عوارض کمبود وزن چیست و چرا برایمان مضر است؟

در دنیای پزشکی، تمرکز زیادی روی اثرات اضافه وزن بر سلامتی وجود دارد، اما در مورد عوارض کمبود وزن کمتر صحبت شده است. باید توجه داشت که خطرات ناشی از کمبود وزن برای سلامتی نیز کم نیست. یکی از علل عمده کمبود وزن، سوء تغذیه است که می‌تواند منجر به افت ناگهانی قند خون، افت […]

درصورتی که فرد، در محدوده وزنی افراد لاغر یا دارای کمبود وزن قرار بگیرد، دچار عوارض مربوط به آن خواهد شد.
5 از 5

زمان مطالعه 37 دقیقه

تعداد بازدید 9666

تاریخ انتشار

در دنیای پزشکی، تمرکز زیادی روی اثرات اضافه وزن بر سلامتی وجود دارد، اما در مورد عوارض کمبود وزن کمتر صحبت شده است. باید توجه داشت که خطرات ناشی از کمبود وزن برای سلامتی نیز کم نیست. یکی از علل عمده کمبود وزن، سوء تغذیه است که می‌تواند منجر به افت ناگهانی قند خون، افت متابولیسم و سوخت‌رسانی به اندام‌ها، به ویژه مغز و کاهش عملکرد رشد، حرکت و فکر شود. علل دیگر ممکن است شامل اختلالات خوردن یا مشکلات تیروئید و حتی بیماری سلیاک باشد. هر یک از این اختلالات به نوبه خود با کاهش وزن فرد، منجر به عوارض گوناگونی در بدن می‌شود که نباید نادیده گرفته شوند. در هرحال، در صورت کمبود وزن، باید با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت شود. پزشک می‌تواند با بررسی سابقه پزشکی هر فرد، به شناسایی مشکلاتی که ممکن است منجر به تغذیه نامناسب یا کاهش وزن او شود، کمک کند. ما در این مقاله، به بیان خطرات و عوارض کمبود وزن در زنان، مردان و کودکان، و نیز عوارض جسمی و روحی ناشی از کمبود وزن خواهیم پرداخت. پس با ما همراه باشید.

فهرست مطالب (کلیک کنید)

عوارض کمبود وزن چه هستند؟

بهتر است ابتدا با این پرسش شروع کنیم: چگونه می‌توان کمبود وزن را تشخیص داد؟ شاخص توده بدنی (BMI) می‌تواند به فرد کمک کند تا دریابد که آیا کمبود وزن دارد یا خیر. BMI تخمینی از چربی بدن بر اساس قد و وزن است. جدول (1)، وضعیت BMI هر فرد را نشان می‌دهد.

محدوده وزنی شاخص وزنی
کمتر از 18.5 کمبود وزن
18.5-24.9 نرمال
25-29.9 اضافه وزن
30 یا بالاتر چاق

درصورتی که فرد، در محدوده وزنی افراد لاغر یا دارای کمبود وزن قرار بگیرد، به احتمال زیاد و در صورت عدم پیگیری، دچار این عوارض خواهد شد:

  • سوء تغذیه، کمبود ویتامین یا کم‌خونی
  • پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم
  • کاهش عملکرد سیستم ایمنی
  • افزایش خطر عوارض ناشی از جراحی
  • مشکلات باروری ناشی از چرخه‌های قاعدگی نامنظم
  • مسائل مربوط به رشد، به ‌ویژه در کودکان و نوجوانان
  • ابتلا به عفونت‌های بیشتر
  • زمان بیشتر برای بهبودی در بیماری‌ها
  • پوک شدن استخوان‌ها
  • ریتم‌های نامنظم قلب
  • افزایش خطر حمله قلبی

عوارض کمبود وزن در کودکان

عوارض کمبود وزن در کودکان و نوزادان تنها با کمک پزشک متخصص، قابل تشخیص است. باید توجه داشت که چربی یک ماده مغذی حیاتی برای رشد مغز در دو سال اول زندگی است، بنابراین نوزادان هرگز نباید در رژیم غذایی با محدودیت چربی قرار گیرند و کودکان یک ساله باید 30 تا 40 درصد چربی، از برنامه غذایی خود دریافت کنند، چرا که بیشتر کالری دریافتی آن‌ها از چربی است. شیر مادر نیز مانند شیر خشک نوزادان سرشار از چربی است و برای جلوگیری از کمبود وزن، مهم است که هرگز شیر کم چرب یا بدون چربی در دو سال اول زندگی جایگزین نشود.

کودکانی که عادات غذایی ناسالم دارند، ممکن است در معرض خطر عدم دریافت کالری، ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز برای تغذیه مغز و بدن در حال رشد خود باشند. در نتیجه ممکن است بیشتر مستعد کمبود وزن، سرماخوردگی، کمبود انرژی و مشکل تمرکز در مدرسه شوند. آهن، روی، کلسیم و ویتامین D، همگی برای رشد طبیعی و سلامت استخوان‌ها ضروری هستند.

کمبود وزن در کودکان می‌تواند موجب تاخیر در بلوغ شود. به والدین توصیه می‌شود که اگر کودکانشان در چرخه تنقلات مضر گرفتار شده و دچار کمبود وزن هستند، به یک متخصص تغذیه مراجعه نموده و به کودک کمک کنند تا به برنامه غذایی توصیه شده پایبند باشد. لازم به ذکر است که حتی کودکان لاغر نیز باید غذاهای حاوی قند، چربی و نمک زیاد را محدود کنند و به جای آن‌ها با مصرف وعده‌های غذایی کم حجم و پرکالری (پنیر، آجیل، اسموتی‌های حاوی شیر و میوه‌های خشک) در طول روز، وزن خود را افزایش دهند. مصرف مقدار زیادی غذای ناسالم، باعث عادت کودک به این نوع غذاها شده و علاوه بر این‌که بعداً او را در معرض خطر سوءتغذیه قرار می‌دهد، به رفع عوارض کمبود وزن نیز کمکی نمی‌کند.

همچنین، برخی از کودکان، به ویژه دختران، پیش از نوجوانی، عمداً به منظور لاغر شدن، غذای بسیار کمی می‌خورند. این تلاش برای داشتن اندامی باریک می‌تواند به یک اختلال روانی به نام اختلال خوردن تبدیل شود. بی‌اشتهایی عصبی، یک دل‌مشغولی مرتبط با لاغری و رژیم غذایی است که منجر به کاهش شدید وزن می‌شود. برخی از دختران نوجوان نیز طعمه بولیمیا (سندرم پرخوری و پاکسازی) می‌شوند.

کمبود وزن در کودکان می‌تواند موجب تاخیر در بلوغ شود.

کمبود وزن در کودکان می‌تواند موجب تاخیر در بلوغ شود.

علائم هشدار دهنده اختلال خوردن چیست؟

اگر کودک از بی‌اشتهایی رنج می‌برد، به طور وسواسی ورزش می‌کند، وزن زیادی از دست داده است (یعنی وزنی کمتر از 85 درصد وزن طبیعی برای قد و سن او)، ترس شدیدی از افزایش وزن نشان می‌دهد، احساس نادرستی از ظاهر خود دارد، از حفظ وزن طبیعی خودداری می‌کند، آداب غذایی عجیبی را در پیش گرفته است، از ملین‌ها، مدرها یا تنقیه استفاده می‌کند و قاعدگی او متوقف شده است، به احتمال زیاد، دچار اختلال خوردن است. سایر علائم این اختلال، عبارتند از: غش کردن ناگهانی، ریزش مو، یبوست، سردی دست و پا، افسردگی و اضطراب، رشد موهای ریز بدن روی بازوها و پاها، لرزش قلب، پوست شکننده و تنگی نفس.

از سوی دیگر، اگر کودک دچار پرخوری عصبی است، ممکن است اغلب یک وعده غذایی را به میزان زیاد بخورد و سپس خود را مجبور به استفراغ کند. با این حال ممکن است وزن طبیعی داشته باشد. اگر همواره به طور غیرعادی مقداری غذا در خانه گم می‌شود، کودک مرتباً بعد از غذا به حمام یا دستشویی می‌رود، و حمام اغلب بوی استفراغ می‌دهد، این احتمال وجود دارد که او دچار بولیمیا شده باشد. سایر علائم پرخوری عصبی، عبارتند از: خستگی، افسردگی و اضطراب، پوسیدگی دندان غیر قابل توضیح، گلودرد، خودخوری پس از غذا خوردن، گونه‌های پف کرده و مویرگ‌های شکسته زیر چشم و اشتغال ذهنی به غذا و وزن.

علاوه بر این، تاخیر در رشد کودکان کم‌وزن، به ویژه کودکان زیر 3 سال که مغزشان به سرعت در حال رشد است، دیده می‌شود. مغز برای رشد مناسب به مواد مغذی نیاز دارد. کودکان کم‌وزن ممکن است به دلیل سوءتغذیه و سوء جذب مواد مغذی دچار توقف یا کاهش رشد شوند.

عوارض کمبود وزن در زنان چیست؟

علائم کمبود وزن در زنان ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • احساس خستگی یا تخلیه انرژی
  • اغلب بیمار می‌شوند یا در مبارزه با بیماری مشکل دارند
  • قاعدگی نامنظم در زنان
  • تجربه نازک شدن یا ریزش مو، خشکی پوست یا مشکلات دندان

اما عوارض کمبود وزن در زنان چیست؟

سوءتغذیه در زنان

زنان مبتلا به کمبود وزن، ممکن است بیشتر دچار سوءتغذیه شوند. سوء تغذیه همچنین می‌تواند منجر به کم‌خونی یا کمبود ویتامین‌های ضروری شود. کم‌خونی نیز می‌تواند ناشی از سوء جذب مواد مغذی باشد.

ناباروری در زنان

سیکل‌های قاعدگی نامنظم یا توقف قاعدگی ممکن است نشانه عدم تخمک‌گذاری باشد که اگر به صورت مزمن دربیاید، ممکن است باعث ناباروری شود. زنانی که می‌خواهند باردار شوند و کمبود وزن دارند، با تجویز پزشک و طی یک آزمایش خون ساده متوجه می‌شوند که آیا به طور منظم تخمک‌گذاری می‌کنند یا خیر!؟ سپس، پزشک ممکن است توصیه کند قبل از باردار شدن به وزن مناسب برسند. کمبود وزن در دوران بارداری می‌تواند خطراتی برای کودک ایجاد کند، به همین دلیل حفظ وزن مناسب در دوران بارداری مهم است.

علاوه بر این، بسیاری از مطالعات، تأثیر BMI پایین بر ظرفیت باروری زنان را بررسی کرده‌اند. Veleva و همکاران، رابطه مثبتی بین BMI پایین و سقط جنین مشاهده کردند. Cai و همکاران، دریافتند که BMI پایین نرخ تولد زنده را در چرخه‌های لقاح آزمایشگاهی به خطر می‌اندازد. این نتایج نشان می‌دهد که BMI پایین یک عامل خطر برای باروری زنان است.

کمبود انرژی مزمن ناشی از عوارض کمبود وزن نیز می‌تواند محور هیپوتالاموس-هیپوفیز-گناد (HPG) را مختل نموده و منجر به اختلال هیپوتالاموس در زنان کم‌وزن شود که به مرور سندرم‌های مربوط به کمبود وزن را که با ناباروری مرتبط است، ایجاد می‌کند.

علاوه بر این، لیپودیستروفی، سوءتغذیه، گرسنگی، بیماری‌های سیستماتیک (اختلالات غدد درون‌ریز، بیماری‌های عفونی، بیماری‌های مزمن پیشرفته، بیماری‌های عصبی) و استفاده از داروها می‌تواند باعث کاهش وزن بیش از حد شود. این اختلال‌ها ممکن است با از بین رفتن بافت چربی و اختلالات هورمونی، منجر به مشکلات باروری شوند. درمان پزشکی که فقط برای بیمارانی توصیه می‌شود که به درمان استاندارد پاسخ نمی‌دهند، ممکن است شامل داروهای ضدروان‌پریشی، داروهای ضدافسردگی یا لپتین باشد. در نهایت، درمان روان‌پزشکی بخشی جدایی ناپذیر از درمان استاندارد در نظر گرفته می‌شود.

زنان مبتلا به کمبود وزن، ممکن است بیشتر دچار سوءتغذیه شوند.

زنان مبتلا به کمبود وزن، ممکن است بیشتر دچار سوءتغذیه شوند.

سقط جنین در زنان

خانم‌هایی که قبل از بارداری BMI پایینی دارند 72 درصد بیشتر در خطر سقط جنین در سه ماه ابتدایی هستند. دلیل این اتفاق کمبود استروژن است، این هورمون که توسط سلول‌های چربی تولید می‌شود به باروری و بارداری سالم کمک می‌کند.
خانم‌های بسیار لاغر از تهوع مزمن نیز در طول بارداری رنج می‌برند. در بسیاری از این خانم‌ها حس بد اول صبح (در خانم‌های باردار شایع است) تبدیل به تهوع و استفراغ شدید می‌شود. این تهوع و استفراغ، خانم باردار را دچار سوء تغذیه و کم‌آبی شدید می‌کند. چنین وضعیتی، مادر و جنین را در خطر جدی قرار می‌دهد و نیازمند مراقبت‌های پزشکی ویژه است. تحقیقات نشان داده خانم‌هایی که قبل از بارداری کمبود وزن دارند، 43 درصد بیش از دیگران در خطر بستری شدن در بیمارستان به دلیل مشکلات بارداری هستند.

عوارض کمبود وزن در مردان کدام است؟

خطرات سلامتی عمومی در ارتباط با کمبود وزن یا داشتن تغذیه نامناسب، عبارتند از: سوء تغذیه، کمبود ویتامین، کم خونی، پوکی استخوان ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم. اما عوارض کمبود وزن اختصاصی در مردان نیز وجود دارند.

جنسن و همکاران گزارش کردند که BMI پایین می‌تواند تعداد کل اسپرم و غلظت اسپرم را کاهش دهد، و Paasch و همکارانش در نتیجه مشابهی دریافتند که تعداد اسپرم در مردان کم‌وزن نسبت به مردان با وزن طبیعی کمتر است. علاوه بر تعداد اسپرم، لوک و همکاران نیز تحرک کمتری در اسپرم مردان کم‌وزن گزارش کردند، یعنی BMI پایین ممکن است یک عامل خطر برای کیفیت مایع منی باشد.

همان‌طور که گفته شد، مردان با BMI بسیار پایین ممکن است به دلیل اختلالات هورمونی و کمبودهای تغذیه‌ای، مشکلات باروری داشته باشند. بسیاری از مردان با BMI پایین، متابولیسم بسیار سریعی دارند و به نظر نمی‌رسد هر چقدر هم کالری مصرف کنند، بتوانند وزن اضافه کنند. اگر مردی علائم پرکاری تیروئید (تعریق، تپش قلب، و غیره) را داشته باشد، پزشک می‌تواند آزمایش تعیین سطح TSH را برای بررسی این‌که آیا پرکاری تیروئید دارد یا نه، تجویز کند. در غیر این ‌صورت، بهترین استراتژی برای این مردان، یک رژیم غذایی سالم و متعادل و خودداری از ورزش بیش از حد است.

همچنین، باید توجه داشت که مقادیری کربوهیدرات برای تولید طبیعی اسپرم لازم است، بنابراین مردانی که به پدر شدن علاقه دارند، باید از رژیم‌های غذایی بسیار کم کربوهیدرات اجتناب کنند. مردانی که رژیم‌های گیاه‌خواری بسیار سختی دارند، ممکن است دچار کمبود آهن و روی شوند که می‌تواند تأثیر منفی بر باروری نیز داشته باشد.

عوارض جسمی کمبود وزن چیست؟

کمبود وزن، تأثیر قابل توجهی بر سلامت جسمانی فرد می‌گذارد و اثرات دقیق آن، به میزان و ماهیت محرومیت غذایی بستگی دارد. برخی عوارض کمبود وزن از نظر جسمی، عبارتند از:

عوارض جسمی کمبود وزن بر قلب و گردش خون

کمبود وزن، اثرات عمیقی بر قلب و گردش خون دارد. در این حالت، عضله قلب رو به تحلیل می‌رود و در نتیجه عملکرد قلب ضعیف‌تر می‌شود. فشار خون و ضربان قلب (نبض) کاهش می‌یابد و خطر افزایش بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) وجود دارد.

کمبود وزن، خطر افزایش بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) را افزایش می‌دهد.

کمبود وزن، خطر افزایش بی‌نظمی ضربان قلب (آریتمی) را افزایش می‌دهد.

عوارض جسمی کمبود وزن بر هورمون‌های جنسی و باروری

یکی دیگر از مجموعه عوارض کمبود وزن، کاهش تولید هورمون جنسی و ناباروری، از دست دادن علاقه به رابطه جنسی و کاهش پاسخگویی جنسی است.

عوارض جسمی کمبود وزن بر استخوان‌ها

کاهش تراکم استخوان، به دلیل تغییرات هورمونی و کاهش وزنی که استخوان‌ها باید تحمل کنند، از عوارض جسمانی کمبود وزن است که منجر به افزایش خطر پوکی استخوان و شکستگی می‌شود.

عوارض جسمی کمبود وزن بر عملکرد روده

کند شدن حرکات روده در اثر لاغری شدید، باعث می‌شود غذا در معده بسیار بیشتر از حد معمول بماند. به همین دلیل است که افراد کم‌وزن، حتی پس از خوردن نسبتاً کم، احساس سیری شدیدی دارند.

عوارض جسمی کمبود وزن بر ماهیچه‌ها

خستگی، لرزش و ضعف عضلات می‌تواند ناشی از کمبود وزن باشد.

عوارض جسمی کمبود وزن بر پوست و مو

با کاهش شدید وزن، ممکن است موهای پُرزمانندی (به نام لانوگو) روی بدن و به خصوص روی صورت، شکم، پشت و بازوها شروع به رشد کنند. همچنین ممکن است ریزش مو از پوست سر نیز وجود داشته باشد. اغلب پوست خشک می‌شود و ممکن است به رنگ نارنجی دربیاید.

یکی از عوارض جسمی کمبود وزن بر پوست و مو، رریزش موی سر و خشک شدن پوست است.

یکی از عوارض جسمی کمبود وزن بر پوست و مو، رریزش موی سر و خشک شدن پوست است.

عوارض جسمی کمبود وزن بر تنظیم دمای بدن

ممکن است فرد در هنگام کمبود وزن، به شدت احساس سرما کند.

عوارض جسمی کمبود وزن بر تنظیم خواب

تنظیم خواب با کمبود وزن مختل می‌شود. خواب‌ها با طراوت کمتری همراه هستند و تمایل به زود بیدار شدن وجود دارد. در نظر داشته باشید برخی از اثراتی که در بالا توضیح داده شد، اثرات مستقیم کم‌خوری مداوم است، نه وزن کم، و در هر کسی که به طور قابل توجهی کمتر غذا می‌خورد، صرف‌نظر از وزن واقعی، رخ می‌دهد.

عوارض روحی کمبود وزن کدام است؟

گاهی کمبود وزن به حدی شدید است که منجر به عوارض روحی – روانی می‌شود؛ از جمله:

عوارض روحی کمبود وزن بر تفکر

فکر کردن تحت تأثیر کمبود وزن است. ممکن است تعجب‌آور باشد، اما این یک حقیقت است! زیرا مغز برای عملکرد صحیح به انرژی زیادی (یعنی کالری) نیاز دارد. تفکر در هنگام کمبود وزن، غیرقابل انعطاف شده و سرعت انتقال کاهش می‌یابد. فرایند تصمیم‌گیری نیز مختل می‌شود. اگرچه افراد ممکن است از این موضوع آگاه نباشند.

عوارض روحی کمبود وزن بر احساسات

خلق و خو و احساسات، تحت تاثیر کمبود وزن قرار می‌گیرد. به طور کلی، افراد دچار کمبود وزن، از منحنی هیجانی تیزی برخوردارند و به راحتی تحریک می‌شوند.

خلق و خو و احساسات، تحت تاثیر کمبود وزن قرار می‌گیرد.

خلق و خو و احساسات، تحت تاثیر کمبود وزن قرار می‌گیرد.

عوارض روحی کمبود وزن بر رفتار – اخلاق

افرادی که به طور قابل توجهی کم‌وزن هستند، شیوه رفتار خود را تغییر می‌دهند. اگر آن‌ها برای مدت طولانی کم‌وزن بوده‌اند، به این نتیجه می‌رسند که این جزئی از “شخصیت” آن‌هاست و به این ترتیب، شخصیت واقعی آن‌ها زیر تأثیرات کمبود وزن پوشانده می‌شود. یکی از برجسته‌ترین تغییرات رفتاری در این افراد، افزایش “وسواس” است. این اصطلاح به تمایل فرد به انعطاف‌ناپذیر و سفت و سخت بودن در کارهای روزمره اشاره دارد. برخی از افراد نیز ممکن است در مورد تمیزی و مرتب بودن، بسیار خاص باشند که اغلب، غیرارادی است.

وسواس در این افراد، اغلب در هنگام غذا خوردن بسیار عجیب جلوه می‌کند. مثلا ممکن است به روشی بسیار خاص غذا بخورند و غذا خوردنشان ممکن است مانند یک مراسم کوچک باشد که باید به تنهایی انجام شود. برخی، خیلی آهسته غذا می‌خورند و هر لقمه را چند بار می‌جوند. برخی دیگر، به شیوه‌ای تشریفاتی غذا می‌خورند یا همیشه از یک بشقاب خاص استفاده می‌کنند و یا حتما باید غذا را به قطعات کوچک تقسیم کنند، وگرنه احساس راحتی نخواهند داشت. احتکار اشیاء نیز یکی دیگر از ویژگی‌های افراد دچار کمبود وزن است، اگرچه در همه آن‌ها دیده نمی‌شود. احتکار ممکن است مربوط غذا یا چیزهای دیگر باشد، اما مساله این است که اغلب نمی‌توانند توضیح دهند که چرا این کار را انجام می‌دهند.

اثرات اجتماعی

کمبود وزن تأثیر عمیقی بر عملکرد اجتماعی دارد. تمایل به انزوا و تمرکز بر خود در این افراد، وجود دارد که با نیاز شدید به عملکرد مشخص، قابل پیش‌بینی و سخت‌گیری در انجام کارها توجیه می‌شود. در نتیجه، افراد از اجتماع کناره‌گیری نموده و به این شیوه زندگی عادت می‌کنند. کاهش میل جنسی (به دلیل تغییرات هورمونی) نیز یکی دیگر از عوارض کمبود وزن است که میل به دوری‌گزینی از جامعه را افزایش می‌دهد.

اعتماد به نفست و از صد به هزار برسون
اگه همه راهکارهای افزایش وزن رو امتحان کردی و نتیجه نگرفتی، این بار رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی رو امتحان کن.
با رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به اندام دلخواهت برس
برای دریافت رژیم کلیک کن
call-to-action

کمبود وزن چه بیماری‌هایی به وجود می‌آورد؟

افرادی که احساس کمبود وزن می‌کنند و از عوارض آن رنج می‌برند، قبل از قرار ملاقات با پزشک، بهتر است این پرسش‌ها را از خود بپرسند:

  • آیا اخیراً احساس بیماری کرده‌ام؟ چه علائم دیگری را تجربه نموده‌ام؟
  • آیا من هیچ وعده غذایی را حذف می‌کنم یا عمدتاً میان وعده‌های کوچک می‌خورم؟
  • آیا استرس داشته‌ام یا افسرده شده‌ام که باعث از بین رفتن اشتهایم شده است؟
  • آیا در حال حاضر سعی در کاهش وزن دارم؟
  • آیا غذا نخوردن به من احساس کنترل بر شرایط را می‌دهد؟

پاسخ این سوالات باید با پزشک در میان گذاشته شود. اگر پزشک وجود مشکلات جدی را رد کند، با کمک یک برنامه‌ تغذیه سالم و سایر درمان‌های مناسب، می‌توان به وزن مطلوب رسید. اما کمبود وزن ممکن است به بیماری‌های زیر نیز منجر شود:

کاهش تدریجی تراکم استخوان

BMI پایین به شدت با کاهش تراکم مواد معدنی استخوان مرتبط است. مطالعه‌ای که در مجله International Journal of Clinical Practice منتشر شد، بیان کرد که کمبود وزن خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد. این بیماری با از دست دادن بیش از حد بافت استخوان، مشخص می‌شود و استخوان‌ها را شکننده و مستعد شکستگی می‌کند.

کمبود وزن خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد.

کمبود وزن خطر ابتلا به پوکی استخوان را در زنان افزایش می‌دهد.

کاهش عملکرد سیستم ایمنی

یک مطالعه منتشر شده، نشان داد که کمبود پروتئین در افراد با BMI پایین منجر به کاهش تولید گلبول‌های سفید و آنتی بادی‌ها در پاسخ به عفونت ویروسی می‌شود. همچنین ثابت شده است که در غیاب پروتئین، چربی و سایر مواد مغذی کافی در بدن، سیستم ایمنی افراد کم‌وزن به طور ناکارآمد عمل می‌کند.

بیماری‌های قلبی

مواد معدنی مانند پتاسیم، سدیم و کلسیم برای ثابت نگه داشتن ضربان قلب مورد نیاز هستند. عدم تعادل این مواد معدنی ضروری در افراد کم‌وزن و دچار سوء تغذیه، منجر به ریتم نامناسب قلب (آریتمی) می‌شود. مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در مجله پزشکی منتشر شد نشان داد که از ۴۹۱۷۷۳ شرکت‌کننده، شرکت‌کنندگانی که دچار کمبود وزن بودند، ۱۹.۷ درصد بیشتر از شرکت‌کنندگان با وزن طبیعی در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی – عروقی قرار داشتند. مطالعات همچنین نشان می‌دهد که افراد کم‌وزن مستعد ابتلا به بیماری‌های قلبی مانند شل شدن دریچه میترال قلب، آریتمی و حتی نارسایی قلبی هستند.

عوارض جراحی ناشی از کمبود وزن

مطالعات نشان می‌دهد که افراد کم‌وزن در معرض خطر بالای تجربه عوارض نامطلوب در حین و پس از جراحی (مانند جراحی بای پس عروق کرونر و پیوند ریه) هستند. یک تحقیق منتشر شده در مجله علوم ارتوپدی در سال 2017 نشان داد که افراد کم‌وزنی که تحت عمل جراحی تعویض کامل زانو قرار گرفته‌اند، احتمال بیشتری دارد که پس از جراحی دچار عفونت شوند.

مشکلات پوست و مو در اثر کمبود وزن

به دلیل کمبود مواد مغذی کافی در بدن افراد کم‌وزن، نازک شدن و خشک شدن پوست همراه با ریزش بیش از حد مو رخ می‌دهد.

خستگی مداوم

به دلیل کمبود کالری کافی در بدن، افراد کم‌وزن همیشه احساس خستگی می‌کنند.

بیماری ریوی

با توجه به نتایج تحقیقاتی که طی 20 سال گذشته انجام شده، خانم‌های لاغری که سنشان بالا است، بیشتر در خطر بیماری‌های مزمن ریوی از جمله برونشیت، ذات الریه و آسم قرار دارند. محققان می‌گویند علت این مشکل ترکیبی از چند شاخص است. خانمی که به صورت ارثی کمبود استروژن داشته باشد ممکن است با سیستم ایمنی نیز مشکل پیدا کند. در صدر همه اینها او ممکن است کمبود آدیپوکین‌ها – سلول‌های ترشح شده توسط بافت چربی که کاری حیاتی برای عمل کردن سیستم ایمنی انجام می‌دهند، داشته باشد. چنین خانمی ممکن است با هورمون‌های رشد نیز مشکل داشته باشد که وجودشان برای نگهداری از بافت‌های ریه بسیار مهم است.

کم خونی در اثر کمبود وزن

افراد کم‌وزن به دلیل کمبود آهن کافی در رژیم غذایی، دچار کاهش گلبول‌های قرمز خون شده و از این‌رو بیشتر در معرض ابتلا به کم‌خونی هستند. کم‌خونی می‌تواند باعث سرگیجه، سردردهای مکرر و خستگی مداوم شود.

سیکل قاعدگی نامنظم در اثر کمبود وزن

زنان کم‌وزن ممکن است عادت ماهانه نامنظم، تاخیری یا عدم وجود عادت ماهانه را تجربه کنند. بی‌نظمی مداوم یا عدم وجود قاعدگی نیز به نوبه خود، می‌تواند منجر به ناباروری شود.

زایمان زودرس در اثر کمبود وزن

یک تحقیق منتشر شده در مجله BJOG در سال 2016 نشان داد که زنان باردار کم‌وزن، در معرض افزایش خطر زایمان زودرس (قبل از هفته 37 بارداری) هستند. نوزاد نارس ممکن است دچار ناتوانی‌های ذهنی و رشدی طولانی‌مدت شود.

در بدن یک فرد مبتلا به کمبود وزن، مواد مغذی کافی برای حفظ سلامت استخوان‌ها، پوست، مو و سایر اندام‌های حیاتی به میزان کافی وجود ندارد و همین امر، منجر به بروز مشکلات و بیماری‌های عدیده جسمی و روانی در فرد می‌شود. عوارض کمبود وزن، در کودکان، زنان و مردان با کمک درمان‌های پزشکی، رژیم غذایی متعادل و روش‌های اصولی، قابل کاهش هستند. از جمله این عوارض، ناباروری در زنان و مردان است. زنان دچار کمبود وزن باید قبل از برنامه‌ریزی برای بارداری، با پزشک خود مشورت کنند تا از بروز هر گونه عارضه‌ای جلوگیری شود.

منبع ++++++

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
زهرا 1401/07/20

سلام و عرض ادب . من یک دختر ۱۵ ساله هستم و از کلاس هفتم تا الان وزنم تغییر خاصی نکرده و الان وزنم ۴۲ کیلو هست چیکار باید بکنم؟

کارشناس به اندام 1401/07/24

سلام زهرا خانم عزیز برای افزایش وزن از غذاهای پرکالری و سالم مثل سیب زمینی و ماکارونی و حبوبات بیشتر استفاده کنید. مولتی ویتامین و آهن و زینک استفاده کنید که باعث افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن میشه و از همه مهم‌تر از یه رژیم اصولی افزایش وزن استفاده کنید. برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید

نرگس 1400/11/04

سلام خسته نباشید میخواستم عرض کنم که من یه دختر 25گساله هستم از راهنمایی تا الان که دانشجو هستم وزنم ثابت هست اصلا افزایش پیدا نمیکنه

کارشناس به اندام 1400/12/15

سلام نرگس جان مصرف غذا‌های پرکالری و سالم مثل سیب زمینی و حبوبات و ماکارونی رو افزایش بده مصرف مولتی ویتامین و آهن و زینک به افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزنت کمک می‌کنه و از همه مهم‌تر از یه رژیم اصولی افزایش وزن استفاده کن برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی هم به این لینک مراجعه کن

نرگس 1400/11/04

سلام خسته نباشید میخواستم عرض کنم که من یه دختر 25گساله هستم از راهنمایی تا الان که دانشجو هستم وزنم ثابت هست اصلا افزایشج پیدا نمیکنه

کارشناس به اندام 1400/11/05

سلام نرگس خانم عزیز برای افزایش وزن از غذاهای پرکالری و سالم مثل سیب زمینی و ماکارونی و حبوبات بیشتر استفاده کنید. مولتی ویتامین و آهن و زینک استفاده کنید که باعث افزایش اشتها و در نهایت افزایش وزن میشه و از همه مهم‌تر از یه رژیم اصولی افزایش وزن استفاده کنید. برای دریافت رژیم افزایش وزن دکتر کرمانی به این لینک مراجعه کنید