چرا دندان ها حساس میشوند؟

استفاده بیش از حد دهان شویه دوست دارید دهانتان بوی بد ندهد؟ اگر در طول روز به همین خاطر مرتب از دهان شویه استفاده میکنید کم کم دندان های خود را حساس میکنید. به این دلیل که برخی از دهان شویه ها حاوی اسید هایی هستند که روی دندان تاثیر میگذارند. راه حل: از دندان […]

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 20 - - بیماری
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 3298

تاریخ انتشار

استفاده بیش از حد دهان شویه

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 22 - - بیماری دوست دارید دهانتان بوی بد ندهد؟ اگر در طول روز به همین خاطر مرتب از دهان شویه استفاده میکنید کم کم دندان های خود را حساس میکنید. به این دلیل که برخی از دهان شویه ها حاوی اسید هایی هستند که روی دندان تاثیر میگذارند. راه حل: از دندان پزشک خود بخواهید به شما یک شستشو دهنده ی فلوراید خنثی معرفی کند.

غذاهای اسیدی میخورید

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 24 - - بیماری نمیتوانید به اندازه ی کافی گوجه فرنگی، مرکبات، آب میوه و دیگر غذاهای اسیدی بگیرید؟ دندان های شما میتوانند. استفاده از غذاها و نوشیدنی های اسیدی میتواند مینای دندان و لایه ی محافظ آن را تضعیف کند. نمیتوانید از این نوع غذاها دست بکشید؟ بعد از خوردن این نوع غذاها یک قطعه پنیر بخورید یا یک لیوان شیر بنوشید.

سفید کردن دندان ها

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 26 - - بیماری هر کسی دوست دارد لبخندی درخشان داشته باشد. اما برای بعضی راه حل سفید کردن دندان با پراکسی میتواند منجر به حساس شدن دندان شود. حساس شدن دندان با متوقف کردن محصولاتی که برای سفید کردن دندان استفاده میکنید متوقف میشود. با پزشک خود مشورت کنید و به دنبال بهترین گزینه باشید.

عقب رفتن لثه

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 28 - - بیماری ریشه های دندان شامل هزار لوله کوچک است که به مرکز عصبی دندان منتهی میشود. معمولا این ریشه ها زیر پوشش لثه پنهان هستند. اما اگر بیماری لثه داشته باشید ممکن است این پوشش از روی ریشه دندان کنار برود. این اتفاق باعث حساسیت بسیار بالایی برای دندان میشود. حتما باید با پزشک خود صحبت کنید.

مسواک زدن شدید

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 30 - - بیماری فکر میکنید وقتی شدیدتر مسواک میزنید دندان ها بهتر تمیز میشوند؟ باید تجدید نظر کنید، استفاده از مسواک های خیلی زبر و یا مسواک زدن شدید باعث میشود لثه آسیب ببیند و در پی آن دندان حساس شود. همچنین این کار میتواند مینا و عاج دندان را زرد کند. سوراخ های موجود در عاج دندان بسیارکوچک هستند و به صورت لوله در میآیند ( منطقه آبی ) این لوله های کوچک غذاهای سرد، گرم، و شیرین را از خود عبور میدهند و باعث تحریک اعصاب دندان میشوند.

اخیرا روی دندان ها کار شده باشد

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 32 - - بیماری گاهی مراقبت از دندان ها و کار روی دندان توسط دندان پزشک میتواند تا مدتی دندان ها را حساس کند. شستشو و تمیز کردن دندان، جایگزینی تاج دندان، کار روی ریشه ی دندان و برخی دیگر از این نوع کارهای دندان پزشکی میتواند برای مدتی کوتاه باعث حساس شدن دندان ها شود. اگر این حساسیت باعث نگرانیتان میشود قبل از انجام هر کاری با دندان پزشک خود صحبت کنید.

دندان ترک خورده

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 34 - - بیماری جویدن یخ، خوردن زیاد شیرینی و مواردی که روی دندان فشار می آورد باعث شکستگی دندان میشود. وقتی دندان ترک میخورد عصب مخفی شده در داخل آن ممکن است با جویدن غذا تحریک شود. همچنین داخل یک ترک ممکن است باکتری نیز جمع شود و باعث عفونت و در پی آن درد بیشتر شود.

فشار دادن و یا ساییدن دندانها به هم

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 36 - - بیماری مینای دندان از قوی ترین موادی است که در بدن به کار رفته، اما قدرت تحمل ساییده شدن و فشرده شدن مکرر را ندارد. این دو عادت اشتباه بعد از مدتی مینای دندان را از بین میبرد. بعد از این اتفاق دندان آسیب پذیر تر میشود، استفاده از محافظ دهان، تغییر در سبک زندگی، و حتی برنامه غذایی مناسب تر میتواند به شما کمک کند جلوی این آسیب را بگیرید.

پوسیدگی دندان

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 38 - - بیماری پوسیدگی مانند این حفره ( تصویر بالا ) ریشه دندان را تبدیل به میزبان مواد محرک میکند، سردی، گرمی، شیرینی و حتی هوا. بهداشت دهان، غذای مناسب، و معاینه مرتب توسط دندانپزشک بهترین راه برای جلوگیری از پوسیدگی دندان و حفظ فرم دندان ها در کیفیت بالا است.

با دهان خود خوش رفتار باشید

چرا دندان ها حساس میشوند؟ - 40 - - بیماری خودتان به شخصه نمیتوانید کارها را پیش ببرید، با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید واقعا چه چیزی باعث حساسیت دندان ها شده است. برای تقویت مینای دندان خود باید چند تغییر در روال مراقبت از دندان های خود ایجاد کنید، مانند تعویض مسواک به مسواکی نرم، استفاده از خمیر دندان ضد حساسیت، و استفاده از دهان شویه حاوی فلوراید.

کاری از گروه ترجمه به اندام (دکتر کرمانی)
منابع:
American Dental Association.
Cleveland Clinic.

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*