خواص آناناس چیست؟ آناناس برای کدام بیماری خوب است؟

از خواص آناناس چه می‌دانید؟ این میوه محبوب علیرغم نمای بیرونی خشن، نمادی از استقبال و مهمان‌نوازی است. آناناس یک میوه استوایی بزرگ با پوستی سیخ‌دار، سخت و درونی شیرین است. هنگامی که کاشفان اروپایی در قرن هفدهم در آمریکای جنوبی با آن برخورد کردند، به دلیل ظاهر کاج مانندش آن را آناناس نامیدند. برجستگی‌های […]

خواص آناناس طیف گسترده‌ای از بیماری‌ها مانند التهاب و درد مفاصل را دربرمی‌گیرد.
4.3 از 5

زمان مطالعه 24 دقیقه

تعداد بازدید 2844

تاریخ انتشار

از خواص آناناس چه می‌دانید؟ این میوه محبوب علیرغم نمای بیرونی خشن، نمادی از استقبال و مهمان‌نوازی است. آناناس یک میوه استوایی بزرگ با پوستی سیخ‌دار، سخت و درونی شیرین است.

هنگامی که کاشفان اروپایی در قرن هفدهم در آمریکای جنوبی با آن برخورد کردند، به دلیل ظاهر کاج مانندش آن را آناناس نامیدند. برجستگی‌های پوسته پوسته بیرونی «چشم» نامیده می‌شوند.

برای قرن‌ها، آناناس آن‌قدر کمیاب بود که فقط افراد بسیار ثروتمند توانایی خرید آن را داشتند. برخی از مردم حتی آناناس را برای نمایش در مهمانی‌های شام کرایه می‌کردند.

این میوه معمولا در کشورهای گرمسیری و نیمه گرمسیری مانند فیلیپین، اندونزی، هند و چین رشد می‌کند. اما اکنون در سرتا سر دنیا در دسترس است.

در این مقاله به بررسی خواص آناناس این میوه شگفت‌انگیز و خوش طعم می‌پردازیم. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

آناناس چیست؟

آناناس یک میوه استوایی است که به دلیل شکل نمادین خود معروف است. گوشتی شیرین و آبدار، با پوستی سخت و تکه تکه و با دسته‌ای از برگ‌های سبز سیخ‌دار در بالای آن وجود دارد.

این میوه در واقع مجموعه‌ای از گل‌ها است که هر کدام چشم خاص خود را دارند و در اطراف هسته مرکزی چیده شده‌اند.

این میوه در واقع مجموعه‌ای از گل‌ها است که هر کدام چشم خاص خود را دارند و در اطراف هسته مرکزی چیده شده‌اند.

بالغ شدن این گل‌ها تا سه سال طول می‌کشد. امروزه آناناس تازه را به راحتی در بسیاری از خواربارفروشی‌ها و بازارها، حتی خارج از فصل می‌توانید پیدا کنید.

ارزش غذایی آناناس

آناناس کالری کمی دارد، اما بسیار مغذی است. 1 فنجان، معادل 165 گرم تکه‌های آناناس حاوی مواد مغذی زیر است:

  • کالری: 5 کیلو کالری
  • چربی: 198 گرم
  • پروتئین: 891 گرم
  • کربوهیدرات: 6 گرم
  • فیبر: 31 گرم
  • ویتامین سی:  78میلی گرم یا 88 درصد از نیاز روزانه
  • منگنز: 53 میلی گرم یا 109 درصد از نیاز روزانه برای زنان و 2.3 میلی گرم یا 66 درصد برای مردان
  • ویتامین ب6: 18میلی گرم یا 11٪ از نیاز روزانه
  • مس: 181 میلی گرم یا 20 درصد از نیاز روزانه
  • تیامین: 13 میلی گرم یا 11٪ از نیاز روزانه
  • فولات: 7 میکروگرم یا 7٪ از نیاز روزانه
  • پتاسیم: 180 میلی گرم یا 4 درصد از نیاز روزانه
  • منیزیم:  8 میلی گرم یا 5٪ از نیاز روزانه
  • نیاسین: 825 میلی گرم یا 5٪ از نیاز روزانه
  • اسید پانتوتنیک: 351 میلی گرم یا 7٪ از نیاز روزانه
  • ریبوفلاوین:  53 میلی گرم یا 4 درصد از نیاز روزانه
  • آهن:   478 میلی گرم یا 3٪ از نیاز روزانه

آناناس همچنین دارای ویتامین‌های A، B و K کلسیم، فولات، فسفر و روی می‌باشد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

طبع آناناس

در طب سنتی بعضی افراد آناناس را دارای طبع سرد و تر و بعضی آن را دارای طبع گرم و تر می‌دانند. مصلح آن در طب سنتی آب لیمو و عسل و همچنین آب انار می‌باشد.

نحوه نگهداری آناناس تازه

یک آناناس رسیده و کامل به مدت 2 تا 3 روز بیرون از یخچال سالم می‌ماند. وقتی آن را برش دهید، به مدت 5-7 روز در یخچال یا 6 ماه یا بیشتر در فریزر می‌ماند. آناناس را می‌توانید به تنهایی یا به صورت کمپوت نگهداری کنید.

بهترین زمان مصرف آناناس

بهترین زمان برای مصرف آناناس، قبل از غذا می‌باشد. البته اگر دچار ناراحتی معده هستید، بهتر است از مصرف آن هنگام صبح و به صورت ناشتا خودداری کنید.

به دلیل این که مصرف آناناس بعد از غذا، جذب مواد مغذی و همچنین ویتامین‌های آن را کاهش می‌دهد، خوردن آن بعد از غذا توصیه نمی‌شود.

خواص آناناس

اگر برای شما سوال است که خواص آناناس چیست، ادامه مقاله را بخوانید تا به فواید بی‌نظیر این میوه استوایی پی ببرید:

یک فنجان آناناس بیش از نیمی از منگنز مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

یک فنجان آناناس بیش از نیمی از منگنز مورد نیاز روزانه بدن را تامین می‌کند.

سرشار از منگنز

منگنز، نقش اساسی در سلامت بدن دارد. منگنز در متابولیزه کردن غذا، لخته کردن خون و سلامت استخوان‌ها نقش مهمی را ایفا می‌کند.

یک فنجان آب آناناس بیش از نیمی از منگنز مورد نیاز روزانه را تامین می‌کند. این ماده معدنی در غلات کامل، عدس و فلفل سیاه نیز وجود دارد.

سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی

علاوه بر مقادیر زیادی ویتامین C و منگنز، آناناس دارای مواد مغذی مهمی مثل ویتامین B6، مس، تیامین، فولات، پتاسیم، منیزیم، نیاسین، ریبوفلاوین و آهن است که هر کدام نقش مهمی در سلامت بدن دارند.

کمک به هضم سالم غذا

آناناس تنها منبع غذایی شناخته شده بروملین است، این ماده، ترکیبی از آنزیم‌هایی است که پروتئین را هضم می‌کند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی است که به هضم گوشت کمک می‌کنند.

آناناس حاوی آنزیم‌هایی است که به هضم گوشت کمک می‌کنند.

به همین دلیل است که آناناس به عنوان نرم‌کننده گوشت عمل می‌کند. اغلب آناناس را در کشورهایی مانند برزیل در کنار گوشت و مرغ خواهید یافت.

بروملین پروتئین را تجزیه کرده و گوشت را نرم می‌کند. در بدن شما، بروملین هضم غذا و جذب آن را برای شما آسان‌تر می‌کند.

میوه‌هایی مانند آناناس که منبع غنی فیبر هستند، به حمایت از سیستم گوارشی سالم کمک می‌کنند. علاوه بر این، آنزیم‌های بروملین موجود در آناناس، هم پروتئین‌ها را به بلوک‌های سازنده کوچک‌تر اسیدهای آمینه و پپتیدها تجزیه می‌کنند و هم در محیط اسیدی معده و هم در شرایط قلیایی روده کوچک، فعال هستند.

این موضوع کمک بسیار زیادی به افرادی می‌کند که غذای خود را به درستی هضم نمی‌کنند، به خصوص برای کسانی که دچار نارسایی پانکراس هستند. در نارسایی پانکراس، لوزالمعده قادر به تولید آنزیم‌های گوارشی کافی نیست.

سرشار از آنتی اکسیدان

آناناس سرشار از فلاونوئیدها و اسیدهای فنولیک است. این دو آنتی اکسیدان از سلول‌های شما در برابر رادیکال‌های آزاد که می‌توانند باعث بیماری‌های مزمن شوند، محافظت می‌کنند.

بروملین موجود در آناناس نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

بروملین موجود در آناناس نیز با کاهش خطر ابتلا به سرطان مرتبط است.

خواص آناناس برای رحم

چرا خواص آناناس برای باروری مفید است؟ زیرا این میوه حاوی بروملین، یک عامل ضد التهابی و ضد انعقاد (رقیق‌کننده خون) است که طبق یک مطالعه در سال 2012، می‌تواند بر سیستم ایمنی بدن تأثیر بگذارد.

ایده این است که این اثرات ضد انعقاد می‌تواند جریان خون را در رحم و پوشش داخلی رحم بهبود ببخشد.

خواص آناناس برای لاغری

آناناس با این که میوه بسیار مقوی است، ولی کالری زیادی ندارد. هر ۱۰۰ گرم آناناس دارای ۵۲ کالری می‌باشد.

آناناس به دلیل دارا بودن فیبر‌های غذایی غیر محلول در آب، حرکت مواد غذایی در روده‌ها را تسهیل کرده و به این ترتیب باعث عدم انباشته شدن مواد اضافی در بدن و در نتیجه چاقی می‌شود.

همچنین بروملین موجود در آناناس باعث دفع چربی‌های اضافی، کاهش وزن و رفع سلولیت می‌شود.

یکی از خواص آناناس کمک به هضم بهتر غذا، پاکسازی روده و در نتیجه کاهش وزن است.

یکی از خواص آناناس کمک به هضم بهتر غذا، پاکسازی روده و در نتیجه کاهش وزن است.

خواص ضد التهابی و ضد درد

از جمله خواص آناناس و آب این میوه برای عفونت است زیرا بروملین، آنزیم گوارشی موجود در آناناس، دارای خواص ضد التهابی و تسکین دهنده درد است.

این آنزیم زمانی که دچار عفونتی مانند سینوزیت یا آسیبی مانند رگ به رگ شدن یا سوختگی شده باشیم، برای ما مفید است.

بروملین همچنین به کاهش درد مفاصل یا آرتروز کمک می‌کند. ویتامین C موجود در آب آناناس نیز سطح التهاب را در بدن پایین نگه می‌دارد.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

سرطان یک بیماری مزمن است که با رشد کنترل نشده سلول‌ها مشخص می‌شود. پیشرفت آن معمولاً با استرس اکسیداتیو و التهاب مزمن مرتبط است.

چندین مطالعه اشاره می‌کنند که آناناس و ترکیبات آن، از جمله بروملین، با به حداقل رساندن استرس اکسیداتیو و کاهش التهاب، خطر سرطان را کاهش می‌دهد.

همچنین تحقیقات نشان می‌دهند که بروملین به درمان سرطانی که قبلا توسعه یافته است، کمک می‌کند. به عنوان مثال، یک آزمایش نشان داد که بروملین رشد سلول‌های سرطان سینه را سرکوب کرده و مرگ سلول‌های سرطانی را تحریک می‌‎کند.

بروملین موجود در آناناس از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

بروملین موجود در آناناس از رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند.

خواص آناناس برای مردان

بروملین، آنزیمی که در آناناس یافت می‌شود، باعث تولید تستوسترون می‌شود که می‌‌تواند میل جنسی مردان را افزایش دهد.

همچنین سطوح بالای ویتامین C و تیامین موجود در آناناس باعث افزایش انرژی در بدن می‎‌شود و در نتیجه استقامت جنسی را افزایش می‌دهد.

ریکاوری بعد از تمرین شدید

فواید ضدالتهابی بروملین موجود در آناناس می‌تواند به بهبود سریع‌تر عضلات بعد از تمرین‌های سخت ورزشی کمک کرده و از احساس درد جلوگیری کند.

در حالی که این میوه به جبران ذخایر کربوهیدرات بعد از ورزش کمک می‌کند، برخی از فواید آن نیز به دلیل خواص ضد التهابی بروملین است.

خواص آناناس برای زخم و کاهش التهاب

مطالعات نشان می‌دهد که بروملین به کاهش التهاب، تورم و کبودی پس از آسیب یا جراحی کمک می‌کند. مصرف آناناس حتی قبل از جراحی دندان می‌تواند مفید باشد.

آناناس به کاهش درد کمک کرده و به اندازه داروهای ضد التهابی و مسکن می‌تواند موثر باشد. تحقیقات آزمایشگاهی همچنین ارزش بروملین را در بهبود زخم نشان داده است.

تسکین علائم آرتریت

مطالعات متعدد نشان داده‌اند که مصرف آب آناناس یا میوه آن چقدر می‌تواند در تسکین درد التهابی مرتبط با آرتریت مفید باشد.

به نظر می‌رسد که این اثر ضد درد از طریق تأثیر مستقیم بر واسطه‌های شیمیایی که در درک ما از درد دخیل هستند، وجود دارد.

مصرف آناناس موجب کاهش درد و ورم مفاصل می‌شود.

مصرف آناناس موجب کاهش درد و ورم مفاصل می‌شود.

حمایت از سیستم ایمنی

یک مطالعه 9 هفته ای بر روی کودکان مدرسه‌ای که تعدادی از آن‌ها هر روز مقدار متوسطی آناناس کنسرو شده (140 گرم) و تعدادی از آن‌ها مقدار زیادی (280 گرم) مصرف می‌کردند، انجام شد.

مشخص شد دانش آموزانی که آناناس مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که از آن استفاده نکردند، به طور قابل توجهی کمتر در معرض خطر ابتلا به عفونت‌های ویروسی یا باکتریایی قرار گرفتند.

علاوه بر این، کسانی که مقدار بیشتری خوردند، چهار برابر تعداد گلبول‌های سفید ایمنی مبارزه کننده با عفونت داشتند. به نظر می‌رسد خواص ضد التهابی بروملین آناناس در کمک به تعدیل سیستم ایمنی مفید است.

حمایت از سیستم قلبی و عروقی

بار دیگر، این بروملین است که به نظر می‌رسد به قلب و سیستم گردش خون از طریق پیشگیری یا به حداقل رساندن شدت حملات آنژین صدری و حمله ایسکمیک گذرا (TIA) کمک می‌کند.

همچنین تصور می‌شود که بروملین ممکن است پلاک‌های کلسترول را که مسئول سخت شدن شریان‌ها هستند، تجزیه کند. این پلاک‌ها منجر به وضعیتی به نام آترواسکلروز می‌شود.

خواص آناناس برای مغز

مصرف آناناس می‌تواند حافظه شما را بهبود بخشد. ویتامین B1 و منگنز موجود در این میوه به تقویت حافظه کمک می‌کند و نقش کلیدی در عملکردهای شناختی دارد.

ویتامین B1 و منگنز موجود در آناناس به تقویت حافظه کمک می‌کند

ویتامین B1 و منگنز موجود در آناناس به تقویت حافظه کمک می‌کند.

موثر در انعقاد خون

مطالعات حیوانی نشان می‌دهد که بروملین همچنین با مهار تولید پروتئینی به نام فیبرین که در انعقاد خون نقش دارد، بر لخته شدن خون تأثیر می‌گذارد.

مضرات آناناس

اگر به آناناس آلرژی نداشته باشید، به طور کلی مصرف آن برای بیشتر افراد بی خطر شناخته می‌شود، اما در کنار فواید بی‌نظیر آناناس برای بدن، مصرف این میوه در بعضی افراد ممکن است عوارضی ایجاد کند.

از جمله این عوارض به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

ایجاد ناراحتی گوارشی

تحقیقات نشان داده خوردن مقدار زیادی آناناس ممکن است باعث ایجاد ناراحتی گوارشی شود. همچنین بهتر است از مصرف میوه نارس آن خودداری کنید، زیرا باعث اسهال و سوزش گلو می‌شود.

خارش زبان و لب‌ها

ممکن است بلافاصله پس از خوردن آناناس دچار خارش زبان یا درد لب‌ها شوید. اما به محض قورت دادن میوه، اسیدهای معده شما آنزیم گوشت‌خوار آن را از بین می‌برند.

احساس گزگز در دهان

آناناس تازه می‌تواند باعث سوزش دهان شما شود. این موضوع به این دلیل است که بافت‌های ما از پروتئین ساخته شده‌اند و بروملین موجود در آناناس پروتئین را تجزیه می‌کند.

این موضوع طبیعی و موقتی است و به این معنی نیست که شما به آناناس حساسیت دارید.

برخی افراد ممکن است در اثر مصرف آناناس دچار آلرژی شوند.

برخی افراد ممکن است در اثر مصرف آناناس دچار آلرژی شوند.

واکنش‌های آلرژیک

شایع‌ترین واکنش آلرژیک به آناناس تورم، کهیر یا مشکل تنفسی است.

اگر به سایر میوه‌ها، گرده گل یا لاتکس حساسیت دارید، ممکن است در معرض خطر بیشتری از آلرژی نسبت به آناناس باشید.

چه کسانی نباید آناناس مصرف کنند؟

آناناس یک آلرژن رایج نیست. خوردن آن‌ بسیار کم خطر در نظر گرفته می‌شود مگر اینکه آلرژی شناخته شده‌ای به آناناس داشته باشید. در این صورت باید از آناناس و عصاره‌های آن اجتناب کنید.

با این حال، حتی در بعضی از افراد بدون خوردن بیش از حد آناناس، ممکن است عوارض جانبی ناخواسته‌ای بوجود بیاید.

از جمله این افراد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

مصرف‌کنندگان دارو‌های رقیق‌کننده خون

بروملین ممکن است بر لخته شدن خون تأثیر بگذارد. بنابراین، افرادی که داروهای رقیق‌کننده خون مصرف می‌کنند، باید آناناس را در مقادیر کم مصرف کنند.

اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، در مصرف آناناس احتیاط کنید.

اگر از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، در مصرف آناناس احتیاط کنید.

افراد حساس به بروملین

افرادی که به بروملین حساس هستند ممکن است سوزش زبان، خارش، حالت تهوع یا اسهال را نیز تجربه کنند.

افراد دارای ناراحتی گوارشی

خوردن زیاد آناناس نارس باعث ناراحتی معده، حالت تهوع و اسهال می‌شود. همیشه بهترین کار این است که آناناس رسیده را انتخاب کنید. گوشت آن باید زرد روشن تا متوسط باشد.

آن‌چه از مقاله خواص آناناس آموختیم:

دانستیم که خواص آناناس می‌تواند به بهبود زخم‌ها، هضم بهتر غذا و از بین رفتن عفونت‌های ویروسی و باکتریایی و تقویت استخوان‌ها کمک کند و یک منبع مهم انرژی برای ورزشکاران است. با وجود فواید بسیار زیادی که آناناس برای سلامتی دارد، اگر در حال پیروی از یک رژیم لاغری هستید، درباره مقدار مصرف مجاز آن با متخصص تغذیه خود مشورت کنید.

منابع:

4.3 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-فرشته کارگر 1403/01/30

مطالب خیلی مفیدی بود

کارشناس به اندام 1403/01/31

تشکر عزیزم

-فاطمه قربانی 1403/01/14

سلام ممنون از اطلاعات مفید تون خیلی عالی و کاربردی بود.

کارشناس به اندام 1403/01/15

سلام تشکر از حسن نظرتون عزیزم

نرجس 1402/12/04

من الان زبونم میسوزه چیکار کنم خوب بشه 🥲

کارشناس به اندام 1402/12/05

عزیزم رب انار خوبه کمی استفاده کنید

-رسول 1402/11/26

میوه خیلی عالی ولی حیف که گرانه به امید روزی که ارزان شود تا همه بتوانند استفاده کنند

- 1402/07/11

خوبه

کارشناس به اندام 1402/07/12

🙌🍁