آیا نودل فوری سالم است؟ چگونه سالم‌ترین نودل را انتخاب کنیم؟

نودل فوری جزو غذاهای فوری و آماده محسوب می‌شود. وجود طعم‌ها و چاشنی‌های مختلف همراه‌با این غذا، انواع سلیقه‌ها را دربرمی‌گیرد. این رشته‌های‌فرنگی، طرفداران سرسخت زیادی در سراسر جهان دارند. در کشور ما نیز شرکت‌ها و برندهای مختلفی مشغول‌به تولید این غذای آماده در کیفیت‌ها و طعم‌های مختلف هستند. باتوجه‌به محبوبیت بالای نودل دربین افراد […]

Noodle حاوی سطوح بالایی از کلسترول است که همان چربی‌های اشباع‌شده نامیده می‌شود.
4.2 از 5

زمان مطالعه 31 دقیقه

تعداد بازدید 174898

تاریخ انتشار

نودل فوری جزو غذاهای فوری و آماده محسوب می‌شود. وجود طعم‌ها و چاشنی‌های مختلف همراه‌با این غذا، انواع سلیقه‌ها را دربرمی‌گیرد. این رشته‌های‌فرنگی، طرفداران سرسخت زیادی در سراسر جهان دارند. در کشور ما نیز شرکت‌ها و برندهای مختلفی مشغول‌به تولید این غذای آماده در کیفیت‌ها و طعم‌های مختلف هستند. باتوجه‌به محبوبیت بالای نودل دربین افراد مختلف، در این مطلب به بررسی کامل انواع، ارزش غذایی، ترکیبات و روش‌های تهیه آن می‌پردازیم.

نودل فوری چیست؟

نودل ازجمله غذاهای آماده و فوری است که به‌دلیل سادگی، خوشمزه‌بودن و هزینه کم طرفداران زیادی دارد. این خوراکی خوشمزه در هنگام تولید ابتدا در روغن سرخ و سپس خشک شده و درنهایت در بسته‌بندی‌های کوچک فروخته می‌شوند. همچنین یک بسته طعم‌دهنده از چاشنی‌های مختلف نیز همراه آن است. این غذا را می‌توان به‌راحتی و به‌سرعت تهیه کرد، تاجایی‌که برای سرو آن فقط به آب‌جوش نیاز دارید.

درباره تاریخچه تولید نودل باید گفت که در سال 1958 یک تاجر ژاپنی-تایوانی به نام موموفوکو آندو، این خوراکی پرطرفدار را اختراع کرد. ایده اولیه تولید آن هم استفاده ژاپن از بهترین مزیت از واردات گندم از ایالات متحده پس از جنگ جهانی دوم بوده است. مفهوم نان در این دوره برای ژاپنی‌ها نسبتاً غیرمعمول بود و استفاده از آرد گندم برای تهیه noodle، باعث ایجاد غذایی می‌شد که از نظر فرهنگی برای آن‌ها پذیرفته شده بود. جالب است بدانید نودل‌های فوری اصلی و اولیه موموفوکو آندو با طعم مرغ بود. Noodle معمولا از آرد گندم فرآوری‌شده تهیه می‌شود. سالم بودن رشته‌فرنگی فوری، بسته‌به سازنده و نوع گندمی که برای تهیه آن استفاده می‌شود، متفاوت است.

انواع نودل فوری

درصورتی که از طرفداران noodle هستید، می‌توانید از خوردن طعم‌های مختلف آن لذت ببرید. البته انواع نودل را باتوجه‌به طعم‌دهنده و چاشنی همراه با آن می‌توان تفکیک کرد.

  • نودل با طعم سبزیجات: در ترکیبات طعم‌دهنده آن از انواع سبزیجات طبیعی، ازجمله تره، گشنیز و جعفری و انواع ادویه‌جات خوش‌طعم مانند فلفل و زردچوبه استفاده شده است. این طعم از رشته‌فرنگی، دارای طعمی کلاسیک بوده و بسیار پرفروش و پرطرفدار است.
  • نودل با طعم قارچ و پنیر: اگر بخواهیم به یکی از خاص‌ترین و خوشمزه‌ترین طعم‌های این غذای آماده اشاره کنیم، طعم قارچ و پنیر بهترین گزینه محسوب می‌شود. طعم متفاوت و ترکیبات خاص، از ویژگی‌های مهم آن است. وجود پودر آب‌پنیر، هویج، سیر، پیاز و ادویه‌جاتی مانند آویشن، زردچوبه و فلفل سیاه، طعم بی‌نظیری به آن بخشیده است.
  • نودل با طعم مرغ: noodle با طعم مرغ، از قدیمی‌ترین انواع آن محسوب می‌شود. ترکیبات این نوع از رشته‌فرنگی شامل پودر پیاز، پودرسیر، پودر جعفری، عصاره طبیعی گوشت مرغ، فلفل و زردچوبه است.
  • نودل با طعم ماسالا: این طعم از noodle بسیار جدید و تازه است. طعم خاص و ترکیبات متفاوت ازجمله ویژگی‌های مهم آن محسوب می‌شود. در این نوع از رشته‌فرنگی پودر پیاز، جعفری، گشنیز، ادویه هندی ماسالا، فلفل و زردچوبه وجود دارد. ماسالا برای لاغری نیز مفید است.
  • نودل با طعم گوشت: دو طعم مرغ و طعم گوشت از پرطرفدارترین انواع نودل محسوب می‌شوند. در ترکیبات این محصول پودر پیاز، پودر سیر، پودر گوجه، نشاسته سیب‌زمینی، جعفری، ریحان، و ادویه‌جاتی چون پاپریکا، فلفل، آویشن، زردچوبه و عصاره گوشت گوساله استفاده شده است.
  • نودل با طعم باربیکیو: ازجمله معروف‌ترین و محبوب‌ترین طعم‎های noodle، طعم باربیکیو است. وجود پودرپیاز، پودرسیر، پودرگوجه، ریحان و ادویه‌جاتی مانند زردچوبه، پارپریکا، فلفل قرمز، آویشن و زیره در ترکیبات این نوع از رشته‌فرنگی، طعم بی‌نظیری به آن بخشیده است.
نودل ازجمله غذاهای آماده و فوری است که به‌دلیل سادگی، خوشمزه‌بودن و هزینه کم طرفداران زیادی دارد.

نودل ازجمله غذاهای آماده و فوری است که به‌دلیل سادگی، خوشمزه‌بودن و هزینه کم طرفداران زیادی دارد.

آیا نودل فوری برای بدن مضر است؟

نودل فوری یک غذای راحت و محبوب است که در سراسر جهان مصرف می‌شود. اگرچه این غذا ارزان و تهیه آن آسان است، اما در مورد اینکه آیا اثرات نامطلوب بر سلامتی دارند یا خیر، بحث و جدل و اختلاف‌نظر زیادی وجود دارد. به این دلیل که آنها حاوی موادمغذی کم و مقادیر بالایی از سدیم و MSG هستند. به همین خاطر توصیه می‌شود در خوردن آن زیاده‌روی نکنید.

آیا نودل فوری باعث افزایش وزن می‌شود؟

Noodle حاوی سطوح بالایی از کلسترول است که همان چربی‌های اشباع‌شده نامیده می‌شود. استفاده بیش‌ازحد از آن می‌تواند منجربه بسیاری از بیماری‌ها شود. این درحالیست که در این غذا، مقادیر کمی از پروتئین و نسبت‌های بسیار بالاتری از کربوهیدرات‌ها و چربی‌ها وجود دارد. این ترکیب غذایی به‌طور طبیعی و خودکار وزن شما را افزایش می‌دهد. همچنین نودل‌های فوری فاقد ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین A و C هستند که بدن شما برای کاهش وزن به آن نیاز دارد. بنابراین، خوردن زیاد رشته‌های‌فرنگی خوشمزه می‌تواند رژیم غذایی متعادل شما را مختل کند. باید بدانید که noodle حاوی یک افزودنی غذایی است که به‌نام MSG (منوسدیم گلوتامات) شناخته می‌شود و نه تنها منجربه افزایش وزن می‌شود، بلکه ممکن است شما را دچار سردردهای شدید کرده و تأثیر منفی بر مغز بگذارد. رشته‌های‌فرنگی آماده در دسته غذاهایی قرار می‌گیرند که بیشترین میزان MSG را دارند. محققان بیان می‌کنند مردان و زنانی که مقادیر زیادی غذای فرآوری‌شده با MSG مصرف می‌کنند، در مقایسه با افرادی که از این نوع غذاها نمی‌خورند، احتمالاً 30 درصد اضافه وزن بیشتری دارند. همچنین، نودل فوری حاوی مقادیر زیادی عصاره ذرت بوده است که فروکتوز زیادی دارد و می‌تواند به بدن شما آسیب برساند، زیرا هورمونی را در بدن فعال می‌کند که مشوق ذخیره چربی است. بنابراین مصرف زیاد noodle عامل مهمی در افزایش وزن محسوب می‌شود.

از هـر سفـــره
هــر غذایــی
دلت می‌خـواد
بخور و لاغر شو
همین الان ثبت نام کن
kermany

مضرات مصرف نودل‌های فوری چیست؟

یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها برای افرادی که طرفدار سرسخت رشته‌های‌فرنگی آماده و خوشمزه هستند، این است که ارزش غذایی نودل فوری چگونه است؟ در این مورد بحث و نظرهای مختلفی وجود دارد، اما به‌طور کلی ارزش غذایی آن شامل مواردی است که به آن اشاره می‌کنیم:

فیبر و پروتئین بسیار کمی دارند

Noodle با 188 کالری در هر وعده، کالری کمتری نسبت‌به سایر انواع ماکارونی دارد. به‌عنوان مثال، یک وعده لازانیا حاوی 377 کالری است و یک وعده اسپاگتی 257 کالری دارد. از آنجایی که رشته‌های‌فرنگی فوری کالری کمتری دارند، خوردن آنها به‌عنوان وعده غذایی اصلی می‌تواند منجربه کاهش وزن شود. اما اگر قرار است آن را درکنار وعده اصلی مصرف کنید و درواقع دو وعده غذایی داشته باشید، می‌تواند کالری زیادی را به بدن شما برساند. همچنین توجه داشته باشید که نودل‌های فوری فیبر و پروتئین کمی دارند، که ممکن است بهترین گزینه برای کاهش وزن نباشد، چراکه پروتئین احساس سیری را افزایش و گرسنگی را کاهش می‌دهد و آن را به ابزاری مفید در مدیریت وزن تبدیل می‌کند. از طرف دیگر، فیبر موجود در موادغذایی به‌آرامی از طریق دستگاه گوارش حرکت کرده و به تقویت احساس سیری کمک می‌کند و در عین حال کاهش وزن را افزایش می‌دهد. این درحالی است که تنها با 4 گرم پروتئین و 1 گرم فیبر موجود در هر وعده از noodle، میزان گرسنگی یا سیری شما کاهش نمی‌یابد.

Noodle حاوی سطوح بالایی از کلسترول است که همان چربی‌های اشباع‌شده نامیده می‌شود.

Noodle حاوی سطوح بالایی از کلسترول است که همان چربی‌های اشباع‌شده نامیده می‌شود.

نودل‌های فوری حاوی MSG هستند

بیشتر رشته‌های‌فرنگی فوری حاوی ماده‌ای به نام مونوسدیم گلوتامات (MSG) هستند. این ماده یک افزودنی رایج غذایی است که برای افزایش طعم در غذاهای فرآوری‌شده استفاده می‌شود. اگرچه FDA مصرف MSG را برای محصولات غذایی ایمن می‌شناسد، اما اثرات بالقوه آن بر سلامت همچنان بحث‌برانگیز است. تولیدکنندگان موظف هستند روی برچسب مواد تشکیل‌دهنده محصولاتی که حاوی MSG هستند، آن را ذکر کنند. جالب است بدانید این ماده به‌طور طبیعی در محصولاتی مانند پروتئین گیاهی هیدرولیز شده، عصاره مخمر، عصاره سویا، گوجه‌فرنگی و پنیر یافت می‌شود. برخی مطالعات مصرف بسیار بالای MSG را با افزایش وزن و حتی افزایش فشار خون، سردرد و حالت تهوع مرتبط دانسته‌اند. برخی تحقیقات همچنین نشان داده‌اند که MSG ممکن است بر سلامت مغز تأثیر منفی بگذارد. اگرچه MSG در حد اعتدال بی‌خطر است، اما برخی از افراد ممکن است به آن حساسیت داشته باشند و باید مصرف خود را محدود کنند. این وضعیت به‌عنوان کمپلکس علائم MSG شناخته می‌شود. مبتلایان ممکن است علائمی مانند سردرد، سفتی عضلات، بی‌حسی و سوزن‌سوزن‌شدن را تجربه کنند. در صورتی که جزو این افراد هستید، مصرف نودل فوری را کاهش دهید.

مصرف نودل فوری می‌تواند با کیفیت پایین رژیم غذایی مرتبط باشد

برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف روزانه و دائمی نودل فوری ممکن است با کاهش کیفیت کلی رژیم غذایی مرتبط باشد. یک مطالعه درباره رژیم غذایی مصرف‌کنندگان noodle نشان می‌دهد افرادی که به‌طور همیشگی از رشته‌های‌فرنگی فوری استفاده می‌کنند، ممکن است سطح بالایی از ریزمغذی‌های را دریافت کنند، اما دریافت پروتئین، کلسیم، ویتامین C، فسفر، آهن، نیاسین و ویتامین A به‌میزان قابل‌توجهی در آن‌ها کاهش یافته است. این درحالی است که این افراد میزان دریافت سدیم و کالری بیشتری را تجربه می‌کنند. noodle ممکن است خطر ابتلا‌به سندرم متابولیک را افزایش دهد؛ وضعیتی که خطر بیماری قلبی، دیابت و سکته را بالا می‌برد. تحقیقات مختلف درباره مصرف بیش‌ازحد noodle نشان‌دهنده این موارد است:

  • خوردن این غذای آماده، حداقل دو بار در هفته خطر ابتلا‌به سندرم متابولیک را در زنان افزایش می‌دهد.
  • مصرف زیاد آن با کاهش سطح ویتامین D همراه است.

سدیم بالایی دارد

یک وعده noodle فوری حاوی 861 میلی‌گرم سدیم است. شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد مصرف زیاد سدیم ممکن است روی برخی از افراد حساس‌به نمک تأثیر منفی داشته باشد. این افراد بیشتر مستعد اثرات سدیم هستند و افزایش مصرف سدیم ممکن است باعث افزایش فشارخون در آن‌ها شود. این درحالی است که کاهش مصرف سدیم برای افراد بالای 40 سال، افرادی که سابقه خانوادگی فشارخون دارند یا به نمک حساس هستند، بسیار مفید باشد. در یک مطالعه اثرات کاهش مصرف نمک در بیش از 3153 شرکت‌کننده بررسی شده است. بر اساس آن، در شرکت‌کنندگان مبتلا‌به فشارخون بالا، هر کاهش 1000 میلی‌گرمی در مصرف سدیم منجر‌به کاهش 0.94 میلی‌متر جیوه در فشارخون سیستولیک شده است. نودل فوری دارای سطح مشخصی از سدیم است که مصرف زیاد آن ممکن است برای افراد مبتلا‌به فشارخون مناسب نباشد.

خطر سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد

در تحقیقی که سال 2014 انجام شد، محققان رژیم غذایی حدود 10.000 نفر را مورد بررسی قرار دادند. محققان می‌خواستند بدانند که آیا مصرف زیاد نودل با عوامل خطر کاردیومتابولیک مانند چاقی شکمی، کلسترول خون و سطح تری گلیسیرید ارتباط دارد یا خیر.

این عوامل خطر بعلاوه گلوکز و فشار خون بالا، ترکیبات تشکیل دهنده سندروم متابولیک هستند. محققان، شرکت کنندگان در تحقیق را به دو گروه تقسیم کردند: 1- برنامه غذایی سنتی سرشار از برنج، ماهی، سبزیجات، میوه و سیب زمینی و 2- الگوی رژیم غذایی فست فود سرشار از غذاهای فرآوری شده از جمله نودل فوری.
افرادی که الگوی برنامه غذاییشان فست فود بود، بیشتر دچار چاقی شکمی، LDL بالا، HDL پایین و تری گلیسیرید بالا شدند. محققان همچنین متوجه شدند مصرف بالای نودل مخصوصا روی سلامت خانم‌ها تاثیر می‌گذارد. مستقل از دیگر عوامل رژیمی، مصرف نودل فوری بیش از دوبار در هفته، برابر است با خطر بیشتر سندروم متابولیک در خانم‌ها. تحقیقات دیگری که روی بیش از 1.700 کودک انجام شد نشان داد کودکانی که بیشتر می‌خورند در مقایسه با کودکانی که مصرف نودلشان کم است، کالری و چربی بیشتر و میوه و سبزیجات کمتری دریافت می‌کنند. نتایج تحقیق نشان می‌داد کودکانی که مصرف نودلشان بالاست کمتر از غذاهایی استفاده می‌کنند که مواد مغذی بالایی دارند و این کودکان بیشتر در خطر چاقی هستند.

مصرف بیش از حد نودل، خطر سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد.

مصرف بیش از حد نودل، خطر سندروم متابولیک را افزایش می‌دهد.

چگونه سالم‌ترین نودل فوری را انتخاب کنیم؟

دانستن آنچه که مصرف می‌کنید بسیار مهم است، به‌خصوص اگر دارای مشکلاتی در سلامتی خود مانند فشارخون بالا یا کلسترول بالا هستید. همچنین در بسیاری از موارد باید به مقایسه غذاهای مختلف و جایگزین برای بررسی سطح سلامت آن‌ها متناسب‌با شرایط جسمانی خود بپردازید. به همین خاطر توصیه می‌شود در خوردن noodle، به لیست مواد تشکیل‌دهنده و همچنین مقدار حجم آن در هر وعده غذایی خود دقت کنید.

برای بررسی این موضوع که آیا به هنگام خرید نودل، سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین گزینه را انتخاب کرده‌اید یا خیر، باید ابتدا به مطالعه برچسب‌های مواد تشکیل‌دهنده آن بپردازید. اگر برای شما مهم است که سالم‌ترین گزینه‌های خوراکی و غذایی را انتخاب کنید، باید به‌خوبی خواندن برچسب‌های غذایی را یاد بگیرید. از این روش می‌توانید به‌عنوان ابزاری برای برنامه‌ریزی یک رژیم غذایی سالم‌تر و متعادل‌تر استفاده کنید. برای مصرف noodle به سالم‌ترین و مطمئن‌ترین روش، می‌توانید موارد زیر را انجام دهید:

  • نودل‌های فوری تهیه‌شده با غلات کامل را انتخاب کنید، چراکه دارای سطح فیبر بالایی بوده و احساس سیری را نیز در شما افزایش می‌دهند.
  • Noodle حاوی سدیم کمتر را تهیه کنید. این امر به کاهش مصرف روزانه سدیمی که به بدن شما می‌رسد کمک می‌کند.
  • برندهای مختلف نودل را بررسی کرده و ترکیبات آن‌ها را ارزیابی کنید. به این شکل رشته‌فرنگی آماده و فوری را انتخاب کنید که در ساخت و تهیه آن از ترکیبات سالم‌تری استفاده شده است.
  • در هنگام آماده‌سازی noodle، می‌توانید از انواع سبزیجات، منابع پروتئین و فیبر، به‌عنوان چاشنی و بالابردن کیفیت غذایی آن بهره ببرید. این امر به شما کمک می‌کند نودل‌هایی با تنوع غذایی بالا درست کنید.

طرزتهیه نودل فوری

تهیه و آماده‌سازی رشته‌های‌فرنگی خوشمزه با طعم بی‌نظیری که دارند، بسیار آسان و سریع است. شما می‌توانید با قراردادن رشته‌های خشک‌شده در آب‌جوش به مدت سه تا پنج دقیقه یا تا زمانی که رشته‌ها به‌خوبی نرم شوند، از خوردن یک غذای فوری و لذیذ لذت ببرید. در روش آماده‌سازی noodle به‌طور سنتی، ابتدا آن‌ها را در قابلمه حاوی مقدار کافی آب می‌جوشانند و سپس محتویات بسته طعم‌دهنده و چاشنی را با آن مخلوط می‌کنند. اما برای رشته‌های‌فرنگی فوری که در یک فنجان پلی‌استایرن نگهداری شده‌اند، کافیست مقداری آب‌جوش به فنجان اضافه کرده و اجازه دهید تا رشته‌ها بپزند. همچنین برخی افراد به‌سادگی noodle و آب را در یک کاسه قرار داده و آن را برای چند دقیقه در مایکروویو می‌گذارند. توجه داشته باشید برای کاهش محتوای سدیم محصول نهایی، می‌توانید مقدار کمی از کل محتویات بسته طعم‌دهنده را اضافه کرده یا آب غذای آماده‎شده را تا حدی تخلیه کنید. به خاطر داشته باشید موادغذایی بسته‌بندی‌شده اغلب سرشاراز سدیم بسیار زیاد هستند، به همین خاطر برای تهیه آن‌ها، از دستورهایی استفاده کنید که میزان این ماده معدنی را کاهش دهد.

ترکیبات نودل فوری

ترکیبات موجود در ساخت و تهیه noodle، بین برندها و طعم‌های مختلف آن بسیار متفاوت است. اما بیشتر انواع آن دارای موادغذایی و مغذی مشخصی هستند که درواقع پایه و اساس تولید آن محسوب می‌شوند. همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، به‌طور کلی بیشتر انواع رشته‌های‌فرنگی آماده و فوری دارای کالری، فیبر و پروتئین کم، با مقادیر بالاتر چربی، کربوهیدرات، سدیم و ریزمغذی‌ها هستند. در بیشتر موارد یک وعده نودل با طعم گوشت گاو حاوی این موادمغذی است:

مواد مغذی و املاح میزان در یک وعده
کالری 188
کربوهیدرات 27 گرم
چربی کل 7 گرم
چربی اشباع‌شده 3 گرم
پروتئین 4 گرم
فیبر 0.9 گرم
سدیم  861 میلی‌گرم
تیامین 43 درصد از RDI
فولات  12 درصد از RDI
منگنز  11 درصد از RDI
آهن 10 درصد از RDI
نیاسین 9 درصد از RDI
ریبوفلاوین 7 درصد از RDI

به خاطر داشته باشید این مقادیر می‌تواند در طعم‌ها و برندهای مختلف متفاوت باشد. همچنین اگر به‌دنبال سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین انواع noodle هستید، بهتر است در هنگام خرید به این مقادیر دقت کرده و نمونه‌هایی را انتخاب کنید که میزان سدیم و چربی کمتری دارند. همچنین بهترین نوع رشته‌های‌فرنگی آن است که از غلات کامل تهیه شده باشد.

میزان کالری

برای بسیاری از افراد به‌ویژه ورزشکاران بسیار مهم است که میزان کالری دریافتی روزانه آن‌ها پس از مصرف موادغذایی به چه میزان است. از آنجایی که noodle یک غذای آماده پرطرفدار درسراسر دنیا است و افراد زیادی آن را به‌عنوان غذای اصلی یا میان‌وعده مصرف می‌کنند، مهم است بدانید با خوردن آن چه میزان کالری دریافت می‌کنید. به‌طور کلی در هر 100 گرم از نودل، 420 واحد کالری وجود دارد. همچنین رشته‌های‌فرنگی فوری 75 گرمی نیز دارای 315 واحد کالری هستند.

رشته‌های‌فرنگی فوری 75 گرمی، دارای 315 واحد کالری هستند.

رشته‌های‌فرنگی فوری 75 گرمی، دارای 315 واحد کالری هستند.

چگونه نودل فوری را سالم‌تر کنیم؟

همانطور که گفته شد تحقیقات نشان داد خوردن زیاد نودل باعث افزایش خطر سندروم متابولیک در خانم‌ها و افزایش خطر چاقی در کودکان می‌شود. نکته مهمی که باید در نظر گرفت، تعداد دفعات مصرف و مقدار وعده‌های نودل است. اما آیا می‌توان نودل را در یک برنامه غذایی سالم و متعادل جا داد؟ بله می‌شود؛ اما نودل فوری را باید در مقدار کم استفاده کرد چون هم مواد مغذی‌اش کم است و هم سدیم و کالری بالایی دارد.

اگر نودل فوری بخشی از برنامه غذایی‌تان است مقدار وعده‌ای که مصرف می‌کنید را به خاطر بسپارید. یک بسته نودل شامل دو وعده است. برای خوردن یک وعده از آن حتما در کنارش از میوه، سبزیجات و پروتئین استفاده کنید با این کار به غذای خود تعادل بخشیده‌اید.
از سوی دیگر، خوردن یک بسته نودل (2 وعده) به تنهایی سدیم و کالری بالایی را وارد بدنتان می‌کند و خبری از فیبر و دیگر درشت مغذی‌ها نیست. اگر به همراه نودل سبزیجات نیز مصرف کنید، این کار کمکتان می‌کند مقدار زیادی پتاسیم نیز دریافت کنید. به جای اینکه از نودل‌های فوری به عنوان یکی از منابع اصلی غلات در برنامه خود استفاده کنید، سعی کنید منابع متنوع دیگری را نیز امتحان کنید. نیمی از غلاتی که استفاده می‌کنید باید از نوع کامل باشد. نودل فوری از غلات کامل به حساب نمی‌آید. خوردن غلات کامل به جای نودل فوری و دیگر کربوهیدرات‌های تصفیه شده، کمک می‌کند میزان فیبر و مواد مغذی دریافتی خود را افزایش دهید.

سخن آخر

نودل ازجمله غذاهای آماده بسیار محبوب و پرطرفدار در جهان است. این رشته‌های‌فرنگی لذیذ دارای انواع مختلفی است که از چاشنی‌ها و طعم‌دهنده‌های مختلف تشکیل شده است. اگر جزو آن دسته از افرادی هستید که همیشه noodle را در سبد خرید خود دارید، بهتر است با ارزش غذایی و موادمغذی تشکیل‌دهنده آن آشنا باشید. به این شکل می‌توانید سالم‌ترین گزینه را بین انواع برندها و طعم‌های مختلف آن انتخاب کنید. باید بدانید این غذای خوش‌طعم و خوشمزه درصورتی که زیاد مصرف شود باعث افزایش وزن شما می‌گردد. توصیه می‌شود در تهیه و آماده‌سازی این غذا از انواع سبزیجات و منابع غذایی حاوی پروتئین، به‌منظور افزایش کیفیت غذایی آن بهره ببرید.

منبع: +++++

4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
ناشناس 1403/01/16

سلام و عرض ادب ، من تا حالا فقط یک بار نودل خوردم که اصلا زیاد خوشم نیومد (البته فکر کنم چون به صورت ساده و بدون هیچ مایه ای مثل مایه ماکارانی خوردیم خوشمون نیومد) مزه ی برنج خالی بدون نمک رو میداد ، ولی الان یک مدت هست که دوست دارم امتحان کنم ببینم چه مزه ای است ، ولی آیا اون فیلم که روی نودل که موجودات ریز مثل شپش بودن حقیقت داره چون گفته بود سرطان زا است و بده ممنون میشم که پاسخ بدید

کارشناس به اندام 1403/01/17

سلام چه فیلمی عزیزم؟کربوهیدرات ساده هست وقند رو زودبالا میبره مصرف باید محدود باشه

-زهرا 1402/12/22

سلام.من پسرم ده سالشه وخیلی نودلیت دوست داره آیا برای بچه‌ها چند وقت خوبه بخورن ممنون میشم که جوابگو هستید میگن ضرر داره بچه‌ها بخورن آیا درسته

کارشناس به اندام 1402/12/23

سلام عزیزم چون قند ساده هست بله مصرف زیادش میتونه روی وزن وقند خون تاثیر بزاره ماهی یکبار کافیه

-حامد 1402/12/21

یه سوال جدیدا خیلی کلیپی در فضایی مجازی وایرال شده که نودل رو زیر میکروسوپ میبرن میگن کرم داره ایا این حرفشون درسته یا نه؟؟ خودم ماهی یبار میخورم

کارشناس به اندام 1402/12/22

عزیزم نه اینطور نیست اما کربوهیدرات ساده هست و مصرف زیادش قند و وزن وبالامیبره

-yona 1402/12/01

نودلی که سرد بشه بازم قابل خوردنه یا اینکه فاسد شده؟!

کارشناس به اندام 1402/12/02

بله میشه خورد امادر نظر بگیرید قند ساده و زود جذب هم هست واعتدال در خوردنش خیلی مهمه

-سارینا 1402/09/17

سلام کره ای ها غذاشون نودل پس چتوری سالم هستن؟

کارشناس به اندام 1402/09/18

سلام عزیزم سبزیجات زیادی هم مصرف میشه وفعالیت بدنی رو هم دارن

EREN 1402/07/13

سلام چند بار در هفته بخورم خوبه؟یکبار در هفته اندازس یا باید کمتر باشه؟

کارشناس به اندام 1402/07/14

سلام یکبار عزیزم

-بهزاد 1402/07/12

نودل رو آبکش کنید کنار سس گلوریا تند و خیارشور وتن ماهی یا تخم مرغ آب پز ترکیب سم و معتاد آوری میشه

نادی 1402/06/19

من و دخترم عاشقشیم موقع درست کردن کدو و قارچ و جعفری و گوجه اضافه میکنیم بصورت آب پز و اون روغنش هم کم میزنیم . مرغ تیکه آبپز هم اضافه میکنیم با لیمو عالی میشه😉

-حسین 1402/04/28

از نودل های الیت میشه رامن درست کرد؟ کدوم یکی از نودل های الیت خوش طعم تر؟ باربیکیو یا سبزیجات یا قارچ و پنیر؟

کارشناس به اندام 1402/04/29

عزیزم طعم ها کاملا سلیقه ای هستن بله داخل رامن نودل میریزن

-بی نام 1401/12/28

من بگم در دو یا سه هفته نودل با تخم مرغ درست میکنم میخورم مشکلی که نداره ولی با سس هزار جزیره مشکلی داره یا نداره

کارشناس به اندام 1401/12/29

عزییم کالری بالاتر میره مقدار مصرف و جایگزین وعدتون کنید

ل.ظ 1401/11/03

چجوری چاق میکنه وقتی مردم کره بیشترین غذاشون نودله .همشون لاغر و سالمن قضیه مشکوکه.یا نودل ما مشکل داره یا اونا خیلی متفاوت درست میکنن مثلا آوردش فرق داره یا چربی نداره و...

کارشناس به اندام 1401/11/04

عزیزم نودل کربوهیدرات ساده هست وخیلی زود قندخون وبالا میبره ومصرف زیادشم چاق میکنه همه کره ای ها لاغرن؟

هانیه 1401/08/05

خیلی عاشقشم حیف که چاق کنندس-منو به شدت چاق کرد الان تو ترکم

حمیرا غلامی 1401/08/02

سلام از شما عزیزان محترم بسیار عالی وخوب و جذاب بود خیلی خیلی زیاد استفاده کردم ازکشور فنلاند بیننده هستم تشکر بسیار

کارشناس به اندام 1401/08/03

خوشحالیم که مطالب مورد توجهتون هست .ممنون از همراهی شما 🌹💕

پگاه جهانشاهی 1401/07/11

سلام وقت بخیر ببخشید من دو روز در هفته لوبیا درستم میکنم با نودل قاطی میکنم میخورم ایا مشکلی ایجاد نمیکنه؟

کارشناس به اندام 1401/07/16

سلام پگاه جان .نه عزیزم هرچیزی به اندازه استفاده بشه و در مصرفش زیاده روی نشه مشکلی ایجاد نمیکنه

حدیث 1401/05/18

سلام دوستان عزیز، بنده به عنوان یه معتاد قدیمی به نودالیت،اعتراف میکنم که این غذا بی نهایت خوشمزه است.اما چند ساله که به ندرت میخورم،من ۲۴ سال دارم،دوره نوجوانی،زیاد نودل میخوردم،الان دارم نتیجه بدش رو میبینم.حس میکنم هم رو کبدم تاثیر گذاشته و هم معده.اگر میخواین سالم بمونید،تا میتونید از این غذا دوری کنید.با تشکر

فاطمه انگورج تقوی 1401/04/28

من عاشق نودلم ولی نمیدونم چاق میکنه یا نه ولی دوستدارم همشم میخورم

کارشناس به اندام 1401/05/06

سلام فاطمه جان هر خوراکی اگه در حد اعتدال مصرف بشه روی وزن تاثیر منفی نمیذاره .

سپهر 1401/02/17

با تن ماهی بزنید خیلی خوراکه

مهدی 1400/12/10

با این وجود هر کی بشینه به امید لاغر شدن فقط بشینه اینارو بخوره نه تنها سیر نمیشه و بیشتر غذا میخوره بلکه ریزش مو هم میگیره

فرزانه 1400/11/24

باسلام امیدوارم با توجه به علاقمندان زیادی که این نودل های خوشمزه دادند کارشناسان تغذیه بزودی نودل هایی را به بازار عرضه کنند که این خطرات ذکر را شده را ازبین ببرد. البته مسلما افراط درهرچیزی مشکلات بوجود میآورد اما خوردن آن دو یا سه روز درهفته همراه با نخود فرنگی ذرت وهویج و سیر رنده شده امید مشکلی ایجاد نکند.

Mobina 1400/10/25

زندگی بدونِ نودل؟! هرگز :)💔