10 علت سردی بدن حتی در روزهای متعدل و گرم + راهکاری درمان

فهرست مطالب (کلیک کنید)  همیشه سردتان است؟ دلیل این است…خیلی لاغر هستیدتیروئیدتان تنظیم نیستکمبود آهن داریدگردش خون ضعیفی داریدبه اندازه کافی نمی خوابیدبدنتان کم آب شده استبه اندازه کافی ویتامین B12 جذب نمی کنیدخانم هستیددیابت داریدباید حجم عضلانی خود را افزایش دهید همیشه سردتان است؟ دلیل این است… احساس سرما وقتی کولر روشن است چیزی متفاوت […]

4.1 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 48364

تاریخ انتشار

 همیشه سردتان است؟ دلیل این است…

احساس سرما وقتی کولر روشن است چیزی متفاوت است. اما اگر دائما در حال لرزیدن هستید و یا دست ها و پاهایتان مانند یک تکه یخ هستند در حالیکه اطرافیان از دمای بالای هوا شکایت می کنند، دیگر زمان آن رسیده که به دنبال دلیل بگردید.
هالی فیلیپس (مشاور پزشکی و نویسنده ) می گوید برای خانم ها احساس سرما کردن چیزی شایع است که تا حدی نتیجه ی فیزیولوژی و حساسیت بیشتر به شرایط است که باعث سرما می شود. در ادامه لیستی از عواملی که باعث می شود چنین احساسی کنید را به شما معرفی می کنیم.

چرا همیشه سردم است؟

خیلی لاغر هستید

کمبود وزن – یعنی BMI حدود 18.5 یا پایین تر – به چند دلیل باعث می شود احساس سرما کنید. اول اینکه، وقتی کمبود وزن دارید، فاقد سطح کافی از چربی بدن هستید تا شما را در برابر سرما محافظت کند. مورد دیگر این است که با داشتن چنین وزنی حتما مقدار غذایی که می خورید بسیار کم است و وضعیت تغذیه جالبی ندارید.
درست غذا نخوردن و جا انداختن وعده ها ترمز سوخت و ساز بدن را می کشد، بنابراین به اندازه کافی حرارت بدن تولید نمی کنید. سعی کنید با استفاده از غذاهای کاملی که حاوی مقدار زیادی پروتئین چربی سالم، و کربوهیدرات پیچیده هستند مقداری به وزن خود اضافه کنید.

چرا همیشه سردم است؟

تیروئیدتان تنظیم نیست

برای عدم تحمل سرما غده پروانه ای شکل داخل گلوی خود را مقصر بدانید. دائما احساس سرما داشتن نشان از کم کاری تیروئید است و به این معناست که غده تیروئید به اندازه کافی هورمون تیروئید تولید نمی کند. بدون داشتن اندازه کافی از این هورمون، سوخت و سازتان کند می شود و موتور بدنتان دیگر به اندازه گرما تولید نمی کند.
دیگر نشانه های کم کاری تیروئید نازک شدن مو، خشکی پوست و احساس خستگی است. تقریبا 4.5 درصد از آمریکایی ها این مشکل را دارند و این تعداد بین خانم هایی که به تازگی باردار شده اند و یا بیش از 60 سال سن دارند بیشتر است.
اگر شک کرده اید که مشکل تیروئید دارید، باید توسط پزشک معاینه شوید و از شما آزمایش خون گرفته شود تا بتوان 100 درصد تشخیص داد. سپس با تجویز دارو توسط دکتر تیروئید را به حالت تعادل بازگردانید.

چرا همیشه سردم است؟

کمبود آهن دارید

کمبود اهن یکی از دلایل بسیار شایع برای احساس سرمای مزمن است. به این دلیل آهن یک ماده معدنی کلیدی است که به سلول های قرمر خونی کمک می کند اکسیژن را در بدن به حرکت دربیاورند، تا گرما و دیگر مواد مغذی به تمام سلول های سیستم بدن برسد.
بدون داشتن آهن کافی سلول های قرمز خونی درست وظیفه ی خود را انجام نمی دهند بنابراین شما می لرزید. کمبود آهن باعث سست شدن تیروئید می شود و از این رو بسیار حیاتی است. سستی تیروئید منجر به کم کاری تیروئید می شود که این مورد نیز منجر به احساس سرما می شود.
مکمل های آهن کمک می کنند اما بهترین راه برای تقویت آهن دریافتی این است که آن را از طریق غذای سالم بدست بیاورید. گوشت، تخم مرغ، گیاهانی که برگ سبز دارند مانند اسفناج، و غذاهای دریایی گزینه هایی هستند که از آنها استفاده کنید.

چرا همیشه سردم است؟

گردش خون ضعیفی دارید

اگر دست و پاهایتان همیشه مانند یخ است اما باقی بدنتان مشکلی ندارد، ممکن است ایراد از گردش خون باشد که درست به این اندام ها خون رسانی نمی کند. بیماری های قلبی عروقی یکی از دلایل است، این یعنی قلبتان به خوبی خون را پمپاژ نمی کند و یا انسداد شریان ها از رسیدن خون به انگشت های پا و دست جلوگیری می کند.

سیگار کشیدن نیز یکی دیگر از دلایل مشکل در گردش خون است، چون سیگار کشیدن رگ های خونی را تنگ می کند. امکان دیگر شرایطی است که به آن بیماری رینود می گویند که رگ های خونی در دست ها و پاها به صورت موقت تنگ می شوند و احساس سرما می کنید. بیماری رینود با دارو درمان می شود اما برای تشخیصش ابتدا باید به پزشک مراجعه کنید.

چرا همیشه سردم است؟

به اندازه کافی نمی خوابید

محرومیت از خواب تاثیر ویران کننده روی سیستم عصبی بدن دارد. درست مشخص نیست که چرا این اتفاق می افتد اما تحقیقات نشان داده است که این مشکل در پاسخ به استرس ایجاد شده از درست نخوابیدن ایجاد می شود. یک کاهش فعالیت در هیپوتالاموس جایی که کنترل پنل مغز است و دمای بدن در آنجا تنظیم می شود به وجود می آید.
در اینجا شاید سوخت و ساز نیز مقصر باشد. اگر هنوز بعد از یک شب خواب بی کیفیت احساس خستگی کنید سرعت سوخت و ساز نیز کمتر می شود،گرمای کمتری تولید می شود و جریان خون نیز کند می شود.

چرا همیشه سردم است؟

بدنتان کم آب شده است

بیش از 60 درصد بدن یک فرد بالغ را آب تشکیل داده است و آب به تنظیم دمای بدن کمک می کند. وقتی بدن به اندازه کافی آب داشته باشد، این آب گرما را در خود حبس می کند و به آرامی آزاد می کند که در نهایت منجر به متعادل ماندن دمای بدن می شود. با آب کمتر بدن به حرارت شدید بیشتر حساس می شود.
بدن از راه دیگری نیز گرم تان می کند، به قدرت سوخت و ساز کمک می کند، سیستم سوخت و ساز تنبل به خوبی گرمای بدن را تامین نمی کند. سعی کنید روزانه حداقل هشت لیوان آب بنوشید، همچنین سعی کنید قبل و بعد از ورزش زیاد آب بنوشید.

چرا همیشه سردم است؟

به اندازه کافی ویتامین B12 جذب نمی کنید

ماده مغذی که فقط در محصولات حیوانی پیدا می شود نقش بزرگی در جلوگیری از احساس سرما ایفا می کند. بدن برای تولید سلول های قرمز خونی به ویتامین B12 نیاز دارد، که بتواند اکسیژن را به سیستم بدن حمل کند. نداشتن کافی B12 منجر به کم خونی، یا کاهش تعداد سلول قرمز خونی می شود و نتیجه اش هم احساس سرمای مزمن است.
کمبود ویتامین B12 به دلیل برنامه غذایی ضعیف اتفاق می افتد، پس تلاش کنید بیشتر گوشت کم چرب، ماهی و لبنیات مصرف کنید. اما گاهی مشکل جذب ضعیف است، اگر به اندازه کافی از این غذاها مصرف می کنید ولی همچنان لرز دارید به پزشک خود مراجعه کنید تا از شما آزمایش B12 بگیرد.

چرا همیشه سردم است؟

خانم هستید

برای تنظیم دمای ساختمان همیشه با همسر خود و یا دیگر آقایان مشکل دارید؟ جنسیت در احساس سرما تاثیر گذار است. اساسا، خانم ها در گرما از آقایان صرفه جو تر هستند. برای انجام این کار، بدن زنان برنامه ریزی شده تا جریان خون را بیشتر روی اندام های حیاتی مانند مغز و قلب حفظ کند. این یعنی جریان خون به دیگر اندام ها مانند دست و پاها کمتر انجام می شود، به همین دلیل این قسمت های بدن معمولا سرد هستند.

چرا همیشه سردم است؟

دیابت دارید

دیابتی که کنترل و چک نشود، منجر به ایجاد شرایطی می شود که به آن نفروپاتی محیطی می گویند. حمله ثابتی به اعصاب که باعث حساسیت دست و پاها می شود. اگر این مشکل گسترش پیدا کند در دست و پای خود بی حسی و گاهی درد را تجربه خواهید کرد و از آنجایی که این عصب ها مسئول گزارش وضعیت تنظیم دما به مغز نیز هستند دست و پاها احساس سرما نیز می کنند.
نفروپاتی دیابتی به مرور گسترش می یابد، پس ممکن است متوجه نشوید که این مشکل را دارید، اما اگر دیابت دارید و یا نشانه های این بیماری را دارید، سعی کنید مرتب با پزشک در ارتباط باشید.

چرا همیشه سردم است؟

باید حجم عضلانی خود را افزایش دهید

عضله با تولید گرما دمای بدن را ثابت می کند، پس نداشتن حجم عضلانی به اندازه کافی باعث می شود احساس سرما کنید. افزایش بافت عضلانی سیستم سوخت و ساز را نیز فعال تر می کند، که این خود باعث تنظیم دما خواهد شد. برای اینکه همیشه یک پتو روی شانه های لرزان خود نکشید بهتر است که تمرینات قدرتی را وارد برنامه ورزشی خود کنید تا مقداری عضله بسازید.

چرا همیشه سردم است؟

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1403/01/29

سلام صبحا که از خواب پا میشم خیلی سردمه میلرزم. باید لباس گرم بپوشم بعد اینکه غذا میخورم اوک میشه دلیلش چیه؟؟۱☹️

کارشناس به اندام 1403/01/30

سلام عزیزم شاید افت فشار وقند باشه کم خون نیستین؟

*آوا* ^_^ 1402/12/06

وقتی ناراحت میشم سردم میشه ایا این طبیعیه؟

کارشناس به اندام 1402/12/07

عزیزم کم خونی یا اختلال هورمون ندارین ؟

-احمد 1402/11/14

سلام وقت بخیر دکتر مادرم همیشه احساس سرما می‌کنه کلی لباس می پوشه وجند پتو روش می‌کشه عرق می‌کنه باز سردش است آزمایش چکاب هم داده نه مشکل کم خونی داره و نه مشکل تروئید لطفاً بفرمایی از چه می‌تونه باشد به چه متخصص ببریم

کارشناس به اندام 1402/11/15

سلام وقت بخیر عزیزم یا متخصص داخلی مشورت کنید

-علی 1402/10/30

سلام دکترجان. ممنونم. خیلی مفید بود تشکر از

کارشناس به اندام 1402/11/01

سلام وسپاس ازلطف شما

-سما 1402/10/20

سلام خسته نباشید ، من وقتی رژیم دارم همیشه سردمو باید برم زیر پتو ، ام اس هم دارم . به خاطر همین اصن رژیم کامل نمیتونم بگیرم . غذا از روال عادیم کم بشه سردم میشه . خانوم وزن ۹۶ قد ۱۷۰

کارشناس به اندام 1402/10/21

سلام سلامت باشید عزیزم در رژیم لاغری حجم غذاها کمتر میشه و در طول رژیم روند لاغری اهسته تری رو میتونین داشته باشید دریافتی شما بیشتر باشه

سارینا قاسمی 1402/10/01

چقد خوبین شما

کارشناس به اندام 1402/10/02

نظرلطف شماست

-امیر 1402/09/28

سلام. من 29 سالمه. وقتی تو محیط گرم قرار دارم سردم‌ نمیشه. ولی تو زمستون به محض اینکه تو هوای سرد بیرون قرار میگیرم به شدت سردم میشه و گاهی اوقات میلرزم و باید سریع خودمو به جای گرم برسونم ایا این طبیعیه؟

کارشناس به اندام 1402/09/29

سلام بله طبیعی هست

پزشک 1402/09/24

حساب توییتری هم دارید؟

کارشناس به اندام 1402/09/25

نه عزیزم

پزشک 1402/09/23

متشکرم

کارشناس به اندام 1402/09/24

درود برشما

-فاطمه 1402/09/20

سلام خسته نباشید من ۱۶ سالم هست و قدم ۱۶۰ و وزنم هم ۴۸ هستش نمیدونم کم خونی یا چه مشکلاتی دارم ولی چند سال پیش ویتامین دی کم داشتم الان تقریبا از پاییزه که یکسره احساس سرما میکنم حتی با اینکه بخاری روشن میکنم همیشه و لباس گرم تنمه و همیشه دستام و پاهام مثل یخ سردن و حتی به قدری هستش که هرکی دستمو میگیره شوکه میشه و اکثر اوقات حس بی حالی دارم حوصله هیچ چیزی رو ندارم فقط دلم میخواد یه جا پاهامو جمع کنم ساعت ها بشیم و طی این چند سال سابقه معده درد داشتم و الان این یه هفته یکسره معده درد رو دارم و شبا هم ساعت ۱ میخوابم و ۶ بلند میشم و بعضی اوقات همه چی خیلی عادیه ولی یهو سرما میخورم و شروع به لرز میکنم و موهای تنم سیخ میشن و جدیدا ریزش مو هم پیدا کردم و پوست کنار ناخن هام یکسره کنده میشن ولی ناخون هام محکم هستن و اکثر اوقات که از خواب بلند میشم تقربیا ساعت ۵ یا ۶ به طور خیلی خیلی عجیبی شروع به لرز و سرما میکنم تا ملحفه رو میپیچم دورم و چند دقیقه ای پیش بخاری میشینم ت گرم شم یکم در صورتی که شبش هیچ مشکلی نداشتم و اینکه تغذیمم خیلی کامل نیست و اکثر اوقات احساس سیری میکنم و هیچ غذایی بهم خوش نمیاد باید درس بخونم ولی با این وضعیت اصلا نمیتونم میشه راهنماییم کنین لطفااا

کارشناس به اندام 1402/09/21

سلام سلامت باشید عزیزم ضعف سیستم ایمنی کمبود ویتامین واملاح میتونه ازدلایلش باشه حتما چکاب بدین وتغذیه خوب وغنی از تمام گروه ها رو داشته باشید

-محرم 1402/09/17

عالی

کارشناس به اندام 1402/09/18

ممنون عزیزم

-حیدر 1402/09/16

سلام خسته نباشید من ۳۲سالمه الان نزدیکه چهار پنج ساله همیشه احساس سرما دارم و در بیشتر مواقع دچار گرفتگی عظلات میشم.فعالیت بدنی زیادی دارم و پر جنب و جوش هستم و تغزیه نسبتا خوبی دارم ولی وزنم خیلی کم پایین میاد.همین سرما و گرفتگی عضلات باعث شده در بیشتر مواقع بدون دلیل عصبی و زود رنج باشم.وقتی ورزش چه قدرتی و چه هوازی انجام میدم دیر رکاوری میشم و خواب مناسبی هم دارم.تاحالا چند بار آزمایش خون انجام دادم وهیچ مشکلی نداشتم لطفا راهنمایی کنید.ممنون

کارشناس به اندام 1402/09/17

سلام سلامت باشید مکمل ویتامینی رو استفاده کنید وتغذیتون رو کاملتر وغنی تر کرده حتما میوه سبزی پروتئین وغلات کامل وداشته باشید

-زهرا اکبری 1402/08/14

سلام من ۲۳ سالمه از بچگی همیشه سردم بود الانم همش یخ میزنم وزنمم کم نیست برعکس یه دوماه هس اضافه وزنم گرفتم دیگه از بس سرما میخورم خسته شدم یه راهنمایی کنین فشار خونمم معولا پاینه چون ۲ ۳ بار بخاطر فشار پایین دکتر رفتم البته مریض شدم فشارم افتاده ممنون

کارشناس به اندام 1402/08/15

سلام عزیزم سیستم ایمنی ضعیفی دارین مکمل بانظر پزشک استفاده کنید و ورزش منظم حتما تغذیه سالمی رو دنبال کنید

... 1402/08/09

سلام من همیشه دست و پاهام یخ میکنه و فشارمم همیشه پایینه، خیلی ناگهانی هم یخ میکنم و شروع میکنم به لرزیدن، میخواستم بدونم که خطرناکه؟

کارشناس به اندام 1402/08/10

سلام عزیزم باید علتش مشخص بشه که چرا افت ناگهانی فشار ودارین وتحت نظر باشید

مهسا 1402/08/07

سلام دکتر خسته نباشید راستش دکتر من حتی توی تابستون احساس سرما میکنم حتی خانوادم هم کلافه شدن چون نمیدونم چرا همش احساس سرما دارم و خیلی زود سرمامیخورم و سرماخورده میشم و خیلی دیر خوب میشم اصلا بگم چهار ساله که دارم از سرماخوردگی رنج میبرم و احساس سرما میکنم حتی توی تابستون دکتر رفتم اما نتونستن درمان کنن بعضی ها میگین سرماخورده معمولیه اما اگه معمولیه پس دائم مریضم(حالت سرماخوردگی )و بعضی هام میگین الرژیه اگه حساسیته باید توی فصلی باشه اما من همیشه توی همه‌ی فصل ها مریضم یکی از فامیل هامونو همین مشکل رو داشت و چکاب داد ک مشکل از تیروئید داشت بنظرتون مال منم از همینه کمک کنید

کارشناس به اندام 1402/08/08

سلام سلامت باشید عزیزم کم خونی اختلال هورمون سیستم ایمنی ضعیف و..میتونه علتش باشه باید چکاب بدین تا علتش مشخص بشه

-الهام 1402/08/05

سلام، وقتتون بخیر من ۴۵ سالمه و همیشه سردم میشه حتی وقتی هوا گرم است، ولی وقتی که از خواب بیدار میشم یا از خواب میپرم همون موقع خیس عرق میشم و داغ میشم، ولی بعدش یواش یواش دوباره یخ میکنم، علت چیست؟ ممنون میشم راهنماییم کنید

کارشناس به اندام 1402/08/06

سلام وقت بخیر عزیزم اختلالات هورمونی کم کاری تیروئید کم خونی و.. از دلایل سردی بدن هست

-محمد 1402/07/30

سلام خشته نباشین خواهر من ۴۵ سالشه همیشه احساس سرما میکنه حتی تو اوج گرما میتونین یه مشاوره به ما بدین که چه کاری انجام بدیم

کارشناس به اندام 1402/08/01

سلام سلامت باشید عزیزم کم خونی اختلالات هورمونی استرس زیاد و... میتونه دلیلش باشه بهتره چکاب بدن

عاطفه 1402/07/29

سلام من الان تازه پریودی تموم شده واحساس سرما در بدنم میکنم و حالت گیجی دارم

کارشناس به اندام 1402/07/30

سلام عزیزم به احتمال کم خون باشید مکمل اهن در ماه ده عدد مصرف کنید

هرمز 1402/07/23

سلام علت اینکه درخواب با احساس سرما بیدار میشویم چیست.......

کارشناس به اندام 1402/07/24

سلام عزیزم کم خونی اختلال وتغییرات هورمونی دمای هوا دمای بدن هم موقع خواب پایین تر میاد

-علی 1402/07/22

کارشناس که همش میگه به پزشک مراجعه کنید خب اینو خومون هم میدونیم به پزشک بریم میخوایم شما بگین ما چمونه

کارشناس به اندام 1402/07/23

دوست گرامی با یک پیام نمیشه مشکل یابیماری رو تشخیص داد ونسخه پیچید علت ریشه سابقه خانوادگی و... اهمیت داره که باید توسط متخصص بررسی بشه