کم خواب‌ها بیشتر می‌خورند، ورزش‌های سنگین اشتها را زیاد می‌کند

یک متخصص تغذیه می گوید: ۹۵ درصد افراد پس از رژیم‌های غذایی متعدد دوباره به وزن اول برمی‌گردند. هر فرد باید بر اساس سوخت و ساز بدن ورزش و رژیم اصولی را در کنار هم قرار دهد. در عین حال کم خوابی ورزشهای سنگین سبب گرسنگی و افزایش اشتها می‌شود. مریم مهر‌آزی در گفت‌وگو با […]

کم خواب‌ها بیشتر می‌خورند، ورزش‌های سنگین اشتها را زیاد می‌کند - 2 - - اخبار
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 5 دقیقه

تعداد بازدید 1536

تاریخ انتشار

کم خواب‌ها بیشتر می‌خورند، ورزش‌های سنگین اشتها را زیاد می‌کند - 4 - - اخبار یک متخصص تغذیه می گوید: ۹۵ درصد افراد پس از رژیم‌های غذایی متعدد دوباره به وزن اول برمی‌گردند. هر فرد باید بر اساس سوخت و ساز بدن ورزش و رژیم اصولی را در کنار هم قرار دهد. در عین حال کم خوابی ورزشهای سنگین سبب گرسنگی و افزایش اشتها می‌شود.

مریم مهر‌آزی در گفت‌وگو با فارس در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان که از گروه مشاور سلامت پرسیده بود «من برای لاغر شدن رژیم‌های مختلفی را امتحان کردم ولی پس از مدتی وزنم به حالت اول برمی‌گردد و اخیراً خوردن شام را از غذایم حذف کرده‌ام ولی کاهش وزن نداشته‌ام» گفت: خیلی‌ها فکر می‌کنند با شام نخوردن یا ورزش‌کردن سنگین، لاغر می‌شوند اما این اشتباه رایجی است که اغلب افراد با آن مواجه هستند.

وی ادامه داد: ورزش‌های سنگین و زیاد سبب می‌شود چربی زیادی بسوزانیم اما افراط و تفریط ممکن است موجب آسیب رساندن به اعضای بدن یا افزایش ترشح آنزیم کورتیزول که اشتها را زیاد می‌کند، شود. به گفته این متخصص تغذیه باید رژیم غدایی و ورزش به مرور زمان و با شیب ملایم در کنار هم انجام شود چرا که هر دو مکمل یکدیگرند.
عضو گروه تغذیه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پاسخ به اینکه برخی خواب زیاد را عامل چاقی می‌دانند گفت: خود خواب سبب چاقی نمی‌شود بلکه بی‌تحرکی و تنظیم نبودن سوخت و ساز بدن متناسب با کالری دریافتی عامل اصلی است و افرادی که در طول روز رژیم غذایی سالم و تحرک کافی داشته باشند با خواب بیشتر چاق نمی‌شوند.

خواب زیاد میل به غذا خوردن را کم می‌کند

مهر‌آزی به این نکته اشاره کرد که خواب بیش از حد سبب افزایش احساس سیری و عدم تمایل به غذا خوردن می‌شود که در برخی افراد کاهش وزن را به همراه دارد و در عین حال کمبود خواب سبب کاهش ترشح لپتین (عامل احساس سیری) و افزایش ترشح گرلین (عامل احساس گرسنگی) می‌شود و در نتیجه می‌توان گفت کمبود خواب سبب افزایش گرسنگی و تمایل به خوردن می‌شود.

95 درصد افراد پس از رژیم گرفتن دوباره به وزن اول برمی‌گردند

این متخصص تغذیه با بیان اینکه چاقی به عوامل مختلفی مانند ژنتیک، مصرف دارو، اختلال در عملکرد غدد درون‌ریز و سوخت و ساز بدن بستگی دارد خاطر نشان کرد: پژوهش‌ها نشان داده فقط یک سوم چاقی بر اثر پرخوری به‌وجود آمده و 95 درصد افرادی که رژیم می‌گیرند بعد از کنار گذاشتن آن دوباره به وزن اول خود برمی‌گردند.

میزان کالری نان برشته با نان معمولی فرقی ندارد

مهرآزی در مورد این باور غلط که برخی فکر می‌کنند مصرف نان برشته شده می‌تواند جلوی چاقی را بگیرد گفت: تحقیقات نشان داده هر واحد نان 65 کالری دارد و میزان کالری هر واحد برشته شده آن 64.9 واحد است پس نان برشته با نان معمولی تفاوتی از این نظر ندارد.

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*