خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن

خواص کدو حلوایی برای کاهش وزن، سلامت چشم، بهبود عملکرد روده‌ها و رفع کم خونی بسیار مفید و موثر است؛ به ویژه در فصول سرد سال.

خواص کدو حلوایی به دلیل فیبر بالا و انواع ویتامین‌های مهم آن است.
5 از 5

زمان مطالعه 12 دقیقه

تعداد بازدید 11586

تاریخ انتشار

از خواص کدو حلوایی در فصل پاییز و زمستان غافل نشوید. با اینکه کدو حلوایی اغلب به عنوان یک سبزی در نظر گرفته می‌شود، در واقع نوعی میوه است، زیرا از گل به وجود می‌آید و حاوی دانه است. می‌توانید از دانه‌ها و همچنین گوشت و در بسیاری از موارد از پوست آن لذت ببرید. با این حال، با بیشتر انواع کدوهای زمستانی، ممکن است ترجیح دهید گوشت آن را بیرون بیاورید و آنچه را که باقی مانده است دور بریزید. مهم نیست که چگونه آن را می خورید، این خوراکی خوشمزه مملو از فیبر و آنتی اکسیدان است که در این مقاله به بررسی کامل فواید آن می‌پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید:

ارزش غذایی کدو حلوایی

کدو حلوایی سرشار از ویتامین C است که برای رشد و ترمیم بافت سلولی مهم است. کدو حلوایی همچنین سرشار از فیبر است که به هضم غذا کمک می‌کند. علاوه بر این، کدو حلوایی منبع خوبی از موارد زیر است:

  • منیزیم
  • کلسیم
  • آهن
  • ویتامین A
  • ویتامین B6

هنگامی که به صورت خام سرو می‌شود، یک فنجان کدو حلوایی حاوی کالری و مواد مغذی زیر است: 

کالری و مواد مغذیمقدار
کالری63
پروتئین1 گرم
چربیکمتر از 1 گرم
کربوهیدرات16 گرم
فیبر3 گرم
قند3 گرم

تفاوت کدو حلوایی و کدو تنبل

کدو حلوایی حاوی مقدار کمی ویتامین A و C در مقایسه با کدو تنبل ولی دو برابر آن آهن دارد. همچنین کدو حلوایی منبع خوبی از منیزیم، ویتامین E و پتاسیم است؛ در مقایسه با کدو تنبل، کالری و کربوهیدرات‌های پیچیده بالاتری دارد و حاوی بیش از دو برابر فیبر است. از آنجایی که فیبر می‌تواند شما را برای مدت طولانی تری سیر نگه دارد، ممکن است در فاکتور رضایت تفاوت ایجاد کند. فیبر بیشتر، همچنین سلامت روده و میکروبیوم متنوع روده و همچنین کنترل قند خون بعد از غذا را تقویت می‌کند.

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 1 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی

کدو تنبل و کدو حلوایی هر دو حاوی چندین ویتامین و مواد معدنی با کیفیت هستند که از سیستم ایمنی سالم و عملکرد ماهیچه‌ها حمایت می‌کنند.

فواید کدو حلوایی برای سلامتی

ویتامین‌ها، مواد معدنی و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در کدو حلوایی فواید زیادی برای سلامتی دارند. آنتی اکسیدان‌های موجود در کدو می‌تواند نقش مهمی در کاهش استرس اکسیداتیو داشته باشد؛ که به نوبه خود، این امر به پیشگیری از سرطان کمک می‌کند. سایر فواید سلامتی کدو حلوایی عبارتند از:

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 3 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی
خواص کدو حلوایی

بهبود سلامت چشم

ویتامین C و بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی به کند کردن پیشرفت دژنراسیون ماکولا و کاهش احتمال از دست دادن بینایی مرتبط کمک می‌کند. غذاهای غنی از ویتامین C نیز می‌توانند به پیشگیری از آب مروارید کمک کنند.

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 5 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی

حفظ سلامت استخوان

کدو حلوایی سرشار از مواد معدنی از جمله کلسیم است. کلسیم به ساخت و حفظ استخوان‌ها و دندان‌های سالم کمک می‌کند. ویتامین‌های A و C موجود در کدو حلوایی به حفظ سلامت استخوان‌ها نیز کمک می‌کند. در واقع، مروری بر مطالعات در سال 2017، کمبود ویتامین A را با افزایش خطر شکستگی استخوان مرتبط دانسته است.

کاهش خطر ابتلا به افسردگی

کدو حلوایی سرشار از ویتامین B6 هستند. افراد مبتلا به کمبود ویتامین B6 ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ایجاد نگرانی‌های سلامت روان مانند افسردگی باشند.

افزایش سلامت پوست

اگرچه بتاکاروتن به اندازه کرم ضد آفتاب موثر نیست، اما می‌تواند در محافظت از پوست در برابر قرار گرفتن در معرض نور خورشید نقش داشته باشد.

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 7 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی

مقابله با کم‌خونی

کدو حلوایی منبع عالی آهن است. دریافت آهن کافی فقط به پیشگیری و درمان کم خونی کمک نمی‌کند. تحقیقات همچنین نشان می‌دهد که آهن در دوران قاعدگی فوایدی مانند کاهش خستگی و بهبود عملکرد ورزشی را در پی دارد.

خاصیت کدو حلوایی در طب سنتی

طبع کدو حلوایی سرد و تر است و مصرف این ماده غذایی برای افراد گرم مزاج مناسب است و افراد سرد مزاج هم می‌توانند با مصرف مصلحات‌اش، آن را مصرف کنند. مصلح کدو حلوایی روغن زیتون، زیره سیاه، شیره انگور، گردو، عسل و نعناع است.

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 9 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی

بهترین روش مصرف کدو حلوایی

اگرچه کدو حلوایی را می‌توان به صورت خام مصرف کرد، اما می‌توانید آن را به صورت بخارپز، برشته شده، سرخ شده یا پوره میل کنید. یک ماده غذایی همه کاره که می‌توان آن را در انواع غذاهای شیرین و خوش طعم اضافه کرد. در اینجا چند راه آسان برای گنجاندن کدو حلوایی در برنامه غذایی آورده شده است:

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 11 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی
  • کدو حلوایی را می‌توانید با سبزیجات، لوبیا، هالاپینو و پیاز ترکیب کنید.
  • آن را با شیر، خرما و دارچین مخلوط کنید تا یک اسموتی رضایت‌بخش درست کنید.
  • کدو حلوایی را بپزید و میل کنید.
  • آن را پوره کنید و به یک سوپ پاییزی عالی اضافه کنید.
  • دانه‌های کدو را تمیز کرده و تفت دهید تا به عنوان یک میان‌وعده سالم از آن لذت ببرید.

چه مقدار کدو حلوایی باید بخورید؟

با توجه به راهنمای تغذیهUSDA (وزارت کشاورزی ایالات متحده ) شما باید روزانه دو تا چهار وعده سبزیجات مصرف کنید. در فصول سرد سال بخشی از این وعده‌های غذایی می‌تواند حاوی کدو حلوایی باشد.

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 13 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی

مضرات کدو حلوایی

در حالی که محتوای بالای بتاکاروتن موجود در کدو حلوایی می‌تواند فواید زیادی را به همراه داشته باشد، مطالعات همچنین نشان می‌دهد که مصرف بیش از حد این ترکیب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان ریه را افزایش دهد.

همچنین مسمومیت با کدو، که اغلب به عنوان سندرم کدو شناخته می‌شود، یک بیماری غیر معمول است که می‌تواند منجر به ریزش موی شدید و علائمی شبیه به مسمومیت غذایی شود. دلیل این امر ترکیباتی به نام کوکوربیتاسین هستند که در خانواده کدوها  یافت می‌شوند و به میوه‌ها طعم تلخ می‌دهد و آنها را سمی می‌کند.

برخی از شایع ترین علائم و نشانه‌های سندرم کدو سمی عبارتند از اسهال، استفراغ و درد شکم. سندرم کدو سمی می تواند آنقدر شدید باشد که می تواند باعث تورم در پانکراس، کبد، کیسه صفرا و کلیه‌ها شود.

خواص کدو حلوایی – کالری و ارزش غذایی آن - 15 - خواص کدو حلوایی - عادات غذایی

باید توجه داشته باشید که اگر بعد از خوردن یکی از انواع کدو احساس تلخی کردید، فوراً از خوردن آن خودداری کنید. اما قبل از اینکه کدو حلوایی را کنار بگذارید، به یاد داشته باشید که فقط در صورتی که مزه آن تلخ باشد، خوردن آن را متوقف کنید.

آنچه از مقاله کدو حلوایی آموختیم:

خواص کدو حلوایی به دلیل فیبر، ویتامین A، بتاکاروتن، ویتامین سی وآهن بالای آن است که آن را به یک ماده غذایی عالی برای مقاومت بدن تبدیل کرده است. البته توجه داشته باشید مصرف بیش از اندازه این ماده غذایی ممکن است عوارضی به همراه داشته باشد به ویژه آنکه خوردن کدو حلوایی تلخ ممکن است منجر به مسمومیت غذایی و آسیب به کبد و کلیه‌ها شود.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*