چرا نباید قبل از ورزش مسکن استفاده کنیم؟

وقتی مرتب ورزش می کنید، همواره درگیر درد و تیر کشیدن عضلاتتان هستید. طبیعی است که دوست داشته باشید این ناراحتی ها را از خود دور نگه دارید. اگر قبل از رفتن به باشگاه احساس درد داشته باشید، ممکن نیست بتوانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. درست است؟ دکتر کریستین اسپیکر محقق و […]

چرا نباید قبل از ورزش مسکن استفاده کنیم؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 7 دقیقه

تعداد بازدید 2886

تاریخ انتشار

وقتی مرتب ورزش می کنید، همواره درگیر درد و تیر کشیدن عضلاتتان هستید. طبیعی است که دوست داشته باشید این ناراحتی ها را از خود دور نگه دارید.

اگر قبل از رفتن به باشگاه احساس درد داشته باشید، ممکن نیست بتوانید بهترین عملکرد را از خود نشان دهید. درست است؟

دکتر کریستین اسپیکر محقق و فیزیولوژیست در کلورادو می گوید: با اینکه ممکن است وسوسه شوید قبل از رفتن به ورزش یک قرص مسکن استفاده کنید اما این بهترین ایده نیست. مسکن روی کل بدن تاثیر می گذارد نه فقط روی قسمتی که درد می کند. این یعنی چنین داروهایی ممکن است مانع قابلیت بدن برای واکنش و ریکاوری مناسب از ورزشی که داشتید شوند.

بدن تحت تاثیر ایبوپروفن

وقتی تیر کشیدن یا درد احساس می کنید، بافت های بدنتان یک گروه از ترکیبات لیپیدی با نام پروستاگلاندین ها تولید می کنند. اینها از طریق خون به مغز می روند، و مانند سیگنال هایی عمل می کنند که باعث درد در بافت ها و التهاب می شود. این پروستاگلاندین ها توسط آنزیم های COX تنظیم می شوند.

وقتی یک قرص ضد استروئیدی ضد التهابی استفاده می کنید(مانند آسپرین، ایبوپروفن یا ناپروکسن)، دو نوع از آنزیم های COX که برای تولید پروستاگلاندین لازم هستند را مسدود می کنید که ضرورتا باعث التهاب و درد می شود.

اما آنزیمهای COX نقش ضروری در محافظت از معده و مخاط روده نیز دارد. بنابراین وقتی این آنزیم ها را مسدود می کنید در واقع معده خود را در خطر قرار داده اید.

یک تحقیق در سال 2012 نشان داد ایبوپروفن می تواند خطر آسیب دیدگی در طول ورزش را افزایش دهد و همچنین باعث اختلال در دستگاه گوارش ورزشکاران سالم شود.

اخیرا یک تحقیق، تاثیر ایبوپروفن روی عملکردی که به دلیل درد عضلانی دچار اختلال شده است را مورد بررسی قرار داد.

محققان 20 دونده استقامتی را 48 ساعت قبل و 48 ساعت بعد از ورزشی که باعث درد عضله در پاهایشان شده بود به آزمایشگاه آوردند. در اوج درد عضلانی به نیمی از این ورزشکاران یک ساعت قبل از ورزش 1.2 گرم ایبوپروفن داده شد، این در حالی بود که نیمی دیگر از آنها، قرص پلاسبو دریافت کردند.

آنها متوجه شدند ایبوپروفن روی درد عضلانی و عملکرد تاثیری نمی گذارد – این یعنی افراد به خاطر قرص های مسکنشان نمی توانند بهتر ورزش کنند. قرص ها کمکی به کاهش تاثیرات منفی که به خاطر درد عضلانی تجربه می کنیم مانند کند شدن و کاهش تعداد تکرار ها نکردند. بنابراین با اینکه ایبوپروفن می تواند به کاهش التهاب کمک کند، اما بهتر است بعد از ورزش استفاده شود نه قبل از آن.

چرا استامینوفن بهتر نیست

استفاده از یک مسکن مانند استامینوفن قبل از ورزش می تواند روی قابلیت بدن در تنظیم دما تاثیر بگذارد که کاملا طبیعی است.

اما از طریق اثر مهاری اش روی سیستم تنظیم درجه حرارت در مغز، تیلنول ممکن است با توانایی بدنتان در تنظیم مناسب حرارت تداخل پیدا کند. وقتی چنین اتفاقی می افتد ممکن است منجر به مشکلات تیروئیدی شود.

لازم به ذکر است که استامینوفن نمی تواند هیچ کمکی به التهاب ناشی از درد عضلانی کند. چیزی که تیلنول را خاص کرده این است که واقعا قادر به مسدود کردن آنزیم های COX در بدن نیست. در عوض بیشتر روی سیستم عصبی مرکز کار می کند. به همین دلیل است که برای پایین آوردن تب بسیار کارآمد است و دارای خواص ضد التهابی قوی نیست. بنابرین تیلنول برای درمان سردرد و تب بسیار خوب است اما برای درد عضلانی و التهاب زیاد به کار نمی آید.

حرف آخر

اگر دردتان آن قدر زیاد است که می خواهید حتما قرص استفاده کنید، ابتدا از خود بپرسید که اصلا لازم است امروز ورزش کنید یا خیر. معمولا دردی که همراه با تب یا درد باشد هدفمند است و نباید آن را نادیده گرفت. تب پاتوژن ها را می کشد و درد به شما یادآور می شود که باید استراحت کنید تا ریکاوری شوید. نادیده گرفتن این نشانه می تواند به صورت بالقوه برای سلامتتان مضر باشد.

پس در مواقعی که درد ممکن است مجبورتان کند قرص استفاده کنید به جایش یک روز به خود مرخصی دهید و برای ریکاوری کامل استراحت کنید، بدن شما شایسته این استراحت است.

 

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*