همه‌ی خواص جوش شیرین + آیا جوش شیرین برای پوست مفید است؟

بسیاری از ما در خانه خود از خواص جوش شیرین برای پخت و پز و شاید هم داخل یخچال برای جذب بوی مواد غذایی استفاده می‌کنیم. همچنین برخی از جوش شیرین برای صافی مو، روشن شدن پوست، سفید تر شدن دندان‌ها و لایه‌برداری ناخن نیز استفاده می‌کنند. اما سوال اینجاست آیا جوش شیرین واقعا این […]

خواص جوش شیرین صرفا برای آشپزی یا گرفتن بوی نامطبوع در یخچال نیست.
4.6 از 5

زمان مطالعه 24 دقیقه

تعداد بازدید 65274

تاریخ انتشار

بسیاری از ما در خانه خود از خواص جوش شیرین برای پخت و پز و شاید هم داخل یخچال برای جذب بوی مواد غذایی استفاده می‌کنیم. همچنین برخی از جوش شیرین برای صافی مو، روشن شدن پوست، سفید تر شدن دندان‌ها و لایه‌برداری ناخن نیز استفاده می‌کنند.

اما سوال اینجاست آیا جوش شیرین واقعا این فواید را دارد یا صرفا یک توصیه خانگی بدون پشتوانه علمی است. در این مقاله به بررسی فواید جوش شیرین برای پوست و دندان و بررسی کاربرد جوش شیرین در تمیز کردن دندان و لایه‌برداری می‌پردازیم.

کاربرد جوش شیرین چیست؟

فواید جوش شیرین برای پوست متعدد است. به عنوان مثال جوش شیرین اغلب به عنوان یک ماده سفید‌کننده پوست استفاده می‌شود؛ هر چند جوش شیرین هیچ اثر مستقیم سفید‌کنندگی ندارد. اما، کارهای زیادی برای روشن و زیبا نگه داشتن پوست انجام می‌دهد.

سلول‌های مرده را لایه‌برداری می‌کند، منافذ را باز می‌کند، عفونت‌های باکتریایی را دور نگه می‌دارد و لکه‌ها را از بین می‌برد که همگی باعث سفید شدن پوست می‌شوند.

جوش شیرین برای پوست

جوش شیرین برای پوست خواص بسیار زیادی دارد. از جمله خواص جوش شیرین برای پوست می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

برطرف کردن خارش و خشکی پوست

پوست خشک و خارش پوست را نباید نادیده گرفت مخصوصا زمانی که هوا گرم است. یک حمام آب گرم بروید (نه آنقدر گرم که وضعیت پوست بدتر شود)، نصف فنجان جوش شیرین نیز با خود ببرید و در حمام به پوست بدن بکشید.

این کار باعث می شود پوست، صاف شود و خارش آن تسکین بیابد. در تابستان‌ها نیز می‌توانید حمام آب سرد را با جوش شیرین تجربه کنید تا آفتاب سوختگی یا گزش حشرات را از بین ببرید.

از جمله فواید جوش شیرین برای پوست خاصیت روشن‌کنندگی آن است.

از جمله فواید جوش شیرین برای پوست خاصیت روشن‌کنندگی آن است.

لایه برداری با جوش شیرین

یکی از مهمترین خواص جوش شیرین پاکسازی پوست صورت و بدن است. اگر پوست خشک بماند، حالتی بد و خاکستری به خود می‌گیرد و سلول‌های مرده روی سطح پوست ساخته می‌شود.

برای از بین بردن این سلول‌ها و زیبا کردن پوست هفته‌ای یکبار لایه برداری لازم است. برای این کار لازم نیست یک لایه بردار گران قیمت بخرید، با استفاده از جوش شیرین خودتان اسکراب صورت لایه بردار خانگی بسازید.

لایه برداری پوست با جوش شیرین مواد زیادی نمی‌خواهد. خمیری درست کنید که سه بخش آن را جوش شیرین و یک بخش آن را آب تشکیل دهد و آن را به آرامی روی صورت خود بمالید و وقتی با آب گرم می‌شویید؛ با انگشت دایره‌های کوچک روی صورت خود بکشید.

دقیقا همان فرمولی که برای صورت استفاده کردید برای بدن هم به کار می آید، یک قسمت آب و سه قسمت جوش شیرین.

همچنین با اسکراب جوش شیرین با فرمول یک قسمت آب و سه قسمت جوش شیرین می‌توانید مانیکور و پدیکور خانگی خود را به یک مرحله بالاتر ارتقا دهید. اجازه دهید دست‌ها و پاها حدود 10 دقیقه در یک لگن حاوی جوش شیرین خیس بخورد.

اگر از خرید و تست انواع کرم‌های روشن‌کننده نتیجه نگرفتید، شاید وقتش رسیده باشد که از ماسک جوش شیرین برای پوست خود استفاده کنید. از دیگر خواص جوش شیرین ضدعرق بودن و کاهش التهاب پوست است؛ البته یادتان باشد قبل از مصرف جوش شیرین با پزشک مشورت کنید.

ضد عرق طبیعی

اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید برای دئودورانت از مقداری گرد جوش شیرین استفاده کنید. جوش شیرین خنثی‌کننده اسید و باز است، پس بو را از بین می‌برد. همچنین مثل خیلی از ضد عرق‌ها لباس‌تان را لک نمی‌کند.

تسکین‌دهنده جای تیغ

سوزش محل تیغ خیلی اذیت‌کننده است. پوست حساس خود را با فرمول یک فنجان آب و یک قاشق غذا خوری جوش شیرین آرام کنید و اجازه دهید روی پوست‌تان خشک شود (حدود 5 دقیقه طول می‌کشد.) و سپس با آب سرد بشویید. آقایان می‌توانند از این فرمول به عنوان دستورالعمل قبل از اصلاح یا بعد از اصلاح استفاده کنند.

سفید شدن دست و پا با جوش شیرین

ماسک جوش شیرین برای سفیدی صورت و بدن می‌تواند موثر باشد. همچنین اگر دچار لک در اثر آفتاب‌سوختگی هستید جوش شیرین برای لک صورت جایگزین طبیعی مناسبی برای انواع کرم‌های شیمیایی است.

با این حال قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید. در ادامه چند ماسک برای سفید شدن پوست بدن با جوش شیرین معرفی کرده‌ایم:

جوش شیرین و گلاب

این ابتدایی‌ترین دستور‌العمل جوش شیرین برای درمان رنگ ناهموار پوست است. برای تهیه خمیر باید دو قسمت جوش شیرین را با یک قسمت گلاب مخلوط کنید. این خمیر را به آرامی روی نواحی آسیب‌دیده بمالید و بگذارید 5 تا 10 دقیقه بماند تا خشک شود.

حالا آن را با آب ولرم و سپس آب سرد بشویید. می‌توانید این کار را ۲ تا ۳ بار در هفته انجام دهید. این مخلوط به درمان رنگ ناهموار پوست کمک می‌کند و پوستی بدون لک و شفاف خواهید داشت.

جوش شیرین و لیموترش یک ترکیب قوی برای پاکسازی پوست است.

جوش شیرین و لیموترش یک ترکیب قوی برای پاکسازی پوست است.

جوش شیرین و سرکه سیب

این یک ترکیب قوی است زیرا هر دو محصول در روشن کردن پوست موثر هستند. دو قاشق غذاخوری جوش شیرین را با سه قاشق غذاخوری سرکه مخلوط کنید. همچنین اگر پوست حساسی دارید، می‌توانید سرکه را با آب رقیق کنید و آن را روی نواحی تیره صورت بمالید و به آرامی ماساژ دهید.

این کار به لایه‌برداری پوست کمک می‌کند. پس از خشک شدن، آن را با آب ولرم بشویید. از این دستور یک یا دو بار در هفته استفاده کنید. این کار تمام سلول‌های مرده پوست را از بین می‌برد و همچنین pH پوست را حفظ می‌کند.

می‌توانید چند قطره آبلیمو نیز به این مخلوط اضافه کنید. از آنجایی که باعث خشکی پوست می‌شود، استفاده از مرطوب‌کننده ضروری است.

جوش شیرین، آب لیموترش، روغن نارگیل

ویتامین C موجود در آب لیمو به جوش شیرین کمک می‌کند تا به عنوان یک عامل سفید‌کننده بهتر عمل کند. این دستور العمل حتی روی پوست‌های خشک نیز جواب می٬دهد.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را بردارید و ¼ قاشق غذاخوری روغن نارگیل و 3-4 قطره آب لیمو را با آن مخلوط کنید. اگر پوست مستعد جوش دارید، می‌توانید از چند قطره روغن درخت چای نیز برای آن استفاده کنید.

آن را روی تمام پوست ماساژ دهید و بعد از 5-10 دقیقه ماساژ آن را بشویید. این کار رنگدانه‌ها را از بین می‌برد، منافذ را سفت و پوست را محکم و درخشان می‌کند.

ترکیب جوش شیرین با برخی روغن‌های گیاهی موجب پاکسازی و روشن شدن پوست صورت و بدن می‌شود.

ترکیب جوش شیرین با برخی روغن‌های گیاهی موجب پاکسازی و روشن شدن پوست صورت و بدن می‌شود.

فواید جوش شیرین و آب گوجه فرنگی

آب گوجه فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد سفید‌کننده طبیعی است که پوست را روشن می‌کند. بنابراین این ترکیب در سفید شدن پوست عالی است.

یک قاشق غذاخوری جوش شیرین را با آب گوجه فرنگی تازه مخلوط کنید. آن را روی تمام صورت بمالید و پس از خشک شدن بشویید.

این کار به طور طبیعی پوست را روشن می‌کند و تمام سلول‌های تیره را از بین می‌برد. همچنین تولید سبوم اضافی را کاهش می‌دهد و صورت را بدون چربی نگه می‌دارد.

جوش شیرین با آرد ذرت و زردچوبه

این مخلوط را با استفاده از یک قاشق غذاخوری از هر سه ماده با 4 قاشق غذاخوری گلاب و چند قطره آب لیمو درست کنید و آن را روی صورت بمالید و بگذارید 20 تا 30 دقیقه خشک شود سپس آن را بشویید زیرا روی پوست احساس خشکی ایجاد می‌کند.

این ترکیب به خوبی روی اسکارهای آکنه قدیمی، لکه‌ها، کک و مک و لکه‌ها کار کرده و پوست را شفاف می‌کند و هرگونه نشانه‌ای از تیرگی را از بین می‌برد. از این پک هر هفته یکبار استفاده کنید تا پوستی روشن و زیبا داشته باشید.

یکی از فواید جوش شیرین برطرف کردن بوی عرق است.

یکی از فواید جوش شیرین برطرف کردن بوی عرق است.

درمان عرق دست و پا با جوش شیرین

در حالی که غدد عرق به عنوان ترموستات طبیعی بدن عمل می‌کنند، اما وقتی بیش از حد کار می‌کنند، واقعاً جالب نیست؛ یعنی هیچ کس عرق کردن را دوست ندارد.

عرق نیز بویی را به همراه دارد و برخورد مداوم با آن کمی آزاردهنده است. عرق کردن دست‌ها و پاها می‌تواند خجالت‌آور باشد، اما خبر خوب این است که با درمان مناسب می‌توان آن را کنترل کرد.

ماهیت قلیایی جوش شیرین آن را به یک درمان موثر برای عرق کردن دست‌ها و پاها تبدیل می‌کند. دو تا سه قاشق غذاخوری جوش شیرین را در آب گرم مخلوط کنید و دست‌ها و پاهای خود را به مدت 20 تا 30 دقیقه در آن فرو کنید.

آنها را به خوبی با جوش شیرین مالیده و از آب خارج کنید، سپس خشک کنید.

از بخور جوش شیرین هم می‌توانید استفاده کنید به جای آنکه مستقیم روی پوست مالیده شود.

لایه‌برداری ناخن

به جای تراشیدن لایه ناخن خود که می‌تواند منجر به عفونت شود از جوش شیرین برای لایه‌برداری استفاده کنید تا ناخن صاف شود.

تنها کافیست برس ناخن را داخل محلول سه قسمت جوش شیرین و یک قسمت آب وارد کنید و به حالت دایره‌ای روی ناخن بکشید و سپس با آب گرم خوب بشویید. در آخر هم می‌توانید مثل همیشه پولیش ناخن استفاده کنید.

از خواص جوش شیرین این است که می‌توانید از آن برای پاکسازی ناخن‌ها استفاده کنید.

از خواص جوش شیرین این است که می‌توانید از آن برای پاکسازی ناخن‌ها استفاده کنید.

جوش شیرین برای لاغری

برخی از افراد سعی می‌کنند از جوش شیرین برای کاهش وزن استفاده کنند. افرادی که از جوش شیرین برای این منظور استفاده می‌کنند باید خطرات جدی سلامتی را در نظر داشته باشند.

جوش شیرین که به نام بی کربنات سدیم نیز شناخته می‌شود، کمی قلیایی است. برخی افراد بر این باورند که مصرف مواد قلیایی باعث کاهش وزن می‌شود. با این حال، تحقیقات علمی شواهدی برای حمایت از این نظریه پیدا نکرده است.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

جوش شیرین برای مو

از جوش شیرین برای موها نیز می‌توان استفاده کرد. برخی از کاربدهای جوش شیرین برای مو عبارتند از:

جداسازی موها

با استفاده از برخی محصولات آرایشی پس از مدتی مو حالتی به هم چسبیده و ظاهری بد می‌گیرد. اینجاست که جوش شیرین به کمک می‌آید.

مقداری جوش شیرین را به مقداری از شامپویی که استفاده می‌کنید اضافه کنید. مثل همیشه با آن موهای خود را بشویید و آب بکشید. وقتی کارتان تمام شود موها درخشان‌تر و قابل کنترل‌تر می‌شوند.

مفید برای موهای خشک

شامپو خشک را دوست داریم چون صبح‌ها که از خواب بیدار می‌شویم، قبل از رفتن به باشگاه و یا در روزهای گرم تابستان که موها چرب می‌شود به خوبی به کمک‌مان می‌آید.

زمانی که می‌خواهید ظاهری موقر داشته باشید اما شامپوی خشک ندارید، جوش شیرین می‌تواند یک جایگزین مناسب باشد. مقدرای جوش شیرین را در ریشه موها بریزید و موها را به آرامی ماساژ دهید.

تمیز کردن برس و شانه با جوش شیرین

به جای اینکه برس را دور بیاندازید یا با الکل تمیز کنید، می‌توانید با جوش شیرین برس یا شانه خود را میکروب‌زدایی کنید.

حدود 20 دقیقه بروس را داخل آب گرمی که یک قاشق چای‌خوری جوش شیرین به آن اضافه کردید بخیسانید. سپس برس را آب بکشید و قبل از استفاده بگذارید داخل یک حوله خشک شود.

سفید کردن دندان

برای سفید کردن دندان بدون استفاده از محصولات سفید کننده که مواد شیمیایی دارند، کمی جوش شیرین را کف دست خود بریزید. یک مسواک مرطوب را به کف دست و جوش شیرین بزنید و با مسواک حدود یک دقیقه دندان‌ها را تمیز کنید.

توجه: نباید از جوش شیرین به عنوان جایگزین خمیر دندان استفاده کنید. خمیر دندان حاوی فلوراید است، که برای جلوگیری از پوسیدگی در دندان ضروری است.

یک کاربرد جوش شیرین روشن کردن رنگ دندان است.

یک کاربرد جوش شیرین روشن کردن رنگ دندان است.

چگونه از جوش شیرین استفاده کنیم؟

برای تسکین آفتاب سوختگی یا خارش پوست، جوش شیرین را به آب حمام خود اضافه کنید یا خمیری از جوش شیرین و آب درست کنید و برای تسکین جای سوختگی یا نیش حشرات بر روی پوست خود بمالید.

با وجود فواید جوش شیرین قبل از مصرف با پزشک متخصص پوست مشورت کنید تا دچار عوارض آن نشوید.

مضرات جوش شیرین برای پوست چیست؟

جوش شیرین اگر بیش از اندازه بر روی پوست صورت و بدن استفاده شود ممکن است این مشکلات را به وجود بیاورد:

از بین برنده اسید طبیعی پوست

پوست سالم کمی اسیدی است. این پوشش اسیدی به تشکیل یک سد محافظ کمک می‌کند و برای سلامت کلی پوست مهم است.

شستن با جوش شیرین می‌تواند سد چربی محافظ پوست را از بین ببرد، PH آن را تغییر دهد و باکتری‌های طبیعی روی سطح را که به جلوگیری از عفونت و آکنه کمک می‌کند، مختل کند. این می‌تواند شما را با پوست کنده شده‌ای که مستعد عفونت و جوش است ایجاد کند.

حساسیت

در برخی افراد جوش شیرین می‌تواند پوست را تحریک کند و نکته اینجاست بیشتر مردم تا زمانی که شروع به استفاده مستقیم از جوش شیرین روی پوست خود نکنند، نمی‌دانند که نسبت به جوش شیرین حساس هستند.

لایه برداری بیش از حد

لایه برداری مناسب می‌تواند رنگ پوست را یکنواخت کند و پوست شما را بهتر به نظر برساند، اما به دست آوردن بیش از حد یک چیز خوب نیز بسیار آسان است.

لایه برداری بیش از حد می‌تواند باعث قرمزی، جوش، سوزش و خشکی پوست شود. آکادمی پوست آمریکا توصیه می‌کند بین درمان‌های لایه‌برداری زمان زیادی را به پوست خود اختصاص دهید تا از تحریک آن جلوگیری کنید یا اگر پوست حساسی دارید از آن اجتناب کنید.

آنچه از مقاله خواص جوش شیرین آموختیم:

خواص جوش شیرین فراتر این است که صرفا به عنوان یک عمل‌آورنده برخی غذاها استفاده شود. یک کاربرد جوش شیرین برای سفید کردن و لایه‌برداری پوست بدن، ناخن و سفید کردن دندان است. برای این کار باید جوش شیرین را با برخی مواد مانند گلاب، آب‌لیمو، سرکه سیب و روغن نارگیل ترکیب کنید که در این مقاله به آن پرداختیم. البته با وجود اینکه جوش شیرین برای پوست مفید است اما مصرف بیش از اندازه آن موجب حساسیت و خشکی پوست خواهد شد. به همین دلیل قبل از مصرف این ماده مفید با پزشک متخصص پوست مشورت کنید.

منابع:

4.6 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
مهسا 1402/10/21

سلام من میخوام از محلول جوش شیرین و اب برای جوشای زیر پوستی صورتم استفاده کنم میشه بگید چطور باید مصرف بشه یعنی مثلا چند روز یه بار و اینکه تا چه زمانی باید روی پوستم نگه دارم

کارشناس به اندام 1402/10/22

سلام عزیزم اول روی قسمتی از بازو تست کنیدشاید حساسیت داشته باشیدهفته ای یکبار درحد ده دقیقه کافیه کنارش باید روتین پوستی داشته باشید

-ghalb 1402/07/15

ی قاشق چایی خوری توی یک لیتر آب حل کن روزانه ی لیوان مصرف کن سرطان بی سرطان این رو نمیخان بدونید

-زینب 1402/07/05

شما که دکتر هستی باید بدونی که فلوراید هیچ تاثیری تو سفید شدن دندان و سلامتش نداره فقط غده پینه آل رو غیرفعال میکنه این یک تئوری توطئه است تا مردم دنیا مصرف گرا باشند فقط. اون تیکه متن رو حذف کن

-خانوم شمس 1402/03/09

آیا مصرف خوراکی یک قاشق چایخوری جوش،شیرین با عسل درآب قبل هر وعده غذایی صبحانه ناهار شام برای،همه قابل استفاده هست و مانعی ندارد؟

کارشناس به اندام 1402/03/10

عزیزم نه برای همه مناسب نیست در بعضی افراد میتونه حساسیت ایجاد کنه درهفته دو سه بار مصرف کنید

گودرزی 1399/07/18

سلام بعد از استفاده از جوش شیرین سر را شامپو بشوریم یا خیر

کارشناس به اندام 1399/08/22

دوست عزیز، بعد از استفاده از جوش شیرین باید موهاتون کاملا بشورید.

اسرا 1399/06/13

سلام دکتر. چ کرم هایی برای تیرگی صورت و لک های خفیف تجویز میکنید منظورم برای روشن شدن صورت در اثر افتاب سوختگی

کارشناس به اندام 1399/06/15

اسرای عزیز، با دکتر پوست مشورت کنید.

هانیه اسماعیلی 1399/05/09

سلام برای روشن شدن پوست بدن چه پیشنهادی دارید من دوست ندارم از زل یا کرم های لایه بردار استفاده کنم باید چه کار کنم

کارشناس به اندام 1399/05/11

دوست عزیز، رنگ پوست انسان‌ها یک مورد کاملا ژنتیکی هست و تنها درصورتی‌که به علت عدم مراقبت‌ (مثل عدم استفاده از ضدآفتاب و کلاه) رنگ اون تیره شده باشه، با انجام این مراقبت‌ها (استفاده از ضدآفتاب و کلاه، لایه‌برداری و استفاده از محصولات ضدلک) به رنگ اصلی خودش برمی‌گرده. در غیر این صورت امکان روشن کردن پوست در حالت عادی وجود نداره.

لیلا نیکوی 1397/04/25

سلام دکتر خسته نباشید من ورزش میکنم وخیلی چاق نیستم سه بار سزارین شدم واصلا شکم نیاوردم حالا بعد هجده سال شکمم گنده شده بقیه اندامم تناسب داره وزنم 60وقدم 158سنم 41ساله