علت اگزما چیست و چه کسانی بیشتر در معرض اگزما هستند؟

بسیاری از مردم نمی‌دانند اگزما چیست و آن را با حساسیت فصلی اشتباه می‌گیرند. اگزما یک بیماری پوستی شایع است که بسیاری را در سراسر دنیا تحت تاثیر خود قرار داده است. در چنین بیماری قسمت‌هایی از پوست، خشک و ملتهب و همچنین دچار خارش می‌شود که می‌تواند منجر به خاراندن شدید آن ناحیه و […]

اگزما چیست؟ اگزما، یک بیماری التهابی پوستی است که باعث خارش، خشکی پوست، بثورات پوستی، تاول و عفونت های پوستی می‌شود.
4.4 از 5

زمان مطالعه 44 دقیقه

تعداد بازدید 14762

تاریخ انتشار

بسیاری از مردم نمی‌دانند اگزما چیست و آن را با حساسیت فصلی اشتباه می‌گیرند. اگزما یک بیماری پوستی شایع است که بسیاری را در سراسر دنیا تحت تاثیر خود قرار داده است. در چنین بیماری قسمت‌هایی از پوست، خشک و ملتهب و همچنین دچار خارش می‌شود که می‌تواند منجر به خاراندن شدید آن ناحیه و ایجاد زخم شود. اگر محل مبتلا به اگزما با برخی تحریک‌کننده‌ها و آلرژن‌ها تماس پیدا کند ممکن است دچار التهاب شود. اگزما ممکن است در هر قسمتی از بدن اتفاق بیفتد، اما شایع‌ترین نقاطی که این مشکل پوستی اتفاق می‌افتد عبارتند از دست‌ها، زانو و آرنج. علت ابتلا به اگزما به عوامل متعددی بستگی دارد و در افراد مختلف، شدت آن متفاوت است.

همچنین انواع اگزما وجود دارد که ممکن است درمان برخی از آن‌ها متفاوت یا با داروی قوی‌تری باشد. با این حال رعایت تغذیه مناسب تا حدود زیادی به پیشگیری و درمان این بیماری آزاردهنده کمک می‌کند. در ادامه به معرفی مواد غذایی مناسب برای اگزما می‌پردازیم.

اگزما چیست؟

اگزما به عنوان مثال یک بیماری التهابی پوستی است که باعث خارش، خشکی پوست، بثورات پوستی، لکه‌های پوسته پوسته، تاول و عفونت‌های پوستی می‌شود. خارش پوست شایع‌ترین علامت اگزما است. هفت نوع مختلف اگزما وجود دارد:

  • درماتیت آتوپیک
  • درماتیت تماسی
  • اگزمای دیسیدروتیک
  • اگزمای نومولار
  • درماتیت سبورئیک
  • درماتیت استاز

برخی از افراد علائم پسوریازیس را با اگزما اشتباه می‌گیرند، اگرچه این دو حالت متفاوت هستند. بسیاری از افراد مبتلا به اگزما نیز علائمی مشابه تب یونجه، آسم آلرژیک و آلرژی‌های غذایی را گزارش می‌دهند.

اگزما تقریبا همیشه شامل خارش پوست است. برای بسیاری از افراد، خارش می‌تواند از خفیف تا متوسط ​​متغیر باشد. گاهی اوقات خارش آنقدر شدید می‌شود که مردم آن را می‌خراشند تا زمانی که خونریزی کند.

اگزما می‌تواند در دوران کودکی، نوجوانی یا بزرگسالی شروع شود. نوزادان تازه متولد شده می‌توانند اگزما را در هفته‌ها و ماه‌های اول پس از تولد تجربه کنند.

کودکان خردسال مبتلا به اگزما ممکن است خشکی تکه‌ای و خارش پوست که می‌تواند منجر به تاول و عفونت‌های پوستی را تجربه کنند. بزرگسالان نیز ممکن است اگزما را تجربه کنند. اگزمای بزرگسالان معمولاً زمانی ایجاد می‌شود که فردی در دهه 20 زندگی یا بالای 50 سال باشد.

خارش پوست شایع‌ترین علامت اگزما است.

خارش پوست شایع‌ترین علامت اگزما است.

علت ابتلا به اگزما چیست؟

عوامل زیادی می‌توانند در ایجاد اگزما نقش داشته باشند، از جمله تعامل بین محیط و ژن‌های شما. هنگامی که یک محرک یا یک آلرژن از خارج یا داخل بدن سیستم ایمنی را “روشن” می‌کند، باعث ایجاد التهاب یا شعله ور شدن در سطح پوست می‌شود. این التهاب باعث ایجاد علائم مشترک در اکثر انواع اگزما می‌شود.

  • چین و چروک‌های پوست، به ویژه نواحی خمشی پشت زانو، آرنج، ساق پا و سایر نواحی پوست که به یکدیگر ساییده می‌شوند، می‌توانند منجر به تحریک شوند.
  • همچنین یک جزء ژنتیکی بالقوه در اگزما وجود دارد که شامل پروتئینی به نام “فیلاگرین” است که به حفظ رطوبت در پوست شما کمک می‌کند. کمبود فیلاگرین می‌تواند منجر به خشکی و خارش پوست شود.
  • اگر اعضای خانواده شما مبتلا به درماتیت آتوپیک و انواع خاصی از اگزما هستند، ممکن است در معرض خطر بیشتری باشید.

انواع اگزما

هفت نوع اصلی اگزما وجود دارد و گاهی اوقات تشخیص تفاوت بین علائم درماتیت آتوپیک و انواع دیگر دشوار است. در واقع، بسیاری از علائم، علل و گزینه‌های درمانی همپوشانی دارند:

درماتیت آتوپیک

درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزما، در بین کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان است. علامت مشخصه آن خارش است، اما خارش می‌تواند علائم دیگری مانند بثورات، درد و خواب ضعیف ناشی از خارش ایجاد کند.

افراد مبتلا به این نوع همچنین ممکن است شکستن سد پوستی را تجربه کنند که می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کند. افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک احتمالا این بیماری پوستی را در هر جایی از بدن خود دارند و در نتیجه جوش‌های تراوش کننده در بدن آنها ایجاد می‌شود.

درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزمای دست، در بین کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان است.

درماتیت آتوپیک، شایع‌ترین نوع اگزمای دست، در بین کودکان و بزرگسالان در سراسر جهان است.

درماتیت تماسی

اگر پوست پس از تماس با ماده‌ای، ملتهب یا تحریک شود، ممکن است درماتیت تماسی را تجربه کنید. این نسخه علائم معمولی اگزما را نشان می‌‎دهد، اما چیزی که آن را از انواع دیگر متمایز می‌کند این است که به عنوان یک واکنش به یک محرک محیطی اتفاق می‌افتد.

اگزمای دیشیدروتیک

اگزمای دیشیدروتیک باعث ایجاد تاول‌های کوچک روی دست‌ها، پاها و لبه‌های انگشتان دست و پا می‌شود. این شکل از اگزما گاهی اوقات به عنوان اگزمای دست یا اگزمای پا نیز شناخته می‌شود، اگرچه انواع دیگر نیز می‌توانند بر این نواحی تأثیر بگذارند. علت این فرم ناشناخته است، اگرچه مردان را بیشتر از زنان مبتلا می‌کند.

نورودرماتیت

تجربه خارش شدید می‌تواند نشانه نورودرماتیت باشد که 12 درصد از جمعیت را تحت تاثیر قرار می‌دهد. نواحی آسیب دیده اغلب به دلیل خطوط پوستی، پوسته‌ها و تغییر رنگ ناشی از خارش بیش از حد قابل مشاهده هستند.

هرچند این مشکل ممکن است در هر جایی ظاهر شود، اما پاها، مچ پا، دست‌ها، مچ دست، آرنج، شانه‌ها، گردن و پوست سر بیشتر از نواحی دیگر تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

اگزمای نومولار (گاهی اوقات اگزمای دیسکوئید نامیده می‌شود)

لکه‌های دایره‌ای پراکنده اغلب نشانه اگزمای نومولار است که به نام‌های اگزمای دیسکوئید و درماتیت نومولار نیز شناخته می‌شود. این تکه‌ها که اغلب ترشح می‌کنند می‌توانند بسیار خشک و حساس باشند.

درماتیت سبورئیک

درماتیت سبورئیک معمولاً پوست سر را تحت تأثیر قرار می‌دهد. افراد مبتلا به این بیماری اغلب خارش مداوم، بثورات پوستی در اطراف پوست سر و سایر علائم را تجربه می‌کنند. شامپوهای درماتیت سبورئیک اغلب گزینه درمانی خوبی هستند.

درماتیت استاز

این نوع اگزما، درماتیت گرانشی، اگزمای وریدی و درماتیت استاز وریدی نیز نامیده می‌شود. درماتیت استاز زمانی رخ می‌دهد که گردش خون ضعیفی در پاها وجود داشته باشد.

علائم این درماتیت معمولاً در ساق پا دیده می‌شود و می‌تواند شامل خارش پوست، قرمزی در رنگ‌های پوست روشن‌تر که ممکن است قهوه‌ای، بنفش، خاکستری یا خاکستری در رنگ‌های پوست تیره‌تر به نظر برسد و پوست خشک باشد.

عوامل ایجادکننده اگزما

اگر می‌خواهید بدانید عوامل ایجاد کننده اگزما چیست ؟ باید بدانید که علاوه بر داشتن سابقه خانوادگی اگزما، بسیاری از اقلام رایج خانگی نیز محرک‌های بالقوه محیطی هستند و می‌توانند باعث واکنش‌های آلرژیک و تشدید اگزما شوند. محرک‌های رایج دیگر اگزما ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • قرار گرفتن طولانی مدت در معرض هوای خشک، گرمای شدید یا سرما
  • برخی از انواع صابون، شامپوهایی که باعث شوره می‌شوند، محصولات حمام حباب‌دار، شستشوی بدن و پاک کننده‌های صورت
  • شوینده‌های لباسشویی و نرم کننده پارچه با افزودنی‌های شیمیایی
  • پارچه‌های خاص مانند پشم یا پلی استر در لباس‌ها و ملحفه‌ها
  • پاک کننده و ضدعفونی‌کننده سطوح
  • مایعات طبیعی مانند آب میوه، سبزیجات و گوشت
  • عطرهای داخل شمع
  • فلزات، به ویژه نیکل، در جواهرات یا ظروف
  • فرمالدئید که در ضدعفونی‌کننده‌های خانگی، برخی واکسن‌ها و چسب‌ها یافت می‌شود.
  • ایزوتیازولینون، یک آنتی باکتریال موجود در محصولات مراقبت شخصی مانند دستمال مرطوب کودک
  • کوکامیدوپروپیل بتائین که برای غلیظ کردن شامپوها و لوسیون‌ها استفاده می‌شود
  • پارافنیلن دیامین که در رنگ‌های چرم و تاتوهای موقت استفاده می‌شود
  • گرد و غبار و زندگی در فضاهای کثیف
  • استرس عاطفی همچنین می‌تواند باعث تشدید اگزما شود، اما دقیقاً مشخص نیست که چرا. علائم اگزما و گرگرفتگی در برخی از افراد زمانی که احساس “استرس” می‌کنند بدتر می‌شود. دیگران ممکن است فقط با دانستن این که اگزما دارند دچار استرس شوند و این می‌تواند پوست آن‌ها را ملتهب کند.
استرس عاطفی، می‌تواند باعث تشدید اگزما شود.

استرس عاطفی، می‌تواند باعث تشدید اگزما شود.

ده ماده غذایی محرک اگزما

لبنیات

بهتر است از لبنیات برای بیماران اگزما اجتناب و از جایگزین‌های آن که حاوی کلسیم کافی هستند، استفاده کنند.

تخم مرغ

گاهی اوقات تخم مرغ به اشتباه با لبنیات گروه‌بندی می‌شود. تخم مرغ یک محصول لبنی نیست، اما همچنان می‌تواند برای افراد مبتلا به اگزما مشکل ایجاد کند. جالب است که مطالعات نشان می‌دهند که احتمال ایجاد پاسخ محرک در نوزادان مبتلا به اگزما، شش برابر بیشتر است، بنابراین قطعاً در کودکان کوچک ارزش حذف آن‌ را دارد.

اگر تخم‌مرغ چیزی است که قصد حذف آن را دارید، جایگزین‌های مناسبی وجود دارد. ماده‌ای به نام بذر کتان آسیاب شده می‌تواند به عنوان جایگزین در پخت استفاده شود.

بالزام پرو

شما ممکن است نام “Balsam of Pro” را نشنیده باشید، یا حتی از آن به عنوان یک محرک احتمالی اگزما آگاه نباشید، اما همان‌طور که در مطالعه‌ای در سال 2005 مشخص شد، می‌تواند برای بیماران مبتلا به اگزما مشکل‌ساز باشد.

این گیاه از پوست درخت بالزام میروکسولون، گیاهی بومی السالوادور، تهیه شده است، این مایع چسبنده‌ای است که بوی شیرینی دلپذیری دارد.

بوی بالزام پرو از ترکیب وانیل و دارچین به دست می‌آید، زیرا حاوی 60 درصد سینامئین (ترکیبی از اسید سینامیک و وانیلین) است. جالب توجه است که حاوی روغن‌های ضروری مشابه روغن‌های موجود در پوست مرکبات است که می‌تواند به طور بالقوه برای مبتلایان به اگزما محرک باشد.

عطرها، لوازم آرایشی، بالم لب، دهانشویه‌ها، دافع حشرات و حتی داروهای ضد سرفه باید بررسی شوند تا مطمئن شوید که حاوی این آلرژن بالقوه نیستند.

بوی گیاه بالزام پرو، می‌تواند به طور بالقوه برای مبتلایان به اگزما محرک باشد.

بوی گیاه بالزام پرو، می‌تواند به طور بالقوه برای مبتلایان به اگزما محرک باشد.

گوجه فرنگی

گوجه فرنگی بخشی از خانواده گل شب بو و حاوی ماده‌ای به نام “آلکالوئیدها” است که می‌توانند پاسخ ناخواسته سیستم ایمنی را تحریک کنند. به هیمن دلیل توصیه می‌کنیم از مصرف گوجه فرنگی اجتناب کنید.

گوجه فرنگی منبع غنی از سه محرک اصلی اگزما است: سالیسیلات‌ها، آمین‌ها و MSG طبیعی. این‌ها می‌توانند مشکل‌سازترین محرک‌های شیمیایی برای اگزما باشند و قطعا ارزش اجتناب از آن را دارند.

اگر گوجه‌فرنگی را حذف می‌کنید، بدیهیست که از خوردن غذاها و سس‌های حاوی گوجه‌فرنگی به عنوان یک ماده اجتناب کنید. این شامل سس کچاپ، سس پاستا، سس کاری، بولونیز، سس BBQ و غیره است.

پرتقال و مرکبات

پرتقال و فرآورده‌های پرتقال از جمله کلمانتین، نارنگی و آب پرتقال منبعی غنی از دو ماده شیمیایی خارش‌آور هستند: سالیسیلات‌ها و آمین‌ها. طبق مطالعه‌ای در سال 2006، 36 درصد از مبتلایان به اگزما با خوردن غذاهای غنی از آمین مانند پرتقال، علائم اگزما را بدتر می‌کنند. لیمو، گریپ فروت، کامکوات و ماندارین نیز ممکن است یک مشکل بالقوه برای شروع اگزما باشد.

پوست مرکبات دومین علت شایع تشدید درماتیت است. اگر در حال خرید لیمو در هنگام خرید مواد غذایی خود هستید، مراقب میوه‌های موم نشده و ارگانیک باشید، زیرا پوست مرکبات معمولاً موم شده و رنگ می شود، بنابراین حساسیت ممکن است در واقع به دلیل موم کارناوبا یا رنگ‌های مصنوعی باشد، نه خود لیمو.

MSG

مونوسدیم گلوتامات (MSG) یک افزودنی رایج است که به غذاهای شور اضافه می‌شود. یک نسخه طبیعی از گلوتامات نیز می‌تواند در گوجه فرنگی و گوشت‌های پخته شده وجود داشته باشد.

شکل مصنوعی MSG ماده چندان دلپذیری نیست و مطالعات نشان می‌دهد که با آسم، سردرد، کهیر، رینیت، اختلالات روانپزشکی و تشنج مرتبط است.

بر اساس گزارش انجمن تغذیه آمریکا، یک چهارم از جمعیت ایالات متحده واکنش‌های نامطلوب به «اسید گلوتامیک» دارند که منبع MSG موجود در بسیاری از غذاهای از پیش بسته‌بندی شده است.

مصرف مکرر MSG می‌تواند منجر به کاهش ذخایر گلوتاتیون ما شود. گلوتاتیون یک آنزیم آنتی اکسیدانی مهم است که برای کمک به کبد برای سم‌زدایی مورد نیاز است. گلوتاتیون همچنین پوست ما را صاف و درخشان نگه می‌دارد.

هنگامی که گلوتاتیون کاهش می‌یابد، توانایی کبد ما برای عملکرد مختل می‌شود و این موضوع می‌تواند حساسیت به مواد شیمیایی را افزایش دهد و علائم اگزما را بدتر کند.

MSG و تقویت‌کننده‌های طعم اغلب به سوپ‌های بسته بندی شده، بیسکویت‌های خوش طعم و غذاهای شور اضافه می‌شود. بسیاری از این غذاها قصد دارند به خود برچسب “کم قند” یا “کم نمک” بزنند و بنابراین بی‌مزه خواهند بود مگر این که طعم دهنده اضافه داشته باشند.

مونوسدیم گلوتامات، یک افزودنی رایج است که به غذاهای شور اضافه می‌شود و می‌تواند علائم اگزما را بدتر کند.

مونوسدیم گلوتامات، یک افزودنی رایج است، که به غذاهای شور اضافه می‌شود و می‌تواند علائم اگزما را بدتر کند.

بادام زمینی و سایر آجیل‌ها

بادام زمینی احتمالاً یکی از رایج ترین مواد غذایی است که درباره آلرژن‌ها مطرح می‌شود. آلرژی به بادام زمینی می‌تواند جدی و حتی تهدید کننده زندگی باشد.

وقتی فردی به بادام زمینی آلرژی پیدا می‌کند، این آلرژی تا آخر عمر با او همراه خواهد بود. اقدامات احتیاطی شامل خواندن دقیق برچسب‌ مواد غذایی، پرهیز از برخی غذاها و دوری از فست فودها است. حتی ممکن است در وسایل حمل و نقل عمومی اعلامیه‌هایی را دیده باشید که از مسافران خواسته شده است از مصرف آجیل خودداری کنند، زیرا شخصی با آلرژی جدی در هواپیما حاضر است.

به گفته گراهام رابرتز، MD، متخصص آلرژی کودکان در کینگز کالج لندن، بیش از بیست درصد از بیماران اگزما بسیار جوان زیر 12 ماه، در حال حاضر به بادام زمینی آلرژی دارند.

این مطالعه شامل 640 نوزاد 4 تا 11 ماهه مبتلا به اگزما بود و نتایج ارائه شده در نشست سالانه آکادمی آمریکایی آلرژی، آسم و ایمونولوژی نشان داد:

  • 23 درصد از نوزادان به بادام زمینی
  • 22 درصد به دانه کنجد
  • 16 درصد به آجیل برزیلی
  • 20 درصد به فندق
  • 21 درصد به بادام هندی
  • و 14 درصد به بادام حساس بودند

سویا

سویا محصولی از دانه‌های سویا است و به عنوان یک آلرژی غذایی رایج در نظر گرفته می‌شود. آلرژی به سویا اغلب در دوران نوزادی و با واکنش به شیر خشک مبتنی بر سویا شروع می‌شود.

رایج‌ترین محصولات سویا شامل سس سویا و منابع پروتئین گیاهی مانند توفو، میسو، تمپه و غیره است. برخی از غذاهای بسته‌بندی شده مانند محصولات گوشتی، محصولات پخته شده، شکلات و غلات صبحانه نیز ممکن است حاوی سویا باشند. با آلرژی به سویا، سیستم ایمنی بدن ما پروتئین‌های سویا را مضر تشخیص می‌دهد، این امر باعث تولید آنتی‌بادی‌های ایمونوگلوبولین برای تهدید درک ‌شده می‌شود.

با آلرژی به سویا، علائم اگزما نیز بدتر می‌شود.

علت اگزما می‌تواند، آلرژی به مصرف سویا باشد.

گندم و گلوتن

مانند بسیاری از بیماری‌های پوستی دیگر، اگزما مدت‌هاست با حساسیت به گلوتن مرتبط است. این مطالعه در سال 2015 به بررسی افراد مبتلا به حساسیت گلوتن غیر سلیاک که با مشکلات پوستی دست و پنجه نرم می‌کردند، پرداخت. این مطالعه خاطرنشان کرد که پوست شرکت‌کنندگان در طی حدود یک ماه پس از اتخاذ یک رژیم غذایی بدون گلوتن به طور قابل توجهی بهبود یافت.

مقاله‌ای در سال 2017 که در مجله درمان پوستی منتشر شد، 169 بیمار مبتلا به اگزما را مورد بررسی قرار داد. بیش از نیمی از کسانی که مورد سوال قرار گرفتند که گلوتن را از رژیم غذایی خود حذف کردند، بهبود علائم اگزما را گزارش کردند.

این مطالعه در سال 2013 همچنین نشان داد که 80 درصد از افراد مورد بررسی با پیروی از یک رژیم غذایی ضد حساسیت که شامل حذف گلوتن بود، بهبودی در پوست خود مشاهده کردند.

قند

در حالی که مواد غذایی حاوی قند زیاد، یک آلرژن نیستند، مطمئناً می‌‎توانند باعث تشدید اگزما شوند. اگزما به عنوان یک بیماری التهابی پوست در نظر گرفته می‌شود و قند باعث افزایش سطح انسولین ما می‌شود که به نوبه خود می‌تواند منجر به التهاب شود.

وقتی صحبت از خوردن شکر می‌شود، ممکن است متوجه واکنش فوری به شیرینی‌ها یا نوشیدنی‌های شیرین شوید که به صورت خارش و قرمزی ظاهر می‌شود، اما قند بیش از حد نیز می‌تواند التهاب مزمن را تشدید کند، به این معنی که این مشکل در درازمدت ایجاد می‌شود. مصرف یک پروبیوتیک با کیفیت خوب و بدون قندهای افزوده مانند این می‌تواند به رفع این تعادل کمک کند.

آیا اگزما مسری است؟

اگزما مسری نیست. شما نمی‌توانید آن را از شخص دیگری بگیرید. یعنی تماس با پوست شخصی که دچار اگزما شده، خطرناک نیست و این بیماری به عنوان یک بیماری غیرمسری شناخته شده است که بیشتر به ژن‌های افراد بستگی دارد؛ درست مانند حساسیت.

چه قسمت‌هایی از بدن بیشتر دچار اگزما می‌شوند؟

اگزما می‌تواند هر ناحیه‌ای از بدن را تحت تاثیر قرار دهد. محل ظاهر شدن لکه‌ها تا حد زیادی به نوع اگزما بستگی دارد. اگزمای آتوپیک بسته به سن بیمار، قسمت‌های خاصی از بدن را بیشتر از سایرین تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اگزمای تماسی آلرژیک در ناحیه‌ای ظاهر می‌شود که با ماده حساسیت‌زا یا شی یا محصولی که باعث ایجاد آلرژی شده، تماس داشته است. مناطقی از بدن که بیشتر تحت تاثیر اگزمای آتوپیک قرار می‌گیرند عبارتند از:

نوزادان تا سن 2 سال

  • مناطق عمدتا چاق صورت (گونه‌ها، پیشانی)
  • بازوها
  • پاها
  • معده
تا سن 2 سالگی، علائم اگزما روی صورت بیشتر دیده می‌شود.

تا سن 2 سالگی، علائم اگزما روی صورت بیشتر دیده می‌شود.

رده سنی 2 تا 15 سال

  • چین‌های بزرگ (داخل آرنج، پشت زانو)
  • دست‌ها
  • مچ دست، مچ پا
  • صورت (دور دهان، روی پلک‌ها، پشت گوش‌ها)

نکته:

در اکثر موارد، اگزمای آتوپیک در سنین نوجوانی ناپدید می‌شود.

بزرگسالان

  • صورت (مخصوصا پلک‌ها)
  • گردن
  • چین‌های بزرگ (داخل آرنج، پشت زانو)
  • دست‌ها

چه کسانی بیشتر در معرض اگزما هستند؟

اگزما (درماتیت آتوپیک) تا 30 درصد از همه کودکان را مبتلا می‌کند. نوجوانان و بزرگسالان نیز ممکن است به اگزما مبتلا شوند.

تحقیقات نشان می‌دهد که اگزما با ژنیتیک یک پیوند قوی دارد. چندین ژن که بر عملکرد پوست و سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند ممکن است نقش داشته باشند. البته عوامل محیطی و استرس نیز می‌توانند باعث اگزما شوند.

اگزما در کودکان

کودکان مبتلا به اگزما (درماتیت آتوپیک) معمولاً پوست خشک و خارش‌دار دارند. خارش می‌تواند آن قدر ناراحت‌کننده باشد که خواب را مختل می‌‎کند و باعث شود کودک شما احساس بدبختی کند. به علاوه، خاراندن می‌تواند باعث عفونی شدن بثورات شود.

کودک خود را هر روز یا یک روز در میان به مدت 5 تا 10 دقیقه در آب ولرم حمام (یا زیر دوش) قرار دهید. نیازی به صابون نیست، اما می‌توان از یک پاک‌کننده ملایم غیرصابونی برای نواحی تعریق شده (بغل، گردن، کشاله ران) و روی دست‌ها و پاها استفاده کرد. فقط از پاک کننده‌های بدون عطر و ضد حساسیت استفاده کنید. از شستشوی پوست کودک با هر چیز زبر خودداری کنید.

بعد از حمام یا دوش گرفتن، پوست کودک را خشک کنید. اگر پزشک شما داروهای موضعی تجویز کرده، آن‌ها را روی بثورات پوستی بمالید. (قبل از استفاده از هر گونه مرطوب کننده).

پارچه‌های نرم مانند 100% پنبه را به کودک بپوشانید. از شوینده‌های لباسشویی ملایم و بدون عطر استفاده کنید. از نرم کننده یا ورق پارچه در خشک کن استفاده نکنید.

قرار گرفتن فرزندتان در معرض چیزهایی که معمولاً برای پوست‌های حساس تحریک‌کننده هستند را به حداقل برسانید. این شامل عطر موجود در محصولات و هوا، به عنوان مثال، دود، گرد و غبار، پشم، و موی حیوانات است.

کودکان مبتلا به اگزما(درماتیت آتوپیک) معمولاً پوست خشک و خارش دار دارند.

کودکان مبتلا به اگزما (درماتیت آتوپیک) معمولاً پوست خشک و خارش دار دارند.

عوارض اگزما چیست؟

عفونت از مهم‌ترین عوارض اگزما است:

عفونت‌های باکتریایی

یکی از خطرات مهم سلامتی مرتبط با درماتیت آتوپیک، کلونیزاسیون پوست یا عفونت توسط باکتری‌هایی مانند استافیلوکوکوس اورئوس است. 60 تا 90 درصد افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک به احتمال زیاد باکتری استاف روی پوست خود دارند. بسیاری در نهایت دچار عفونت می‌شوند که درماتیت آتوپیک را بدتر می‌کند.

عفونت‌های ویروسی

افراد مبتلا به درماتیت آتوپیک در برابر برخی عفونت‌های ویروسی پوست بسیار آسیب‌پذیر هستند. به عنوان مثال، اگر به ویروس هرپس سیمپلکس آلوده شوند، می‌توانند به یک بیماری پوستی شدید به نام درماتیت آتوپیک همراه با اگزما هرپتیکوم مبتلا شوند.

مبتلایان به درماتیت آتوپیک نباید واکسن آبله را دریافت کنند، حتی اگر بیماری آن‌ها در حال بهبودی باشد، زیرا در معرض خطر ابتلا به عفونت شدیدی به نام اگزما واکسیناتوم هستند.

این عفونت زمانی ایجاد می‌شود که ویروس زنده واکسینیا موجود در واکسن آبله تکثیر شده و در سراسر بدن پخش شود. علاوه بر این، افرادی که در تماس نزدیک با افرادی که درماتیت آتوپیک یا سابقه بیماری دارند، نباید واکسن آبله را دریافت کنند، زیرا خطر انتقال ویروس زنده واکسن به فرد مبتلا به درماتیت آتوپیک وجود دارد.

راه‌های پیشگیری از اگزما چیست؟

تغذیه مناسب

هیچ کس خواهان پوست خشک، خارش‌دار و قرمز نیست، اما حقیقت این است که 31.6 میلیون نفر از درماتیت آتوپیک یا بیشتر به نام اگزما رنج می‌برند. در حالی که در حال حاضر هیچ درمانی برای اگزما وجود ندارد، بسیاری از داروهای بدون نسخه و همچنین کرم‌های مختلف برای کمک به کاهش التهاب ناشی از اگزما وجود دارد.

حتی برخی از بیماران با گنجاندن برخی مواد غذایی در رژیم غذایی خود، کاهش علائم اگزما را گزارش کرده‌اند. برای آشنایی با برخی از انواع غذاهایی که باید گنجانده شوند و فواید بالقوه آن‌ها را مطالعه کنید.

با گنجاندن مواد غذایی سالم، در رژیم غذایی خود می‌توانیم از ابتلا به اگزما پیشگیری کنیم.

با گنجاندن مواد غذایی سالم، در رژیم غذایی خود می‌توانیم از ابتلا به اگزما پیشگیری کنیم.

غذاهای سرشار از اسیدهای چرب امگا 3

برای تعیین این‌که کدام غذاها ممکن است باعث عود اگزما شوند، سعی کنید یکی از غذاهای رایج را به مدت 14 روز حذف کنید و سپس آن را دوباره به رژیم غذایی خود وارد کنید تا ببینید آیا باعث واکنش می‌شود یا خیر.

برخی از غذاهای رایجی که می‌توانند باعث شعله ور شدن آن شوند عبارتند از: مرکبات، شیر، تخم مرغ، گندم/گلوتن، سویا، گوجه فرنگی و انواع خاصی از مغزها.

بالعکس غذاهایی ماهی سالمون، ماهی تن آلباکور، ماهی خال مخالی، ساردین و شاه ماهی می‌توانند به کاهش خشکی پوست که با تشدید اگزما همراه است، کمک کنند.

غذاهایی که حاوی سطح بالایی از پروبیوتیک هستند

ماست با کشت زنده و فعال، سوپ میسو و تمپه. سایر غذاها و نوشیدنی‌های تخمیری مانند کفیر، کامبوچا و کلم ترش نیز ممکن است حاوی پروبیوتیک باشند. اگر طرفدار هیچ یک از این غذاها نیستید، ممکن است از مکمل‌های پروبیوتیک بدون نسخه استفاده کنید. برخی از مبتلایان به اگزما دریافته‌اند که افزودن پروبیوتیک‌ها به رژیم غذایی آن‌ها باعث تسکین و کاهش گرگرفتگی می‌شود.

سبزیجات و میوه هایی که سرشار از فلاونوئیدهای ضدالتهاب هستند

سیب، کلم بروکلی، گیلاس، زغال اخته، اسفناج و کلم پیچ. فلاونوئیدها به بهبود سلامت کلی پوست کمک می‌کنند و با مشکلاتی مانند التهاب (که با اگزما مرتبط است) مبارزه می‌کنند.

سبزیجات و میوه هایی که ویتامین C بالایی دارند

فلفل دلمه‌ای، پرتقال، توت فرنگی، گل کلم، آناناس و انبه. ویتامین C یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از بدن شما در برابر واکنش‌های آلرژیک کمک می‌کند.

سبزیجات و میوه هایی که ویتامین C بالایی دارند، از واکنش‌های آلرژیک پیشگیری می‌کنند.

سبزیجات و میوه هایی که ویتامین C بالایی دارند، از واکنش‌های آلرژیک پیشگیری می‌کنند.

غذاهای پرپتاسیم

پتاسیم یکی دیگر از مواد غذایی ضدالتهاب است که می‌تواند به کاهش علائم اگزما کمک کند. موز، آووکادو، کدو بلوط، سیب زمینی شیرین، لوبیا سفید و سالمون.

غذاهایی که ارزش محافظتی بالایی از پوست دارند

پیازچه (دارای ویتامین C بالا)، گندم سیاه (مناسب برای کسانی که آلرژی دارند)، آب گوشت گاو یا مرغ (اسید آمینه گلیسین برای ترمیم پوست) و جو دوسر (حاوی ویتامین E و سیلیس است). توجه داشته باشید که در یک رژیم غذایی مناسب تمامی مواد غذایی مفید در نظر گرفته می‌شود.

رژیم دکتر کرمانی با توجه به بیماری‌ها برنامه‌ای به شما ارائه می‌دهد تا بر اساس آن بتوانید نیازهای تغذیه‌ای خود را دریافت کرده و به نتایج مطلوب برسید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

درمان اگزما

درمان دارویی

تاکنون هیچ درمان دارویی قطعی برای اگزما تولید نشده است و داروهای تجویز شده عموما تسکین‌دهنده و ضد خارش هستند.

درمان با تغذیه

مهم‌ترین عامل که به پیشگیری و بهبودی بیشتر این بیماری کمک می‌کند، تغذیه مناسب است. تغذیه‌ای که التهاب و حساسیت بدن را کاهش دهد.

مهم‌ترین عامل که به پیشگیری و بهبود اگزما، کمک می‌کند، تغذیه مناسب است.

مهم‌ترین عامل که به پیشگیری و بهبود اگزما کمک می‌کند، تغذیه مناسب است.

رعایت چند نکته کلیدی

رعایت چند نکته ساده اما مهم، می‌تواند به بهبودی اگزما کمک کند:

  • پارچه‌ها مواد خاصی نظیر پشم و نایلون می‌توانند باعث تحریک پوست شوند. دلیلش این است که پارچه‌های مصنوعی معمولا برای پوست‌های مستعد به اگزما راهی برای تنفس نمی‌گذارند. پنبه یکی از بهترین بافت‌ها برای افرادی است که پوست تحریک‌پذیری دارند. چون پوست را خنک نگه می‌دارد و لطیف است.
  • برخی از مبتلایان به اگزما ممکن است متوجه شوند برنامه غذایی‌شان تا حدود زیادی روی شدت مشکل پوستی‌شان تاثیر دارد. البته چندین تحقیق تا به حال ثابت کرده‌اند برخی غذاها – مانند شیر و تخم مرغ – می‌توانند باعث تحریک نشانه‌های اگزما شوند.
  • تقریبا در تمام موارد اگزما، خشکی پوست باعث بروز خارش شدید می‌شود. پوست‌هایی که به شدت خشک هستند ترک می‌خورند یا دچار خونریزی می‌شوند که می‌تواند بسیار درد‌آور باشد. مرطوب نگه داشتن پوست یکی از موثرترین درمان‌هایی است که در اختیار دارید. بنابراین مرطوب کننده یا نرم کننده‌ای تهیه کنید که با پوست‌تان سازگار باشد. توصیه می‌‌شود بیشتر از محصولاتی استفاده کنید که مناسب اگزما هستند.
  • ثابت شده است که استرس می‌تواند باعث تشدید علائم اگزما شود. دلیل آن هم این است که وقتی دچار استرس می‌شوید بدن با افزایش التهاب سعی در محافظت از پوست می‌کند.

با افرادی معاشرت کنید که بتوانند نقش حامی داشته باشند و کمک‌های لازم را به شما برسانند تا موفق به کنترل استرس شوید. اگر موقعیتی که دارید باعث استرس‌تان شده، صحبت کردن با دیگر افرادی که مشکلی مشابه دارند نیز می‌تواند کمک‌تان کند.

  • تغییرات شدید در محیطی که در آن زندگی می‌کنید مانند افزایش آلودگی و یا بالا رفتن دما می‌توانند باعث بدتر شدن شرایط پوست‌تان شوند. بدن خود را خنک نگه دارید، چرا که گرما باعث بروز علائم اگزما می‌شود.
  • برای افرادی که مبتلا به اگزما هستند، معمولا دو نوع کرم برایشان تجویز می‌شود‌: یک کرم استروئیدی و یک مرطوب کننده.

کرم‌های استروئیدی به کاهش هر نوع قرمزی و التهاب روی پوست کمک می‌کند و مرطوب‌کننده نیز به پوست آب رسانی می‌کند. توصیه می‌شود بعد از دوش گرفتن نیز بلافاصله از مرطوب‌کننده استفاده کنید.

  • در برابر وسوسه خاراندن منطقه اگزما مقاومت کنید. خود را به کاری مشغول کنید تا پوست خود را نخارانید.

آن چه از مقاله اگزما چیست آموختیم:

اگزمای دست و پا بین افراد مبتلا حالات متفاوتی دارد این یعنی آن‌چه باعث بروز واکنش در یک فرد می‌شود، ممکن است روی فردی دیگر این تاثیر را نداشته باشد. در این مقاله انواع اگزما را بررسی کردیم و نکته مهمی که به آن اشاره شد این است: در هر سطحی از اگزما، باید مراقب تغذیه خود باشید. اما علت اگزما چیست ؟ عوامل ابتلا به اگزما متفاوت است؛ از حساسیت به مواد شوینده، تغییر فصل تا ژنتیک همه این‌ها می‌توانند موثر باشند. به هر حال مهم نیست چه چیزی باعث تحریک اگزما شده است. چیزی که بیشتر از همه باید به آن اهمیت دهید مقاومت در برابر وسوسه خاراندن اگزما است.

منابع: ++++++

4.4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
م. نوری 1402/12/11

مطالب در مورد بیماری اگزما بسیار مفید و آموزنده بود وانواع اگزما تشریح شد و نکات جالب در مورد تغذیه عنوان گردید

کارشناس به اندام 1402/12/12

ممنون ازحسن نظرتون عزیزم

-سینا 1402/08/11

سلام 17سالمه پسرم من 1ساله اطراف بینی ام اگزما دارم دکتر رفتم 7/8بار رفته ولی برگشته موارد بالا هم همش اوکی کردم نرفت ممنون میشم راهنمایی کنید اگه کسی نتیجه گرفته خواهش میکنم کمک کنه خسته شدم بهم داخل تلگرام پیام بده ایدمو این زیر میزارم خواهش میکنم ازتون بگید SINA_MAZNI

کارشناس به اندام 1402/08/12

سلام عزیزم علت وچی تشخیص دادن؟به چه چیزی حساسیت دارین؟ بایدپرهیز داشته باشید ودارو بگیرید

- 1402/04/09

من ۱۵ ساله از ناحیه صورت دچار خشکی ورمزیار پوست درد و خارش شدید می شم هر راهی رفتم درمان نداره

کارشناس به اندام 1402/04/10

عزیزم علت این حالت مشخص شده؟

فرشته 1400/08/03

من دوسه ساله با این مشکل در گیرم از هر کرم و پمادی بگید استفاده کردم و نتیجه نگرفتم حتی از مواد غذایی شیرین و چرب دوری میکنم ولی فکر کنم بیشترین مشکل این است که باید به دور از استرس باشی که اون هم امکان ندارد

فریال 1400/04/16

من حدود 7ساله باهاش درگیرم چندین سال تحت درمان بودم و اصلی ترین دلیلش اعصاب هست بعد از اون حساسیت غذایی هیچ راه درمانی برای پیدا نکردم به جز زدن کورتون که عوارض بعدی جبران ناپذیری برام داشته

سوال.... 1400/02/27

ایا این حساسیت مدتی دارد که تمام میشود یا ابدی هست چجوری میتونم ازش خلاص شوم به اسرع وقت واقعا خیلی خیلی اذیت شوم این ۳ ماه هست ولم نکرد کل بدنم زایه شده

کارشناس به اندام 1400/03/11

سلام دوست عزیز اگر مسایل مربوط رو رعایت کنید حتما برطرف میشه