مصرف بیشتر پروتئین برای کاهش‌وزن و سلامت متابولیک مفید است.
صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 13 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
چند روز پس از اجرای رژیم کتو، بدن وارد فاز کتوزیس و تغییرات اساسی متابولیسمی می‌شود.
  • کتو دارای ویژگی‌هایی است که یادآور رژیم اتکینز و سایر برنامه‌های کم‌کربوهیدرات می‌باشند. رژیم کتو شامل کاهش چشمگیر مصرف کربوهیدرات و جایگزین‌کردن چربی به‌جای آن است. این تغییر رژیم غذایی بدن، شما را در یک وضعیت متابولیک به نام کتوز قرار می‌دهد. کتوز یک عملکرد متابولیک کاملاً طبیعی است.

اساساً وقتی بدن شما گلوکز کافی برای انرژی نداشته باشد، در عوض چربی ذخیره‌شده را می‌سوزاند. گلوکز زمانی ایجاد می‌شود که کربوهیدرات‌ها داخل بدن شما تجزیه می‌شود.

حذف کربوهیدرات‌ها از رژیم غذایی به‌معنای گلوکز کمتر برای سوزاندن در بدن است. جایگزینی کربوهیدرات‌ها با چربی‌ها باعث می‌شود اسیدهایی به نام کتون در بدن شما تجمع پیدا کنند. در مجموع در رژیم کتوژنیک، هدف این است که بدن را وادار کنیم تا سوخت خود را به‌جای کربوهیدرات از چربی به‌دست آورد.

فواید رژیم کتو چیست؟

رژیم غذایی کتوژنیک فواید زیادی دارد. کمک‌تان می‌کند تا:

  • کمتر احساس گرسنگی کنید؛
  • عملکرد هورمون‌هایتان بهبود پیدا کند؛
  • پوست زیباتری داشته باشید؛
  • چربی بیشتری بسوزانید؛
  • بافت عضلانی‌تان حفظ شود؛
  • ذهنتان هوشیارتر و متمرکزتر باشد؛
  • بهتر بتوانید قند خون و در نتیجه دیابت خود را کنترل کنید.

اکنون مطالعات نشان داده‌اند که این رژیم غذایی می‌تواند برای طیف گسترده‌ای از شرایط مختلف سلامت فواید داشته باشد:

بیماری قلبی

رژیم کتوژنیک می‌تواند به بهبود عوامل خطر، مانند: چربی بدن، سطح کلسترول HDL (خوب)، فشارخون و قندخون کمک کند.

سرطان

 در حال حاضر، این رژیم به‌عنوان یک درمان جدید برای سرطان در حال بررسی است، زیرا ممکن است به کند‌کردن رشد تومورها کمک کند.

یکی از ویژگی‌های سلول‌های سرطانی این است که برای رشدشان، از کربوهیدرات یا قند خون تغذیه می‌کنند. وقتی رژیم کتو یا لو کرب دایت می‌گیرید، به دلیل کاهش مصرف کربوهیدرات‌ها، قند خونتان هم پایین می‌آید.

به این حالت، گرسنگیِ سلول‌های سرطانی می‌گویند. زمانی که سلول‌های سرطانی تغذیه نشوند یا به اصطلاح گرسنه بمانند، احتمال پیشرفت تومورها هم به حداقل می‌رسد.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 15 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
برنامه غذایی رژیم کتوژنیک برای بهبود برخی از بیماری‌های مزمن مانند سرطان و صرع بسیار مفید و کارآمد است.

 بیماری آلزایمر

 رژیم کتو ممکن است به کاهش علائم بیماری آلزایمر و کند‌کردن پیشرفت آن کمک کند. دانشمندان به این نتیجه رسیده‌اند که رژیم‌های غذایی کم کربوهیدرات از جمله رژیم کتو موجب بهبود میکروبیوم‌های روده می‌شود. میکروبیوم روده و سیستم عصبی مرکزی رابطه نزدیکی با یکدیگر دارند. 

صرع

تحقیقات نشان داده است که رژیم کتو می‌تواند باعث کاهش قابل توجه تشنج در کودکان صرعی شود. طبق تحقیقات، کودکانی که از رژیم غذایی کتوژنیک استفاده می‌کنند تا 50 درصد حملات صرع در آنها کاهش می‌یابد. 

بیماری پارکینسون

 اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است، اما یک مطالعه نشان داد رژیم کتو به بهبود علائم بیماری پارکینسون کمک می‌کند.

 سندرم تخمدان پلی‌کیستیک

 رژیم کتو می‌تواند به کاهش سطح انسولین که نقش کلیدی در سندرم تخمدان پلی‌کیستیک دارد، کمک کند. زیرا یکی از دلایل ایجاد سندروم تخمدان پلی کیستیک، افزایش سطح انسولین است. وقتی سطح انسولین بالا برود، تخمدان از حد معمولی خود، بزرگ‌تر می‌شود و کیست‌هایی در اطرافش به وجود می‌آیند.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 17 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
رژیم کتو به درمان بیماری تخمدان پلی کیستیک کمک می‌کند.

رژیم غذایی کتوژنیک سبب کاهش سطح انسولین (به علت کاهش مصرف کربوهیدرات و در نتیجه کاهش سطح قند خون) در بدن می‌شود؛ بنابراین نقش مهمی در درمان این بیماری دارد.

صدمات مغزی

برخی تحقیقات نشان می‌دهند رژیم غذایی می‌تواند نتایج آسیب‌های مغزی را بهبود بخشد. همانطور که پیش‌تر گفته شد، میکروب‌های خوب روده که در اثر رژیم غذایی اصولی افزایش می‌یابند، تاثیر مستقیمی بر روی سیستم عصبی مغز می‌گذارند.

بهبود ظاهر پوست

طرفداران کتو معتقدند که این رژیم تاثیر مثبتی بر پوست دارد، چون با مصرف چربی‌های سالم و کاهش مصرف قند، التهاب و استرس اکسیداتیو کاهش می‌یابد و ظاهر پوست را هم بهبود می‌بخشد. رژیم کتو همچنین می‌تواند از سرطان پوست جلوگیری کند، آکنه را بهبود بخشد و ظاهر رگ‌های واریسی را کاهش دهد.

کمک به کاهش وزن

رژیم کتو روش موثری برای کاهش وزن است. در این روش، بدون کالری شماری، به راحتی می‌شود وزن کم کرد. یکی از تحقیق‌ها نشان داد، افرادی که رژیم کتو داشتند، ۲/۲ برابر بیشتر از کسانی وزن کم کردند که رژیم کم‌چرب و کم کالری داشتند.

مواد غذایی مجاز و غیر مجاز در رژیم کتو کدامند؟

در رژیم غذایی کتوژنیک، مصرف یک سری از غذاها و میوه‌ها مجاز نیست. منظور از این خوراکی‌ها، آن‌هاییست که درصد کربوهیدرات بالایی دارند. در ادامه لیستی از این غذاها بیان شده:

غذاهای غیرمجاز در رژیم کتو

غذاهای شیرین

انواع کیک و بستنی، آب نبات و …

نشاسته

گندم، برنج، ماکارانی، غلات و …

حبوبات

نخود فرنگی، لوبیا، عدس، نخود و…

نوشیدنی‌ها

نوشابه، آب میوه، نوشیدنی‌های انرژی‌زا، اسموتی، میلک شیک، آبجو، شیر سویا، شیر نارگیل

دیگر مواد غذایی ممنوع در رژیم غذایی کتو

  • محصول‌های رژیمی یا کم چرب: این غذاها فراوری شده‌اند و کربوهیدرات بالایی دارند
  • چاشنی‌ها و سس‌ها: این غذاها دارای شکر و چربی‌های ناسالم‌اند
  • چربی‌های ناسالم: روغن‌های گیاهی فراوری شده
  • بیشتر میوه‌ها: به جز بخشی از توت‌ها

برای اینکه بدانید کدام میوه‌ها را می‌توانید در رژیم کتوی خود استفاده کنید، می‌توانید از اینفوگرافی زیر جهت راهنما استفاده کنید. در این تصویر، میوه‌ها بر اساس میزان کربوهیدراتشان دسته بندی شده‌اند. میوه‌های کم کربوهیدرات، گزینه‌های بهتری برای استفاده در رژیم کتوی شما هستند.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 19 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری

غذاهای مجاز در رژیم کتو

انواع پروتئین

گوشت قرمز، استیک، ژامبون، سوسیس، مرغ و بوقلمون ماهی قزل‌آلا، ماهی تن، ماهی خال مخالی، انواع تخم مرغ

لبنیات

کره و خامه پنیرهای فرآوری نشده

روغن‌های MCT (تری گلیسرید با زنجیره متوسط که هضم آنها نسبت به اسیدهای چرب طولانی زنجیر آسان‌تر است.)

روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن آووکادو

برخی ادویه‌ها

نمک، فلفل، پودر سیر، پاپریکا، زردچوبه، پودر کاری، پودر زنجبیل، دارچین و نعناع

برخی سبزی‌ها

سبزی‌های سبز، گوجه فرنگی، پیاز، فلفل

نوشیدنی‌ها

آب، چای، قهوه، نوشابه رژیمی

مکمل‌های رژیم کتوژنیک

از آنجایی که در رژیم کتو تعدادی از غذاها حذف می‌شوند، ایده خوبی است که برخی مکمل‌ها را همراه با آن مصرف کنید. ناگفته نماند برخی از مکمل‌ها می‌توانند به رژیم‌گیرندگان کمک کنند تا اثرات نامطلوب جانبی رژیم کتو را کاهش دهند و حتی عملکرد ورزشی را هنگام تمرین با رژیم کم‌کربوهیدرات افزایش دهند. این مکمل‌ها شامل موارد زیر می‌شوند:

  • افرادی که از رژیم کتو پیروی می‌کنند، ممکن است درمعرض خطر بیشتری برای ابتلا به کمبود منیزیم باشند. مصرف مکمل منیزیم یا خوردن بیشتر غذاهای کم‌کربوهیدرات و غنی از منیزیم، می‌تواند به شما در رفع نیازهای روزانه کمک کند.
  • روغن MCT نوعی چربی زود هضم است که می‌تواند برای کمک به رژیم کتو برای افزایش مصرف چربی و ماندن در شرایط کتوز استفاده شود. مکمل‌های اسید چرب امگا 3 می‌توانند التهاب و عوامل خطر بیماری قلبی را کاهش دهند و به اطمینان از تعادل سالم امگا 3 و امگا 6 کمک کنند.
صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 21 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
میزان کربوهیدرات رژیم کتو کم است، بنابراین مصرف برخی مکمل‌ها، زیر نظر پزشک، ضروری خواهد بود.
  • از آنجایی که کمبود ویتامین D شایع است، افرادی که از رژیم کتو پیروی می‌کنند باید سطح ویتامین D خود را بررسی کرده و بر اساس آن مکمل دریافت کنند.
  • مصرف مکمل‌های گوارشی حاوی آنزیم‌های پروتئاز و لیپاز که به ترتیب پروتئین و چربی را تجزیه می‌کنند، ممکن است به تسکین علائم گوارشی مربوط به تغییر رژیم غذایی به رژیم کتو کمک کند.

رژیم کتو مناسب چه کسانی است؟

همه افراد می‌توانند از رژیم کتوژنیک استفاده کنند. این رژیم برای افراد مبتلا به صرع، دیابت نوع 2، افراد مبتلا به سندرم تخمدان پلی کیستیک، افراد سرطانی و بسیاری از بیماری‌های دیگر مفید است. تنها افرادی که مجاز به مصرف این رژیم نیستند عبارتند از:

  • افراد مبتلا به دیابت که وابسته به انسولین هستند
  • افرادی که اختلالات خوردن دارند
  • کسانی که بیماری کلیوی یا پانکراتیت دارند
  • زنان در دوران بارداری و شیردهی

آیا رژیم کتوژنیک در دوران شیردهی مجاز است؟

دوران شیردهی یک دوران بسیار حساس است که باید مادر علاوه بر خود مراقب نیازهای تغذیه‌ای فرزندش نیز باشد. به همین دلیل هر رژیمی در این دوران توصیه نمی‌شود، در مورد رژیم کتوژنیک در شیردهی نیز بحث‌های زیادی به میان آمده و برخی از افراد با آن موافق و برخی دیگر مخالف هستند.

 به طور کلی توصیه می‌شود برای گرفتن چنین رژیم‌هایی باید با پزشک مشورت کرد. اگر به اطلاعاتی در مورد این رژیم در دوران شیردهی علاقه‌مندید، توصیه می‌کنم مقاله زیر را مطالعه کنید.

رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی

رژیم کتو دکتر کرمانی بر اساس اصول رژیم کتوی اصلی طرح ریزی شده است با این تفاوت که میزان مصرف هر ماده غذایی برای هر روز از 60 روز رژیم، دقیقا معین شده است. افراد، در دو هفته اول رژیم شاهد کاهش وزن بسیار سریع خواهند بود. در ادامه مهمترین ویژگی‌های رژیم کتوی دکتر کرمانی را مشاهده می‌کنید.

ویژگی‌های رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی

اگر این رژیم دقیق و درست اجرا شود، بعد از چند روز از ابتدای رژیم، بدن وارد مرحله کتوزیس و آمادگی برای تغییر سوخت از قند به چربی می‌شود. همچنین این مزایا را به همراه خواهد داشت:

رژیم کاهش وزن بدون گرسنگی!

گرسنگی زیاد در طول رژیم کاهش وزن مهم‌ترین علت رها کردن رژیم در بین افراد است. استفاده کمتر از کربوهیدرات و مصرف بیشتر پروتیین‌ها و چربی‌ها بر عکس باور عموم باعث سرکوب اشتها می‌شود. رژیم کتوژنیک با افزایش مصرف این دو گروه غذایی متابولیسم و ترشح هورمون‌های سیری را در بدن افزایش می‌دهد.

کاهش وزن بیشتر به خصوص در هفته های ابتدایی

رژیم کتوژنیک برای لاغری حتی از رژیم‌های بسیار محدود در کالری موثر تر است. مقایسه این دو رژیم غذایی نشان می‌دهد افرادی که رژیم کتوژنیک داشته‌اند، دو تا سه برابر کاهش وزن بیشتری را تجربه کرده‌اند.

بسیار موثر در کاهش چربی شکمی

محل ذخیره چربی در پیامدهای سلامتی تاثیر به سزایی دارد. دو نوع اصلی چربی عبارتند از چربی زیر پوستی که در زیر پوست شما قرار دارد و چربی احشایی که در حفره شکم شما جمع می‌شود. چربی بیش از حد احشایی با التهاب و مقاومت به انسولین مرتبط است که ریسک بسیاری از بیماری‌ها از جمله بیماری های قلبی عروقی و دیابت نوع 2 را افزایش می دهد.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 23 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
اگر قصد کاهش وزن سریع دارید، رژیم کتو دکتر کرمانی برنامه غذایی متعادل و مغذی را ارائه می‌دهد.

رژیم‌های کم کربوهیدرات در کاهش این چربی مضر شکمی بسیار موثر هستند. در واقع، به نظر می‌رسد درصد بیشتری از چربی‌هایی که از طریق رژیم کتوژنیک از دست می‌ رود، از حفره شکم می‌آیند.

افزایش تمرکز و انرژی در طولانی مدت

افرادی که رژیم کتوژنیک دارند در مقایسه با افرادی که رژیم های کم کالری می‌گیرند از سطح انرژی و تمرکز بیشتر (به جز در روز های ابتدایی رژیم غذایی) برخوردارند و در کل کیفبت زندگی بالاتری دارند.

کاهش سطح تری گلسیرید خون شما

یکی از عوامل اصلی افزایش تری گلیسیرید به خصوص در افراد کم تحرک، مصرف کربوهیدرات به ویژه کربوهیدرات های ساده و فروکتوز (قند میوه) است. هنگامی که افراد کربوهیدرات را کاهش می دهند، تری گلسیرید خون به صورت چشمگیری کاهش می یابد. از سوی دیگر، رژیم‌های کم چرب اغلب باعث افزایش تری گلیسیرید می‌شوند.

افزایش سطح کلسترول خوب و کاهش کلسترول بد خون

هر چه سطح HDL یا کلسترول خوب نسبت به LDL یا کلسترول بد در خون شما بیشتر باشد احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی عروقی پایین‌تر است. در رژیم کتوژنیک با افزایش مصرف چربی‌های سالم، سطح این دو چربی در بدن به مقدار مطلوب می‌رسد.

آکنه را بهبود می‌بخشد

آکنه دلایل مختلفی دارد و ممکن است در برخی افراد با رژیم غذایی و قند خون ارتباط داشته باشد. پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از کربوهیدرات‌های فرآوری و تصفیه شده ممکن است تعادل باکتری‌های روده را تغییر دهد و باعث نوسان قابل توجه قند خون شود که هر دو می‌توانند بر سلامت پوست تأثیر منفی بگذارند.

پشتیبان همراه در طول دوره رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی

در طول ۵۰ روز رژیم، هر ۱۰ روز یک بار، پشتیبان‌‌های موسسه طراوت به اندام دکتر کرمانی، با کاربر تماس گرفته و به سوالات او پاسخ می‌دهند و بر روند اجرای رژیم نظارت خواهند داشت.

پکیج اقتصادی مولتی کتو دکتر کرمانی

در به اندام دکتر کرمانی راه اقتصادی مناسبی را برای شما عزیزان در نظر گرفته‌ایم. اگر قصد دریافت رژیم کتوژنیک را دارید، می‌توانید از رژیم مولتی کتو استفاده کنید. این رژیم پکیج رژیم کتوژنیک به همراه رژیم بعد از کتو(کتوویژن) است و از نظر اقتصادی به صرفه‌تر است.

قیمت این مجموعه رژیم یک میلیون و دویست و هشتاد هزار تومان است که با تخفیف 250 هزار تومانی، می‌توانید آن را به قیمت یک میلیون و سی هزار تومان دریافت کنید.

در رژیم مولتی کتو شما می‌توانید سوالات خود را از پشتیبان‌های به اندام دکتر کرمانی بپرسید و از مقالات و ویدئوهای آموزشی کتو که در سایت و شبکه‌های اجتماعی به اندام منتشر می‌شود بهره‌مند شوید.

نکته مهم در رابطه با رژیم کتو

رژیم کتو می تواند عوارض جانبی ایجاد کند که بسیاری از مردم آن را به عنوان آنفولانزای کتو می‌شناسند. این علائم به ویژه در ابتدای رژیم غذایی رایج است و به مرور زمان بدن با منبع انرژی جدید خود سازگار می شود. برخی از این علايم نشان دهنده این است که بدن شما وارد فاز کتوزیس شده است که این خود، نشان دهنده‌ی درست پیش رفتن در رژیم کتو است. البته با رعایت چند دستور غذایی ساده می‌توان این علائم را خوشایندتر کرد:

  • حالت تهوع
  • سردرد
  • خستگی
  • قند خون پایین
  • تحمل کم برای ورزش
  • یبوست

همچنین رژیم کتوژنیک می‌تواند باعث بوی بد دهان ( بوی استون به دلیل متابولیسم چربی‌ها در بدن) و راش‌های پوستی شود. بوی بد نفس در رژیم کتوژنیک موقتی است و بعد از چند روز اول از بین می‌رود. برای به حداقل رساندن این مشکل می‌توانید از نکات زیر بهره ببرید:

  • استفاده از آدامس‌های بدون قند
  • مصرف بیشتر آب در طول روز برای دفع کتون (می‌توانید برای بهتر شدن بوی دهان در لیوان آب خود چند برگ نعناع یا یک تکه لیمو ترش یا زنجبیل بیندازید.)
  • اهمیت بیشتر به بهداشت دهان و دندان (استفاده از دهان شویه علاوه بر مسواک و نخ دندان)
صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 25 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری
اگر رژیم کتو را به درستی پیروی کنید و بدن‌تان به سوخت جدید عادت کند، به طور چشمگیری کاهش وزن را تجربه خواهید کرد.

نکته دیگر آنکه راش‌های پوستی از عوارض نادر رژیم کتوژنیک هستند که به صورت بثورات خارش دار و قرمز که عمدتاً در قسمت بالایی پشت، قفسه سینه و شکم ایجاد می شود دیده می‌شوند. 

برای برطرف شدن هر چه سریع‌تر این مشکل می‌توانید با مشورت پشتیبان خود مقدار کربوهیدرات مصرفی خود را افزایش داده یا از مکمل ویتامین‌های A ،C و B12  استفاده نمایید. اگر این علایم پوستی بعد از یک هفته برطرف نشدند، لازم است به پزشک مراجعه کنید.

نکته آخر آنکه بروز این علايم در روزهای ابتدایی رژیم کتوژنیک کاملا طبیعی است و شما باید اجازه دهید که بدن شما با رژیم غذایی جدید سازگاری پیدا کند.

مهم است که به اندازه کافی استراحت کنید و در هفته اول از ورزش‌های سنگین خودداری کنید و در عوض ورزش‌های سبک‌تر مانند یوگا یا حرکات کششی را انجام دهید. هنگامی که احساس بهتری داشتید، می‌توانید به روال عادی ورزش خود بازگردید.

راهکار‌های بهبود علايم ورود به فاز کتوزیس در رژیم کتو

بیشتر آب بنوشید

بدن شما قند اضافی را در مولکولی به نام گلیکوژن ذخیره می‌کند. گلیکوژن به طور کلی همراه با مقدار زیادی آب در سلول‌های شما نگهداری می‌شود. وقتی وارد کتوز می‌شوید، بدن شما آبی را که همراه با گلیکوژن ذخیره شده است دفع می‌کند و به طور بالقوه منجر به کم‌آبی بدن می‌شود.

هنگامی که رژیم کتو را شروع می‌کنید، برای جلوگیری از این امر حتما آب زیادی بنوشید.

به اندازه کافی الکترولیت دریافت کنید

هنگامی که بدن شما آب را از دست می‌دهد، اغلب الکترولیت‌ها را نیز دفع می‌کند. بسیاری از علائم آنفولانزای کتو ممکن است ناشی از واکنش بدن شما به سطوح پایین الکترولیت‌ها باشد.

اگر متوجه علائمی مانند خستگی، گرفتگی عضلات یا ضعف بدن هستید، الکترولیت‌ها ممکن است راه حل خوبی باشند. برای تامین بهتر الکترولیت‌های بدن رعایت موارد زیر ضروری است:

افزودن نمک بیشتر به غذا 

نمک را به اندازه مصرف کنید تا دچار افزایش فشار خون نشوید.

استفاده کامل از وعده‌ها و میان وعده‌های رژیم غذایی

 برخی مواد غذایی منبع خوبی از این ریزمغذی‌ها هستند مانند اسفناج، کدو حلوایی، آواکادو، شکلات تلخ و…(دقت شود به اندازه‌ای که در رژیم غذایی شما ذکر شده است، باید از این مواد غذایی استفاده شود نه بیشتر).

به عنوان میان وعده و یا در کنار وعده‌های اصلی می‌توانید از سبزیجات کربوهیدرات پایین که در شکل زیر نشان داده شده استفاده کنید. زیتون، آووکادو، کدو، اسفناج، گل کلم، بادمجان و … گزینه‌های خوبی هستند.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 27 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری

دریافت مکمل ویتامین

  • استفاده از قرص مولتی ویتامین مینرال یک عدد در روز به همراه وعده ناهار
  • استفاده از قرص جوشان منیزیم یک عدد در روز

کالری کافی دریافت کنید

بخشی از هدف رژیم کتو کاهش اشتها و سهولت در مصرف کالری کمتر در روز است. با این حال ممکن است کاهش اشتهای حاصل از کتوز و حالت تهوع ناشی از آنفولانزای کتو  باعث شود دریافت کالری کافی در روز دشوار باشد.

اطمینان حاصل کنید که کالری کافی روزانه خود را دریافت می‌کنید. این امر باعث افزایش سطح انرژی شما می‌شود و حالت تهوع شما بهبود می‌یابد. آجیل‌ها را به اندازه‌ای که در رژیم، برایتان تعریف شده است، استفاده کنید. میزان کربوهیدرات آجیل‌ها را در اینفوگرافی زیر می‌توانید مشاهده کنید.

صفر تا صد رژیم کتوژنیک + معرفی رژیم کتو دکتر کرمانی - 29 - رژیم کتوژنیک - رژیم لاغری

سوالات متداول رژیم کتوژنیک

پیش از رژیم

1- با رژیم کتوژنیک چند کیلو وزن کم می‌کنم؟

شما با رژیم کتوژنیک می‌توانید در مدت 60 روز 8 الی 12 کیلو کم کنید.

2- برنامه رژیم کتو چند ماه طول می‌کشد؟

مدت زمان رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی دو ماه معادل 60 روز است. بعد از آن می‌توانید برای وزن اقدام کنید.

3- آیا کتوزیس خطرناک است؟

خیر. کتوزیس تنها به معنای وارد شدن بدن از فاز قند سوزی به چربی سوزی است و نه تنها خطرناک نیست، بلکه فوق‌العاده به چربی سوزی کمک می‌کند.

4- چه کسانی می‌توانند رژیم کتو بگیرند؟

رژیم کتوژنیک برای همه‌ی کسانی که قصد کاهش وزن سریع اما سالم دارند بسیار مفید است. این رژیم برای بهبود و کنترل بسیاری از بیماری‌ها از جمله صرع، سرطان، سندرم تخمدان پلی کیستیک و آلزایمر نیز تجویز می‌شود.

5- چه کسانی نباید رژیم کتو بگیرند؟

رژیم کتوژنیک برای افراد زیر تجویز نمی‌شود:

  • خانم‌های باردار و شیرده
  • افراد زیر 18 و بالای 60 سال
  • افراد مبتلا به مشکلات کلیوی مثل سنگ کلیه و دفع پروتئین
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 1
  • کبد چرب نوع 3 به بالا (سیروز و فیبروز کبدی)
  • افراد مبتلا به روماتیسم
  • ورزشکاران حرفه‌ای
  • افراد مبتلا به نقرس

6- چقدر طول می‌کشد تا بدن ما وارد فاز کتو شود؟

بسته به شرایط جسمانی و میزان رعایت برنامه غذایی حدود 2 الی 7 روز طول می‌کشد تا بدن شما وارد فاز کتو شود. 

7- آیا زنان می‌توانند رژیم کتو بگیرند؟

بله به جز زنان باردار و شیرده و مواردی که بالاتر ذکر شد، زنان نیز می‌توانند بهترین بهره را از رژیم کتو ببرند.

8- گرفتن رژیم کتو از چه سنی مجاز است؟

رژیم کتو برای افراد بالای 18 سال و زیر 60 سال مجاز است.

9- عوارض جانبی رژیم کتو چیست؟

برخی از عوارض جانبی رژیم کتو شامل بد بو شدن دهان (برای چند روز)، آنفلانزای کتو و بی حالی است که این عوارض کاملا بی‌خطر و نشانه‌ی وارد شدن بدن به فاز کتو است. به این معنا که شما درست رژیم گرفته‌اید. بعد از چند روز این عوارض از بین می‌روند و بدن شما انرژی فراوان و سرحالی و تمرکز زیادی را تجربه خواهد کرد.

حین رژیم

10- چکار کنم در طول رژیم دچار یبوست نشم؟

یکی از عوارض رژیم کتو ممکن است یبوست باشد. این مشکل را به راحتی و با مصرف نوشیدن آب بیشتر، پیاده روی و مصرف 2 لیوان کاهو علاوه بر میزانی که در رژیم برایتان تعیین شده می‌توانید حل کنید.

چطور غذاهای کتو رو آماده کنیم؟

در برنامه رژیم کتوژنیک دکتر کرمانی به محض انتخاب غذا از لیست برنامه غذایی، طرز تهیه‌ی آن نیز برای شما نمایش داده خواهد شد.

11- آیا می‌توانم در رژیم کتوژنیک از سبزیجات استفاده کنم؟

بله. مصرف روزانه 1 لیوان خیار، 1 لیوان سبزی خوردن و 2 لیوان کاهو در رژیم کتوژنیک مجاز است.

12- آیا در رژیم کتوژنیک مجاز به مصرف لبنیات هستیم؟

بله. مصرف خامه پرچرب، ماست پرچرب به ویژه ماست یونانی و پنیر پرچرب در رژیم کتو مجاز است، اما به اندازه‌ای که برای شما تعیین شده است.

13-آیا مصرف عرقیجات در رژیم کتو آزاد است؟

بله مصرف عرقیجات در رژیم کتوژنیک مانعی ندارد.

14- در رژیم کتو از چه روغنی می‌توانیم استفاده کنیم؟

روغن‌های مجاز در رژیم کتوژنیک عبارتند از: 

  • روغن کنجد
  • روغن زیتون
  • روغن کانولا
  • روغن آفتابگردان 
  • روغن نارگیل
  • چربی دنبه گوسفند

15- مصرف کدام میوه‌ها و سبزیجات در رژیم کتو مجاز است؟

به طور کلی مصرف میوه‌ها و سبزیجات کم کربوهیدرات در رژیم کتو مجازند، اما به اندازه‌ی تعیین شده. این موارد شامل میوه‌ها و سبزیجات زیر می‌باشند:

  • کاهو
  • کلم پیچ
  • بروکلی
  • خیار
  • گوجه
  • توت فرنگی
  • زیتون
  • آووکادو
  • تمشک
  • توت سیاه
  • کرفس 
  • کدو
  • گل کلم 
  • اسفناج 

16- آیا به هر اندازه می‌توانم از گوشت و مرغ در رژیمم استفاده کنم؟

خیر میزان مصرف گوشت و مرغ تنها به میزانی که برای شرما در رژیم دکتر کرمانی تعیین شده، مجاز است.

بعد از رژیم

17- آیا بعد از اتمام یک دوره رژیم کتوژنیک باز هم می‌توانم این رژیم را ادامه دهم؟

خیر. رژیم کتوژنیک از آن دسته رژیم‌هاییست که مصرف کربوهیدرات شما را محدود می‌کند به همین دلیل مصرف آن برای طولانی مدت توصیه نمی‌شود.

18- چکار کنم وزنم بعد از رژیم کتو بالا نرود؟

هیچ نگرانی از این بابت نداشته باشید. رژیم کتوویژن دکتر کرمانی در ادامه‌ی رژیم کتوژنیک می‌آید و به شما کمک می‌کند تا به آرامی کربوهیدرات‌ها را وارد برنامه غذایی کنید و بدون افزایش وزن، روند عادی زندگی خود را طی کنید.

منابع:

3.8 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
یوسف پلنگ 1403/01/17

سلام. چرا در رژیم کتوژنیک نباید حبوبات مصرف کرد؟ یعنی در این رژیم نباید لوبیا بخوریم!

کارشناس به اندام 1403/01/18

سلام عزیزم چون کربوهیدرات هست و دراین رژیم کربوهیدرات تقریبا حذف میشه نمیشه مصرف کرد

-هادی 1403/01/14

سلام 48 ساله ام 180 قد و 79وزنم هست پیش دیابتیک هستم و با هدف بهبود قند خونم میتون رزیم کتو بگیرم ایا برای همیشه میشه این رزیم رو گرفت من هیچ برنانه ای برای کاهش وزن ندارم فقط میخوام قند خونم که باعث نورپاتی پاهام شده رو درمان کنم ممنون.

کارشناس به اندام 1403/01/15

سلام نه عزیزم نمیتونه سبک دائمی باشه و وزن وکاهش میده

-سایه 1403/01/13

سلام وقت بخیر بنده ۲۸ سالمه با قد ۱۶۳ و وزن ۷۰ چربی شکمی ندارم بیشتر چاقی تو پاهام هست و تنبلی تخمدان دارم خیلی دوست دارم وزنم بشه ۶۰ ایا رژیم کتو مناسب من هست؟

کارشناس به اندام 1403/01/14

سلام وقت بخیر بله عزیزم اما با رژیم کتو یا هر برنامه دیگه ای کل بدن لاغر میشه حتما کنارش ورزشم باشه برای رژیم کتوژنیک میتونین از طریق لینک ثبت نام وانجام بدین

-khanom.shaker 1403/01/13

سلام دخترم ۱۹ سالمه رژیم کالری شماری با سفره خانواده رو قبلا امتحان کردم اما جواب نداد و نهایتن ۳ کیلو کم کردم وزنم ۵۵ و قدم ۱۵۳ هستش چه رژیمی بگیرم که مناسبم باشه

کارشناس به اندام 1403/01/14

سلام عزیزم همون سفره خانواده رو بگیرید چون اضافه وزن و وزن پایین هست روند لاغری کندتر هست حتی کتوژنیک رو هم شروع کنید روند سریعی نخواهید داشت برای دریافت مشاوره عدد 32143 رو به سامانه 90007025 پیامک کنید

-زهرا 1403/01/10

باسلام وتشکر از مطالب مفیدتان خانمی 48 ساله باقد 159 و وزن 84 کیلو هستم میگرن دارم وممکنه در ماه دو تا سه بار دچار سردرد های شدید بشم و به طور کلی همیشه کمی سردرد دارم آیا میتونم رژیم کتو رو بگیرم. با توجه به اینکه اگر کمی قند خونم پایین بیاد سریعا سردرد میکنم.

کارشناس به اندام 1403/01/11

سلام ممنون عزیزم نه توصیه نمیشه چون قند کامل حذف و شما یا این شرایط سردردتون تشدید میشه

-رعنا 1403/01/09

یلام‌وقت بخیر مصرف حبوبات در رژیم کتو به چه نحوی هست آیا مجاز هست یا نه ؟؟

کارشناس به اندام 1403/01/10

سلام عزیزم مجاز نیست

-بانو بانو 1403/01/07

سلام وقت بخیر دختر ۱۷ ساله هستم با قد ۱۶۵ و وزن ۵۹ کیلو ورزش منظم دارم و میخوام به ۵۲ کیلو برسم این رژیم مناسب من هست؟

کارشناس به اندام 1403/01/08

سلام عزیزم زیر 18 سال توصیه نمیشه رژیم سفره خانواده رو میتونین بگیرید برای رژیم میتونین روی لینک کلیک کرده وثبت نام کنید

شایان 1403/01/06

سلام وقت بخیر من کبد چرب گرید ۳ دارم. البته کاهش وزن نه چندان زیادی داشتم و طبق اخزین ازمایش مقداری از گرید کمتر شده، آیا رژیم کتوژنیک مناسب برای این گرید کبدی هست؟ با توجه به مصرف چربی هایی که دارد. باتشکر

کارشناس به اندام 1403/01/07

سلام نه عزیزم مناسب نیست

صابر- 1402/12/28

سلام من ۱۹سال سن دارم و میخواهم برای استخدامی شرکت کنم ۱۰۰کیلو وزن دارم ولی باید طی دوماه ۲۵ الی۳۰ کیلو کم کنم.لطفا راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1402/12/29

سلام عزیزم کتوژنیک وبگیرید کاهش وزن بیشتری داره میتونین روی لینک بزیند وثبت نام کنید

-thv 1402/12/23

سلام من پونزده سالمه 172 قدم و 92 وزنم چه رژیمی باید بگیرم

کارشناس به اندام 1402/12/24

سلام عزیزم رژیم سفره خانواده رو باید بگیرید برای برنامه شما میتونین از طریق لینک ثبت نام کنید برای دریافت مشاوره هم عدد32143 رو به شماره 90007025 پیامک کنید

محمدی 1402/12/21

سلام من قدم 170 و وزنم 120 کیاو هست می تونم چند دوره متوالی از رژیم کتو استفاده کنم ؟

کارشناس به اندام 1402/12/22

سلام عزیزم تا سه ماه بگیرید سه تاچهار ماه فاصله مجدد کتوژنیک بگیرید

-سمیه 1402/12/19

سلام وقتتون بخیر باشه. وزن من 83هست و میخوام به وزن 70برسم چه نوع رژیمی پیشنهاد میکنید ؟ ضمنأ تنبلی تخمدان دارم و زخم معده و اینکه تنبلی تیرویید که کنترل شده. ممنون میشم راهنمایی کنید

کارشناس به اندام 1402/12/20

سلام عزیزم رژیم مناسب شما سفره خانواده هست برای کاهش وزن هم میتونین ازطرق لینک ثبت نام رژیم و انجام بدین

- 1402/12/13

سلام ..پسرم ۶ ساله ۵ ماه پیش تشنج کرده و بعد از نوار مغز های متعدد دکتر تشخیص صرع مقاوم ب دارو داده میتونم با این رژیم درمانش کنم؟

کارشناس به اندام 1402/12/14

سلام عزیزم زیر۱۸ سال مناسب نیست

- 1402/12/11

سلام همسرم ۳۵سالشه ۱۱۵‌کیلو هست قدش حدود۷۵ وچاقی شکمی داره مشکل خاصی نداره جز چربیش یکم بالاس میتونه این رژیم رو بگیره؟این رژیم شکمش رو کوچیک میکنه؟بیشتر وزنش شکمشه

کارشناس به اندام 1402/12/12

سلام بله عزیزم میتونن وزن کم کنن وچربی شکمی هم آب بشه برای رژیم روی لینک کلیک کرده وثبت نام کنید

reza 1402/12/07

سلامجناب آقای دکتر کرمانی من 58 سال و 6 ماه سن دارم، مرد، حدود 166 قد و وزن 80 کیلو هستم. زمانی که ورزش منظم دارم، وزنم حدود 75 کیلو است ولی در زمان آلودگی هوا و کلا زمستان با کاهش ورزش و افزایش وزن همراه است. وعده اصلی غذای من صبحانه و شام (در حدود ساعت 7 تا 8 شب) است. میخواهم از پروتکلهای این رژیم پیروی کنم، چکار باید بکنم؟ باید حضوری ویزیت بشم یا بصورت مجازی؟ قادر به حذف اکثر مواد غذایی مثل برنج، نان، نشاسته و .. هستم ولی تمایلی برای حذف نوشیدنی خاص ندارم. آیا امکان بهره گیری از از این روش را دارا می باشم یا خیر؟

کارشناس به اندام 1402/12/08

سلام عزیزم شما انلاین میتونین برنامه رو دریافت کنید برای رژیم کافی هست روی لینک بزنید وثبت نام کنید

-مرادی 1402/12/04

سلام ... من ۳۱ سالم هست و تنبلی تخمدان دارم و طی یک سال گذشته درگیر کم کاری تیروئد شدم و دارو مصرف میکنم ، این رژیم کتو برای من مناسب هست یا نه ؟؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/12/05

سلام نه عزیزم مناسب شما نیست شما میتونین کتوویژن بگیرید

sofya_zein 1402/12/01

درود ، گیاهخوارهستم سن ۶۰سال دیابت نوع ۲ دارم قند ناشتا ۱۳۰کم کاری تیروئید دارم وزن ۷۰ قد ۱۶۵ برای کنترل قندخون و وزن چه رژیم غذای رو پیشنهاد میکنید ؟

کارشناس به اندام 1402/12/02

عزیزم وزنتون مناسبه رژیم لاغری نیاز ندارین فقط پرهیزداشته باشید ورزش وفعالیت بدنی هم انجام بدین

-معصومه دهقانی اشکذری از یزد 1402/11/29

سلام و خدا قوت به جناب دکتر کرمانی ودستندرکاران این برنامه به نظر من بسیار مفید است انشالله نتوانیم درست عمل کنیم

کارشناس به اندام 1402/11/30

سلام سلامت باشید عزیزم ممنون از حسن نظرتون

-حسین 1402/11/19

سلام.من ۳۱ سالمه و قدم ۱۷۵تا ۱۸۰ و وزنم ۴۵ کیلوگرم و متاسفانه از زمان تولد دچار بیماری صرع مادام العمر هستم و دارو توده تشنج را دیگه مسموم نمیکنه(صرع غیر قابل درمان به روش دارویی گرفتم) حالا رژیم کتو با وزن کم جواب میده؟

کارشناس به اندام 1402/11/20

سلام نه عزیزم مناسب شما نیست

سمیه فتاحی 1402/11/18

سلام من ۴۶ سالمه قدم ۱۶۰ وزنم۶۸ کیلو هست کبد چرب گرید دو دارم دوسال پیش قند خونم ۱۸۰ بود ۷ کیلو وزنمو اوردم پایین قند خونم نرمال شد بدون دارو اما الان دوباره وزنم رفته ۶۸ کیلو قند خونم دوباره رفته بالا قند ناشتام بین ۱۳۰ تا ۱۵۰ هست خیلی غذا کم میخورم روزی یک ساعت وبیست دقیقه پیاده روی میکنم از شدت گرسنگی خیلی بی حالم اما وزنم تکون نمیخوره ایا میتونم رژیم کتو بگیرم تاباسمی مینورم دارم

کارشناس به اندام 1402/11/19

سلام عزیزم رژیم سفره خانواده مناسب شما هست برای دریافت برنامه هم میتونین روی لینک کلیک کرده وثبت نام کنید