استرس، کاهش وزن و لاغری؛ رابطه استرس و کاهش وزن چگونه است؟

رابطه استرس و کاهش وزن در 1990 کشف شد. محققان گروه روانشناسی، در دانشگاه ییل متوجه شدند که هورمون استرس (کورتیزول) باعث انباشته شدن چربی اضافی، در شکم خانم‌ها و آقایان می‌شود. این پژو‌هش‌ها، برای اولین بار، نشان دادند ترشح بیش از حد کورتیزول، علاوه بر افزایش استرس، باعث افزایش چربی شکمی نیز می‌شود. همچنین، […]

رابطه استرس و کاهش وزن پیچیده‌تر از آن است که له نطر می رسد.
4.6 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 18068

تاریخ انتشار

رابطه استرس و کاهش وزن در 1990 کشف شد. محققان گروه روانشناسی، در دانشگاه ییل متوجه شدند که هورمون استرس (کورتیزول) باعث انباشته شدن چربی اضافی، در شکم خانم‌ها و آقایان می‌شود. این پژو‌هش‌ها، برای اولین بار، نشان دادند ترشح بیش از حد کورتیزول، علاوه بر افزایش استرس، باعث افزایش چربی شکمی نیز می‌شود. همچنین، استرس را به عنوان یکی از عوامل تحریک به غذا خوردن نیز می‌دانند. هر چه استرس بیشتر باشد، احتمال پرخوری و افزایش کالری دریافتی نیز بیشتر می‌شود. در نتیجه، استرس و لاغری رابطه تنگانگی دارند. اما آیا استرس باعث لاغری نیز می‌شود؟ محققان دانشگاه فلوریدا به تازگی متوجه شدند که کورتیزول، باعث تحریک تولید هورمونی به نام بتاتروفین می‌شود که از آنزیم‌های مورد نیاز، برای سوخت و ساز، جلوگیری می‌کند.

رابطه استرس و کاهش وزن پیچیده‌تر از آن است که له نطر می رسد.

آیا استرس باعث لاغری می‌شود؟

استرس مزمن باعث تولید بتاتروفین می‌شود که سوخت و ساز چربی را آهسته می‌کند. ابتدا، بتاتروفین در سال ۲۰۱۳ خبرساز شد. زمانی که محققان متوجه شده بودند بتاتروفین، در افراد دیابتی باعث کاهش تعداد سلول‌های بتا تولید کننده انسولین می‌شود. متاسفانه تحقیق‌های بعدی نشان داد، در واقع بتاتروفین، باعث بهبود تولید سلول‌های بتا نیست.

حالا دوباره، بتاتروفین به کانون توجه بازگشته است. بتاتروفین پروتئینی مرتبط با استرس است و کار را برای شکسته شدن چربی بدن و کاهش وزن سخت می‌کند. با اینکه چنین یافته‌هایی نیاز به آزمایش‌های بیشتری دارند؛ محققان بر این عقیده‌اند که پیامدهای بالقوه‌ای برای انسان، در پی خواهند داشت.

رابطه استرس و لاغری چگونه است؟

در تحقیق اخیر، آزمایش‌هایی روی سلول‌های مشتق هم موش‌ها و هم انسان‌ها انجام شد تا نقش بتاتروفین، در ذخیره چربی بررسی شود. سپس، محققان سطح بتاتروفین در موش‌هایی را مطالعه کردند که تحت تاثیر استرس محیطی و متابولیک قرار داشتند. هر دو نوع استرس، باعث افزایش تولید بتاتروفین، در بافت چربی و کبد شده بود. این یافته‌ها ثابت کرد بتاتروفین پروتئینی مرتبط با استرس است.

موش‌هایی بتاتروفین بیشتری تولید کردند که استرس متابولیک را تجربه کرده بودند و پروسه طبیعی چربی‌سوزی‌شان، به شکل محسوسی کند شد. این یافته‌ها بسیار مهم بود؛ چون روزنه‌ جدیدی در رابطه مکانیزم پیچیده استرس، متاتروفین و سوخت و ساز چربی به حساب می‌آمد.

با وجود اینکه محققان همچنان باید تاثیر بتاتروفین روی سوخت و ساز چربی در انسان را بررسی کنند؛ اما می‌توان به این پی برد که چرا تلاش، برای کاهش استرس مزمن طولانی مدت، روی کاهش وزن نیز تاثیر می‌گذارد. استرس باعث اندوختن بیشتر چربی می‌شود یا حداقل می‌تواند سرعت سوخت و ساز چربی را آهسته کند. به همین دلیل بسیار مهم است که هنگام انجام یک برنامه غذایی، خود را از نظر استرس و سطح روانی متعادل نگه دارید.

ما چراغ راهت می‌شیم!
مجموعه روانشناسی دکتر کرمانی بهت کمک می‌کنه تا توی مسیر لاغری درباره مشکل‌هات باهاشون صحبت کنی تا ذهنت آروم بشه و بتونی اون‌ها رو رفع کنی. اینطوری راحت‌تر به وزن ایده‌آلت می‌رسی.
تو علاوه بر نقشه راه به چراغ راه هم نیاز داری. مجموعه روانشاسی دکتر کرمانی همون چراغ راهته.
همین الان ثبت نام کن.
call-to-action

استرس و کاهش وزن؛ چربی باعث تحریک استرس می‌شود!

تیمی از محققان متوجه شدند چربی بدن می‌تواند سیگنالی به مغز ارسال کند که استرس و سوخت و ساز را کنترل می‌کند. بازخورد بین چربی بدن و استرس، یک خیابان دو طرفه است که می‌تواند چرخه‌ای معیوب بسازد. مکانیزم دقیق این سیگنال‌ها همچنان مبهم است؛ اما محققان بر این عقیده‌اند که آگاهی داشتن از این بازخورد چربی و مغز، اولین گام در راه شکستن این چرخه معیوب است.

استرس میل به خوردن بیشتر را به وجود می‌آورد که می‌تواند به چاقی منجر شود. چربی اضافی زیاد قابلیت بدن، برای فرستادن سیگنال به مغز، جهت توقف واکنش استرسی را مختل می‌کند. این یافته‌ها بسیار مهم و خاص‌اند؛ چون نشان می‌دهند این فقط مغز نیست که در واکنش به استرس، دخالت دارد.

حالا درک ما از کنترل استرس شامل دیگر قسمت‌های بدن نیز می‌شود. قبل از این، همه فکر می‌کردند قاعده استرس، تنها به مغز مربوط می‌شود. این تحقیق‌ها نشان دادند قواعد مربوط به استرس، در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر، از جمله سیستم‌های کنترل سوخت و ساز بدن، مانند چربی رخ می‌دهد.

کاهش وزن از طریق حالت بقا

تمام پستانداران قادرند وزن بدن خود را کنترل کنند؛ حتی زمانی که غذای دریافتی‌شان مقداری بالا یا پایین می‌رود. همچنین، تمام پستانداران می‌توانند هنگامی که برای خواب زمستانی آماده می‌شوند یا در تهدید قحطی‌اند، بدون بیشتر غذا خوردن، وزن اضافه کنند. حالت بقا عبارتی است که به این عکس العمل گفته می‌شود. این حالت برای ما نیز اتفاق می‌افتد.

وقتی در حالت بقا نیستیم، هورمون اصلی استرس، یعنی کورتیزول، فعالیت سالم روزانه خود را دارد. غدد آدرنال هنگام صبح مقدار زیادی کورتیزول آزاد می‌کنند. در طول روز، مقدار تولید آن کمتر و کمتر می‌شود. زمانی که چیزهایی مانند سموم، صداها و استرس ما را به حالت بقا می‌برند، تولید کورتیزول نیز عقب می‌رود. با تغییر زمان تولید کورتیزول، چربی شکمی انرژی موجود در جریان خون را می‌دزدد و برای بزرگ کردن سلول‌های چربی استفاده می‌کند.

زمانی که متوجه شدیم اضافه شدن وزن، به دلیل آماده شدن بدن برای قحطی است؛ کاملا مشخص می‌شود که چرا رژیم‌های فوق‌العاده کم کالری سرعت کاهش وزن را آهسته می‌کنند. وقتی سراغ رژیم جدید می‌روید، مقدار غذای دریافتی‌تان کاهش می‌یابد. اگر بدنتان از قبل آماده وارد شدن به مرحله‌ی کمبود غذا شده باشد، این کار تنها شرایط را سخت‌تر خواهد کرد. حتی با بیشتر فشار آوردن هم کاهش وزن، در بلند مدت صورت نمی‌گیرد.

کاهش وزن زمانی موثر پیش خواهد رفت که فرد آرامش و راحتی داشته باشد. به جز ورزش و رژیمی متعادل که لازمه کاهش وزن سالم‌اند؛ راه حل‌های جدید شامل گزینه‌های زیر است:

  • مدیتیشن؛
  • حرکات یوگا؛
  • خواب مرتب؛
  • پروبیوتیک‌ها؛
  • نوشتن (نوشتن خاطره، دل نوشته یا هرچیزی آرامتان کند.)؛
  • سم زدایی و تمیز کردن؛
  • گذراندن مدتی در طبیعت؛
  • ماساژ.

با آرامش و طبیعت گردی فرد زودتر به نتیجه می‌رسد

استرس و لاغری؛ کاهش وزن از طریق بهبود چرخه کورتیزول

تمام راه حل‌ها بالا می‌توانند، به بهبود چرخه کورتیزول کمک کنند. این بلیط کاهش وزن بدون توقف است. تنها چیز بدی که این راه حل‌ها دارند، این است که زمان‌برند. بسیاری از افراد، برای کارهای معمول روزانه خود، وقت کم دارند. رعایت رژیم غذایی ساده می‌تواند، به خودی خود، مشکل چرخه کورتیزول را حل کند.

کربوهیدرات‌های سالمی مانند کدو، گندم سیاه و لوبیا‌ها می‌توانند ،به صورت موثر، سطح کورتیزول را پایین بیاورند. سطح کورتیزول بالا در صبح و سطح پایین آن در شب، خوب است. می‌توانید این کربوهیدرات‌ها را عصرها استفاده کنید تا فعالیت‌هایتان را دوباره برنامه‌ریزی کنید.

یک گروه ۴۲ نفری این برنامه را امتحان کردند. مشخص شد در کمتر از ۳۰ روز، هورمون‌های ذخیره چربی می‌توانند ترمیم شوند. در این پژوهش شرکت کنندگان، به صورت میانگین، ۴ کیلو وزن کم کردند. بسیاری از آن‌ها مقداری از سایز دور شکم‌شان کاهش پیدا کرد. همچنین شرکت کنندگان ادعا کردند با انجام این کار، تمرکز ذهنی بهتر، خواب راحت‌تر و انرژی بیشتری را داشتند.

پس رابطه استرس و کاهش وزن حقیقت دارد. اگر وزنتان دچار کشمکش شده، فکر نکنید که بی‌اراده یا تنبلید. بدانید که دنیای مدرن پر از محرک‌های فعال کردن حالت بقا است. همچنین، بدن تنها کار می‌کند تا خود را در امان نگه دارد. استرس و لاغری با یکدیگر سر جنگ ندارند و راه لاغر شدن و داشتن انرژی بیشتر، با محروم کردن خود، یکی نیست. برای پیشرفت موثر کاهش وزن، باید به آرامش و راحتی بیشتر خود، رو بیاورید.

4.6 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
امیر ه قصیری ۱۳ ۶ ۱۴۰۰ 1400/06/12

من ۳ ماه خوب وزن کم کردم ولی مدت سه هفته است با رعایت کامل رژیم و ورزش بیشتر نه تنها وزن کم نکردم حتی کمی هم اضافه کرده ام وقتی خوب مطالعه کردم متوجه شدم که خیلی وسواس پیدا کرده ام واز لحاظ روانی خیلی نسبت به وزن کم کردن حساس شده ام و می خوا هم به حالت قبلی خود بر گردم لطفا کمکم کنید

کارشناس به اندام 1400/06/30

سلام دوست عزیز پیشنهاد میکنیم به بخش روانشناسی سایت دکتر کرمانی مراجعه کنید واز اطلاعات مفید اون در مورد مشکل خودتون هم استفاده کنید به این لینک مراجعه کنید

زینب 1398/09/24

ایا استرس مانع لاغری میشود

کارشناس به اندام 1398/09/26

سلام و روز بخیر. چون استرس باعث افزایش هورمون کورتیزول می شه، در اکثر مواقع به ذخیره ی چربی، افزایش اشتها و افزایش وزن منجر می شه. اما گاهی هم فرد به دلیل استرس نمی تونه غذایی بخوره و اشتهاش کم میشه در این صورت هست که فرد ممکنه لاغر بشه.

خرید دستگاه بدنسازی 1397/03/21

ممنون از مطالبتون واقعا ورزش + یک رژیم غذایی درست و اصولی خیلی میتونه در تناسب اندام موثر باشه ادم با علم ورزش کنه خیلی بهتره تا بدون علم بره الکی زور بزنه خخخخخخخ