بهترین و بدترین غذاها برای خواب

فهرست مطالب (کلیک کنید) خوردن برای خواب بهترمفید برای خواب: شیرمفید برای خواب: دانه ی سویامفید برای خواب: گردومفید برای خواب: قزل آلامفید برای خواب: گیلاسمفید برای خواب: اسفناجمفید برای خواب: حبوباتمفید برای خواب: مرغمفید برای خواب: عدسمضر برای خواب: شکلاتمضر برای خواب: غذاهای چربمضر برای خواب: غذاهای تندمضر برای خواب: الکلمضر برای خواب: وعده […]

بهترین و بدترین غذاها برای خواب - 14 - بدترین غذاها - عادات غذایی
4.7 از 5

زمان مطالعه 12 دقیقه

تعداد بازدید 7976

تاریخ انتشار

خوردن برای خواب بهتر

از شمردن گوسفند ها خسته شدید؟ دراز کشیدن در جا در حالی که با خوابیدن مشکل دارید می تواند خیلی خسته کننده باشد. انجام این کار، باعث انتخاب غذاهای ناسالم، اضافه وزن و افزایش خطر چاقی، بیماری قلبی و دیابت می شود. تحقیقات نشان از افزایش رو به رشد آمار کم خوابی بین مردم می دهد. در حالی که می دانیم خاموش کردن وسایل الکترونیکی ( مانند موبایل ) یک ساعت قبل از خواب و تنظیم خواب در یک ساعت مشخص کمک می کند. این را هم باید در نظر گرفت که آنچه می خوریم نیز تاثیر بالایی دارد.


ثبت نام رژیم اینترنتی به اندام دکتر کرمانی

مفید برای خواب: شیر

شاید بعضی از باورهای گذشتگان درست نباشد اما مادر بزرگ هایتان در این مورد درست می گفتند یک لیوان شیر قبل از خواب کمک می کند راحت تر بخوابید. شیر برای خواب مناسب است چون تریپتوفان دارد، که سطح ملاتونین و سروتونین را بالا می برد. هر دوی اینها باعث بالا رفتن شانس خواب است. به علاوه شیر کلسیم دارد و تحقیقات اخیر نشان داده است که کمبود کلسیم در برنامه غذایی باعث آشفتگی در الگوی خواب می شود.

شیر برای خواب مناسب است

مفید برای خواب: دانه ی سویا

گیاه خواران لازم نیست که نگران باشند چون تریپتوفان به غیر از گوشت دانه های سویا نیز دارای آن هستند. تنها یک فنجان دانه ی لوبیا 100 درصد نیاز روزانه به تریپتوفان را تامین می کند. دانه های سویا تنها دارای این آمینو اسید مفید نیستند، بلکه منبع خوبی از کلسیم نیز هستند. همانطور که گفته شد تامین کلسیم بدن به خواب بهتر کمک می کند.

سویا برای خواب مناسب است

مفید برای خواب: گردو

از آنجا که همه آجیل ها مقداری تریپتوفان دارند، کاشو ( بادام هندی ) و گردو بالاترین میزان را دارند. گردو دارای ملاتونین نیز هست که کمک می کند تاثیر آن روی خوابی بهتر بیشتر شود. گردو را روی سالاد خود خورد کنید در کیک ها استفاده کنید و یا همراه صبحانه استفاده کنید. گردو به غذا تردی، طعم و پروتئین اضافه می کند.

گردو برای خواب مناسب است

مفید برای خواب: قزل آلا

اگر به دنبال مزایای بیشتری برای خوردن ماهی می گردید، ماهی قزل آلا در کنار ماهی تن، هالیبوت و ماهی کاد منابع غنی از ویتامین B6 هستند، که باعث تقویت تولید هورمون خواب می شود. همچنین قزل آلا سرشار از پروتئین است که در طول شب سیر نگهتان می دارد.

قزل آلا سرشار از پروتئین است که در طول شب سیر نگهتان میدارد

مفید برای خواب: گیلاس

گیلاس از معدود غذاهایی است که به صورت طبیعی ملاتونین دارد. تحقیقات جدید نشان داده است که نوشیدن آب گیلاس قبل از خواب می تواند به کیفیت و مدت خواب کمک کند. حتی از گیلاس های یخ زده نیز استفاده کنید. آب گیلاس را همراه با غذا یا قبل از خواب بنوشید.

نوشیدن آب گیلاس قبل از خواب میتواند به کیفیت و مدت خواب کمک کند

مفید برای خواب: اسفناج

این سبزی قدرتمند لیست بلندی از مواد مغذی را تقویت می کند، از جمله تریپتوفان که به خواب بهتر کمک می کند. اسفناج ویتامین B6 نیز دارد که به تولید تریپتوفان نیز کمک می کند. اسفناج را در وعده های اصلی یا در سالاد ها استفاده کنید، آن را در کنار غلات کامل یا پروتئین ها استفاده کنید.

اسفناج به خواب بهتر کمک می کند

مفید برای خواب: حبوبات

یک فنجان لوبیا ( از هر نوع ) نیاز روزانه به تریپتوفان را تامین می کند. لوبیا ها همچنین منابع خوبی از پروتئین و فیبر هستند که در طول شب سیر نگه تان دارند. ترکیبی از لوبیا های مورد علاقه ی خود را در سوپ استفاده کنید.

حبوبات برای خواب مفید هستند

مفید برای خواب: مرغ

بسیاری وقتی به غذاهایی که باعث خواب آلودگی می شوند فکر می کنند گوشت بوقلمون به ذهنشان می آید، اما مرغ دارای تریپتوفان بیشتری است. مطمئن شوید در طول روز به اندازه کافی پروتئین مصرف کرده اید تا به خلق و خو و خوابتان کمک کند. سعی کنید در کنار مرغ کربوهیدرات هم مصرف کنید تا تعادل رعایت شود، چون کربوهیدرات ها نیز به خواب کمک می کنند.

مصرف مرغ به خلق و خو و خوابتان کمک می کند

مفید برای خواب: عدس

عدس ها عضو ریز خانواده ی حبوبات هستند که خواصشان مانند خودشان کوچک نیست. عدس علاوه  براینکه منبع غنی از تریپتوفان است، دارای فیبر نیز هست که به گوارش و کاهش کلسترول خون کمک می کند. از عدس در سوپ و سالاد استفاده کنید و آماده ی یک خواب آسوده باشید.

وجود عدس در مصرف روزانه تان به خواب راحت کمک می کند

مضر برای خواب: شکلات

منبع مخفی کافئین، بسته به اندازه ای که شکلات می خورید این غذا به اندازه ی یک نوشابه کافئین داشته باشد. شکلات تلخ، در اصل بیشتر از دیگر شکلات ها کافئین دارد. تکه ی کوچکی از شکلات نمی تواند مخل خوابتان شود اما وقتی یک بسته کامل را قبل از خواب استفاده می کنید می تواند مدت زیادی بیدار نگه تان دارد.

 مضر برای خواب: شکلات

مضر برای خواب: غذاهای چرب

خوردن یک وعده غذای چرب درست قبل از خواب مانع چرخه ی خواب طبیعی می شود و در طول روز بیشتر احساس خواب آلودگی می کنید. برای اینکه مطمئن شوید در طول شب خوب می خوابید ( و مواظبت از وزنتان). به شام خود سبزیجات، غلات کامل، و غذاهای کم چرب اضافه کنید.

 مضر برای خواب: غذاهای چرب

مضر برای خواب: غذاهای تند

غذاهای تند تنها عامل سوزش سردل نیستند. تحقیقات نشان داده است که این غذاها باعث اختلال در خواب نیز می شوند. غذاهای تند با افزایش درجه حرارت هسته بدن باعث این اختلال می شوند، وقتی به زمان خواب نزدیک می شویم درجه حرارت هسته بدن خود به خود پایین می آید. وقتی این درجه حرارت پایین نیاید شب بیشتر بیدار خواهید ماند. غذاهای تند را برای ناهار نگه دارید و غذاهای ملایم را در نوبت شام میل کنید.

 مضر برای خواب: غذاهای تند

مضر برای خواب: الکل

بعضی ها فکر می کنند مصرف الکل قبل از خواب کمکشان می کند بهتر بخوابند. اما چیزی را که نمی دانند این است که الکل به سرعت در سیستم بدن می سوزد و باعث اختلال در خواب، از بین رفتن کیفیت خواب و شدت گرفتن خروپف می شود. شاید الکل در ابتدا احساس خواب آلودگی بدهد اما در میانه شب بیدارتان می کند و نمی گذارد به راحتی به خواب بروید.

 مضر برای خواب: الکل

مضر برای خواب: وعده ی سرشار از پروتئین

شاید این مورد برایتان تعجب آور باشد، اما تحقیقات نشان دادند خوردن وعده ی سرشار از پروتئین قبل از خواب باعث اختلال در خواب می شود، پروتئین دیر هضم
می شود. زمانی که هنگام خواب با مقدار زیادی پروتئین برای هضم مواجه باشید ممکن است خوابتان نبرد. برای شام در کنار پروتئین سعی کنید از کربوهیدرات و سبزیجات نیز استفاده کنید تا وعده ای متعادل و سالم میل کرده باشید و شب نیز بتوانید خوب بخوابید.

 مضر برای خواب: وعده ی سرشار از پروتئین

4.7 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*