میوه و سبزی با چاشنی عوارض جانبی

سال‌هاست که کارشناسان از بحث باقیمانده سموم شیمیایی و کودها بر محصولات کشاورزی سخن می‌گویند اما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده و همچنان مردم به‌جای میوه و سبزی سالم، سم می‌خورند. به‌طوري كه چند روز پيش هم محسن مروتي، عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات گياه پزشكي‌ اعلام كرد كه مصرف […]

میوه و سبزی با چاشنی عوارض جانبی - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 8 دقیقه

تعداد بازدید 1513

تاریخ انتشار

میوه و سبزی با چاشنی عوارض جانبی - 4 - - اخبار سال‌هاست که کارشناسان از بحث باقیمانده سموم شیمیایی و کودها بر محصولات کشاورزی سخن می‌گویند اما تاکنون هیچ اقدام قابل توجهی در این زمینه انجام نشده و همچنان مردم به‌جای میوه و سبزی سالم، سم می‌خورند.
به‌طوري كه چند روز پيش هم محسن مروتي، عضو هيأت علمي مؤسسه تحقيقات گياه پزشكي‌ اعلام كرد كه مصرف آفت‌كش‌ها در ايران سالانه حدود ۱6تا ۲۰هزارتن است. او ناباروري، سرطان و پرخاشگري عصبي را نتيجه محصولات آلوده به سموم كشاورزي عنوان كرده و گفته كه خيار، گوجه و توت فرنگي در صدر آلودگي‌ها قرار دارند.
رئيس مركز تحقيقات سرطان كشور هم در گفت‌وگو با همشهري، نسبت به سرطان‌زايي قطعي باقيمانده سموم، مواد شيميايي و كودها در مواد غذايي و محصولات كشاورزي هشدار داد و از مسئولان خواست در اين زمينه پيگيري جدي داشته باشند. در عين حال، دكتر اكبر عبداللهي، معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان غذا و دارو هم در گفت‌وگو با همشهري هشدار داد كه استفاده از سموم و آلاينده‌هاي محيطي و كشاورزي در كشور به بحران تبديل شده است.

پروفسور محمد اسماعيل اكبري در تشريح چگونگي بروز سرطان اظهار داشت: سرطان به‌دليل تغييرات سلولي به‌وجود مي‌آيد و يكي از فاكتورهايي كه تغيير سلولي ايجاد مي‌كند، سموم و باقيمانده كودها و مواد شيميايي روي مواد غذايي و محصولات كشاورزي است؛ چرا كه اين سموم به آساني وارد بدن مي‌شوند و در داخل بدن روي سلول‌ها مي‌نشينند و بدين‌ترتيب، بيان ژني و ماهيت سلولي را تغيير مي‌دهند و نكته مهم آن است كه به‌دليل تغيير بيان ژني، حتي نسل‌هاي آينده ما هم دچار گرفتاري مي‌شود به حدي كه در آينده نزديك، بچه‌هاي ما كه با اين ژن متحول شده به دنيا مي‌آيند، ژن آنها با يك متغير كوچك‌تري تبديل به ژن سرطاني مي‌شود.
بنابراين، ممكن است اين سموم فرصت پيدا نكنند كه در بدن ما ايجاد سرطان كنند اما ژن ما را متحول مي‌كنند.‌ اكبري از مسئولان خواست كه استانداردكردن سموم، مواد شيميايي و كودها را به‌طور جدي اجرايي كنند. او گفت: قرار داد استانداردكردن سموم، مواد شيميايي و كودها از سال‌ها قبل با وزارت جهادكشاورزي بسته و امضا شده، اما تاكنون براي اجراي آن چاره‌انديشي جدي صورت نگرفته است.
بنده، اميدوارم آقاي دكتر حجتي وزير محترم جهادكشاورزي باز هم با اهتمام جدي‌تر به اين موضوع ورود پيدا كنند، چرا كه اين مسئله سلامت مردم را همچنان تهديد مي‌كند.معاون نظارت و برنامه‌ريزي سازمان غذا و دارو هم در گفت‌وگو با همشهري از شوراي‌عالي سلامت خواست كه اين مسئله را به‌طور جدي و پيگيرانه دنبال كرده و براي رفع آن چاره‌انديشي كند.او گفت: شوراي‌عالي سلامت كه همه ذي‌نفعان سلامت كشور در آن عضو هستند، قبل از اينكه اين مسئله به بحران تبديل نشده بود بايد از بروز اين بحران پيشگيري مي‌كرد اما در عين حال، معتقدم كه اين شورا از هم‌اكنون مي‌تواند با تشكلات جلسات مستمر براي اين قضيه راهكارهاي جدي طراحي و اجرا كند.

به گفته اين مقام مسئول در تابستان كه مصرف ميوه و سبزي بيشتر مي‌شود، اين سموم بيشتر وارد بدن مي‌شود و اين در حالي است كه اگر اين سموم بيش از حد وارد بدن شود، عوارض جدي همچون سرطان به دنبال خواهد داشت. عبداللهي از يك فيلم مستند كه در يك كشور اروپايي فيلمبرداري شده بود سخن گفت كه در آن پاي يك گوساله زخم شد اما دامپزشكان براي درمان گوساله به آنتي‌بيوتيك روي نياوردند و از روش‌هاي طبيعي درمان استفاده كردند.
او گفت: آنها معتقد هستند كه گوشت اين حيوان را قرار است مردم مصرف كنند پس نبايد مردم را دچار آسيب جدي كرد اما مي‌بينيم كه در كشور ما حتي براي كوچك‌ترين بيماري‌هاي دام از آنتي بيوتيك به شكل گسترده استفاده مي‌شود. برخي كشاورزان براي بالابردن راندمان محصولات خود بدون رعايت ملاحظات و بي‌رويه از سموم استفاده مي‌كنند.
تا حدي كه گياه در سم رشد مي‌كند و اين درحالي است كه استفاده از سموم با توجه به نوع محصول و فرآورده حداقل و حداكثر مجاز دارد و اين مهم را وزارت جهادكشاورزي بايد به كشاورزان آموزش دهد. علاوه بر اين، بايد بين وزارت بهداشت و وزارت جهادكشاورزي وفاق جدي صورت پذيرد. از سوي ديگر، بايد كشاورزي و دامپروري ارگانيك مقرون به صرفه باشد كه كشاورز مجبور نباشد به بهاي از دست رفتن سلامت مردم بي‌محابا از سموم شيميايي و دفع آفات نباتي استفاده كند. در محصولات ارگانيك از روش‌هايي به دور از آلاينده‌ها براي رشد استفاده مي‌شود اما قيمت اين محصولات 3برابر قيمت محصولات غيرارگانيك است.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*