سوالی که کلید شادی آینده تان است

اهدافمان مسیر لازم برای صرف انرژی، الهام گرفتن و انگیزه را در اختیارمان قرار می دهند. اما اگر تنها روی زمانی که به هدفمان دست پیدا می کنیم تمرکز کنیم، در واقع قابلیت تمرکز روی کاری که برای رسیدن به آنجا باید انجام شود را از دست می دهیم. این حالت، باعث بروز کشمکش و […]

سوالی که کلید شادی آینده تان است شادی کاهش وزن
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 2369

تاریخ انتشار

سوالی که کلید شادی آینده تان است شادی کاهش وزن

اهدافمان مسیر لازم برای صرف انرژی، الهام گرفتن و انگیزه را در اختیارمان قرار می دهند. اما اگر تنها روی زمانی که به هدفمان دست پیدا می کنیم تمرکز کنیم، در واقع قابلیت تمرکز روی کاری که برای رسیدن به آنجا باید انجام شود را از دست می دهیم. این حالت، باعث بروز کشمکش و بی صبری درباره فرآیند می شود.

بنابراین، چگونه می توانیم این الگو را بشکنیم؟ چگونه با لحظه لحظه ی تجربه دست یابی به هدف، ارتباط برقرار کنیم؟ این کار از آنچه بیشتر افراد فکرش را می کنند ساده تر است.

پس از آن چه؟

” پس از آن چه؟ ” ، این عبارت تمرکزمان را دوباره روی فرآیند و زمان حال باز می گرداند. این عبارت آراممان می کند و عملکردمان را بهبود می بخشد.

وقتی نوجوان بودم، به همراه دان بهترین پیانیست جاز در منطقه بداهه نوازی جاز را می آموختم. یک روز بعد از کلاس وقتی داشتم وسائلم را جمع می کردم، دان پشت پیانو نشست و شروع کرد به پیانو نوازی. ناگهان بدون مقدمه گفت اگر سخت تلاش نمی کرد هرگز در نواختن خوب نمی شد. من مبهوت شده بودم، نواختنش عالی بود. گفتم اگر من هم بتوانم روزی مانند تو بنوازم تمام روز را صرف گوش دادن به پیانوی خود می کنم.

او خندید و متفکرانه گفت: می دانی، این دقیقا همان چیزی است که من سال ها پیش وقتی برای اولین بار نوازندگی استادم را شنیدم به او گفتم. تا آن لحظه احساس می کردم که اگر بتوانم مانند دان بنوازم، واقعا احساس خوشحالی خواهم کرد. مهارت او در موسیقی سال ها از من فراتر بود. همچنان با وجود اینکه به آن درجه از مهارت که
می خواست، رسیده بود باز هم احساس می کرد که گویا تازه به آن نقطه رسیده و تلاش هایش را به یاد داشت.

خود را تصور کنید که از خط پایان تلاش های خود عبور می کنید.
آیا آن لحظه، زندگی تان را برای همیشه تغییر خواهد داد؟ آیا هرگز دیگر احساس اشتیاق نخواهید کرد؟

همیشه به دنبال دستاورد بعدی باشید و شادی رسیدن به هدفی که به دنبالش بودید را تبدیل به احساس نارضایتی و خستگی نکنید. همه ما با این حس آشناییم و برخی همچنان این چرخه را تکرار می کنیم.

اگر چیزی دشوار را تمرین می کنید یا می آموزید و متوجه شدید احساس خستگی و بی صبری کردید، اجازه دهید این احساسات برایتان یادآور آن باشد که باید روی زمان حال تمرکز کنید. روی نقطه ای در آینده دور ثابت مانده اید. در چنین حالتی در کنار احساس بدی که پیدا می کنید، قابلیت عملکردتان نیز به شدت افت خواهد کرد.

برای فرار از این حالت ذهنی بایستید و از خود بپرسید ” پس از آن چه؟ “

چند لحظه خود را در آینده قرار دهید تا ببینید از خط پایان تلاش هایتان گذشته اید. آیا آن لحظه، زندگی تان را برای همیشه تغییر خواهد داد؟ آیا دیگر هرگز احساس اشتیاق نخواهید کرد؟

جواب این سوالات همیشه نه است. رسیدن به اهدافی که چالش برانگیز بوده اند تنها رضایت بخش است. در غیر این صورت به دست آوردن بی معنا می شد. ما به دنبال فرصت هایی هستیم که خود را به چالش بکشیم و فراتر از محدودیت های خود رشد کنیم. آن خط پایان، نشانه ای است که می توانیم با استفاده از آن ارزشمان را بسنجیم.

گذشتن از خط پایان، تنها چند ثانیه طول می کشد. احساس رضایت، نتیجه ی احساس غرور برای تلاشی است که کرده اید. و پس از آن چه؟

نویسنده: توماس استرنر نویسنده و روانشناس

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*