ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا ( درد مزمن عضلات ) فیبرومیالژیا این بیماری یک سندرم درد اسکلتی عضلانی مزمن است که باعث خستگی گرفتگی عضلات احساس درد در بدن اختلال در خواب میشود درد ها بیشتر در ناحیه اتصال عضلات اتفاق می افتد. درد کمتر انرژی بیشتر فیبرومیالژیا را با درد عضلانی ، خستگی بی امان […]

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 28 - - ورزش و سلامتی
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 5524

تاریخ انتشار

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا ( درد مزمن عضلات )

فیبرومیالژیا

این بیماری یک سندرم درد اسکلتی عضلانی مزمن است که باعث خستگی گرفتگی عضلات احساس درد در بدن اختلال در خواب میشود درد ها بیشتر در ناحیه اتصال عضلات اتفاق می افتد.

درد کمتر انرژی بیشتر

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 30 - - ورزش و سلامتی فیبرومیالژیا را با درد عضلانی ، خستگی بی امان ، اختلال در خواب و احساس افسردگی میشناسیم. و اگر شما فیبرومیالژیا دارید میخواهید امروز و هر روز دیگری احساس خوبی داشته باشید. با تمریناتی ساده و مدیریت شده میتوانید به خود انرژی دهید ، درد را کمتر کنید و فعال تر باشید. قبل از اینکه این برنامه ورزشی را آغاز کنید با پزشک خود صحبت کنید.

تمرینات فیبرومیالژیا : گرم کردن

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 32 - - ورزش و سلامتی برای جلوگیری از آسیب دیدگی لازم است ابتدا بدن گرم شود. گرم کردن باید با چرخش آرام مفاصل شروع شود. گرم کردن را از انگشتان پا شروع کنید و تا بالای بدن بیایید. حرکات آرام و دایره ای انجام دهید ( در جهت عقربه های ساعت و همچنین خلاف آن ) تا اینکه مفاصلتان از انگشتان پا ، مچ پا ، زانو و پاها به باسن ، تنه ، گردن ، شانه ، آرنج ، مچ دست ، انگشتان و پنجه همه در حرکتی یکنواخت گرم شوند. هرگز این حرکات نباید موجب درد شوند.

کشش بیشتر ، آسیب کمتر

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 34 - - ورزش و سلامتی ورزشهای کششی خون رسانی به مفاصل و عضلات را بهبود میبخشد و تاثیرش برای همه افراد هست از جمله کسانی که فیبرومیالژیا دارند. حرکات کششی باعث میشود بدن نرم شود و حرکات را به سادگی بتوان انجام داد. انجام روزانه ی حرکات کششی باعث میشود مفاصل روان شوند و اکسیژن و مواد مغذی به عضلات برسد.

کشش ماهیچه ساق پا

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 36 - - ورزش و سلامتی برای انجام این حرکت : روبروی دیوار بایستید ، کف دستهای خود را روی دیوار بگذارید یک پا را جلو بگذارید و دیگری را عقب. پاشنه پاها را روی زمین بگذارید ، همینطور که این کار را انجام میدهید به جلو خم شوید. باید در ساق پا و تاندون آشیل در پشت مچ پا احساس کشش کنید. 30 ثانیه این حالت را نگه دارید. سه مرتبه تکرار کنید و سپس جای پاها را با هم عوض کنید و دوباره حرکت را انجام دهید.

تقویت عضلات ، روحیه و قدرت بدنی

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 38 - - ورزش و سلامتی تحقیقات نشان داده ورزشهای قدرتی که در آنها از وزنه های سبک استفاده میشود قدرت افراد مبتلا به فیبرومیالژیا را بالا میبرد و تاثیر به سزایی در کاهش افسردگی آنها دارد. چیزی که در ورزشهای قدرتی مهم است وزنه نیست بلکه مقدار استفاده از ماهیچه است که مهم است. میتوانید از باشگاه های ورزشی نکات استفاده از وزنه های دستی یا دستگاه های ورزشی را بیاموزید چون استفاده نادرست از این وسائل میتواند موجب آسیب دیدگی عضلات شود.

پرس سینه ایزومتریک

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 40 - - ورزش و سلامتی اگر تمرینات قدرتی معمول برای بدنتان درد آور است میتوانید از تمرینات ایزومتریک استفاده کنید و عضله بسازید. ایزومتریک به سفت کردن عضلات بدون هیچ حرکت قابل مشاهده میگویند. دستها را بالای سینه بگیرید و کف دستهای خود را تا جایی که میتوانید محکم به هم فشار دهید. 5 ثانیه نگه دارید و سپس 5 ثانیه استراحت کنید. 5 مرتبه این کار را انجام دهید. به آرامی مدت زمان فشار دادن کف دستها را بیشتر کنید و تا 10-15 ثانیه افزایش دهید. اگر این تمرین هم برای شما درد آور بود از مربی خود بخواهید دیگر تمرینات ایزومتریک را به شما بیاموزد.

حرکت شانه ایزومتریک

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 42 - - ورزش و سلامتی این تمرین ایزومتریک به این شکل انجام میشود که کمر به دیوار میچسبد ، دستان در کنار پهلو ها قرار میگیرند و آرنج های کشیده میشوند. دستان خود را به عقب بکشید و به دیوار بچسبانید. 5 ثانیه نگه دارید و سپس رها کنید میتوانید این حرکت را تا 10 مرتبه ادامه دهید. اگر این تمرین هم باعث شد احساس درد شدید کنید میتوانید دیگر تمرینات را با کمک مربی خود انجام دهید.

یخ و کاهش درد فیبرومیالژیا

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 44 - - ورزش و سلامتی وقتی درد دارید کمپرس سرد میتواند با تنگ کردن رگهای خونی درد را کم کند. اگرچه کمپرس سرد میتواند در ابتدا برای فرد ناخوشایند باشد اما بعد از مدتی احساس درد ناشی از فیبرومیالژیا را تسکین میدهد.

چه مقدار ورزش کافی است؟

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 46 - - ورزش و سلامتی بعضی تحقیقات نشان میدهد که داشتن ورزش دوبار در هفته به مدت 25 دقیقه میتواند در بهبودی فوری فیبرومیالژیا تاثیر داشته باشد. اگر به تازگی ورزش را شروع کرده اید از کارهای سبک شروع کنید مثل پیاده روی آهسته ، شنا ، ایروبیک آبی ، یوگا ، تای چی یا دوچرخه سواری. به آرامی شروع کنید و به مرور زمان مدت و شدت ورزش را بالا ببرید.

اضافه کردن فعالیت های زندگی روزانه

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 48 - - ورزش و سلامتی کارشناسان میگویند فعالیت های زندگی روزانه و کارهای خانه مانند بازی با بچه ها ، تمیز کردن خانه ، دستمال کشیدن پنجره ها و باغبانی میتواند به تناسب اندام کمک کند و علائم فیبرومیالژیا را کاهش دهد.

یوگا برای بهبود بدن و روان

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 50 - - ورزش و سلامتی یوگا یک ورزش ترکیبی است که شامل کشش و مدیتیشن میشود. یوگا ورزشی مناسب برای تقویت اندام افرادی است که فیبرومیالژیا دارند. حرکات کششی این ورزش به کاهش درد کمک میکند و تمرینات تمرکز آن میتواند باعث بهبود افسردگی شود. میتوانید برای انجام این ورزش به در یک کلاس یوگا ثبت نام کنید البته ابتدا از حرفه ای بودن مربی اطمینان حاصل کنید.

یوگا آرام یا شدید؟

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 52 - - ورزش و سلامتی تمرین آرام یوگا شامل تنفس عمیق و حرکات کششی نرم است. این نوع تمرین باعث سلامت روحی و روانی میشود به خصوص به افرادی که مشکلات جسمانی مانند فیبرومیالژیا دارند بسیار کمک میکند. برای انجام هر نوع تمرین یوگا این مهم است که مربی داشته باشید که با مشکلات فیبرومیالژیا آشنا باشد. ورزش چی کونگ برای دردهای عضلانی فیبرومیالژیا چی کونگ به مادر شفا چینی معروف است. این ورزش ترکیبی از رقص ، مدیتیشن ، حرکت و تمرین تنفس است. تحقیقات روی چی کونگ نشان داده است که این ورزش سنتی چینی باعث افزایش انرژی ، کاهش خستگی و درد میشود. برای انجام این ورزش حتما به یک مربی حرفه ای نیاز دارید.

تای چی و انعطاف پذیری

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 54 - - ورزش و سلامتی تای چی ورزش دیگری برای بهبود فیبرومیالژیا است که با آرامش و مدیتیشن در ارتباط است. بعضی میگویند تای چی در واقع مدیتیشن در حال حرکت است حرکاتی نمایشی و روان. هدف ورزش تای چی هماهنگی است.

گرما درمانی برای دردهای فیبرومیالژیا

ورزشهای سازگار با فیبرومیالژیا - 56 - - ورزش و سلامتی میترسید که ورزش کردن باعث گرفتگی عضلاتتان شود؟ از گرما درمانی قبل و بعد از ورزش استفاده کنید تا خطر گرفتگی عضلات و خشکی بدن کم شود. گرما درمانی با باز کردن رگهای خونی گردش خون را بهبود میبخشد و از اسپاسم عضلانی جلوگیری میکند. شما می توانید حرارت خشک را امتحان کنید مثل کمپرس گرم و لامپهای حرارتی یا گرمای مرطوب مانند حمام گرم و یا پارچه شستشو گرم.

منابع:

American Academy of Family Physicians: “Fibromyalgia and Exercise.” American Fibromyalgia Syndrome Association: “What is Fibromyalgia?”
Arthritis Foundation: “Fibromyalgia: What Is It?””Fibromyalgia: What Causes It?” “Fibromyalgia: Treatment Options.”
Fibromyalgia Network: “Symptoms,” “Treatment Studies.”
McIlwain, H. Diet for a Pain-Free Life, Marlowe, 2007. McIlwain, H. The Fibromyalgia Handbook, Holt, 2007. MedLine Plus: “Fibromyalgia.”
National Fibromyalgia Association: “Understanding Fibromyalgia and Chronic Pain,” “What are the Symptoms?”
National Institute of Arthritis and Musculoskeletal and Skin Diseases:” Fibromyalgia,” “Fast Facts About Fibromyalgia.”
National Institutes of Health: “The Effect of Qigong on Fibromyalgia,” “Fast Facts About Fibromyalgia.” “Questions and Answers About Fibromyalgia.”
National Qigong (Chi Kung) Association. News release, American Pain Society. Science Daily: “A Regular Dip in the Pool Could Benefit FMS Sufferers,” “Exercise and Education Helps Women with Fibromyalgia.”
Smith, H. The Women’s Guide to Ending Pain, John Wiley & Sons, 2004.

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-آرزو مطاع 1402/04/31

درود و عرض ادب آیا ورزش ای ام اس ک توسط جلیقه ای ک میپوشیم و ب پالس وصل میشه برای این بیماری فیبرو میالژیا موثر و خوب است

کارشناس به اندام 1402/05/01

سلام عزیزم نیاز به بررسی دقیق داره نمیشه نمیشه گفت صد درصد موثر ومفید هست پزشکتون چون شرایط بدنی و کامل میدونن حتما باهاشون مشورت کنید

آیلار 1401/10/20

خیلی عالی بود ،دکتر ببخشید پیلاتس هم برای درمان این بیماری مفید است یا یوگا ؟!

کارشناس به اندام 1401/10/21

سپاس از توجه شما عزیزم بله میتونین انجام بدین