عوارض نشستن طولانی مدت برنامه نویسان

برنامه نویسان از جمله افرادی هستند که به دلیل نشستن‌ طولانی مدت، دچار مشکلات و بیماری‌های زیادی می‌شوند. آنها اغلب در محل کار خود تمام وقت مشغول کار هستند. ۸ ساعت کاری یا بیشتر در حالت نشسته برای بسیاری از آنها تبدیل به عادت شده‌. این مدت طولانی عوارض غیر قابل تصوری به دنبال دارد. […]

عوارض نشستن طولانی مدت برنامه نویسان
4.3 از 5

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 20039

تاریخ انتشار

برنامه نویسان از جمله افرادی هستند که به دلیل نشستن‌ طولانی مدت، دچار مشکلات و بیماری‌های زیادی می‌شوند. آنها اغلب در محل کار خود تمام وقت مشغول کار هستند. ۸ ساعت کاری یا بیشتر در حالت نشسته برای بسیاری از آنها تبدیل به عادت شده‌. این مدت طولانی عوارض غیر قابل تصوری به دنبال دارد. امروز به مناسبت روز برنامه نویس سعی کردیم عوارض نشستن طولانی مدت و راهکارهای مقابله با آن را بررسی می‌کنیم. همچنین لیستی از خوراکی‌ها که می توانند آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل برسانند، به شما معرفی می‌کنیم.

 

نشستن طولانی مدت برنامه نویسان چه عوارضی به دنبال دارد؟

 

1- عوارض نشستن طولانی مدت؛ مشکلات و ناراحتی‌های قلبی

کسانی که به مدت طولانی در حالت نشسته کار می‌کنند، بیشتر در معرض بیماری‌های قلبی وعروقی قرار دارند. نشستن طولانی سبب کاهش چربی سوزی توسط ماهیچه‌ها و کند شدن جریان خون می‌شود. این عوامل سبب افزایش خطر ابتلا به بیماری قلبی، فشارخون بالا و دیگر بیماری‌ها می‌شود. پس سعی کنید کمتر بنشینید و تحرک تان را بیشتر کنید. از هر فرصتی برای ایستادن و راه رفتن استفاده کنید.

عوارض نشستن طولانی مدت برنامه نویسان

 

2- عوارض نشستن طولانی مدت؛ افزایش وزن

نشستن طولانی مدت باعث جمع شدن چربی‌ها در اطراف شکم می‌شود. این چربی‌های دور شکم ممکن است سبب دیابت و فشارخون بالا شود. برای جلوگیری از این عوارض سعی کنید ورزش را در برنامه روزانه خود قرار بدهید. یادتان باشد ورزش نمی تواند تاثیرات بد نشستن را به طور کامل از بین ببرد.

 

3- عوارض نشستن طولانی مدت؛ گرفتگی عضلات گردن و کمر

زمانی که مدت زیادی را پشت میز می‌نشینیم، به مرور در قسمت گردن و پشت بدن احساس درد خواهیم داشت. فشار بیش از حد در هنگام نشستن از انتهای جمجمه تا مهره‌های پشت گردن را درگیر می‌کند. مهره‌های کمر نیز در نشستن طولانی مدت تحت فشار قرار می‌گیرند و انعطاف خود را از دست می‌دهند. در این حالت احتمال ابتلا به فتق دیسک کمر افزایش پیدا می کند. فتق دیسک کمر عارضه‌ایست که به علت ضربه، بلند کردن جسم سنگین و یا گاهی به خودی خود در ستون فقرات اتفاق می‌افتد.

 

4- عوارض نشستن طولانی مدت؛ کاهش سرعت هضم غذا

یکی از کارهایی که در حالت نشسته انجام می‌دهیم، غذا خوردن است. حتی بعد از اینکه غذا تمام می‌شود باز هم برای مدتی نشسته‌ایم. این کار فرآیند هضم غذا را کندتر می‌کند و در نتیجه سبب مشکلات دیگری مثل یبوست، ترش کردن، درد معده و … می‌شود.

چون کارمندی و انتخاب غذا با خودت نیست نمی‌تونی رژیم بگیری؟
نگران نباش. لیست روزمنوی رژیم دکتر کرمانی دغدغه‌ی شما کارمندهای عزیز رو بابت کاهش وزن کم کرده. کافیه غذات رو انتخاب کنی تا مقدارش و برات تعیین کنیم.
دیگه نگران اضافه وزنت نباش
همین حالا ثبت نام کن
call-to-action
 

5- عوارض نشستن طولانی مدت؛ پوکی استخوان

بدیهی‌ست که نشستن طولانی مدت مانع از فعالیت پاها شده و کم کم به آنها آسیب می‌زند. علاوه بر این سبب کاهش گردش خون در بدن و لختگی خون در رگ‌ها می‌شود؛ در نتیجه قسمت پایینی بدن ورم می‌کند. در چنین حالتی استخوان‌ها ضعیف می‌شوند و احتمال اینکه فرد به بیماری پوکی استخوان مبتلا شود بسیار بالاست.

 

6- عوارض نشستن طولانی مدت؛ افسردگی

نشستن طولانی مدت سلامت روان را تحت تاثیر قرار می‌دهد و سبب افسردگی می‌شود. با توجه به گزارش انجمن افسردگی و اضطراب آمریکا، حدود ۴۰ میلیون بزرگسال (حدود ۱۸ درصد از جمعیت آمریکا) از این اختلال رنج می‌برند. افراد افسرده بیشتر به سراغ رسانه‌های اجتماعی می‌روند و میزان فعالیت بدنی‌شان کم می‌شود. در نتیجه علاوه بر افسردگی دچار افزایش وزن هم می‌شوند. همچنین پژوهش‌ها نشان دادند زنان میانسالی که بیش از ۷ ساعت در روز می‌نشینند نسبت به افرادی که زمان کمتری به نشستن اختصاص می‌دهند بیشتر در معرض خطر افسردگی قرار دارند.

 

7- عوارض نشستن طولانی مدت؛ خطر ابتلا به دیابت

کافیست یک روز فعالیتتان را کاهش دهید و زمان زیادی پشت میز بنشینید. همین کار سبب کاهش فعالیت انسولین و کنترل سخت قندخون می‌شود. در نتیجه توانایی عضله‌ها در دریافت قند از جریان خون کاهش پیدا می‌کند. پس احتمال ابتلا به دیابت زیاد می‌شود.

عوارض نشستن طولانی مدت برنامه نویسان

 

8- عوارض نشستن طولانی مدت؛ واریس

هنگامی که زمان زیادی می‌نشینید جریان خون به سمت قلب متوقف و خون درون رگ‌ها انباشته می‌شود. خون جمع شده به دیواره‌های رگ فشار وارد می‌کند و باعث ضعیف شدن و از کار افتادن دریچه‌های آن می‌شود. واریس نه تنها در ظاهر پا اثر می‌گذارد بلکه سبب درد، سوزش و مشکلات دیگر هم می‌شود.

 

9- عوارض نشستن طولانی مدت؛ افزایش خطر ابتلا به سرطان

پژوهش‌های منتشر شده در مجله اپیدمیولوژی سرطان نشان می‌دهد که میان زیاد نشستن و ابتلا به سرطان رابطه مستقیم وجود دارد. از طرفی تحرک و فعالیت بدنی از ابتلا به سرطان جلوگیری می‌کند. همچنین خطر ابتلا به سرطان سینه و تخمدان برای خانم‌هایی کم تحرک هستند و به مدت طولانی پشت میز می‌نشینند، بسیار زیاد است.هر چه زمان نشستن بیشتر باشد احتمال ابتلا به سرطان هم بیشتر خواهد شد.

 

7 راهکار برای کاهش عوارض نشستن طولانی  برنامه نویسان

 

1- رفت و آمدها را تغییر دهید.

اگر می‌توانید پیاده و یا با دوچرخه به محل کار بروید. در صورتی که با اتوبوس یا مترو سر کار می روید، طوری برنامه‌ریزی کنید که حداقل یک یا دو کوچه یا خیابان را پیاده تا محل کار طی کنید. حتی اگر با اتومبیل شخصیتان خود را به محل کار می‌رسانید، ماشین را در نقطه ای دور از ساختمان و یا بخش‌های انتهایی پارکینگ پارک کنید. در ساختمان نیز از پله به جای آسانسور استفاده کنید.

 

2- حرکات کششی انجام دهید.

قدم زدن و انجام برخی حرکات ملایم کششی در زمان‌ استراحت، علاوه بر افزایش احساس شادابی، کالری بیشتری می‌سوزاند.

 

3- درمحیط کارتان تجهیزات ورزشی قرار دهید.

در صورت امکان برخی تجهیزات مانند وزنه‌های کوچک، فنرهای کششی و سایر ابزارهای قابل حمل را در محل کار خود داشته باشید تا چنانچه فرصتی به دست آوردید، بتوانید از آنها استفاده کنید.

 

4- با همکاران خود تعامل داشته باشید.

سعی کنید با همکارانتان در محل کار، ارتباط برقرار کنید. آنها را به پیاده روی جمعی و فعالیت‌های بدنی ترغیب کنید.

عوارض نشستن طولانی مدت برنامه نویسان

 

5- جلسات کاری را به محیط باز انتقال دهید.

در صورت امکان، محل برخی جلسات را به جای نشستن پشت میز در اتاق جلسات، به قدم زدن و گفتگو در محیط باز منتقل کنید. مطمئن باشید، نه تنها کمی کالری می سوزانید بلکه نتایج و پیشنهادات بهتری نیز خواهید گرفت.

 

6- سریعتر حرکت کنید.

اگر شغل شما به شکلی است که باید زیاد پیاده روی کنید، بهتر است قدم‌های خود را سریعتر بردارید. هر چه بیشتر و سریعتر راه بروید، از مزایای آن بیشتر بهره می‌برید.

 

7- قبل از اینکه به سفرهای کاری بروید، برای فعالیت بیشتر نقشه بکشید.

چنانچه زیاد به ماموریت کاری فرستاده می‌شوید، زمان‌هایی که به انتظار پرواز و یا جلسه‌های کاری نشسته‌اید را صرف قدم زدن و سایر فعالیت‎های سبک نمایید. همچنین انتخاب هتلی که مجهز به تجهیزات و محیط مناسب برای ورزش است، توصیه می‌شود.

 

 

13 خوراکی سالم برای کاهش عوارض نشستن طولانی مدت

نشستن طولانی مدت سبب عوارض زیادی در بدن می‌شود که نتیجه آن کوتاه شدن عمر است. با این حال افراد زیادی هستند که مجبورند زمان طولانی را بنشینند.  مواد غذایی مانند:

  • آجیل‌
  • زردچوبه
  • دارچین
  • روغن زیتون
  • سیر
  • آناناس
  • چای سبز
  • ماهی‌های چرب
  • انگور
  • کشمش
  • انواع توت‌‌؛ مانند توت فرنگی، زغال اخته، بلوبری
  • انواع کلم؛ کلم پیچ، کلم قرمز، بروکلی
  • سبزیجات دارای برگ سبز؛ اسفناج، کاهو، جعفری و ریحان

را برای کاهش عوارض نشستن طولانی و بهبود سلامت مصرف کنید.

عوارض نشستن طولانی مدت برنامه نویسان

 

4.3 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
صفر 1402/04/28

سلام خیلی لذت بردم عالی بود مرسی دست شما در دنکند ازاین همه زحمت استفادکردم امیدوارم که خداوند ارجتان رابده چتورمیتوانم ازراهکارهایتان استفاده کنم اگر کمکم کنی ممنون میشم

کارشناس به اندام 1402/04/29

سلام ودرود بیکران برشما ممنون از حسن نظرتون عزیزم

-مجتبی 1402/04/28

سلام خیلی لذت بردم عالی بود مرسی دست شما در دنکند ازاین همه زحمت استفادکردم امیدوارم که خداوند ارجتان رابده چتورمیتوانم ازراهکارهایتان استفاده کنم اگر کمکم کنی ممنون میشم

کارشناس به اندام 1402/04/29

سلام ممنون از پیام پرمهرتون عزیزم سالم باشید