هشت گام برای داشتن روده ی سالم

هضم ضعیف غذا می تواند حال هرکسی را خراب کند. گاهی اوقات سخت است که متوجه شویم دلیل اصلی مشکل چیست. در این مقاله به شما کمک می کنیم سریع علت را متوجه شوید. همچنین راه هایی را بیاموزید تا به هضم خود کمک کنید. فهرست مطالب (کلیک کنید) روده محافظ شماستوقتی روده آسیب می […]

هشت گام برای داشتن روده ی سالم - 3 - روده ی سالم - عادات غذایی
4.2 از 5

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 12384

تاریخ انتشار

هشت گام برای داشتن روده ی سالم

هضم ضعیف غذا می تواند حال هرکسی را خراب کند. گاهی اوقات سخت است که متوجه شویم دلیل اصلی مشکل چیست. در این مقاله به شما کمک می کنیم سریع علت را متوجه شوید. همچنین راه هایی را بیاموزید تا به هضم خود کمک کنید.

روده محافظ شماست

روده ی سالم، درست مانند نگهبان عمل می کند، نگهبانی باهوش و وفادار. کارش خوشامدگویی به مواد مغذی سالم و آب حیات بخش است. داشتن روده سالم به جلوگیری از سرطان کمک می‌کند. البته این در حالی است که فرد را از سموم و مواد اضافی که می خواهند در کنار مواد مغذی راهی به داخل بدن پیدا کنند حفاظت می کند. بیشتر مواقع روده قضاوت درستی دارد، اما گاهی اوقات شتابزده عمل می کند. گاهی بیش از حد عمل می کند و گاهی نیز به اندازه کافی قدرت ندارد تا جلوی آدم بدها بایستد. در مورد چه نوع آدم بدهایی صحبت می کنیم؟ خب هزاران نوع از آنها وجود دارد.

  • بسیاری از داروهای بدون نیاز به نسخه
  • مقدار زیادی قند یا کربوهیدرات تصفیه شده
  • مقدار زیادی الکل
  • باکتری های بد
  • انگل ها، مخمرها
  • استرس ( حاد، مزمن )
  • شرایط آب و هوایی

وقتی روده آسیب می بیند

هشت گام تا هضمی بهتر

هرکدام از این مواد محرک می تواند باعث نفخ، گاز معده، یبوست، یا اسهال شود. اگر از علائمی مانند اینها رنج می برید، به این معنا است که دشمنانتان بسیار قوی هستند. نگهبانتان زورش به این موارد نمی رسد و نمی تواند از شما آنطور که باید محافظت کند. نشانه های یک روده ی ضعیف می تواند خود را خارج از روده نیز نشان دهد. آیا تا به حال بی دلیل درگیر سردرد، درد مفاصل، فیبرومیالژیا، مشکلات پوستی، اختلال خواب یا خستگی شده اید؟

هر کدام از این موارد می تواند به دلیل ضعف در سلامت روده رخ داده باشد. خبر خوب این است که می توانید با مواد مغذی صحیح قدرت دفاعی روده را بالا ببرید و از آن نگهبانی قوی تر بسازید. این که نه تنها روده را خوشحال می کند بلکه به سلامتی کلی بدن نیز کمک می کند.

هشت گام ساده برای داشتن روده ی سالم

هشت گام تا هضمی بهتر

شاید تمایل داشته باشید علائم خود را با استفاده از داروهای بدون نسخه ای که موجود است بپوشانید. اما پوشاندن علائم به صورت موقت نمی تواند مشکل درونی که وجود دارد را حل کند. به جای استفاده از دارو این تاکتیک ها را که با مواد مغذی طراحی شده اند را امتحان کنید. با دقت انجام دادن این موارد می تواند کمکتان کند متوجه شوید منشا مشکل کجاست و همزمان درمانش کنید.

1- وقتی گرسنه ای بخور، وقتی احساس رضایت کردی رها کن.

چه باور بکنید یا خیر این قانون ساده می تواند از ساعت ها سختی کشیدن جلوگیری کند. ممکن است کمکتان کند وزن اضافی که دارید را کم کنید.

2- آرام غذا میل کنید.

جویدن غذا برای آزاد کردن آنزیم ها و همچنین ساده شدن آن برای روده بسیار مهم است.

3- تمام غذاها و نوشیدنی هایی که اذیتتان می کنند را کنار بگذارید.

مطمئن نیستید که چه مواردی هستند؟ چند مورد که همیشه جزء مجرمان هستند را کنار بگذارید. از جمله قند، الکل، غلات تصفیه شده، منو سدیم گلوتامات، و محصولات لبنی.

4- غذاهای واقعی را اضافه کنید. میوه ها، سبزیجات، لوبیاها، چای و قهوه سرشار از فلاونوئیدهای تقویت کننده روده هستند.

لوبیا، نخود فرنگی، غلات کامل، آجیل ها، دانه ها و میوه ها سرشار از فیبر هستند، که به از بین بردن سموم کمک می کنند.

5- باکتری های خود را متعادل کنید. باکتری های خوب قدرت دفاعی روده را افزایش می دهند.

چند غذا و نوشیدنی حاوی پروبیوتیک پیدا کنید و سعی کنید اغلب از آنها استفاده کنید.

6- خوب استراحت کنید. خواب، مدیریت استرس ( مانند مدیتیشن یا یوگا ).

ورزش برای کنترل التهاب ضروری هستند، که می تواند به سلامت روده کمک کند. اما به خاطر داشته باشید بیش از حد ورزش کردن هم برای بدن ضرر دارد. به روده خود استراحت دهید: قبل از ورزش از خوردن وعده های سنگین بپرهیزید.

7- بار شیمیایی خود را کاهش دهید. تا جایی که برایتان مقدور است از محصولات دست نخورده و طبیعی استفاده کنید.

غذاهای خود را در ظروف پلاستیکی گرم نکنید، از خوردن غذاهایی که رنگ صنعتی دارند بپرهیزید. ماهی هایی که حاوی جیوه هستند را کمتر استفاده کنید.

8- مکمل ها را عاقلانه استفاده کنید.

چند گزینه وجود دارد از جمله گلوتامین، مکمل آنزیم گوارشی، ویتامین D، امگا 3، آهن، زردچوبه. اما قبل از استفاده سعی کنید ابتدا مشکل اصلی را پیدا کنید. مانند هر نگهبان متعهد دیگری روده نیز دوست دارد شما را در برابر هر نوع آسیبی حفظ کند. اگر می خواهید روده به بهترین شکل کارش را انجام دهد، باید خوب تغذیه اش کنید و مواظبش باشید.

4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-فریما 1402/08/02

عالی است .

کارشناس به اندام 1402/08/03

مچکرم عزیزم

- 1402/08/02

خیلی خوب خلاصه ومفید

کارشناس به اندام 1402/08/03

تشکر ازتوجه شما عزیزم

جلال 1398/11/01

خوب است