همه چیز در مورد خواص و کالری شکلات تلخ

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و زینک است. کاکائوی موجود در شکلات تلخ نیز دارای آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئید است که فواید زیادی دارد. شکلات نیز از کاکائو، گیاهی با مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان تهیه می‌شود. شکلات تلخ درصد بیشتری کاکائوی خالص و شکر کمتری دارد. در این مقاله، به […]

َشکلات
4.4 از 5

زمان مطالعه 13 دقیقه

تعداد بازدید 15801

تاریخ انتشار

شکلات تلخ سرشار از مواد معدنی مانند آهن، منیزیم و زینک است. کاکائوی موجود در شکلات تلخ نیز دارای آنتی‌اکسیدانی به نام فلاونوئید است که فواید زیادی دارد. شکلات نیز از کاکائو، گیاهی با مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های فراوان تهیه می‌شود. شکلات تلخ درصد بیشتری کاکائوی خالص و شکر کمتری دارد. در این مقاله، به بررسی فواید شکلات تلخ برای بدن می‌پردازیم و خطرات مصرف بیش از حد، ملاحظات مصرف آن، اطلاعات تغذیه‌ای و کالری شکلات تلخ را شرح می‌دهیم.

خواص شکلات تلخ

برخلاف انتظار بسیاری از افراد شکلات تلخ فواید زیادی برای بدن دارد. در ادامه خواص این خوراکی خوشمزه را بررسی می‌کنیم.
شکلات تلخ یک خوراکی بسیار خوش طعم است و به علت وجود آنتی اکسیدان، خواص بسیار زیادی دارد.

1- خواص شکلات تلخ؛ آنتی‌اکسیدان

شکلات تلخ دارای ترکیباتی مانند فلاونول و پلی‌فنول است که خواص آنتی‌اکسیدانی دارند. آنتی‌اکسیدان‌ها رادیکال‌های آزاد را خنثی و از ابتلا به استرس اکسیداتیو جلوگیری می‌کنند. استرس اکسیداتیو به آسیبی گفته می‌شود که مقادیر بیش از حد رادیکال‌های آزاد به سلول‌ها و بافت‌های بدن وارد می‌کند. با گذشت زمان، استرس اکسیداتیو باعث ابتلای فرد به بیماری‌های مختلفی مانند بیماری‌های قلبی، دیابت، پارکینسون، آلزایمر، سرطان و بیماری‌های چشم می‌شود.

2- خواص شکلات تلخ؛ کاهش بیماری‌های قلبی

به صورت معمول، مصرف شکلات تلخ می‌تواند موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی در افراد شود. فلاونول و ترکیبات مشابه آن که در شکلات تلخ وجود دارند، بر دو عامل مهم بیماری‌های قلبی تاثیرگذارند: فشار خون و کلسترول بالا.

  • فشار خون

فلاونول موجود در شکلات تلخ، باعث تولید اکسید نیتریک در بدن می‌‌شود. اکسید نیتریک باعث بزرگ و گشاد شدن رگ‌های خونی می‌شوند که کاهش فشار خون را در پی دارد. در سال 2015 تحقیقی بر روی تاثیر مصرف شکلات در 60 نفر که دارای دیابت نوع 2 و فشار خون بالا بودند، انجام شد. نتایج این تحقیق نشان می‌دهد افرادی که به مدت هشت هفته، روزانه 25 گرم شکلات تلخ مصرف می‌کردند، به شکل قابل توجهی فشار خون پایین‌تری نسبت به دیگر افرادی داشتند که همین مقدار شکلات سفید مصرف کرده بودند.

همچنین یافته‌های تحقیق دیگری در سال 2017 نشان می‌دهد که اثرات مفید مصرف شکلات تلخ بر فشار خون در افراد مسن و مستعد بیماری‌ قلبی-عروقی در مقایسه با افراد جوان و سالم به شکل قابل توجهی بیشتر است.

  • کلسترول

برخی ترکیبات موجود در شکلات تلخ مانند پلی‌فنول و تئوبرومین، می‌توانند تاثیر مثبتی بر کاهش سطح کلسترول LDL (کلسترول بد) در بدن و افزایش کلسترول HDL (کلسترول خوب) بگذارد. تحقیقی که در سال 2017 در این باره انجام شد، نشان داد که مصرف شکلات تلخ به مدت 15 روز می‌تواند موجب افزایش سطح کلسترول HDL در افراد مبتلا به ویروس HIV شود. البته در این تحقیق، شواهدی مبنی بر کاهش کلسترول LDL مشاهده نگردید.

3- خواص شکلات تلخ؛ ضدالتهاب

مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش التهاب در بدن کمک کند. التهاب یک واکنش طبیعی سیستم ایمنی بدن نسبت به میکروب‌ها و سایر مواد مضر است. التهابات مزمن و شدید می‌توانند موجب آسیب به سلول‌ها و بافت‌های بدن شوند و خطر ابتلا به برخی بیماری‌‌ها مانند دیابت نوع 2، آرتروز و برخی از سرطان‌ها را افزایش ‌دهند.

در یک مطالعه‌ی آزمایشی در سال 2018 که بر روی 5 فرد سالم انجام شد، تأثیرات مصرف شکلات تلخ بر روی سیستم ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این تحقیق حاکی از آن است که مصرف مقادیر زیاد شکلات 70 درصد بر فعالیت ژن‌هایی که پاسخ سیستم ایمنی را تنظیم می‌کنند، تأثیر مثبتی دارد.

در مطالعه دیگری، محققین دریافتند که مصرف روزانه 30 گرم شکلات تلخ 84 درصد به مدت هشت هفته، موجب کاهش قابل توجه نشانگرهای زیستی التهاب در افراد مبتلا به دیابت نوع 2 می‌شود.
وجود برخی مواد معدنی در شکلات تلخ به آن خاصیت ضدالتهابی بخشیده است.

4- خواص شکلات تلخ؛ بهبود مقاومت به انسولین

مقاومت به انسولین زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن نسبت به هورمون انسولین، واکنشی نشان ندهند. مقاومت به انسولین ممکن است منجر به افزایش غیرطبیعی گلوکز خون شود که زمینه ابتلا به پیش‌دیابت و دیابت نوع 2 است.

طی یک مطالعه 6 ماهه در سال 2018، رابطه بین مصرف منظم شکلات تلخ و سطح گلوکز خون در بین افراد اسپانیایی مورد بررسی قرار گرفت. یافته‌های تحقیق نشان می‌دهد که خوردن روزانه 48 گرم شکلات 70 درصد به کاهش سطح گلوکز ناشتا و کاهش مقاومت به انسولین کمک می‌کند.

5- خواص شکلات تلخ؛ افزایش عملکرد مغز

مصرف شکلات تلخ می‌تواند به بهبود عملکرد مغز و پیشگیری از ابتلا به بیماری‌های تخریب‌کننده اعصاب مانند آلزایمر و پارکینسون، کمک شایان توجهی کند.

یافته‌های تحقیقی در سال 2018 نشان می‌دهد که فلاونول موجود در شکلات تلخ، موجب افزایش انعطاف‌پذیری عصبی می‌شود. انعطاف‌پذیری عصبی، توانایی مغز در تشخیص ارتباطات به ویژه در هنگام واکنش نسبت به آسیب‌ها و بیماری‌هاست. در واقع مصرف شکلات تلخ می‌تواند تاثیر مثبتی بر عملکرد شناختی مغز داشته باشد.

ملاحظات مصرف شکلات تلخ

فواید مصرف شکلات تلخ به علت فلاونول موجود در آن است. مقدار فلاونول در شکلات‌های مختلف با یکدیگر فرق دارد و به علت تفاوت تولید محصولات مختلف، میزان و کیفیت فلاونول آن‌ها نیز متفاوت است. کارخانه‌ها نیز ملزم به ارائه اطلاعات کامل در رابطه با فلاونول موجود در محصولات خود نیستند. واضح است شکلات‌هایی که کاکائوی بیشتری دارند، مقادیر بیشتری از فلاونول را دارا هستند.

اگرچه شکلات تلخ دارای آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی مغذی است، اما معمولا شکر و چربی زیادی دارد که آن را در گروه خوراکی‌های پرکالری قرار می‌دهد. چربی موجود در شکلات تلخ، کره کاکائو است که حاوی چربی اشباع مضر است. بنابراین لازم است مصرف شکلات تلخ را محدود کنید تا از دریافت کالری، چربی و شکر زیاد جلوگیری نمایید. به صورت کلی، شکلات تلخ شکر کمتری از شیرشکلات و شکلات سفید دارد و هر چه درصد کاکائوی آن بیشتر باشد، میزان شکر آن نیز کاهش می‌یابد.

خوشمزه‌تر از رژیم دکتر کرمانی هم داریم مگه؟
تو رژیم دکتر کرمانی لازم نیست قید هیچ غذایی رو بزنی، چون شعار ما اینه که همه چی بخور، اما به اندازه! رژیم‌های افراطی و محدود کننده نتیجه‌ای جز شکست و بازگشت وزن ندارن.
اگه برای یه تغییر اساسی آماده‌ای، روی لینک زیر بزن
از همین امروز رژیمتو بگیر
call-to-action

چقدر شکلات تلخ بخوریم؟

با توجه به این که اطلاعات میزان فلاونول موجود در شکلات تلخ توسط تولیدکنندگان آن‌ها منتشر نمی‌شود، نمی‌توان به طور قطعی درباره میزان مجاز مصرف آن در روز، اظهارنظر کرد.

شکلات تلخ با درصد کاکائوی بالا، شکر کمتر و چربی بیشتری دارد. همچنین درصد بالای کاکائو به معنای فلاونول بیشتر در ترکیبات شکلات است. بنابراین بهتر است شکلاتی را انتخاب کنید که حداقل 70 درصد کاکائوی خالص داشته باشد.

بسیاری از تحقیقات نشان داده‌اند که مصرف شکلات تلخ موجب کاهش ابتلا به بیماری‌های قلبی، کاهش التهابات بدن و مقاومت به انسولین می‌شود و عملکرد مغز را بهبود می‌دهد. افرادی که قصد افزودن شکلات تلخ به رژیم خود را دارند باید به این نکته توجه کنند که کالری شکلات تلخ بالاست و چربی زیادی نیز دارد؛ بنابراین باید تعادل را در مصرف آن رعایت کنند.

اطلاعات تغذیه‌ای و کالری شکلات تلخ

شکلات تلخ با درصد کاکائوی 70 تا 85، منبع مناسبی برای دریافت منیزیم، زینک و آهن است. بنابر اظهارات دپارتمان کشاورزی ایالات متحده  آمریکا، اطلاعات تغذیه‌ای یک تکه 101 گرمی از این شکلات، به شرح زیر است:

  • 598کالری
  • 7.8 گرم پروتئین
  • 42 گرم چربی
  • 36 گرم کربوهیدرات
  • 11 گرم فیبر رژیمی
  • 23 گرم شکر
  • 02 میلی‌گرم آهن
  • 230 میلی‌گرم منیزیم
  • 34 میلی‌گرم زینک

َخواص شکلات تلخ بسیار زیاد است اما باید توجه داشته باشید که کالری آن هم قابل توجه است و باید در مصرف آن تعادل را رعایت کنید.

حرف آخر

باوجود خواص شکلات تلخ که در این مقاله به آن اشاره کردیم، باید توجه داشت که هر ماده‌ی غذایی هرچند سالم اگر بیش از حد مصرف شود موجب افزایش وزن می‌شود. تعادل در مصرف و توجه به کالری شکلات تلخ به شما کمک می‌کند تا هم از خواص بی‌نظیر آن بهره‌مند شوید و هم دچار اضافه وزن نشوید.

4.4 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-صادق 1402/11/22

سلام برای بیماری کبدچرب شکلات نبایدخوردیابایدمحدودکردوکسانی که کبدچرب دارندشکلات اصلانبایدبخورندیاروزی یکی بایدخورد.

کارشناس به اندام 1402/11/23

سلام عزیزم به مقدار کم میشه استفاده کرد بهتره تلخ باشه