چگونه وقتی تنبلیم به خود انگیزه دهیم؟

اگر همین حالا حس می کنید که بی حال هستید و حوصله کاری را ندارید، باید بگویم تنها نیستید. چنین حالت بی انگیزه و غیر الهام بخشی معمولا مواقعی رخ می دهد که بدون توجه به هیچ چیزی از این روز به روز بعدی میرویم. چنین اتفاقی می تواند برای هر شخصی رخ دهد، و […]

چگونه وقتی تنبلیم به خود انگیزه دهیم؟
5 از 5

زمان مطالعه 11 دقیقه

تعداد بازدید 5222

تاریخ انتشار

اگر همین حالا حس می کنید که بی حال هستید و حوصله کاری را ندارید، باید بگویم تنها نیستید. چنین حالت بی انگیزه و غیر الهام بخشی معمولا مواقعی رخ می دهد که بدون توجه به هیچ چیزی از این روز به روز بعدی میرویم. چنین اتفاقی می تواند برای هر شخصی رخ دهد، و معمولا هم غافلگیرمان می کند.

خیلی ساده خود را نشان می دهد، با بی حالی در حال راه رفتنم و با خود فکر می کنم همه چیز سرجای خودش است – به خود می گویم: فقط می خوام از این هفته عبور کنم! اما ناگهان، در یک لحظه کاملا اتفاقی – در مترو، وقتی منتظر آماده شدن ساندویچم هستم ، و یا وقتی شب در جای خود دراز کشیده ام – حس می کنم که انگیزه ندارم، گم شده ام، و حتی کمی غمگین هستم.

در چنین مواقعی چه کاری از دستتان بر می آید؟ به درک واقعی خود متصل شوید، اجازه ندهید این صدا خاموش شود و از خود این سه سوال ساده اما قدرتمند را بپرسید.

1- چه چیزی ایراد دارد؟

چگونه وقتی تنبلیم به خود انگیزه دهیم؟

مهم نیست چقدر سرتان شلوغ است، اگر ناگهان احساس تنبلی کنید، یک چیزی درونتان ایراد پیدا کرده – شخصی یا حرفه ای. در حرفه ای مشغول به کار هستید که از آن متنفرید؟ از سلامت خود غافل شده اید؟ در راستای برآورده کردن نیازهای فرد دیگری کار می کنید نه خودتان؟

از خودتان بپرسید چه چیزی در این میان کم شده است؟ به عمق خود بروید و آنچه در زندگی تان مورد کمبود قرار گرفته را شناسایی کنید. بعد از اینکه چند دقیقه در سکوت تمرکز کنید، صدای درونتان به شما خواهد گفت، به این صدا گوش دهید.

 

2- چرای من چیست؟

وقی “چرا” خود را در زندگی گم می کنید، می شوید مانند یک کشتی وسط اقیانوس که هیچ مقصدی ندارد، و تحت تاثیر عناصر و نیروهای خارجی است. یک زندگی واقعا کامل، از درون شروع می شود. چرای شما برای بودن روی زمین چیست؟ چرا به فلان فرد علاقه مند می شوید؟ چرا روی یک پروژه سخت کار می کنید؟ و یا از رویاهایتان غافل می شوید؟

به ندرت پیش می آید که از خود چنین سوالات بسیار مهمی را بپرسیم: چرای من، قصدم و هدفم چیست؟ من هر دفعه که در چنین شرایطی قرار می گیرم چرایم را به خود یاد آور می شوم. چرایم کمک می کند در مسیر باقی بمانم و اجازه می دهد از پس دست اندازهای آن بر بیایم، بروز موانع در مسیر دستیابی به چیزی ارزنده اجتناب ناپذیر است. چرای شما هرچیزی که هست، کار آفرینی، رسیدن به وزنی سالم، رشد در کار و غیره .. می تواند در مسیر زندگی و انگیزه پیدا کردن کمکتان کند.

 

3- الان چه کاری باید انجام دهم؟

در زندگی یک حقیقت وجود دارد و آن این است که هیچ چیزی بدون اینکه کاری بکنیم اتفاق نمیفتد. عمل تنها چیزی است که می تواند از رکود خارجتان کند. عمل پادزهر قطعی برای نگرانی، ترس، و به تعویق افتادن است. قرار هم نیست یک روزه ره صد ساله را بروید، می توانید با انجام وظایف ساده انرژی خود را تقویت کنید، مانند تمیز کردن میزتان، انجام یک پیاده روی کوتاه، و یا به کارهای عقب افتاده رسیدگی کردن. حرکت ایجاد احساسات و انرژی می کند ، دو عامل مهمی که هنگام رکود ذهنی متوقف می شوند.

ماری کوندو نویسنده کتاب ” The Life-Changing Magic of Tidying Up ” می گوید: یکی از مراجعینم تنها با تمیز کردن کمدش به سمت انجام کارهای بزرگتر در کارش سوق داده شد. تنها انجام یک کار که در کنار تمیز کاری سازنده هم بود باعث شد او دوباره به حرکت در آید و انگیزه پیدا کند.

دشمن رکود و تنبلی فعالیت است. هر بار برداشتن یک گام کوچک کمک می کند از این وضعیت خارج شوید. برای مراجعین من، یک تغییر مثبت و کاملا اتفاقی در خانه می تواند زمینه ساز ایجاد تغییر و بهبود عملکرد در اداره شود. وقتی این سوالات را پاسخ دادید از خود بپرسید ” گام کوچکی که امروز می توانم بردارم چیست؟ سپس به راه بیفتید، خود آینده تان از همان دور با خوشحالی برایتان دست تکان خواهد داد!

 

1 – همیشه در آسایش و آرامش نباشید.

از اینکه کمی به خود سختی دهید نهراسید. بزرگ ترین مانع برای رسیدن به استعدادهای درونی همین راحت طلبی است. اتفاق های مهم زمانی رخ می دهند که شما کمی هم تلاش و سختی را تحمل کنید.

2 – از اشتباه کردن نهراسید.

عقل به ما کمک می کند تا اشتباه نکنیم و در نتیجه هزاران اشتباه به وجود می آید.

3 – فکر خود را به مسائل معمولی محدود نکنید.

سعی کنید بزرگ و وسیع فکر کنید.

4 – شاد بودن را در زندگی خود انتخاب کنید.

افراد شاد همیشه انگیزه بیشتری برای انجام امور دارند. شادی حق مسلم شماست و آن را با چیز دیگری عوض نکنید.

5 – حداقل یک ساعت در روز را به خودشناسی اختصاص دهید.

کتاب های مفید مطالعه یا موسیقی الهام بخش گوش کنید. رانندگی بهترین فرصت برای گوش کردن به کتاب های صوتی در مورد پرورش روح و خودشناسی است.

6 – به خود یاد بدهید که کاری که آغاز کرده اید را باید تمام کنید.

بسیاری از ما پیش از پایان یک کار یا انجام یک تصمیم، سراغ کار دیگری می رویم. این خوب نیست. همیشه کارهای خود را تمام کنید.

7 – در حال زندگی کنید.

وقتی در گذشته ها گیر کرده اید یا در آینده ای که نیامده سیر می کنید، نمی توانید از لحظه های کنونی خود استفاده و تصمیمات درست اتخاذ کنید.

8 – خود را مجبور کنید تا از زندگی لذت ببرد.

لذت بردن بهترین شغل بهشت است.

9 – وقتی درمانده می شوید یا شکست می خورید، هرگز عقب نشینی نکنید.

شاید موفقیت در چند قدمی شما ایستاده باشد.

10 – همیشه آرزوهای بزرگ در سر بپرورانید.

اگر چیزی فراتر از سطح انتظار باشد ما همه تلاش خود را می کنیم تا آن آرزو و خواسته را برآورده کنیم. ناراحتی بزرگ زندگی در رنجی که می کشیم نیست در چیزهایی است که از دست می دهیم.
بنابراین سعی کنید هیچ چیز را از دست ندهید. ما باید همیشه و در هر لحظه آماده باشیم تا بتوانیم کسی که هستیم را قربانی کسی کنیم که می خواهیم باشیم
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*