مواردی که نباید روی بسته غذاها ببینید

آیا لیست مواد تشکیل دهنده محصولاتی که می خرید را مطالعه می کنید؟ اگر این کار را نمی کنید باید انجامش دهید چون در برخی محصولات موادی به کار رفته که شاید اگر بدانید چه معنایی می دهند لب به آنها نمی زنید. عصاره ذرت با فراکتوز بالا قند زیاد برایتان خوب نیست، و خب […]

مواردی که نباید روی بسته غذاها ببینید - 1 - - عادات غذایی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 1379

تاریخ انتشار

مواردی که نباید روی بسته غذاها ببینیدآیا لیست مواد تشکیل دهنده محصولاتی که می خرید را مطالعه می کنید؟ اگر این کار را نمی کنید باید انجامش دهید چون در برخی محصولات موادی به کار رفته که شاید اگر بدانید چه معنایی می دهند لب به آنها نمی زنید.

عصاره ذرت با فراکتوز بالا

قند زیاد برایتان خوب نیست، و خب این را از قبل هم می دانستید. اما چیزی که نمی دانید این است که قند می تواند به شکل های مختلف روی برچسب مواد غذایی ظاهر شود. عصاره ذرت با فراکتوز بالا یکی از شناخته شده ترین انواع آن است که حاوی مقدار زیادی ترکیبات مضر است. اگر HFCS یکی از اولین مواد تشکیل دهنده ی محصولی که می خواهید بخرید است نباید آن را استفاده کنید.

کلماتی که کد قند هستند

قند، به هر شکلی که از آن روی برچسب مواد غذایی نام برده شده باشد، می تواند باعث مشکلات سلامتی شود که اصلا دوست ندارید گرفتارشان شوید. اما همیشه به شکل واضحی روی برچسب دیده نمی شود.
دبرا اتکینسون، متخصص تناسب اندام می گوید: قند بیشتر در یک محصول برابر است با آزاد شدن انسولین بیشتر، به محض اینکه انسولین آزاد می شود، سوخت و ساز چربی متوقف می شود، قند باعث افزایش وزن و چربی می شود.
روی برچسب های غذایی به دنبال کلماتی مانند: فراکتوز، سوکروز، دکستروز، لاکتوز و مالتوز علاوه بر مالتودکسترین، عصاره مالت، شهد نکتار، عصاره ذرت، عصاره ذرت جامد و عسل باشید.

نیترات سدیم و نیتریت سدیم

بله نیترات و نیتریت سدیم که در بعضی غذاهای خوشمزه مانند سوسیس و کالباس پیدا می کنید می تواند برای سلامتی تان مضر باشد.
دکتر مارسی کلو می گوید: نیترات سدیم و نیتریت سدیم، نگهدارنده هایی هستند که در گوشت های فرآوری شده به کار می روند و استفاده از آنها می تواند باعث مشکلاتی چون سرطان، مشکلات متابولیک، و عوارض دیگری مانند سرگیجه، سردرد، حالت تهوع و استفراغ شود.

BHA و BHT

این مواد سه حرفی ممکن است به نظر بی ضرر بیایند، اما اینها چیزی جز نگهدارنده های آنتی اکسیدان نیستند. در این مورد آنتی اکسیدان ها چیز خوبی نیستند! دپارتمان سلامت و خدمات انسانی این موارد را به عنوان مواد ناشناخته سرطان زا شناسایی کرده است، اما متاسفانه همچنان کارخانه ها مجاز هستند که از این مواد در محصولاتشان استفاده کنند. مواد نگه دارنده گاهی روی محصول اسپری می شود و گاهی نیز به بسته ای که در آن نگه داری می شود مالیده شده.

رنگ های مصنوعی

رنگ های مصنوعی ظاهر غذاها را دلپذیر و فوق العاده می کند، اما استفاده از آنها ایده ی خوبی نیست. به ویژه باید مواظب رنگ های زرد و قرمز باشید. اگرچه هنوز پژوهش قطعی درباره معایب رنگ های مصنوعی نشده، اما گزارش ها نشان می دهد این رنگ ها در برخی موارد باعث بیش فعالی ( در کودکان ) می شوند. استفاده از این مواد در برخی از قسمت های اروپا ممنوع اعلام شده.

بنزوات سدیم

اگرچه اسید بنزوات در زغال اخته، آلو، دارچین، میخک رسیده و سیب با سطحی پایین یافت می شود، بنزوات سدیم یک ماده نگهدارنده است که، بر اثر واکنش هیدروکسید سدیم با اسید بنزوئیک تولید می شود. مانند دیگر افزودنی ها این مورد نیز نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد، اما باید بدانید این ماده نیز با بیش فعالی در ارتباط است.

دی استیل

با اینکه بسیاری از تولید کننده استفاده از دی استیل را در محصولات خود کم کرده اند یا به کل کنار گذاشته اند، همچنان باید مواظب باشید که آن را در پاپ کورنی که استفاده می کنید اضافه نکرده باشند. این ماده با مشکلات ریه در ارتباط است، و نباید در محصولی که می خرید وجود داشته باشد.

پروپیل پارابن

این ماده نیز توسط FDA در طبقه بندی مواد بی خطر قرار گرفته است، اما پروپیل پارابن چیزی است که اگر در مواد تشکیل دهنده ی یک محصول دیدید باید از آن بپرهیزید. در حیوانات آزمایشگاهی مشخص شد این ماده با هورمون هایی مانند تستوسترون مشکل دارد و باعث سرعت بخشیدن به رشد سلول های سرطان سینه می شود.

برمات پوتاسیم

دیگر ماده افزودنی که در نان و کراکر از آن استفاده می شود و سرطان زا است برمات پوتاسیم نام دارد. در انگلیس و اتحادیه اروپا استفاده از این ماده ممنوع است اما در آمریکا همچنان اضافه کردن آن به آرد ممنوعیتی ندارد.

کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*