سیستم عصبی خود را این گونه آرام کنید

مشکلی که درباره استرس آورها وجود دارد این است که هر روز خود را نشان می دهند. گیر افتادن در ترافیک، انجام کارهای روزانه و … همگی شایع هستند طوری که حتی رخداد های قابل پیش بینی نیز سیستم عصبی مان را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس هایی مانند این موارد می توانند تبدیل […]

سیستم عصبی خود را اینگونه آرام کنید
5 از 5

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 6388

تاریخ انتشار

سیستم عصبی خود را اینگونه آرام کنید

مشکلی که درباره استرس آورها وجود دارد این است که هر روز خود را نشان می دهند. گیر افتادن در ترافیک، انجام کارهای روزانه و … همگی شایع هستند طوری که حتی رخداد های قابل پیش بینی نیز سیستم عصبی مان را تحت تاثیر قرار می دهد. استرس هایی مانند این موارد می توانند تبدیل به روتین شوند طوری که عادی جلوه کنند، اما اگر آگاه و آماده نباشید این آسیب درونی می تواند به مرور از یک توپ برفی کوچک تبدیل به توپی عظیم شود و به مرور زمان شما را به دام استرس های سنگین، بی خوابی، تاثیرات منفی روی سلامت فیزیکی و روانی بیندازد. بله استرس بخشی از زندگی است اما نباید شما را به کنترل خود در بیاورد.

شناخت و کنترل مثبت استرس آورهای روزانه بسیار با اهمیت است و ما را آماده می کند تا با آنچه باعث بهم ریخته شدن سیستم عصبی مان می شود مقابله کنیم. با آرام کردن سیستم عصبی می توانید به انسانی سالم تر و شادتر تبدیل شوید.

کلید کاهش واقعی استرس این است که بیاموزیم چگونه از راهی سالم و سازگار به مقابله با آن بپردازید. این روش با مراقبت های روزانه شروع می شود. بسیاری از ما آنقدر مشغول مراقبت از دیگران هستیم که خودمان را فراموش می کنیم، قرار ندادن خود در اولویت باعث می شود ذهن و بدن تان آسیب ببیند چون تمام انرژی تان صرف مسائل خارجی می شود.

برای مثال در دستور العمل خطوط هوایی این چنین آمده است: اگر فشار کابین پایین آمد قبل از اینکه به دیگران کمک کنید ابتدا ماسک اکسیژن خود را بزنید. دلیلش این است که اگر خود ناتوان باشید نمی توانید به دیگران هم کمکی بکنید. در زندگی واقعی نیز دقیقا همینطور است. وقتی از خود مراقبت کنیم و از نظر ذهنی، جسمی و احساسی سالم باشیم می توانیم از دیگران نیز بهتر مراقبت کنیم. بنابراین از همین امروز با انجام مواردی که در ادامه گفته می شود از ذهن و بدن خود بیشتر مراقبت کنید.

1- شب ها خوب بخوابید

اگر دچار کمبود خواب باشید نمی توانید عملکرد مناسبی نیز داشته باشید. به علاوه کمبود خواب مقاومت در برابر بیماری را کاهش می دهد. خواب مناسب را تبدیل به یک اولویت کنید تا کمکتان کند قدرت ذهنی تان را افزایش دهید، خلاق تر و انعطاف پذیرتر شوید.

2- غذای خوب بخورید

این یک حقیقت است،شما آن چیزی هستید که می خورید. از خوردن غذاهای حاوی قند پرهیز کنید و غذاهای آرامش بخشی مانند دانه آفتاب گردان که حاوی منیزیم است و کمک می کند سطح کورتیزول پایین بیاید بخورید. همچنین نوشیدن چای سبز توصیه می شود چون موج های تنش زا بتا را کاهش می دهد.

3- زمانی را به خود اختصاص دهید

بهترین روش برای تغییر حالت روانی این است که فیزیولوژی خود را تغییر دهید. فعالیت یا سرگرمی انتخاب کنید که باعث پیشرفت فردی تان شود مانند ورزش کردن، مدیتیشن یا فعالیت در شبکه های اجتماعی.

4- نفس عمیق بکشید

وقتی دچار استرس می شوید، به صورت خودکار نفس هایتان کوتاه و کم عمق می شود. با نفس عمیق سطح استرس خود را مجدداً تنظیم کنید. با منقبض و منبسط کردن معده و حفره قفسه سینه نه با بالا و پایین بردن شانه ها یا کشیدن گردن.

5- به بیرون نگاه کنید

تغییر چشم انداز توسط تغییر دیدگاه می تواند کمکتان کند. بیرون بروید و یا یک پنجره که رو به بیرون باشد پیدا کنید به مدت 60 ثانیه ابرهایی که در حرکت هستند را تماشا کنید، حرکت پرنده ها را دنبال کنید و یا به حرکت نرم شاخ و برگ های درختان خیره شوید. گاهی فراموش می کنیم که طبیعت چه تاثیر آرامش بخشی روی سیستم عصبی بدنمان دارد.

6- خود را از نظر فیزیکی فعال کنید

ورزش کردن باعث تولید مواد شیمیایی احساس خوب در مغز می شود. بنابراین زمانی که احساس تنش و استرس کردید بیرون بروید با یک پیاده روی سریع هم فعالیت فیزیکی خود در طول روز را افزایش دهید و هم سیستم عصبی تان را آرام کنید.

7- تجسم خلاقانه را امتحان کنید

آرام نفس بکشید، چشم های خود را ببندید و از تمام حواستان استفاده کنید تا آخرین گردش یا ساعات خوبی که داشتید را به یاد بیاورید. بشنویدش، ببینیدش، حسش کنید، ببوییدش و مزه اش کنید.

8- از قدرت طب طبیعی بهره ببرید

تشخیص ارتباط بین ذهن و بدن بسیار مهم است. علائم احساسی، مانند آنهایی که از استرس ریشه می گیرند می توانند منجر به بیماری های جسمی شوند. محصولات طبیعی التیام دهنده استرس روغن های طبیعی و گل های دارویی فوق العاده مفید هستند. درمان های طبیعی می توانند احساسات بد را آرام کنند و در نتیجه سیستم عصبی تان به حالت عادی باز می گردد.

نویسنده: نیل شاه

 

سیستم عصبی خود را این گونه آرام کنید - 3 - - روانشناسیدمنوش آرامش
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*