چرخه قاعدگی درباره سلامتمان چه می گوید؟

یوگا کار می کنید، اسموتی سبز می نوشید، غذاهای ارگانیک می خورید، تمرین تمرکز حواس می کنید و کتابخانه تان هم پر شده از کتاب هایی با موضوع سلامت. حس می کنید همه چیز را درست انجام می دهید نه؟ اما جدای زمان و تلاشی که برای سالم بودن گذاشته اید همچنان ممکن است هورمون […]

چرخه قاعدگی درباره سلامتمان چه می گوید؟
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 6 دقیقه

تعداد بازدید 6388

تاریخ انتشار

چرخه قاعدگی درباره سلامتمان چه می گوید؟

یوگا کار می کنید، اسموتی سبز می نوشید، غذاهای ارگانیک می خورید، تمرین تمرکز حواس می کنید و کتابخانه تان هم پر شده از کتاب هایی با موضوع سلامت. حس می کنید همه چیز را درست انجام می دهید نه؟ اما جدای زمان و تلاشی که برای سالم بودن گذاشته اید همچنان ممکن است هورمون هایتان دچار بهم ریختگی باشد. به عنوان متخصص زنان به صدها زن برای مشکلات هورمونی و باروری شان کمک کرده ام و یکی از بهترین توصیه هایی که می توانم به شما بدهم این است:

سالم بودن ظاهر، همیشه به معنای سالم بودن درون نیست!

درست مانند این است که ماشینی اسپرت و به ظاهر لوکس داشته باشید اما وقتی کاپوت را بالا می زنید همه چیز بهم ریخته و خراب است. بنابراین وقتی فکر می کنید همه چیز عالی است، ممکن است همه چیز آنقدرها هم سر جای خود نباشد. اما نگران نباش خواهر، من هوایت را دارم. در ادامه چند مورد از عوامل خطر را می گویم که خانم ها باید به آنها توجه کنند.

خستگی

برنامه غذایی عالی دارید، به اندازه کافی ورزش می کنید و هر شب 9 ساعت می خوابید اما هنوز احساس خستگی دارید؟ کیفیت غذایی که وارد بدنتان می کنید بالا است پس چرا بازده اینقدر پایین است؟ این علامت خطر بزرگی است و نشان می دهد گوارشتان دچار مشکل است. اگر گوارشتان دچار مشکل باشد دریافت مواد مغذی از غذاها برای ساخت خون دشوار می شود که برای عملکرد کبد ضروری است. حدس بزنید یکی از وظایف اصلی کبد چیست؟ سوخت و ساز هورمون ها.

PMS

بیایید به عقب بازگردیم. به خاطر دارید که کبد مسئول شکستن هورمون ها بود؟ بسیار خب، مقدار زیادی پروژسترون و استرادیول در آخرین فاز چرخه قاعدگی تان جمع می شود و اگر کبد نتواند کارش را در شکستن تمام این هورمون ها به خوبی انجام دهد، ممکن است کمی گیر به وجود بیاید و دچار نشانه هایی مانند نرم شدن سینه ها ( مایعات جمع می شود ) نفخ ( مایعات و گاز در قسمت شکم جمع می شود ) و تحریک پذیری شوید.

و در حالی که صدها علامت دیگر وجود دارد که نشان می دهد هورمون هایتان از کنترل خارج شده اما این دو، اصلی ترین ها هستند. مورد ناراحت کننده این است است که قرصی جادویی برای درمان این مشکلات وجود ندارد. باید هر کدام از خانم هایی که این مشکل را دارد جداگانه بررسی کنید تا ببینید چرا هورمون هایشان دچار اختلال است و هر کدام از این عدم تعادل ها را درست کنید تا در راه رسیدن به سلامت بهینه کمکش کرده باشید.

از چرخه قاعدگی به عنوان ابزاری برای اندازه گیری سطح سلامت خود کمک بگیرید

با اینکه قاعدگی جالب به نظر نمی آید اما در واقع خبری خوب است. به ما می گوید که چرخه قاعدگی مان می تواند بازخوردی فوری و منظم از شیوه ی زندگیمان ارائه کند. بدنتان به هر تغییری در برنامه غذایی از جمله خواب، برنامه ورزشی یا سطح استرس در 30 روز پاسخ می دهد. بنابراین اگر در نظر دارید هر کدام از این موارد را دچار تغییری بزرگ کنید، به نمودار چرخه قاعدگی ماه قبل خود دقت کنید و ببینید واکنش ماه بعدی چیست.

البته اگر مشکل چرخه تان باعث شد دچار مشکلات جدی شوید، شاید به چیزی بیش از برنامه غذایی و تغییر سبک زندگی نیاز داشته باشید. بنابراین بهتر است با یک پزشک متخصص مشورت کنید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
یاسمین 1398/12/10

خووووووووووب بود بهم کمک کرد