آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟

از بین مواد غذایی مختلف مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی برای لاغری توصیه می‌شود زیرا کالری پایین و فیبر بالا دارد. استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد و تاثیر مثبتی روی قند خون می‌گذارد. کیوی در […]

مصرف کیوی برای لاغری توصیه می‌شود زیرا کالری کم و فیبر بالا دارد.
4.1 از 5

زمان مطالعه 14 دقیقه

تعداد بازدید 57063

تاریخ انتشار

از بین مواد غذایی مختلف مصرف برخی میوه‌ها مانند کیوی برای لاغری توصیه می‌شود زیرا کالری پایین و فیبر بالا دارد. استفاده از برنامه غذایی سرشار از میوه و سبزیجات خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و بیماری‌های قلبی را کاهش می‌دهد، فشار خون را پایین می‌آورد و تاثیر مثبتی روی قند خون می‌گذارد. کیوی در مقایسه با پرتقال حاوی مقادیر بسیار بالایی ویتامین C است. به همین دلیل، کیوی برای حمایت از سیستم ایمنی، تنظیم فشار خون و حتی می‌تواند به بیماری هایی مانند آسم و دژنراسیون ماکولا کمک کند. در این مقاله به بررسی خواص کیوی برای لاغری و کاهش وزن می‌پردازیم. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

خواص کیوی برای لاغری

اگر به دنبال کاهش وزن هستید، کیوی یکی از بهترین میوه‌ها برای خوردن است؛ محتوای آب بالا، کالری کم و فیبر خوبی دارد. که این باعث می‌شود این میوه برای یک میان‌وعده یا به عنوان بخشی از صبحانه عالی باشد. کیوی هم حاوی فیبر نامحلول و هم فیبر محلول است. فیبر نامحلول(موجود در دانه‌ها) حجیم می‌کند و حرکت مدفوع را از طریق سیستم گوارشی تشویق می‌کند. فیبر محلول یک ماده ژل‌مانند است که اسید صفراوی را به دام می‌اندازد و همچنین سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهد. هر دوی این نوع فیبرها به سلامت دستگاه گوارش کمک می‌کنند و از پرخوری در هنگام رژیم غذایی جلوگیری می‌کنند. در ادامه درباره تاثیر این میوه خوش‌طعم در کاهش وزن خواهیم گفت:

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 1 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
به دلیل فیبر بالا، کیوی برای لاغری مفید است.

کالری پایین و فیبر بالا

مشخصات غذایی 100 گرم کیوی خام به شرح زیر است:

کالری و مواد مغذیمقدار
کالری۶۱
سدیم۳ میلی گرم
کربوهیدرات۱۵ گرم
قند ۹ گرم
فیبر۳ گرم
پروتئین۱.۱ گرم

سرشار از آنتی اکسیدان

مانند دیگر میوه‌ها، کیوی منبع آنتی اکسیدان ویتامین C است. دریافت آنتی اکسیدان از غذایی که می‌خوریم سلول‌ها را از آسیبی که رادیکال‌های آزاد سبب‌اش هستند حفظ می‌کند و منجر به کاهش خطر بیماری‌های مزمن می‌شود.

کیوی منبع آنتی اکسیدان ویتامین E نیز هست. بسیار نادر است که غذایی بدون چربی مانند کیوی منبعی از ویتامین E نیز باشد. از ویژگی‎‌های خاص میوه کیوی مهیا کردن این ماده مغذی برای بدن است.

کیوی آنتی اکسیدان لوتئین را برای بدن مهیا می‌کند و به گفته محققان آمریکایی خوردن غذاهای سرشار از لوتئین به پیشگیری یا به تاخیر انداختن مشکلات چشمی مربوط به افزایش سن کمک می‌کند.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 3 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
کیوی سرشار از ویتامین سی است.

همچنین کیوی حاوی اکتینیدین، آنتی اکسیدانی است که پروتئین‌ها را در بدن تجزیه می‌کند. این آنتی اکسیدان یک متحد عالی در رژیم غذایی است زیرا می‌تواند به سیستم گوارشی کند کمک کند. این به هضم پروتئین‌ها کمک می‌کند و می‌تواند به کسانی که از سندرم روده تحریک‌پذیر رنج می‌برند کمک کند.

سرشار از فیبر

کیوی منبعی عالی از فیبر است. دو عدد کیوی با 80 کالری حدود 8 گرم فیبر به بدن می‌رسانند. خوردن غذاهای سرشار از فیبر برای کاهش وزن مفید است چون به تداوم احساس سیری پس از خوردن‌شان کمک می‌کنند. بسیاری از افراد با دریافت فیبر مورد نیاز خود در طول یک روز مشکل دارند. افرادی هم که برنامه غذایی کم کالری استفاده می‌کنند نیز ممکن است با دریافت کافی فیبر در طول روز دچار مشکل باشند. خوردن کیوی کمک می‌کند بدون اینکه کالری زیادی بگیرید فیبر مورد نیاز خود در طول روز را تامین کنید.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 5 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
فیبر موجود در کیوی به حس سیری و کاهش اشتها کمک می‌کند.

سلامت فشار خون

افرادی که از اضافه وزن رنج می‌برند عموما دچار نوسان فشار و به ویژه فشار خون بالا هستند. بر اساس تحقیقات یک وعده کیوی پتاسیم بیشتری نسبت به یک موز به بدن می‌رساند. استفاده از برنامه غذایی که سرشار از غذاهای دارای پتاسیم باشد برای کاهش دادن فشار خون توصیه می‌شود. بر اساس تحقیقات سال 2015 علاوه بر سرشار بودن از پتاسیم، کیوی دارای ترکیب دیگری است که برای فشار خون مفید است. در این تحقیق به نتیجه رسیده بودند که افرادی که روزانه 3 عدد کیوی میل می‌کنند در مقایسه با افرادی که روزانه یک عدد سیب میل می‌کنند فشار خون کمتری دارند.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 7 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
کیوی علاوه بر لاغری موجب کاهش فشار خون می‌شود.

شاخص گلیسمی پایین

برخی افراد ممکن است به این دلیل که میوه منبع قند است هنگام تلاش برای کاهش وزن از آن دوری کنند. ما پیوسته درباره تاثیر منفی قند و اینکه چگونه قند بالا تاثیر منفی روی وزن می‌گذارد می شنویم. با این حال میوه با وجود داشتن قند دارای فیبر نیز است که قند خون سالم را حمایت می‌کند. علاوه بر آن در بین تمام میوه‌ها کیوی دارای GI پایینی است، به این معنی که قند موجود در میوه کندتر آزاد می‌شود. به همین دلیل، کیوی همچنین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و افزایش قند خون را کاهش دهد.

بنابراین خوردن کیوی به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل برای افراد دیابتی یا کسانی که سعی در کاهش وزن دارند بی‌ضرر است. اگر برای تنظیم قند خون از دارو استفاده می‌کنید، با پزشک‌تان صحبت کنید تا ببینید اضافه کردن کیوی به برنامه غذایی‌تان را تایید می‌کنند یا خیر.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 9 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
قند موجود در کیوی کندتر آزاد شده و به همین دلیل برای لاغری مفید است.

کمک به هضم

کیوی سبز به خوبی برای هضم مفید است. کیوی سالیان زیادی است که به عنوان کمک‌کننده به هضم غذا مورد استفاده قرار می‌گیرد. شاید دلیل چنین تاثیری آنزیم پروتئولیتیک اکتینیدین در بافت کیوی باشد. در تحقیقی که سال 2010 انجام شد محققان متوجه شدند که اکتینیدین موجود در کیوی سبز به تحریک هضم انواع پروتئین کمک می‌کند. با اینکه کیوی شاید بیماری‌های گوارشی را درمان کند، خوردن آن به عنوان بخشی از برنامه غذایی سالم از سیستم گوارش‌تان حمایت می‌کند.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 11 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
کیوی به هضم غذا کمک کرده و موجب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می‌شود.

جذب آهن

هر نوعی از ویتامین C به جذب آهن از غذاهای گیاهی کمک می‌کند. از آنجا که کیوی سرشار از ویتامین C است خوردن آن با غذاهای گیاهی که دارای آهن هستند، به جذب هرچه بهتر آنها کمک می‌کند. حتی برخی تحقیقات نشان داده است که خوردن کیوی طلایی در کنار وعده‌ها به افزایش سطح آهن کمک می‌کند.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 13 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
افراد چاق مواد مغذی کمی مصرف می‌کنند و کیوی علاوه بر لاغری، به جذب آهن نیز کمک می‌کند.

روش استفاده از کیوی

کیوی طعمی متمایز، شیرین و اسیدی دارد. به عنوان یک میان وعده آن را پوست بکنید و میل کنید و یا حتی با یک منبع پروتئین یا چربی سالم مانند یک مشت آجیل ترکیب کنید تا احساس سیری پیدا کنید. در صورت امکان هم کیوی سبز و هم کیوی طلایی میل کنید. کیوی را به سالاد میوه خود اضافه کنید و در کنار دیگر میوه‌ها از خواص‌اش بهره ببرید. کیوی را در اسموتی و یا حتی روی ماست هم به کار ببرید. فقط به خاطر داشته باشید که کیوی را هیچ وقت نپزید؛ چون این کار ارزش غذایی‌اش را تا حدود زیادی کاهش می‌دهد.

آیا خواص کیوی برای لاغری مفید است؟ - 15 - کیوی برای لاغری - رژیم لاغری
برای بهره‌مندی از خواص کیوی برای لاغری آن را به انواع سالاد اضافه کنید.

عوارض مصرف بیش از اندازه کیوی

استفراغ، حالت تهوع، اسهال، سرگیجه و اشکال در بلع از عوارض میوه کیوی در افرادی است که به این میوه حساسیت دارند. همچنین این میوه ممکن است منجر به پانکراتیت حاد، اختلالات پوستی مانند درماتیت و آنافیلاکسی و آلرژی دهان شود و تداخل با داروهای ضد قارچ، ضد التهاب، هپارین و ضد پلاکت شود.

آنچه از مقاله کیوی برای لاغری آموختیم:

مصرف کیوی برای لاغری توصیه می‌شود زیرا مقدار بالای ویتامین C در کیوی کلید اصلی کاهش وزن است. ویتامین C به کنترل فشار خون، مدیریت سطح کلسترول، حمایت از سلامت روده و عملکرد سیستم ایمنی کمک می‌کند. همچنین نقش مهمی در متابولیسم چربی‌ها دارد. همه اینها فاکتورهای مهمی هستند که در کاهش وزن موثر هستند. کیوی دارای GI پایینی است، به این معنی که قند موجود در میوه کندتر آزاد می‌شود. به همین دلیل، کیوی همچنین می‌تواند به تنظیم سطح قند خون کمک کند و افزایش قند خون را کاهش دهد.

منابع:

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-محمد 1402/12/29

ممنون عالی بود

کارشناس به اندام 1403/01/01

محبت دارین عزیزم

- 1402/12/29

ممنون عالی بود

کارشناس به اندام 1403/01/01

تشکر عزیزم

-الناز 1402/11/08

بسیار عالی

کارشناس به اندام 1402/11/09

تشکرعزیزم

پریسا محمدی 1401/11/28

ممنون از اطلاعات اموزندتون

کارشناس به اندام 1401/11/29

سپاس از نگاهتون عزیزم🙏

سکینه 1401/02/15

ممنون

.... 1400/10/04

عالی بود

شیوا 1400/08/18

بسیار عالی بود .ممنون

S. Za 1400/01/19

عالی بود ..ممنون از راهنماییتون