درمان سریع کم خونی + دلایل کم‌خونی و راه‌های تشخیص آن

کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در بین بسیاری از افراد به ویژه خانم‌هاست. کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد. ممکن است گلبول‌های قرمز کمبود هموگولوبین داشته ‌باشند (پروتئینی که دلیل رنگ قرمز سلول‌های خونی است). از هر […]

کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد
4.2 از 5

زمان مطالعه 30 دقیقه

تعداد بازدید 224740

تاریخ انتشار

کم خونی یکی از بیماری‌های شایع در بین بسیاری از افراد به ویژه خانم‌هاست. کم خونی زمانی اتفاق می‌افتد که در رگ‌ها به اندازه‌ی کافی گلبول قرمز برای حمل اکسیژن به نقاط مختلف بدن وجود نداشته باشد. ممکن است گلبول‌های قرمز کمبود هموگولوبین داشته ‌باشند (پروتئینی که دلیل رنگ قرمز سلول‌های خونی است). از هر ۱۰ نفر خانم و یا دختر نوجوان، یک نفر کم خونی دارد. مردان و کودکان نیز در معرض خطر کم خونی هستند. برای درمان کم خونی ابتدا باید با نشانه‌ها و علت آن آشنا شوید.

نشانه‌های کم خونی 

اگر با اینکه خواب خوبی دارید اما باز هم احساس خستگی می‌کنید و یا در فعالیت‌های روزانه خود انرژی کم می‌آورید، شاید دچار کم خونی شده باشید. کم خونی می‌تواند زمینه ساز مشکلات روانی و حافظه شود. نشانه‌های بیماری کم‌خونی عبارتند از:

  • احساس ضعف و خستگی
  • سرگیجه
  • پوست رنگ پریده
  • سردرد
  • بی‌حسی یا احساس سرما در دست‌ و پا
  • دمای پایین بدن

اگر فرصت مطالعه ندارید، این فایل صوتی را گوش کنید:

کسانی که کم‌خونی دارند اکسیژن موجود در خونشان کم است، در نتیجه قلب مجبوراست سخت تر کار کند تا این کمبود را جبران کرده و اکسیژن را به همه ارگان‌های بدن برساند. علائم مربوط به قلب شامل آریتمی ( نامنظمی در ضربان قلب)، تنگی نفس و درد قفسه سینه است.

می‌دونید بهترین غذاها برای درمان کم خونی چی هستن؟ توصیه می‌کنم حتما این ویدئو رو تماشا کنید

کم خونی در کودکان و نوجوانان  

تقریبا از هر ۷ کودک ۲ ساله، یک نفر مشکل کم خونی دارد. اغلب، دلیل کم خونی کودکان نبود آهن کافی در برنامه غذایی است.  کودکان مبتلا به کم خونی و فقر آهن ممکن است میل به خوردن چیزهای غیر معمول مانند خاک، خاک رس، یخ و یا نشاسته پیدا کنند. به این رفتار پیکا گفته می‌شود. کودکان در ۱۲ ماهگی باید تست کم خونی بدهند. در صورتی که مشکل کم خونی در کودکان درمان نشود ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی در رشد مغزی آنها شود.

احساس خستگی دائمی در نوجوانان می‌تواند به دلیل کم خونی باشد. نوجوانان به خاطر رشد ناگهانی در دوران بلوغ در خطر کم خونی و فقرآهن هستند. دختران جوان نیز به خاطر دوره‌ قاعدگی، بیشتر در معرض خطر هستند.

کمبود آهن و بارداری

نیمی از خانم‌های باردار مشکل کم خونی و فقر آهن دارند. خانم‌های باردار باید در برنامه غذایی روزانه خود حدود ۲۷ میلی گرم آهن جذب کنند. ویتامین‌هایی که در دوره‌ی بارداری با توصیه پزشکان مصرف می‌شود هم ممکن است دارای آهن باشند. در طول دوره‌ی بارداری و بعد از به دنیا آمدن کودک نیز باید تست کم خونی داده شود.

علت کمبود آهن چیست؟

دریافت کم آهن

برنامه‌ی غذایی کم آهن، ممکن است باعث کمبود آهن شود. آهن موجود در گیاهان و مکمل‌ها مانند آهن موجود در گوشت قرمز به راحتی جذب نمی‌شود. مشکلات گوارشی مانند بیماری کرون، بیماری سلیاک و یا حتی عمل جراحی بای پس معده می‌تواند مانع از جذب آهن توسط بدن شود. مصرف بعضی از غذاها و داروها نیز مانع جذب آهن موجود در غذا می‌شود. این دارو‌ها و غذاها عبارتند از:

  • لبنیات
  • غذاهای سرشار از کلسیم
  • مکمل‌ کلسیم
  • آنتی اسیدها
  • قهوه
  • چای

سیر تا پیاز کم خونی را در پادکست زیر گوش دهید:

کمبود ویتامین

بدن برای تولید سلول‌های خونی به ویتامین B12 و فولات نیاز دارد. برنامه‌ی غذایی که میزان کمی از این ویتامین‌ها را داشته باشد، خطر ابتلا به کم خونی را بالا می‌برد. اختلال خود ایمنی (بیماری خودایمنی هنگامی رخ می‌دهد که دستگاه ایمنی بدن به اشتباه به سلول های سالم حمله کند) و یا مشکلات گوارشی می‌تواند مانع از جذب کافی B12  شود. محصولات دامی و غلات صبحانه‌ غنی شده منابع خوبی از ویتامین B12 هستند. فولات در سبزیجاتی که برگ سبز دارند، میوه‌ها، لوبیا و نخود یافت می‌شود و می تواند به صورت اسید فولیک به نان، ماکارونی وغلات اضافه شود.

بیماری

وجود بعضی از بیماری‌های مزمن یا عفونت باعث می‌شود که بدن نتواند به اندازه کافی سلول خونی بسازد. این مشکل می‌تواند به دلیل کم شدن هموگلوبین باشد. از دست دادن مقدار زیاد خون هم ممکن است باعث کم خونی شود. به یاد داشته باشید که با مشورت پزشک خود از قرص‌های مکمل استفاده کنید.

کم خونی آپلاستیک

کم خونی آپلاستیک یک بیماری نادر است. در این بیماری مغز استخوان به اندازه کافی سلول خونی تولید نمی‌کند تا بتواند بدن را تغذیه کند. از هر یک میلیون، سه نفر درگیر این بیماری هستند. قرار گرفتن در معرض تشعشعات هسته‌ای یکی از دلایل این بیماری است. از هر ۵ مورد ۱ نفر این بیماری را به صورت ارثی دارد. در موارد شدید مبتلایان به این بیماری به انتقال خون و یا حتی انتقال مغز‌ استخوان نیاز پیدا می‌کنند.

از دست دادن خون

از دست دادن مقدار زیادی خون هم یکی از دلایل عمده‌ی کم خونی است. قاعدگی شدید، زخم حاد و یا عمل جراحی می‌تواند شرایط را برای کم خونی و فقر آهن فراهم کند. بهتر است خانم‌هایی که قاعدگی شدید دارند، هر سال تست کم خونی بدهند.

از دست دادن مقدار زیادی خون هم یکی از دلایل عمده‌ی کم خونی است.

از دست دادن مقدار زیادی خون هم یکی از دلایل عمده‌ی کم خونی است.

مشکل در سیستم سلول خونی

اختلالات ارثی می‌تواند در تولید سلول‌های خونی مشکل ایجاد کند. تالاسمی یکی از این بیماری‌های ارثی است. در تالاسمی بدن نمی‌تواند به اندازه کافی سلول خونی و هموگلوبین تولید کند. در بعضی موارد این مشکل با تزریق خون درمان می‌شود. در افراد مبتلا به کم خونی همولیتیک (یکی از انواع کم خونی) سلول‌های خونی نابود و سریع از جریان خون محو می‌شوند.

کم خونی داسی شکل بیماری ارثی دیگری است که در آن بدن به شکل غیر طبیعی هموگلوبین تولید می‌کند. در این حالت سلول‌های خون شکل دایره‌‌ای خود را از دست می‌دهند و داسی شکل می‌شوند. به همین خاطر به یکدیگر گیر کرده و به سختی از رگ‌های خونی عبور می‌کنند. این وضعیت درد و آسیب به بافت‌های بدن را در پی دارد. سلول‌های خونی داسی شکل زودتر از سلول‌های خونی طبیعی از بین می‌روند. در آمریکا کم خونی داسی شکل بین آفریقایی-آمریکایی‌ها و اسپانیایی‌ها بیشتر شایع است.

راه‌های تشخیص کمبودآهن

شمارش کامل خون

در آزمایش شمارش کامل خون، تعداد گلبول‌های قرمز و سفید، پلاکت‌ها و هموگلوبین در بدن مشخص می‌شود. همچنین این آزمایش شاخص‌های دیگری مانند اندازه متوسط، تنوع در اندازه، حجم و غلظت هموگلوبین سلول‎های قرمز خون را نشان می‎دهد. سلول‎های خونی افرادی که کم خونی یا فقر آهن دارند از حد طبیعی کوچکتر است. هنگام انجام این آزمایش ممکن است سوالاتی در مورد علائم کم خونی، داروهایی که مصرف می‌کنید و تاریخچه‌ی این بیماری در خانواده‌تان پرسیده ‌شود.

اگر در آزمایش شمارش کامل خون تشخیص داده شود که دچار کم خونی هستید، لازم است آزمایش‌های دیگری نیز بر روی شما انجام شود. مثلا آزمایشی که در آن سلول‌های خونی را برای داشتن شکل غیر طبیعی چک می‌کنند یا آزمایش الکتروفورز هموگلوبین که نوع هموگلوبین خون را تشخیص می‌دهد. تست شمارش رتیکولوسیت نیز یکی از این آزمایش‌هاست که نشان می‌دهد مغز استخوان با چه کیفیتی سلول‌های خونی جدید را تولید می‌کند.

تست مغز‌استخوان

اگر مغز‌استخوان خیلی کم و یا خیلی زیاد سلول خونی تولید کند و یا ساختاری غیر طبیعی داشته باشد به تست مغز استخوان نیاز است. مغز استخوان در واقع بافتی اسفنجی شکل در داخل استخوان‌هاست. مغز استخوان حاوی سلول‌های بنیادی است و وظیفه آن تبدیل این سلول‌های بنیادی به سلول‌های خونیست. برای گرفتن این تست، مقدار کمی از مغز استخوان را با سوزن ریزی جدا می‌کنند. این کار حدود ۳۰ دقیقه طول می‌کشد و ممکن است کمی دردناک باشد.

درمان بیماری کم خونی 

قرص آهن

معمولا از قرص آهن برای درمان کم خونی ناشی از کمبود ویتامین استفاده می‌شود. بهتر است آهن را همراه با غذا استفاده کنید به خصوص آب پرتقال و غذاهای سرشار از ویتامین C. مواظب باشید که قرص آهن خود را همراه با کلسیم، چای یا قهوه مصرف نکنید زیرا مانع جذب آن می‌شود. به هیچ عنوان قرص آهن را بدون تجویز پزشک استفاده نکنید. همچنین این قرص را از دسترس کودکان دور نگه دارید. مصرف بیش از حد آهن می‌تواند خطرناک باشد. بعضی افراد علاوه بر قرص آهن، به فولیک اسید و ویتامین B12 نیز نیاز دارند.

دارو

معمولا داروهای کم خونی برای درمان بیماری‌های ریشه‌‎ای استفاده می‌شود. در بعضی موارد، زمانی که کم خونی باعث مشکلات مزمن کلیوی می‌شود، تزریق هورمون اریتروپویتین (EPO) نیاز است. اگر مشکل خود ایمنی باعث حمله بدن به سلول‌های قرمز شود، یک کورتیکواستروئید مانند پردنیزولون می‌تواند جریان حمله را کند و کم خونی را درمان کند. در کم خونی داسی شکل، داروی ضد سرطانی به نام هیدروکسی اوره می‌تواند تعداد حمله‌های دردناک را کاهش دهد.

معمولا داروهای کم خونی برای درمان بیماری‌های ریشه‌‎ای استفاده می‌شود.

معمولا داروهای کم خونی برای درمان بیماری‌های ریشه‌‎ای استفاده می‌شود.

انتقال خون

اگر کم خونی شدید دارید شاید به انتقال خون نیاز پیدا کنید. وقتی بدن نمی‌تواند به درستی سلول خونی تولید کند، می‌توان با انتقال خون، این مشکل را برطرف کرد. انتقال خون و یا مغز استخوان به بدن کمک می‌کند تا خون سالم تولید کند. در صورتی که سلول‎های خون به سرعت نابود شوند، پلاسمای خون نیاز به درمان پیدا می‎کند و یا با انجام عمل جراحی طحال را از بدن خارج می‌کنند.

چگونه می‌توان از کم خونی پیشگیری کرد؟

می‌توانید با رژیم غذایی مناسب از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنید. غذاهای دارای آهن عبارتند از گوشت قرمز، جگر، ماهی، عدس و لوبیا، سبزیجات برگ‌دار با رنگ تیره و میوه‌های خشک. همچنین مصرف غذاهای حاوی ویتامین B12 و فولیک اسید مانند تخم مرغ و لبنیات، اسفناج و موز به پیشگیری از کمبود آهن کمک می‌‌کند. بسیاری از نان‌ها، غلات مواد مغذی اساسی یعنی آهن، B12 و فولیک اسید را دارند. ویتامین C موجود در مرکبات و دیگر میوه‌ها و سبزیجات به جذب آهن کمک می‌کند.

ی‌توانید با رژیم غذایی مناسب از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنید.

می‌توانید با رژیم غذایی مناسب از ابتلا به کم خونی جلوگیری کنید.

مصرف آهن بیش از حد چه مضراتی دارد؟

مصرف بیش از اندازه‌ی آهن می‌تواند مشکلات جدی را در پی داشته باشد. این شرایط می‌تواند به دلیل تزریق مکرر خون و یا بیماری ارثی پیش بیاید. مصرف بیش از حد مکمل‌ها نیز می‌تواند خطر ساز باشد. بسیاری از نشانه‌های آهن مازاد در کلیه‌ها، کبد و پانکراس دیده‌ می‌شود. سطح آهن را توسط حجامت و یا دارو می‌توان کاهش داد.

زندگی با کم خونی

درمان کم خونی و داشتن یک تغذیه متعادل کمک می‌‌کند تا انرژی بیشتری داشته باشید. بسیاری از مردم می‌توانند با تغذیه مناسب و استفاده از مکمل‌های آهن و ویتامین، کم خونی خود را مدیریت کنند. البته در صورتی که مصرف آنها زیر نظر پزشک باشد. اگر هم با یک بیماری مزمن درگیر هستید ایجاد شرایط مناسب برای کاهش اثرات بیماری به برطرف شدن و یا بهبود کم خونی کمک می‌کند.

برای درمان کم خونی بدن ما به چه میزان آهن نیاز دارد؟

میزان نیاز به آهن براساس سن، جنس و تغییر وضعیت فیزیولوژیكی افراد متفاوت است. مثلا زنان باردار به علت افزایش حجم خون، رشد جنین، جفت و سایر بافت‌ها به آهن بیشتری نیاز دارند. به همین دلیل بیش از سایرین در معرض خطر كم‌خونی قرار دارند. میزان آهن موجود در شیر مادر برای ۶ـ۴ ماه اول زندگی کودکان شیرخوار كافی است. نوزادانی كه با وزن كم متولد می‌شوند، ذخایر آهن آنها كم است و باید از ۳ ماهگی آهن اضافی به صورت قطره خوراكی به آنها داده شود. همچنین قطع کردن پیش از موقع بند ناف نیز به این دلیل كه نوزاد را از یك سوم كل خونش محروم می‌كند، خطر فقر آهن را افزایش می‌دهد.

کم خونی ناشی از فقر آهن

فقر آهن یكی از شایع‌ترین اختلالات تغذیه‌ای در كشورهای در حال توسعه است. كم‌خونی تغذیه‌ای در كودكان و زنان در سنین باروری باعث تولید گلبول‌های قرمز كوچك و كاهش میزان هموگلوبین در آنها می‌شود. این بیماری سبب اتلاف منابع و مراقبت‌های بهداشتی، كاهش بهره‌وری در اثر افزایش میزان مرگ و میر، ابتلا به بیماری در مادران و كودكان و در آخر كاهش ظرفیت جسمی‌ و روانی در بخش بزرگی از جامعه می‌شود.

دلایل فقر آهن

دلایل گوناگونی برای فقر آهن وجود دارد كه از جمله می‌توان به دلایل زیر اشاره كرد:

  • دریافت ناكافی آهن به دلیل رژیم غذایی مورد استفاده كه در آن آهن كمی ‌وجود دارد، مانند بعضی از رژیم‌های گیاه خواری.
  • جذب ناكافی آهن در اثر اسهال، كاهش ترشح اسید معده، مشكلات گوارشی یا تداخلات دارویی مثل كلستیرامین، سایمتیدین، پانكراتین، رانیتیدین و تتراسایكلین.
  • افزایش نیاز به آهن برای افزایش حجم خون در دوران نوزادی، نوجوانی، بارداری و شیردهی.
  • خون‌ریزی زیاد در دوران قاعدگی و یا در اثر جراحات یا ناشی از همورویید (بواسیر) یا بیماری‌های بدخیم و انگل‌ها.
  • كمبود آهن در مردان بزرگسال معمولا در اثر از دست دادن خون.

علائم کم خونی ناشی از فقر آهن

بعضی از علایم كم‌خونی فقر آهن عبارتند از: رنگ پریدگی پوست، زبان،  مخاط داخل لب و پلك چشم‌ها، خستگی زودرس، سرگیجه و سردرد، خواب رفتن و سوزن سوزن شدن دست و پاها، حالت تهوع و گود شدن روی ناخن ها یا ناخن قاشقی (در كم‌خونی شدید).

درمان کم خونی ناشی از فقرآهن

برای درمان كم‌خونی از چند روش استفاده می‌شود كه بهترین و كم‌خطرترین آنها استفاده از مكمل‌های خوراكی است. درمان با نمك‌های ساده آهن مثل سولفات فروی خوراكی كاملا موثراست. این مکمل‌ها معمولا به شكل قرص، كپسول یا مایع است و باید آنها را تا چند ماه مصرف کرد. چنانچه این قرص‌ها با معده خالی مصرف شوند جذب آنها بهتر است، ولی در این حالت سبب تحریك معده و بروز مشكلات گوارشی می‌شوند.

عوارض گوارشی ناشی از مصرف آهن نظیر تهوع، دل پیچه، سوزش قلب، اسهال یا یبوست را می‌توان به حداقل رساند، به شرطی كه آهن را با میزان بسیار كم مصرف كرده و به تدریج به میزان آن افزوده تا به حد مورد نیاز بدن برسد. بهتراست قرص آهن در آخر شب قبل از خواب استفاده شود تا عوارض ناشی از آن كاهش یابد.

ویتامین C  جذب آهن را افزایش می‌دهد. به همین دلیل معمولا مصرف ویتامین C به همراه آهن پیشنهاد می‌شود. علاوه بر درمان دارویی باید به میزان آهن قابل جذب در غذا نیز توجه كرد. آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، پرندگان بیشتر جذب می‌شود. در حالی كه جذب آهن پروتئین‌های گیاهی مانند سبزی‌ها و میوه‌ها كمتر می‌باشد. باید توجه داشت كه ویتامینC میزان جذب آهن سبزی‌ها و میوه‌ها را بیشتر می‌كند. مصرف چای همراه یا بلافاصله بعد از غذا می‌تواند جذب آهن را صفر تا پنج درصد كاهش دهد. قهوه، تخم‌مرغ، شیر و لبنیات، نان گندم، حبوبات (حاوی اسید فیتیك) و فیبرهای غذایی جذب آهن را به علت تشكیل كمپلكس‌های نامحلول كاهش می‌دهند. بنابراین فرآورده‌های حاوی آهن، یك ساعت قبل یا دو ساعت بعد از مصرف هر یك از این موادغذایی نباید مصرف شود.

آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، پرندگان بیشتر جذب می‌شود.

آهن موجود در پروتئین‌های حیوانی مانند گوشت گاو، ماهی، پرندگان بیشتر جذب می‌شود.

منابع غذایی آهن دار

منابع غذایی آهن‌ دار عبارتند از جگر، قلوه، گوشت قرمز، ماهی، زرده تخم‌مرغ، سبزی‌های دارای برگ سبز تیره مانند جعفری، اسفناج، حبوبات مثل عدس و لوبیا، میوه‌های خشك (برگه‌ها) بخصوص برگه زردآلو، دانه‌های روغنی و تخمه گل آفتابگردان.

عوامل افزایش دهنده جذب آهن و منابع غذایی آنها

اسید سیتریك و اسید اسكوربیك یا ویتامین C موجود در آلو، خربزه، ریواس، انبه، گلابی، طالبی، گل كلم، سبزی‌ها، آب پرتقال، لیمو شیرین، لیمو ترش، سیب و آناناس می‌تواند از عوامل افزایش دهنده جذب آهن در بدن باشد. اسید مالیك و اسید تارتاریك كه در هویج، سیب زمینی، چغندر، كدوتنبل، گوجه فرنگی، كلم پیچ و شلغم موجود است نیز سبب افزایش جذب آهن می‌شوند. محصولات تخمیری مثل سس سویا نیز در این دسته گنجانده می‌شود.

به یاد داشته‌ باشید که بدن مردان حدود ۴ گرم و بدن زنان حدود ۳ گرم آهن دارد (به ازای هر كیلوگرم وزن ۳۶-۶۰ میلی گرم آهن). ۲/۳ این مقدار آهن در هموگلوبین و میوگلوبین و مابقی در كبد (به صورت فریتین و هموسیدرین)، مغز استخوان و طحال ذخیره می‌شوند.

بدن آهن را بازیافت می كند. هنگامی كه گلبول‌های قرمز عمرشان به پایان می‌رسد، آهن آنها به مغز استخوان بازمی‌گرداند تا مجددا در ساخت گلبول‌های سرخ مصرف گردند. طول عمر متوسط گلبول‌های قرمز ۱۲۰ روز می‌باشد.

توصیه‌های زیر به پیشگیری و درمان کم خونی کمک می‌کند:

  • استفاده از غذاهایی غنی از آهن
  • استفاده از منابع غذایی حاوی ویتامین C در هر وعده غذایی که به جذب بهتر آهن کمک می‌کند. مثل پرتقال، گریب‌فروت، گوجه فرنگی، كلم، توت فرنگی، فلفل سبز، لیمو ترش.
  • گنجاندن گوشت قرمز، ماهی یا مرغ در برنامه غذایی.
  • پرهیز از مصرف چای یا قهوه همراه یا بلافاصله بعد از غذا.
  • برطرف كردن مشكلات گوارشی و یبوست.
  • تصحیح عادات غذایی غلط (مثل مصرف مواد غیر خوراكی مانند خاك، یخ)
  • استفاده از خشكبار مثل توت خشك، برگه آلو، انجیر خشك و كشمش
  • استفاده از غلات و حبوبات جوانه زده.
  • شست و شو و ضد عفونی كردن سبزی‌ها قبل از استفاده
  • شستن كامل دست‌ها با آب و صابون قبل از تهیه و مصرف غذا و پس از هر بار اجابت مزاج.
  • مصرف روزانه یك قرص آهن از پایان ماه چهارم بارداری تا سه ماه پس از زایمان در زنان باردار.
  • مصرف قطره آهن همزمان با شروع تغذیه تكمیلی تا پایان ۲ سالگی در کودکان.
campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

سوالات متداول

درمان سریع کم خونی چیست؟

کم خونی چیزی نیست که بتوان آن را سریع درمان کرد. اما خوردن غذاهای دارای ویتامین C، A و بتاکارون، گوشت قرمز، گوشت مرغ و ماهی می‎تواند کم خونی را به خوبی درمان کند.

درمان سریع کم خونی در مردان؟

علاوه بر خوردن غذاهای آهن‌دار مانند گوشت، مردان می‌توانند با مصرف قرص‌هایی مانند قرص آهن فروس سولفات، قرص آهن ففول و قرص اسید فولیک، کم خونی خود را درمان کنند.

علت کم خونی شدید ناگهانی چیست؟

کم خونی شدید و ناگهانی در شرایط خاص به وجود می‌آید. مانند خون ریزی داخلی، خون ریزی بعد از عمل جراحی و برخی از بیماری‌های خاص.

4.2 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
زینب 1402/12/03

سلام آقای دکتر ، من چندین سال قرص آهن براحتی استفاده می کردم حتی بدو ن قرص آهن ، فقر آهن نداشتم ، سه سالی هست که فقر آهن گرفتم هموگلوبینم روی ۱۰ هست ، قرص آهن نمیتونم استفاده کنم به شدت سر درد می گیرم آهن سرمی هم استفاده کردم یک هفته سردرد داشتم ،میگرن هم دارم ، مواد غذایی جگر و گوشت قرمز و آجیل و اسفناج به اندازه استفاده می کنم . ولی باز فقر آهن دارم لطفا راهنمایی بفرمایید ، متشکرم

کارشناس به اندام 1402/12/04

سلام عزیزم علت کمبود آهن مهمه که متخصص تشخیص ودرمان صورت میگیره

- 1402/11/18

عالی بود

کارشناس به اندام 1402/11/19

لطفتونه عزیزم

-علی 1402/11/07

سلام چگونه کم خونی خود را برای آزمایش خون ازدواج برطرف کنیم . و آیا اگر خانم و آقا کم خون باشند ازدواج جایز است؟!!

کارشناس به اندام 1402/11/08

سلام عزیزم پزشک دارو تجویز میکنه وباید مواد غذایی حاوی اهن مصرف کنید گوشتها اجیل سبزیجات تیره رنگ تشخیصش با متخصص ژنتیکه

-بهزاد جغتایی 1402/11/02

سلام آقار دکتر ، مرد و ۶۰ سالمه ۳ سال مداوم ،صبح ها روزی یک حبه سیر همراه با آب گرم ،لیمو و عسل و زرد چوبه میخوردم ، اما این چند ماه اخیر بسیار خوابم مختل شد و کارم به متخصص داخلی و فلوشیپ خواب گشید ، مدل هاب مختلف پرگابالین و ملاتونین روی من آزمایش شد ۱۰ ماه ولی خوابم منظم نشد و حالم بدتر و بدتر شد تا اینگه دکتر نوشت برو تست کامل بگیر ، پس از تست هموگلوبین روی ۴ بوده و کارم به اورژانس کشید و سریعا در مدت یک هفته در حین تزریق چند کاحد خون ، تست هاب مختلف روده و معده نیز گرفته شد،موهیچ خونریزی داخلی نداشتم ، حالا ۱۵ روزه که سیر خام قطع شده و پس از چندین واحد خون هموگلوببن به ۱۱ رسیده ،آبا مصرف هر روز یک حبه سیر خام تا این حد میتواند هموگلوبین را پایین بیاورد ؟ البته تست مغز استخوان هم گرفتند که دو هفته دیگر جوابش در می آید حالا حال عمومی ام خوبه و خوابم هم تنظیم سده بدون هیچ قرص خواب و زندگیم داره به روال عادی برمیگرده ... فقط آیا مصرف سیر خام هر روز یک حبه ، در عین خاصیت میتواند اینقدر خطر ناک باشد که هموگلوبین و گلبول قرمز را بسوزاند ؟

کارشناس به اندام 1402/11/03

سلام عزیزم بله دقیقا هر ماده غذایی در حین فوایدی که داره وقتی زیاد از حد مصرف میشه میتونه عوارضی وداشته باشه

-Ali 1402/10/28

سلام پدر 5 ماه پیش عمل باز قلب انجام داده والان حالت سر گیجه ورنگ خیلی زرد داره آزمایش دادیم همو گلوبین خونش 9 است آیا باید مکمل آهن مصرف کنه

کارشناس به اندام 1402/10/29

سلام تشخیص باپزشک معالجه عزیزم

Ashraf 1402/10/23

من از جوانی هموگلوبین خونم کمه کم خونی شدید دارم نفس گاهی کم میارم درشب ۵زایمان طبیعی داشتم تغذیه مناسب هم نداشتم الان چه کار کنم

کارشناس به اندام 1402/10/24

عزیزم تغذیه مناسب وغنی ازمنابع اهن و مکمل اهنم بخورید ودوره ای تحت نظر باشید

-لیانا 1402/09/23

سلام دکتر ببخشید من با مصرف قرص آهن و مکمل های ویتامینی دچار اسهال میشم ،مشکل چیه ؟

کارشناس به اندام 1402/09/24

سلام عزیزم حساسیت به یکی از املاح و ویتامینها میتونه باشه نوع قرصتون رو هم تغییربدین احتمال بهبود هست

-فریبرز نجمی 1402/09/17

س.اقای ۵۰ساله هستم بعد ازکرونا کم خونی وکم کاری کلیه گرفتم چربی کبد گرید۲هستم تنها مشکلم شبها تمام اندامم بخصوص ساق پاهام درد شدید دارم نمیتونم بخوابم به محضی خوابم ببره ازدرد میپرم تاصب نمیتونم بخوابم شب پیاده روی دارم سوالم اینه علت درد بدنم از چیه .از کبد چرب یا کم خونی یا چیز دیگه هست

کارشناس به اندام 1402/09/18

سلام وقت بخیر عزیزم به علت کمبود ویتامین واملاح میتونه باشه بهتر هست چکاب بدین

-حسین 1402/09/07

سلام آقای دکتر بنده اقای 35 ساله هستم و آزمایش دادم دکترم گفت کم خونی داری و مصرف گوشت رو تو برنامه غذاییت زیاد کن میخواستم از شما بپرسم آیا منی که ورزش شدید میکنم باعث شده این مشکل برام پیش بیاد

کارشناس به اندام 1402/09/08

سلام نه عزیزم نداشتن تغذیه خوب علتش هست

-فاطمه 1402/08/10

سلام دکتر مادرم کم خونی داره هموگلبینش روی۶.۵هست قرص یا شربتی وجود داره که هموگلبین به سرعت بیاد بالا؟ قرص اسید فولیک و فروس سولفات یکهفته استفاده کردن ولی هنوز همون ۶.۵هست

کارشناس به اندام 1402/08/11

سلام عزیزم دارو یک هفته ای معجزه نمیکنه و چند ماه باید مصرف بشه تغذیشون هم مهم هست جگرگوشت اجیل ومیوه خشک حتما بخورن

... 1402/08/10

سلام یکی از اشناهام کم خونی شدید داره و میخواد عمل کنه درست نمیدونم ولی عملش خیلی خطرناکه؟ خوب میشه؟؟؟؟ به شدت نگرانم

کارشناس به اندام 1402/08/11

سلام عزیزم معمولا قبل عمل همه شرایط فرد بررسی میشه وبا این حالت عمل نمیکنن یا تدابیر دیگه ای پزشک در نظر میگیره

- 1402/08/07

سلام اقای دکتر خانم من هفت ماه میشه کم خونی داره خونش به6رسیده/10دفعه برایش خون تزریق کردیم نتیجه نداده چکار کنیم راهنمای کن اقای دکتر ممنوع

کارشناس به اندام 1402/08/08

سلام عزیزم ترشح اسید معده مشکلات گوارشی یا تداخلات دارویی و.. میتونه ازدلایلش باشه با پزشکشون مشورت کنید

-کاظم جهانگیری 1402/07/30

سلام دکتر عزیز خانم 2سال کم خون دارد ازمایش داد کم خون دارد از قرص کم خونی مصرف می کند ولی خوب نشد کم اشتها شد خواهشمندم راهنمای کنید ممنون تشکر

کارشناس به اندام 1402/08/01

سلام عزیزم درکنار دارو باید منابع اهن مانند گوشتها تخم مرغ سبزیجات برگ سبز تیره اجیل روهم استفاده کنن دارو به همراه ویتامین سی خورده بشه مصرف نوشیدنی های کافئینی رو محدود کنن

مهشاد 1402/07/26

ممنون از مطالب مفیدتون💞❤️

کارشناس به اندام 1402/07/27

لطف شماست عزیزم

-مهدی 1402/07/19

سلام جناب دکتر .من و همسرم آزمایش ازدواج دادیم mcvمن ۷۷ و mch 25 در اومد همسرم هم mcv80 و mch27 برا اازدواج مشکلی داره یا نه ؟ چون گفتن از همسرتون باید یه آزمایش تخصصی جداگونه بگیریم

کارشناس به اندام 1402/07/20

سلام عزیزم تفسیرازمایش به عهده پزشک معالج هست شرایط باتوجه به پیشینه خانوادگی بایدبررسی بشه

Sara 1402/07/13

سلام برای آزمایش ازدواج هم من و هم همسرم دونفرمون کم خونی خیلی کمی داریم و گفتن مشکلی نیس برای ازدواج ولی باید درمان بشیم و میخواستم بدونم چند هفته ای میشه مشکل حل کرد

کارشناس به اندام 1402/07/14

سلام عزیزم زمان نمیشه تعیین کردبه تغذیه وبدنتون بستگی داره مکمل مصرف کنیدمنابع اهن هم در رژیمتون به وفور باشه

سارا 1402/07/12

سلام آقای دکتر من میخوام آزمایش خون واسه ازدواج بدم قرص آهن ففول و فروگلوبین میخورم آیا تاثیری داره ؟

کارشناس به اندام 1402/07/13

سلام عزیزم معمولااز خانم ها ازمایش نمیگیرن مگر در موارد خاص

-یوسف خالدی 1402/07/10

سلام دکتر جان من کم خون هستم یکساله ریزش مو دارم خواستم بدونم میتونه دلیلش کم خونه باشه و اگه هست چی باید مصرف کنم که کم خونیم خوب بشه

کارشناس به اندام 1402/07/11

سلام بله عزیزم علتش تنها کم خونیه باید مکمل تحت نظر استفاده کنید ازمنابع غذایی مانند گوشت تخم مرغ اجیل و..منابع غنی هستن استفاده کنید

-یکتا 1402/06/26

سلام من تو آزمایش خونم هموگلوبین ۱۰بود دکتر روزی ۳تا قرص آهن واسم تجویز کرده بعد از ۲۲روز ممکنه این عدد بالا رفته باشه؟

کارشناس به اندام 1402/06/27

سلام بله عزیزم اگرکنارش تغذیه هم رعایت کرده باشید بالامیره

-وحید 1402/06/07

سلام خانوم من کم خونی شدید داره ۲ساله قرص آهن مکمل هایه قوی مصرف میکنه خوب نشده کلونکپی انجام دادیم چیزی نبود چه باید کرد

کارشناس به اندام 1402/06/08

سلام عزیزم نیاز به سرم خون نبوده ؟حتما اخر شب استفاده کنن همراه با ویتامین سی باشه تا جذب بشه ازمنابع حاوی اهن هم غافل نشن