هفته ملی کودک مبارک باد!

پدر و مادر تمام نیازهای کودکان را اعم از مادی و معنوی تامین می‌کنند. تامین اساسی ترین نیازهای کودک مانند نیاز به غذا، پوشاک، تعلیم و تربیت، احترام به کودک و عاطفه‌ی انسانی یادآور خاطرات کودکی و روزهای شاد و آرام است.  بیایید هفته ملی کودک را ارج نهیم و با شعار «آینده را باید […]

هفته ملی کودک
5 از 5

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 4010

تاریخ انتشار

پدر و مادر تمام نیازهای کودکان را اعم از مادی و معنوی تامین می‌کنند. تامین اساسی ترین نیازهای کودک مانند نیاز به غذا، پوشاک، تعلیم و تربیت، احترام به کودک و عاطفه‌ی انسانی یادآور خاطرات کودکی و روزهای شاد و آرام است.  بیایید هفته ملی کودک را ارج نهیم و با شعار «آینده را باید ساخت» در ساختن آینده‌ای بهتر برای کودکانمان قدم برداریم.

در سال 1986 در چنین روزی 2 تن از دانش آموزان 9 ساله آتاتوری در نیویورک با نگارش نامه‌ای از همه بچه‌های دنیا خواستند که با هم روزی را به صلح اختصاص دهند. دلیل نامگذاری این روز نیز همین است؛ و گرنه در کشورهای مختلف هر کدام برای این روز تاریخ مشخصی دارند.

در مقدمه‌ی کنوانسیون حقوق کودک آمده است که: کودک باید در فضایی سرشار از خوشبختی، محبت و تفاهم بزرگ شود. آسیب پذیرترین گروه در جامعه، کودکان هستند. کودکانی که خود خالق زیباترین احساسات در زندگی انسان‌ها هستند و اگر نبودند شکوفه‌های زندگی به بهار نمی‌رسیدند. بهتر است برای این عضو مهم و موثر خانواده ارزش زیادی قائل بود؛ چرا که شخصیت بزرگسالی آنها در دوران کودکی توسط ما ساخته می‌شود و خود تربیت کننده‌ی نسلی دیگر است.

کودک و محبت

تنها نقطه امید و مایه شادی و آرامش کودک پدر و مادر است. کودکتان را زیاد ببوسید و رابطه عاطفی خوبی با آنها برقرار کنید. به او این حس را بدهید که بسیار خاص است. تا حدی به کودکتان نزدیک باشید که تمام نیازهای او را بفهمید و اعتمادش را جلب کنید. به او افتخار کنید و برای افتخاراتش هدیه بگیرید. این شما هستید که کمک می‌کنید کودکتان آینده خوبی را برای خود بسازد و تشنه محبت دیگران نباشد. همان طور که رسول گرامی اسلام (ص) فرمودند به کودکان احترام بگذارید چرا که بی توجهی و بی احترامی به آنها باعث مشکلات عاطفی زیادی در آنها می‌شود.

کودک و محبت

کودک و رشد

کودک از زمانی که به دنیا می‌آید در حال رشد است. باید محیطی پر از آرامش برایش آماده شود و از هرگونه استرس دور باشد. زمانی که کودک استرس بگیرد خوابش به هم می‌ریزد و تغذیه‌اش ناسالم می‌شود. مشاوره با متخصصین تغذیه برای مادران باردار، شیرده و کودکان در حال رشد اهمیت ویژه‌ای داشته و در موارد بسیاری به رشد قدی و وزن گیری مناسب آنها کمک می‌کند.

کودک و تغذیه

کودکان در حال رشد هستند و نیازهای غذایی آنها در سنین مختلف، متفاوت است. تغذیه کودک خود را از پنج گروه غذایی مهم تامین کنید. این گروه‌های مهم غذایی عبارتند از غلات، میوه‌ها، سبزیجات، لبنیات، منابع پروتئینی گیاهی و حیوانی و چربی‌های سالم. مصرف غذاهای متنوع از هر گروه نه تنها از مغذی بودن برنامه غذایی کودک مطمئنتان می‌کند بلکه باعث می‌شود که او بتواند از طعم‌ها و بافت‌های مختلف لذت ببرد. برای کودکتان وقت بگذارید، غذایش را تزئین کنید و با آنها همسفره شوید.

 

کودک و بازی

وقتی با کودک بازی می‌کنید به شخصیت او ارزش می‌دهید. وارد بازی او شوید، برایش قصه بخوانید، شعر بخوانید، از او بخواهید که شما را همراهی کند. وقت زیادی از شما نمی‌گیرد ولی حس محبت، حضور در جمع و … را برای او فراهم می‌کند و فرزندتان راحت تر در اجتماع ظاهر می‌شود. همچنین با برنامه ریزی برای کلاس‌های ورزشی مناسب سن کودکتان؛ استقامت، تعادل، چابکی، هماهنگی و قدرت در بدنش را بالا ببرید.

کودک و احساسات

احساسات کودکان را نادیده نگیرید. آن‌ها دارای افکار و احساسات مختص به خودشان هستند و این برای نحوه‌ی رفتار با آنها بسیار مهم است. کودکان همه چیز را می‌فهمند و درک می‌کنند. هیچ وقت در مقابل فرزندتان منفی بافی نکنید چون تاثیر مستقیمی بر ذهن و روح او خواهد داشت. زندگی سالم را برایش برنامه ریزی کنید و در رسیدن به اهدافش او را همراهی کنید.

هفته ملی کودک

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
مهدیه 1399/07/21

بسیار عالی بود لذت بردم

مهدی 1397/07/17

ممنون از شما مطالب خیلی عالی و جالبی بودند