درمان آلزایمر | بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر

درمان آلزایمر آیا امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان با کمک یک برنامه غذایی خاص از ابتلا به این بیماری غم‌انگیز جلوگیری کرد؟ همان‌طور که می‌دانید بیماری آلزایمر باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز می‌شوند و قسمتی از بافت مغز را از بین می‌برد. با وخیم شدن بیماری، بافت مغز کاهش پیدا می‌کند و مناطقی […]

برای پیشگیری و درمان آلزایمر، تغذیه و مصرف مواد غذایی خاصی موثر خواهد بود.
5 از 5

زمان مطالعه 33 دقیقه

تعداد بازدید 27539

تاریخ انتشار

درمان آلزایمر آیا امکان‌پذیر است؟ آیا می‌توان با کمک یک برنامه غذایی خاص از ابتلا به این بیماری غم‌انگیز جلوگیری کرد؟ همان‌طور که می‌دانید بیماری آلزایمر باعث از بین رفتن سلول‌های عصبی در مغز می‌شوند و قسمتی از بافت مغز را از بین می‌برد.

با وخیم شدن بیماری، بافت مغز کاهش پیدا می‌کند و مناطقی که حاوی مایع مغزی نخاعی هستند بزرگ‌تر می‌شوند که باعث آسیب رسیدن به حافظه، توانایی صحبت کردن و قوه ادراک خواهد شد.

در افراد 65 سال به بالا از هر هشت نفر حداقل یک نفر از آلزایمر رنج می‌برد. برخی نشانه‌های اولیه وجود دارد که با کمک آن‌ها می‌توان این بیماری را تشخیص داد.

بهتر است سریعا و در همان مراحل اولیه بیماری به پزشک مراجعه کرد. در این مقاله قصد داریم به بررسی روش پیشگیری از آلزایمر با کمک تغذیه بپردازیم و ببینم آیا برنامه غذایی به نام رژیم غذایی آلزایمر وجود دارد که مانع ایجاد این بیماری شود یا خیر:

نشانه‌های آلزایمر چیست؟

مهم‌ترین علائم و نشانه‌های آلزایمر عبارتند از:

اختلال در حافظه و صحبت

معمولا در مراحل اولیه آلزایمر حافظه‌ی بلند مدت دست نخورده باقی می‌ماند، در حالی که حافظه کوتاه مدت کمی دچار مشکل می‌شود. اگر با فردی که نشانه‌های اولیه آلزایمر را دارد صحبت کنید، ممکن است صحبتی که با او داشته‌اید را فراموش کند و یا سوالی که پرسیده بود را دوباره تکرار کند.

این بیماری در توانایی صحبت کردن نیز اختلال ایجاد می‌کند و ممکن است فرد آلزایمری حتی کلمه‌هایی که مرتبا از آن‌ها در صحبت‌های روزانه استفاده می‌شود را به خاطر نیاورد.

درمان آلزایمر | بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر - 7 - درمان آلزایمر - بیماری

 علامت هشدار‌دهنده رفتاری

  • آلزایمر می‌تواند باعث گیجی و تغییر در رفتا‌رها شود؛ مثلا بیمار ممکن است در مکان‌های آشنا گم شود.
  • تغییر در روحیه و خطا در قضاوت نیز در افراد مبتلا به آلزایمر دیده می‌شود. برای مثال افرادی که تا قبل به ظاهر خود اهمیت می‌دادند، ممکن است لباس‌های کثیف به تن کنند یا فراموش کنند که موهای خود را بشویند.
  • تاثیر آلزایمرمی‌تواند بسیار شدید باشد به طور مثال ممکن است بیمار دیگر توانایی انجام کارهای عادی مانند پخت و پز را نیز نداشته باشد.
  • با گذشت زمان و وخیم‌تر شدن بیماری، امکان دارد افراد یا مکان‌های آشنا را تشخیص ندهد، به سادگی گم شود و یا از وسایل اشتباه استفاده کند. مثلا با چنگال موهای خود را شانه کند.
  • بی‌اختیاری، مشکلات تعادل و ناتوانی در صحبت کردن از مشکلات رایجی است که در مراحل پیشرفته بیماری به وجود می‌آید.
  • در مراحل ابتدایی، افرادی که آلزایمر دارند معمولا متوجه می‌شوند که چه اتفاقی برایشان در حال رخ دادن است و به همین دلیل ممکن است ناراحت و افسرده شوند.
  • با گذشت زمان فرد بیمار ممکن است دچار از هم گسیختگی روانی شود و حالتی تهاجمی پیدا کند.
  • هم چنین افرادی که دچار آلزایمر پیشرفته می‌شوند ممکن است توانایی خود در راه رفتن، صحبت کردن و یا پاسخ به دیگران را از دست بدهند.
  • سرانجام بیماری می‌تواند مانع از انجام فعالیت‌های حیاتی آن‌ها، مانند توانایی بلعیدن غذا شود. در این زمان به مراقبت آسایشگاه نیاز است. جایی که بتوانند درد بیمار را تسکین دهند و تحت نظر مراقبت‌های ویژه قرار‌بگیرد.

صحبت‌های دکتر کرمانی در مورد آلزایمر را از دست ندهید:

آلزایمر به شکل‌های مختلفی خود را نشان می‌دهد. گاهی این نشانه‌ها بسیار سریع رشد می‌کنند و در طی چند سال باعث مشکلات حافظه ای شدید و گیجی می‌شوند.

از طرفی دیگر ممکن است روند این بیماری برای فرد دیگری به صورت تغییرات تدریجی و طولانی مدت باشد و ۲۰ سال طول بکشد تا چرخه بیماری کامل شود. اما اکثر افراد مبتلا، بعد از تشخیص آلزایمر کامل، بعد از گذشت  ۳ تا ۹ سال جان خود را از دست می‌دهند.

با رژیم غذایی آلزایمر و مصرف مواد غذایی ضد پیری مغز می‌توان از ابتلا به این بیماری غم‌انگیز جلوگیری کرد.

با رژیم غذایی آلزایمر و مصرف مواد غذایی ضد پیری مغز می‌توان از ابتلا به این بیماری غم‌انگیز جلوگیری کرد.

نحوه تشخیص آلزایمر چگونه است؟

اگر تشخیص به موقع باشد درمان آلزایمر در مراحل اولیه بسیار آسان‌تر است. آزمایش ساده‌ای برای تشخیص آلزایمر وجود ندارد و در بیشتر مواقع تنها راه تشخیص این بیماری گرفتن شرح حال بیمار از افراد نزدیک و دوستان اوست.

آزمایش وضعیت روانی یا Mental status test (آزمایشی است که برای تعیین سلامت روانی افراد به کار می‌روند.) و آزمایش کوتاه وضعیت ذهنی یا MMSE که می‌تواند مهارت‌های ذهنی و حافظه کوتاه مدت را اندازه گیری کند هم یکی از راه های تشخیص آلزایمراست.

چه روش‌هایی برای درمان آلزایمر وجود دارد؟

داروهایی وجود دارد که می‌توانند به حفظ مهارت‌های ذهنی و کاهش علائم کمک کنند. اگر بیمار زود درمان آلزایمر را شروع کند، ممکن است بتواند کمتر به دیگران وابستگی پیدا کند و برای مدت زمان بیشتری کارهایش را به تنهایی انجام دهد.

همچنین فعالیت فیزیکی به فرد بیمار کمک می‌کند بتواند برخی عضلات را قوی نگه دارد تا هماهنگی و تعادل خود را از دست ندهد. این کار حتی می‌تواند روحیه‌اش را تقویت کند تا کمتر استرس داشته باشد.

تکرار و انجام فعالیت‌هایی مانند پیاده روی، باغبانی و یا حتی تا کردن لباس‌ها می‌تواند بهترین کار برای آرامش دادن به فرد بیمار باشد.

درمان آلزایمر به صورت قطعی وجود ندارد، اما با تغذیه سالم و رژیم غذایی آلزایمر می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

درمان آلزایمر به صورت قطعی وجود ندارد، اما با تغذیه سالم و رژیم غذایی آلزایمر می‌توان از ابتلا به آن پیشگیری کرد.

آیا می‌توان از آلزایمر پیشگیری کرد؟

آیا راهی وجود دارد که بتوان با آن از خطر ابتلا به این بیماری کاست؟ تحقیقات در این زمینه آنچنان پیشرفتی نداشته، اما با این حال برنامه غذایی و ورزش بسیار مهم و تاثیرگذار هستند.

به عنوان مثال تحقیقات نشان داده افرادی که در برنامه خود از سبزیجات، ماهی و آجیل ها زیاد استفاده می‌کنند و فعالیت بدنی قابل توجهی نیز دارند بیشتر از دیگران در امان هستند.

عموم مردم بر این باور هستند که بروز زوال عقل و بیماری آلزایمر در سالمندان ناشی از عوامل ژنتیکی و محیطی است. اما باید بگوییم داشتن سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی مناسب و تغذیه سالم تا حد زیادی به کاهش خطر زوال عقل و بروز بیماری آلزایمر در سنین بالا کمک می‌کند.

گذشته از آن، خوشبختانه بخش اعظمی از بیماری‌های شایع با تغییر سبک زندگی و الگوهای غذایی قابل کنترل است. اما با تمام این توضیحات این سوال پیش می‌آید که آیا رژیم غذایی آلزایمر وجود دارد؟ بله.

بهترین رژیم برای پیشگیری و درمان آلزایمر چیست؟

براساس تحقیقات انجام شده در آمریکا، رژیم غذایی کتوژنیک یکی از گزینه‌های سالم و در عین حال مناسب در بهبود علائم ناشی از این بیماری است.

همان‌طور که می‌دانید رژیم غذایی کتوژنیک بیشتر بر روی مصرف چربی‌ها و پروتئین‌ها تاکید می‌کند و بر این عقیده است که کربوهیدرات‌ها را تا جای ممکن به صورت محدود مصرف نمایید. برای اینکه بدانید کربوهیدرات چیست به این مقاله مراجعه کنید.

از طرفی، محققان در بررسی‌های خود به این نتیجه رسیده‌اند که چربی‌ها در تقویت عملکرد مغز و پیشگیری از آلزایمر نقش بسیار مهمی را ایفا می‌کنند. پس با این تفاسیر، اگر در خانواده خود سابقه این بیماری را دارید و از این بابت نگران هستید و یا می‌خواهید این علائم را در خود و یا اعضای خانواده کاهش دهید، رژیم غذایی کتوژنیک می‌تواند برای شما انتخاب مناسبی باشد:

درمان آلزایمر | بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر - 11 - درمان آلزایمر - بیماری

  • براساس آزمایشاتی که محققان چینی در سال 2020 بر روی موش‌های مبتلا به آلزایمر انجام دادند، به این نتیجه رسیدند که رژیم غذایی کتوژنیک مشکلات مربوط به حافظه و علائم تخریب کننده مغز و اعصاب را بازیابی می‌کند.
  • همچنین این نکته را خاطر نشان کردند که رژیم کتوژنیک تا حد زیادی مانع از دست دادن سلول‌های مغز، اتصالات عصبی و تخریب نورون‌ها می‌شود و با کاهش التهابات مغزی به بهبود علائم این بیماری نیز کمک می‌کند.

جالب است بدانید که بیش از 55 میلیون نفر از افراد در سال 2020 در سراسر دنیا با بیماری آلزایمر روبرو بوده‌اند!! به همین خاطر، متخصصان مغز و اعصاب پیش بینی کرده‌اند که سبک غذایی ناسالم دنیای امروز باعث می‌شود که تا سال 2050 این تعداد به بیش از 139 میلیون نفر برسد که به خودی خود رقم قابل توجهی است.

بنابراین، اگر در خانواده خود یا اطرافیان سابقه این بیماری را دارید توصیه می‌شود که بیشتر از سایر افراد مراقب رژیم غذایی و سبک زندگی خود باشید.

رژیم کتوژنیک چگونه بر درمان آلزایمر تاثیر می‌گذارد؟

همان‌طور که پیش‌تر اشاره شد، رژیم کتوژنیک از مرگ سلول‌های مغزی جلوگیری می‌کند و التهابات را در مغز کاهش می‌دهد. در پروسه طول عمر ما انسان‌ها، اندام‌های بدن به مرور زمان کارایی و عملکرد مناسب خود را از دست می‌دهند و ما با نوعی التهابات در بدن و مغز مواجه می‌شویم.

وقتی التهابات در مغز به وجود می‌آید، عملکرد این قسمت از بدن کاهش می‌یابد و ما خاطرات و اتفاقات روزمره را به سرعت فراموش می‌کنیم. این علامت یکی از کوچکترین علامت‌های بروز بیماری آلزایمر است.

اما توجه به سبک زندگی و الگوهای تغذیه‌ای می‌تواند زوال عقل را با افزایش طول عمر کاهش دهد.

درمان آلزایمر | بهترین رژیم غذایی برای پیشگیری از آلزایمر - 13 - درمان آلزایمر - بیماری

رژیم کتوژنیک با دارا بودن برنامه منحصر به فرد خود، تغییراتی در مغز ایجاد می‌کند که در ادامه به این موارد اشاره خواهیم کرد:

سلول‌های مغزی، کتو را ترجیح می‌دهند یا کربوهیدرات

مرگ سلول‌های مغزی یا نورون‌ها در اثر افزایش سن یک فرآیند کاملا طبیعی است. در مشکل زوال عقل که شایع‌ترین علت بروز بیماری آلزایمر است، نورون‌ها در مقیاس بزرگ‌تری از بین می‌روند و نواحی مختلف مغز شروع به کوچک شدن می‌کنند که این مسائل در نهایت منجر به کاهش تدریجی حافظه و بروز بیماری آلزایمر می‌شود اما جالب است بدانید که:

  • مغز مبتلایان به بیماری آلزایمر، نمی‌تواند به طور موثر از گلوکز (قندها) استفاده کند، اما می‌تواند به عنوان سوخت از کتون‌ها کمک بگیرد.
  • محققان آمریکایی با بررسی‌های آزمایشگاهی به این عقیده رسیده‌اند که اگر مغز به جای گلوکز، کتون‌ها را به عنوان منبع انرژی خود دریافت کند، این موضوع به کنترل گلوکز در مغز افراد آلزایمری و بهبود عملکردهای شناختی این بیماران کمک می‌کند.

همه ما این موضوع را به خوبی می‌دانیم که رژیم غذایی کتوژنیک بر پایه مصرف چربی و پروتئین‌ها است و مصرف کربوهیدرات (قندها) را محدود می‌داند. بنابراین، استفاده از این رژیم به صورت بالقوه مرگ سلولی ناشی از زوال عقل را کاهش می‌دهد و برای جلوگیری از آلزایمر موثر خواهد بود.

کتوژنیک رژیم غذایی آلزایمر است که با محدود کردن کربوهیدرات‌ ناسالم، به حفظ سلول‌های مغز کمک می‌کند.

کتوژنیک رژیم غذایی آلزایمر است که با محدود کردن کربوهیدرات‌ ناسالم، به حفظ سلول‌های مغز کمک می‌کند.

حافظه را بازیابی می‌کند و مانع از تخریب سلول‌های مغزی یا نورون‌ها می‌شود

وقتی نورون‌ها به سمت زوال پیش می‌روند، ما شاهد کاهش تدریجی حافظه خواهیم بود. در بیماری آلزایمر، تمامی نقاط اتصال نورون‌ها، سیناپس‌ها و حتی خود نورون‌ها تحلیل می‌روند.

اما محققان آمریکایی با انجام آزمایش بر روی موش‌های مبتلا به آلزایمر متوجه شدند که رژیم کتوژنیک در بازسازی نورون‌ها، سیناپس‌ها و نقاط اتصال مغزی نقش موثری را ایفا می‌کند و باعث بهبود اتصالات عصبی می‌شود.

 عملکرد شناختی و ادراکی در بیماران مبتلا به آلزایمر را بهبود می‌بخشد

چندین آزمایش بالینی بر روی بیماران مبتلا به آلزایمر نشان داده است که استفاده از رژیم کتوژنیک به بهبود شناخت، درک موقعیت و شرایط و حتی حافظه کلامی این افراد کمک می‌کند.

علاوه براین، تحقیقات نشان داده است که رژیم کتوژنیک در بیماران مبتلا به اختلالات شناختی خفیف که پیش نیاز بیماری آلزایمر است نیز بسیار کارآمد عمل می‌کند و علائم ناشی از این بیماری را بهبود می‌بخشد.

باعث افزایش طول عمر سالمندان می‌شود

یک بررسی تحقیقاتی جالب دیگر از محققان نشان داده است که رژیم کتوژنیک طول عمر متوسط موش‌های مبتلا به زوال عقل را تا 6/13 درصد افزایش می‌دهد و در عین حال توده عضلانی، عملکرد حرکتی و حافظه آن‌ها را حفظ می‌کند.

بنابراین، این رژیم دارای خاصیت افزایش طول عمر است و پیری قلب و رشد تومور‌های سرطانی را در مدل‌های حیوانی کاهش داده است.

از طرفی، رژیم کتوژنیک علاوه بر مزیت کاهش وزن، قادر است چندین بیماری مرتبط به افزایش سن را کنترل و درمان نماید که تمام این موارد پتانسیل بالای خاصیت ضد پیری رژیم کتوژنیک را اثبات می‌کند.

رژیم کتوژنیک علاوه بر مزیت کاهش وزن، قادر است چندین بیماری مرتبط به افزایش سن را کنترل و درمان کند.

رژیم کتوژنیک علاوه بر مزیت کاهش وزن، قادر است چندین بیماری مرتبط به افزایش سن را کنترل و درمان کند.

مواد غذایی مفید برای پیشگیری و درمان آلزایمر

چگونه از آلزایمر جلوگیری کنیم؟ یکی از موثرترین و بهترین راه‌ها، علاوه بر فعالیت بدنی و ذهنی، مصرف به اندازه و موثر این مواد غذایی است:

گردو

رژیم غذایی مملو از گردو می‌تواند از ابتلا به آلزایمر پیشگیری کند و یا روند پیشرفت این بیماری را کاهش دهد. درتحقیقی اثر یک رژیم غذایی سرشار از گردو بر روند پیشرفت آلزایمر روی موش‌ها بررسی شد:

محققان در این مطالعه موش‌های مبتلا به آلزایمر را به دو گروه تقسیم کردند. به گروه اول برای مدت ۹ تا ۱۰ ماه رژیم غذایی دادند که حاوی شش یا ۹ درصد گردو بود. گروه دوم موش‌ها، رژیم غذایی بدون گردو داشتند.

در پایان این مطالعه، هر دو گروه را از لحاظ توانایی‌های یادگیری، هماهنگی، حرکتی و رفتار مرتبط با تشویش آزمایش کردند. در آخر مشخص شد که موش‌های آلزایمری با رژیم غذایی مملو از گردو نسبت به موش‌هایی که رژیم غذایی بدون گردو داشتند در تمامی موارد آزمایش مقدار قابل توجهی پیشرفت داشتند.

رزماری و نعناع

عصاره رزماری و نعناع به کاهش خطر ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند. این مواد به دلیل دارا بودن خواص آنتی اکسیدانی در کاهش اختلالات آلزایمر موثر هستند و مصرف دوزهای کافی روزانه از عصاره نعناع و رزماری در کاهش خطر ابتلا به این بیماری موثرند.

این عصاره‌های گیاهی اثرات سودمندی بر روی بیماری‌های اختلال شناختی مانند توانایی درک و حل مسئله دارند.

برای جلوگیری از آلزایمر می‌توانید مواد غذایی مفیدی مانند رزماری، نعنا و دارچین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

برای جلوگیری از آلزایمر می‌توانید مواد غذایی مفیدی مانند رزماری، نعناع و دارچین را به برنامه غذایی خود اضافه کنید.

مصرف دارچین

یکی از راه‌های جلوگیری از آلزایمر مصرف پودر یا چوب دارچین است. دو ترکیب موجود در این گیاه معطر به نام‌های سینامیک آلدهید و اپی کاتچین مانع از بروز بیماری آلزایمر می‌شوند.

باید بدانید که عطر این ادویه مدیون وجود همین سینامیک آلدهید است. اپی کاتچین آنتی اکسیدانی است که در مواد غذایی دیگری مانند شکلات تلخ هم وجود دارد.

این دو ترکیب موجود در دارچین از پیشرفت آشفتگی رشته‌های باریک مغز که باعث ابتلا به بیماری آلزایمر می‌شود جلوگیری می‌کنند.

سعی کنید در تهیه‌ی غذاهای‌تان از دارچین استفاده کنید و یا مقدار کمی دارچین به چای و قهوه‌تان اضافه کنید. در هر حال تمام سعی‌تان را برای مصرف این ادویه‌ی مفید به کار بگیرید.

البته توجه داشته باشید که به جز دارچین ادویه‌های دیگری هم برای پیشگیری از ابتلا به آلزایمر موثرند. در بین این ادویه‌‌ها می‌توان به زردچوبه اشاره کرد. زردچوبه نیز خواص آنتی اکسیدانی دارد که از بیماری‌های مربوط مغز و اعصاب جلو گیری می‌کند.

مصرف کرفس

کرفس مانع از فراموشی می‌شود. کرفس حاوی نوعی فلاونوئید (دسته‌ای از فراورده‌های گیاهی که رنگدانه‌های زرد پدید می‌آورند) است که مانع از آسیب به مغز می‌شود. افرادی که کرفس می‌خورند نه تنها از مزه خوب این سبزی لذت می‌برند بلکه مانع از بروز بیماری‌های زوال عقل ناشی از پیری خود می‌شوند.

کرفس حاوی نوعی فلاونوئید است که مانع از آسیب به مغز می‌شود.

کرفس حاوی نوعی فلاونوئید است که مانع از آسیب به مغز می‌شود.

این ماده میزان رسوب پروتئین‌های عامل بروز دمانس یا همان زوال عقل را در مغز به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهد. سبزی‌های دیگری مانند بابونه و فلفل دلمه سبز نیز از همین ویژگی را دارند.

آزمایش بر روی موش‌هایی که ژن آلزایمر به آنها وارد شده بود نشان داد که «فلاونوئید دیوسمین» موجود در کرفس روند بروز بیماری آلزایمر را در موش‌ها به شدت کاهش داد.

قهوه در رژیم غذایی آلزایمر

طبق تحقیقات جدید مصرف زیاد قهوه می‌تواند موجب کاهش خطر آلزایمر شود. اما چگونه؟ قهوه با کاهش سطح پلاک‌های آمیلوئید در مغز مرتبط است و تصور می‌شود که این پلاک‌ها کلید آلزایمر هستند.

نتایج یک تحقیق نشان داد که نوشیدن چای یا قهوه ممکن است خطر سکته مغزی و زوال عقل را حدود یک سوم کاهش دهد.

مواد غذایی مضر برای آلزایمر

یکی از راه‌های پیشگیری از آلزایمر محدود کردن یا حذف برخی از مواد غذایی در برنامه روزانه است:

نوشیدنی‌های رژیمی

بسیاری از ما به جای استفاده از نوشیدنی‌های شیرین‌شده با قند، از نوشیدنی‌هایی استفاده می‌کنیم که با قندهای طبیعی شیرین شده‌اند و فکر می‌کنیم این کار به سلامت ما کمک می‌کند. اما تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که اینطور نیست.

در واقع افراد بالغی که روزانه حداقل یک مرتبه از نوشیدنی‌های رژیمی استفاده می‌کنند، در مقایسه با کسانی که از این نوشیدنی‌ها استفاده نمی‌کنند و یا حداقل هفته‌ای یکبار نوشیدنی رژیمی مصرف می‌کنند، حدودا سه برابر بیشتر در خطر سکته مغزی و آلزایمر قرار دارند.

از آنجا که پزشکان روز به روز بیشتر به مصرف نکردن قند توصیه می‌کنند، برخی از مردم جایگزین کردن قندهای طبیعی را روشی سالم برای کاهش ضرر قند می‌دانند. با این حال تحقیقات بسیاری نشان داده‌اند که این نوع قندها هم بی ضرر نیستند و می‌توانند منجر به آسیب‌هایی مانند آلزایمر و سکته مغزی شوند.

پزشکان توصیه می‌کنند که به جای استفاده از نوشیدنی‌های قندی یا رژیمی در طول روز بیشتر از آب استفاده شود.

پزشکان توصیه می‌کنند که به جای استفاده از نوشیدنی‌های قندی یا رژیمی در طول روز بیشتر از آب استفاده شود.

گوشت قرمز

مصرف زیاد گوشت قرمز، میزان آهن موجود در مغز را بالا می‌برد و در نتیجه خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد. بررسی روی بیماران مبتلا به آلزایمر نشان می‌دهد که آهن در بخش‌هایی از مغز انباشته می‌شود که در مراحل اولیه بیماری آسیب دیده‌اند.

همچنین اسکن‌های مغزی نشان می‌دهند که میزان آهن دریافتی بدن با تخریب بافت مغزی در بیماران آلزایمری مرتبط است. این به این معناست که اگر مقدار آهن در بافت‌های مغزی بیش از حد مورد نیاز باشد می‌تواند منجرافزایش خطر ابتلا به آلزایمر شود.

اگرچه نتایج این مطالعه نقش آهن را در ایجاد آلزایمر اثبات نمی‌کند اما محققان معتقدند که مصرف آهن ممکن است به تشدید این بیماری کمک کند:

  • اگرچه مصرف آهن برای عملکرد صحیح سلول‌ها ضروری است اما مصرف زیاد آن می‌تواند مضر باشد. بیشترین میزان انباشتگی آهن در مغز، در سلول‌هایی دیده می‌شود که غلاف میلین (یک لایه پروتئینی که باعث افزایش سرعت هدایت پیام‌های الکتریکی می‌شود) را تولید می‌کنند، افزایش آهن در این سلول‌ها باعث تخریب غلاف میلین‌ می‌شود و در نتیجه به از بین رفتن سلول‌های مغزی و تشدید بیماری آلزایمر منجر می‌شود.
  • همچنین افزایش آهن در هیپوکامپ (قسمتی از دستگاه لیمبیک مغز که مرکز یادگیری است) با افزایش تخریب بافت این غده در بیماران مبتلا به آلزایمر مرتبط است.
مصرف زیاد گوشت قرمز، میزان آهن موجود در مغز را بالا می‌برد و در نتیجه خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

مصرف زیاد گوشت قرمز، میزان آهن موجود در مغز را بالا می‌برد و در نتیجه خطر ابتلا به آلزایمر را افزایش می‌دهد.

آنچه از مقاله درمان آلزایمر آموختیم:

برای درمان آلزایمر هنوز راهی قطعی کشف نشده است اما نکته مهمی که قطعی است، تاثیر تغذیه و تحرک در ابتلا یا عدم ابتلا به این بیماری است. آلزایمر در ابتدا با یک فراموشی ساده شروع می‌شود، اما به مرور زمان علائم این بیماری تشدید شده و فرد با مشکلاتی همچون کمبود حافظه، عملکرد شناختی، ادراکی و تغییرات خلق و خو روبرو می‌شود. خوشبختانه بر اساس تحقیقات انجام شده برای پیشگیری و درمان آلزایمر، استفاده از رژیم غذایی آلزایمر و پیروی از الگوی تغذیه‌ای سالم به کنترل و حتی پیشگیری از زوال عقل کمک می‌کند. به عنوان مثال رژیم غذایی کتوژنیک یک رژیم غذایی درمانی و مناسب برای بیماران مبتلا به آلزایمر است، چرا که مغز این افراد به طور موثر نمی‌تواند از گلوکز استفاده کند، اما می‌تواند به عنوان منبع انرژی کتون‌ها را جایگزین نماید.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-ناشناس 1402/05/16

سلام عمو من می ترسید آلزایمر بله خودش بگیرید پی پیچاره هست بله اون ۶۵ سال من چکار کن به میشه کمک کن ممنون

کارشناس به اندام 1402/05/17

سلام عزیزم توصیه های غذایی مقاله بالا رو انجام بدین

لطفی 1400/12/09

سلام خیلی خوب بود پدرم دکتر گفته داره آلزایمر می گیره و این میگه یادم نمی آید ومن نگرانم با خواندن مطالب راهنمایی شدم سپاسگزارم

حمیدرضایی 1400/09/28

سلام خدمت آقای دکتر .مطالب شماروخوندم مفیدبودوازشماتشکرمیکنم

کارشناس به اندام 1400/09/29

سلام دوست عزیز ممنون از همراهی شما

اسم پدرم عباس 1400/08/17

شهلا هستم پدرم ایزایمر داره فراموش میکنه حرف میزنه بعد چندلحظه یادش میره ،،دکتربردم دارومصرف میکنه چکارکنیم بهتربشه چه داروی بهتره لطف کنین جواب بدین،

کارشناس به اندام 1400/09/14

سلام دوست عزیز این مشکل تخصصی هست و شما باید به متخصص تغذیه مراجعه کنید

فرح حسینی 1400/06/30

سلام وتشکر ویژه مراپذیرا باشیدممنونم از آقای دکتر بابت مطلب خیلی خوب ومفید متشکرم

سرابی 1400/05/16

عالی

آقای دکتر شهر یار ی.درود .بنائی کاشانی ام همکاس شما در دانشکده علوم مشتاق صحبت با شما میباشم لطفا ایمیل خودرا بنویسید. دوستدارتان 1400/04/28

جناب دکتر کرمانی ممنون از برنامه شما درباره جلوگیری از آلزایمر ِ چون خارج ایران هستم لطفا شماره تلفن خودتان را مرقوم دارید تا پرسشهایی که دارم عرض نمایم اگر ایمیل تان را بفرمتییدِ ان نیز کافی است کاشانیِ.ارادتمند شما 27 تیر 1400

کارشناس به اندام 1400/05/10

سلام دوست عزیز بخش پشتیبانی رژیم: به شماره ۰۲۵۳۲۱۴۳ زنگ بزن

مینا 1400/04/08

عالی بود.یادگیری زبان دوم خیلی کمک کننده هست

مینا 1400/04/08

عالی بود. سپاس

مامان آراد 1400/03/19

هر چیزی که در مورد آلزلیمر میخواستم شما کامل و زیبا گفتید.ممنون

بوداغی 1400/01/31

ممنون واقعا مفید و ارزشمنده راهنمایی هاتون

حشمت زند 1399/06/16

باعرض سلام وادب واحترام وسپاس از مطالب ارزشمند ومفید برای تمامی سنین خصوصاافراد مسن*فقط دریک کلمه عرض میکنم سپاس

کارشناس به اندام 1399/06/17

دوست عزیز، از اینکه همراه ما هستین و مطالبمون رو دنبال می کنید ممنونیم.