طرز تهیه شیر پسته کافی‌ شاپی + نکات معجون شیر پسته رژیمی

طرز تهیه شیر پسته مشخص می‌کند که آیا این معجون خوشمزه، چاق‌کننده است یا لاغرکننده. شیر پسته یک میان وعده بسیار محبوب در تمام سنین است. نکته مهم این است اگر معجون شیر پسته را با شکر کمتری درست کنید و بستنی را از آن حذف کنید، می‌تواند یک میان‌وعده بسیار مغذی باشد که به […]

اگر در طرز تهیه شیر پسته از شکر و بستی کمتر استفاده شود یک میان وعده رژیمی عالی خواهد بود.
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 6236

تاریخ انتشار

طرز تهیه شیر پسته مشخص می‌کند که آیا این معجون خوشمزه، چاق‌کننده است یا لاغرکننده. شیر پسته یک میان وعده بسیار محبوب در تمام سنین است. نکته مهم این است اگر معجون شیر پسته را با شکر کمتری درست کنید و بستنی را از آن حذف کنید، می‌تواند یک میان‌وعده بسیار مغذی باشد که به کاهش وزن هم کمک می‌کند.

در این مقاله طرز تهیه شیر پسته کافی شاپی را می‌خوانید که میزان کالری و مواد مغذی آن را نیز شرح داده‌ایم:

خواص شیرپسته چیست؟

شیر پسته به دلیل دو ماده اصلی خود یعنی شیر و پسته، یک میان‌وعده بسیار مغذی و مفید هم برای کودکان و هم برای بزرگسالان است:

  • پسته یکی از غنی‌ترین مواد غذایی دارای ویتامین B6 موجود است. ویتامین B6 برای چندین عملکرد بدن، از جمله تنظیم قند خون و تشکیل هموگلوبین، مولکولی که اکسیژن را در گلبول‌های قرمز خون حمل می‌کند، مهم است. پسته همچنین سرشار از پتاسیم است و 29 گرم پسته حاوی پتاسیم بیشتری از نصف یک موز بزرگ است.
  • همچنین شیر گاو منبع عالی ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند پتاسیم، B12، کلسیم و ویتامین D، ویتامین A، منیزیم، روی و تیامین (B1) است. شیر یک منبع عالی از پروتئین است و حاوی صدها اسید چرب مختلف، از جمله اسید لینولئیک مزدوج (CLA) و امگا 3 است.
  • همچنین شیر گاو ارگانیک و تغذیه شده با علف، حاوی مقادیر بالاتری از آنتی اکسیدان‌های مفید مانند ویتامین E و بتاکاروتن است که به کاهش التهاب و مبارزه با استرس اکسیداتیو کمک می‌کند.
معجون شیر پسته سرشار از انواع ویتامین B و ویتامین D است.

معجون شیر پسته سرشار از انواع ویتامین B و ویتامین D است.

معجون شیر پسته خانگی

این معجون را می‌توانید بنا بر سایقه خود، به صورت گرم یا سرد تهیه کنید. برای درست کردن شیر پسته گرم، شیر ولرم یا دمای محیط اضافه کنید:

مواد لازم برای معجون شیر پسته

موز يك عدد
بستني وانيلي 700 گرم
شير يخ‌ زده 500 گرم
ثعلب نصف قاشق چايخوري
پودر پسته سه قاشق غذاخوري

طرز تهیه شیر پسته

درست کردن معجون‌ها بسیار ساده است؛ فقط کافیست مواد لازم را با هم ترکیب کنید:

  • موز را داخل مخلوط‌‌كن می‌اندازيم. سپس بستنی وانيلی و شير يخ‌زده را به آن می‌افزاييم.
  • پس از آن كه كمی با يكديگر مخلوط شد، پودر پسته، شكر و ثعلب را با مقداری شير به آن اضافه كرده و به مخلوط‌ كردن مواد ادامه می‌دهيم.
  • برای تزئين اين نوشيدنی می‌توان از پودر نارگيل استفاده كرد.

ارزش غذایی و کالری شیر پسته

موز یک عدد 90 کالری، 0.3 گرم چربی، 1 گرم پروتئین، 22.5 گرم کربوهیدارت
بستني وانيلی یک اسکوپ 82.8 کالری، 4.4 گرم چربی، 1.2 گرم پروتئین، 9.2 گرم کربوهیدرات
شير گاو کم چرب یک لیوان 103.3 کالری، 12.3 گرم کالری، 2.5 گرم پروتئین، 29.5 گرم کربوهیدرات
پودر پسته یک ق غ 59.9 کالری، 4.7 گرم چربی، 2.1 گرم پروتئین، 2.9 گرم کربوهیدارت

آیا شیر پسته چاق کننده است؟

پسته سرشار از مواد مغذی سالم وکم کالری مانند چربی‌های سالم مانند چربی‌های اشباع نشده چندگانه و چربی‌های تک غیر اشباع است. این چربی‌ها محلول هستند و در بدن تجمع نمی‌یابند و باعث افزایش وزن نمی شوند. در نتیجه پسته به کاهش وزن کمک می‌کند.

علاوه بر اینها پسته سرشار از فیبر است. مصرف فیبر به کاهش وزن شما کمک می‌کند، زیرا شما را برای مدت طولانی‌تری سیر نگه می‌دارد و مصرف کالری را کاهش می‌دهد، که هر دو به کاهش وزن کمک می‌کنند.

نکته دیگر اینکه بدن ما نمی‌تواند تمام کالری پسته را جذب کند. ما می‌توانیم فقط 5٪ از کل کالری آن را جذب کنیم، بنابراین پسته منجر به افزایش وزن سالم نمی‌شود.

شیر پسته به دلیل داشتن فیبر و چربی‌های غیر اشباع، برای لاغر شدن میان وعده مناسبی است.

شیر پسته به دلیل داشتن فیبر و چربی‌های غیر اشباع، برای لاغر شدن میان وعده مناسبی است.

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف حداقل سه وعده شیر، ماست یا پنیر در روز می‌تواند به کاهش وزن بیشتر و چربی بدن در مقایسه با افرادی که غذاهای لبنی کمتری می‌خورند کمک کند.

با وجود این اگر شیر پسته را با حجم زیاد بستنی و شکر مصرف کنید قطعا موجب افزایش وزن خواهد شد به همین دلیل شیر پسته را با شکر قهوه‌ای یا موز رسیده شیرین کنید.

شیر پسته رژیمی

به طور کلی معجون شیر پسته یک ماده غذایی بسیار انرژی‌زا و در عین حال لاغرکننده است. دلیل این امر همان طور که اشاره کردیم میزان فیبر بالای پسته و چربی‌های غیراشباع شیر است. البته برای درست کردن شیر پسته رژیمی باید سه نکته را رعایت کنید:

  • می‌توانید به جای بستنی که کالری بالایی دارد، از موز استفاده کنید.
  • میزان شکر معجون را کمتر کنید.
  • از شیر کم چرب استفاده کنید.
campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

فوت و فن شیر پسته

برای تهیه یک شیر پسته کافی شاپی خوشمزه و مجلسی باید چند نکته را در نظر داشته باشید:

  • برای تهیه شیر پسته، پسته خام نسبت به پسته بو داده یا شور، بهترین عملکرد را دارد زیرا باعث می‌شود مخلوطی صاف و خامه‌ای ایجاد شود. فقط به خاطر داشته باشید که اگر از پسته شور استفاده می‌کنید، شیر آجیل حاصل ممکن است کمی بیش از حد شور شود.

حتی اگر پسته‌ها خیس بخورند و آبی که در آن خیسانده شده دور ریخته شود، شیرپسته حاصل می‌تواند کمی شور باشد. همچنین پسته‌های برشته خشک‌تر هستند و وقتی خیسانده می‌شوند و مخلوط می‌شوند، شیر پسته‌ای که به دست می‌آید، صاف و خامه‌ای نمی‌شود.

  • خیساندن پسته شب قبل یا حداقل 6 ساعت قبل از درست کردن شیرپسته، مغزها را اشباع می‌کند و در صورت مخلوط شدن، بافت خامه‌ای و نرم‌تری ایجاد می‌کند. همچنین، پسته‌های خوب خیس شده باعث می شود که تفاله کمتری باقی بماند. خیساندن پسته، همچنین آنزیم‌های موجود در آن را فعال می‌کند و در نتیجه شیر پسته مغذی‌تر می‌شود.
برای تهیه شیر پسته کافی شاپی از مغز پسته تازه و بدون نمک استفاده کنید.

برای تهیه شیر پسته کافی شاپی از مغز پسته تازه و بدون نمک استفاده کنید.

با این حال، اگر می‌خواهید این شیر آجیلی را بدون خیساندن پسته درست کنید، می‌توانید این کار را با استفاده از آب بسیار داغ(نه جوش) هنگام مخلوط کردن انجام دهید تا شیر پسته به دست آمده تا حد امکان صاف شود.

  • اگر ترجیح می‌دهید شیر مغز غلیظ‌تری داشته باشید که شبیه خامه قهوه باشد شیر کمتری مصرف کنید.
  • پسته‌های خود را چک کنید تا از سالم بودن آنها مطمئن شوید.
  • پسته، مانند تمام آجیل‌ها، به ‌سرعت خراب می‌شود، مخصوصاً اگر در بیرون نگهداری شود. حتما پسته‌ها را در یخچال نگهداری کنید و قبل از خیساندن آنها را بچشید که طعم تلخی نداشته باشند.
  • در صورت تمایل می‌توانید به معجون شیر پسته خود کمی نمک، هل، عصاره وانیل یا بادام اضافه کنید.

آنچه از مقاله شیر پسته آموختیم:

همانطور که طرز تهیه شیر پسته را خواندید، شیر پسته یک میان وعده بسیار مغذی است که می‌تواند به رشد کودکان، تقویت بدن سالمندان و تامین مواد مغذی مادران باردار کمک کند. کسانی که قصد کاهش وزن دارند باید معجون شیر پسته را با کمترین میزان شکر و بدون بستنی درست کنند تا موجب افزایش وزن‌شان نشود زیرا شیر پسته کافی شاپی بر خلاف شیر پسته خانگی میزان بالای قند دارد که حتی می‌تواند اثرات مفید شیر و پسته را کمرنگ کند.

منابع:

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*