فتوای پزشکی در ماه مبارک رمضان

سؤال 1 : ایا اطاعت از گفته های پزشکان برای روزه گرفتن یا نگرفتن بر ما واجب است ؟ اگر از گفته پزشک متعهد یقین پیدا کنید که روزه برای شما ضرر دارد ، روزه گرفتن برای شما جایز نیست. سؤال 2 :حکم دختران جوانی که تازه به سن بلوغ رسیده‏اند و روزه بر آنها […]

5 از 5

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 2669

تاریخ انتشار

سؤال 1 : ایا اطاعت از گفته های پزشکان برای روزه گرفتن یا نگرفتن بر ما واجب است ؟
اگر از گفته پزشک متعهد یقین پیدا کنید که روزه برای شما ضرر دارد ، روزه گرفتن برای شما جایز نیست.

سؤال 2 :حکم دختران جوانی که تازه به سن بلوغ رسیده‏اند و روزه بر آنها مشقت دارد چیست ؟
روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضی عذرها مثل احساس ضعف و بی حالی و غیره جایز نیست؛ اما اگر روزه به او ضرر بزند یا موجب حرجی بر آنها شود، روزه نگرفتن در این حالت جایز است.

سؤال 3 :کسی که بعلت پیری، روزه گرفتن برای او مشقت دارد،آیا می تواند روزه نگیرد ؟
روزه بر او واجب نیست.

سؤال 4 :آیا مادران شیرده می توانند روزه بگیرند ؟
اسلام روزه گرفتن یا نگرفتن مادران شیرده را به خود مادران واگذار کرده است .مادرانی که توان جسمی خوب، وزن مناسب ، ذخیره انرژی مناسبی دارند و می تواند شیر فرزند خودشان را را تأمین کنند واجب است که روزه بگیرد.
اما مادرانی که توان جسمی خوب ندارند یا اگر گرفتن روزه باعث کمی شیر و ناراحتی مادر یا بچه شودو یا بر اثر شیردهی دچار ضعف شدید و کمبود شیر شوند روزه بر ایشان واجب نیست .

سؤال 5 :آیا بر مادران باردار روزه گرفتن واجب است ؟
در سه ماهه اول به علت عدم تکامل تکوین اعضای جنین و حساس بودن این دوران بهتراست که دراین دوران خانم های باردار روزه نگیرند.
اما سه ماهه دوم، روزه گرفتن یا نگرفتن مادران باردار را به خود مادران واگذار می کنیم.
اما سه ماه آخر،به علت افزایش نیاز جنین به غذا ،روزه گرفتن در این دوران توصیه نمی شود.

سؤال 6 : آیا بیماران دیالیزی می توانند روزه بگیرند ؟
دیالیزی‌ها اصلا نباید روزه بگیرند زیرا آنان به مصرف آب و مایعات کافی در طول روز نیاز دارند.

سؤال 7 : آیا بیماران مبتلا به فشار خون می توانند روزه بگیرند ؟
بیمارانی که فشارخون‌ کنترل شده دارند می توانند روزه بگیرند و قرصهای خودرا ما بین افطار وسحری تنظیم کنند .
اما بیمارانی که فشار آنها کنترل‌نشده است ، نباید روزه بگیرند. زیرا هرگونه تغییر در حجم خون و شرایط فیزیکی بدن باعث عدم تعادل آب و الکترولیت‌ها در خون و در نتیجه برهم خوردن فشارخون می‌شود .

سؤال 8 : آیا بیمارانی که جراحی قلب کردند می توانند روزه بگیرند ؟
افرادی که برای تنگی عروق جراحی قلب شده‌اند (بای‌پس انجام داد‌ه‌اند) و در حال حاضر هیچ مشکلی ندارند و تحت‌کنترل پزشک هستند، با اینکه منع روزه‌داری ندارند اما باید حتما درباره انجام این فریضه با پزشک خود مشورت کنند.

سؤال 9 : مبتلایان به زخم‌معده؟
اگر آندوسکوپی کرده‌اند و تشخیص زخم معده داده شده است، نباید روزه بگیرند.

سؤال 10 : دارندگان کلیه‌های سنگ‌ساز ؟
آنهایی که کلیه‌هایشان مکررا سنگ‌سازی می‌کند و سابقه چند نوبت سنگ‌سازی دارند یا در حال حاضر سنگ دارند، نمیتوانند ونباید روزه بگیرند.

سؤال 11 : افردی که پیوند کلیه شده‌اند؟
ایشان نباید بدون مشورت پزشک معالج روزه بگیرند.

سؤال 12 : مبتلایان به نارسایی کلیه؟
اگر کراتینین خونشان بالای 2 باشد نباید روزه بگیرند . در غیر از این صورت طبق نظر پزشک خود باید عمل کند .

سوال 13 :آیا دیابتی‌های غیر از انسولینی می توانند روزه بگیرند ؟
دیابتی های که با پرهیز خالی وبدون استفاده از قرص قند بتوانند قند خون را کنترل کنند می توانند روزه بگیرند شرط اینکه بعد از ظهرا آثار وعلایم کمبود قند در آو ظاهر نشود.

سوال 14 : مبتلایان به عیب های انکساری چشم ؟
روزه گرفتن هیچ ارتباطی با عیب انکساری چشم ندارد ،در نتیجه روزه بر آنان واجب است . تنها افراد مبتلا به گلوکوم یا آب سیاه وافزایش فشار درون چشم نباید روزه بگیرند .

سوال 15 :سالمندی از چه سنی شروع می شود و سالمند کیست و حکم روزه برای سالمندان چیست ؟
تعیین سن آغاز سالمندی کار دشواری است. بعضی آن را از پنجاه سالگی می دانند .و گروهی دیگر آن را از هفتاد سالگی به بعد می دانند .عده ای نیز به طور کلی پیری را امری نسبی ، روانی، اجتماعی و جسمی می دانند. .بعضی ها می گویند ممکن است یک شخص در ۸۰ سالگی هم تحرک و جنب و جوش و فعالیت کافی داشته باشد و سیمایش چنان باشد که آثار و علایم پیری بر آن غالب نباشد. با این اوصاف پیری زمانی آغاز می شود که فعالیت قوای انسانی نظیر توان عضلانی، دستگاه عصبی و سایر دستگاه های حیاتی کاهش چشم گیر پیدا کند بطوری که آن فرد برای انجام کارهای روز مره نیاز به کمک دیگران دارد .و اما حکم روزه برای سالمندان، بنا بر اختلاف موجود درتعاریف سن سالمندی نمی توان به طور قطع دستورالعمل واحدی را برای همه صادر کرد و چون بیشتر افراداز توانایی های خود آگاهی کامل دارند بنابراین بهترین پزشک برای تعیین روزه گرفتن یا نگرفتن خود فرد محسوب می شود. اما افرادی که نمی توانند که به تشخیص حالت خود برسند ، توصیه می کنیم که با پزشک خود در مورد روزه گرفتن مشورت کنند. ناگفته نماند که بیشتر فقها و مراجع بزرگوار سن تقریبی سالمندی را از هفتاد سالگی می دانند.

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*