نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت مردم

رسانه‌ها نقش بسیار اثربخشی در آموزش ارتقای سلامت مردم دارند و بدون تردید برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در نظام سلامت ایران، متولیان امر سلامت باید به رسانه‌ها اعتماد کنند و از رسانه‌ها مدد بگیرند. مردم برای ارتقای سطح سواد تغذیه‌ای خود به رسانه‌ها نیاز دارند و بدون بهره‌گیری از رسانه‌ها، اصلاح سبک غلط زندگی شهرنشینی […]

امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 2156

تاریخ انتشار

نقش رسانه‌ها در ارتقای سلامت مردم - 2 - - اخبار رسانه‌ها نقش بسیار اثربخشی در آموزش ارتقای سلامت مردم دارند و بدون تردید برای اجرای برنامه‌های پیشگیرانه در نظام سلامت ایران، متولیان امر سلامت باید به رسانه‌ها اعتماد کنند و از رسانه‌ها مدد بگیرند.
مردم برای ارتقای سطح سواد تغذیه‌ای خود به رسانه‌ها نیاز دارند و بدون بهره‌گیری از رسانه‌ها، اصلاح سبک غلط زندگی شهرنشینی ممکن نیست؛ چرا که مردم بدون اطلاعات قادر به اصلاح سبک زندگی خود نیستند. از سوی دیگر، ترویج سلامت از طریق زبان رسانه، کار متولیان سلامت راهم سهل‌تر خواهد کرد؛ مشروط بر اینکه از رسانه‌ها به‌عنوان یک ابزار اطلاع‌رسانی و آموزشی کارآمد و تأثیرگذار یاری بخواهند و با رسانه‌ها تعامل داشته باشند.
براساس نظریات تأثیر رسانه، رسانه‌ها قادرند برنگرش افکار عمومی تأثیر بگذارند و پس از تغییر نگرش است که تغییر رفتار حاصل می‌شود و این مهم وقتی قابل تامل می‌شود که بدانیم سن ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها در کشور کاهش یافته است، مردم با بسیاری از بیماری‌های مزمن و غیر آن دست و پنجه نرم می‌کنند، از 330هزار مرگ در سال، 81هزار مورد مربوط به فشارخون بالاست، 53هزار مربوط به افزایش چربی است و 31هزار مورد مربوط به قند و دیابت است که همه قابل پیشگیری است و حال آنکه هزینه‌های درمان در ایران آنقدر بالاست که جیب مردم دیگر توان پرداخت آن را ندارد.

رسانه‌ها می‌توانند از طریق توانمند کردن مردم و ارائه آموزش‌های درست و به‌موقع کمک کنند که مردم چگونه از بسیاری از بیماری‌ها پیشگیری کنند. رسانه‌ها می‌توانند با ارائه آموزش‌های لازم به مخاطبان خود که به سلامت‌شان اهمیت می‌دهند، بگویند که چه مصرف کنند؟ چگونه مصرف کنند؟ و کی و با چه کیفیتی مصرف کنند؟ تا سلامت‌شان به خطر نیفتد. رسانه‌ها می‌توانند به مردم یاری رسانند که چگونه سلامت خود را مدیریت کنند؟ اما همه اینها وقتی اجرایی و عملی می‌شود که متولیان سلامت کشور به رسانه‌ها اعتماد کنند و هر آنچه رسانه‌ها برای اطلاع‌رسانی به آنها نیاز دارند در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و از طرف دیگر، رسانه‌ها نیز با رعایت اصل دقت و صحت، اطلاعات لازم را در اختیار مردم قرار دهند. در این میان، نقش روابط عمومی‌های تمامی وزارتخانه‌ها و سازمان‌هایی که به نوعی با مقوله سلامت مرتبط هستند، بسیار تعیین‌کننده است تا خوراک مورد نیاز مردم را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار رسانه‌ها قرار دهند و این مهم محقق نخواهد شد مگر آنکه هم رسانه‌ها و هم روابط‌عمومی‌ها به در ک مشترک از انتظارات هم برسند.

مسئولان و متولیان سلامت کشور هم باید از ظرفیت تمامی رسانه‌ها برای این مهم بهره بگیرند و گزینشی عمل نکنند؛ چرا که برای درمان نظام سلامت کشور که خود باید مرهم دردهای بسیاری از مردم باشد، نیاز به استفاده از تمامی ظرفیت‌های رسانه‌ای است. آموزش مردم برای داشتن یک زندگی سالم، در گرو انتقال اطلاعات به آنهاست که این مهم از طریق رسانه‌ها امکان پذیر است و این اصلی است که هیچ‌کس نباید از آن غفلت کند.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*