پرخوری در کودکان؛ هشدار جدی برای خانواده‌ها

کم تحرکی و یکجانشینی کودکان به خاطر بازی‌های ویدئویی یکی از دلایل افزایش وزن است. با این حال می‌توان دلیل اصلی چاقی در سنین پایین را پرخوری کودکان دانست. اشتها زیاد کودکان معمولا با استقبال والدین مواجه می‌شود. اما خوش اشتها بودن همیشه خبری خوبی نیست! باید بدانید که پرخوری کودکان یک رفتار ناسالم است. […]

علت اشتهای زیاد و پرخوری در کودکان میتواند تشویق والدین به خوردن غذای بیشتر باشد.
4.1 از 5

زمان مطالعه 15 دقیقه

تعداد بازدید 19343

تاریخ انتشار

کم تحرکی و یکجانشینی کودکان به خاطر بازی‌های ویدئویی یکی از دلایل افزایش وزن است. با این حال می‌توان دلیل اصلی چاقی در سنین پایین را پرخوری کودکان دانست. اشتها زیاد کودکان معمولا با استقبال والدین مواجه می‌شود. اما خوش اشتها بودن همیشه خبری خوبی نیست! باید بدانید که پرخوری کودکان یک رفتار ناسالم است. بهتر است قبل از اینکه کودکتان دچار اضافه وزن شود علت اشتهای زیاد کودکان را بررسی کنیداگر فرزندتان اضافه وزن دارد، توصیه می‌کنیم این مقاله را تا انتها بخوانید. دراین مقاله از علت پرخوری کودکان، عوارض و راهکارهای مقابله با آن صحبت خواهیم کرد.

پرخوری کودکان و چاقی ناشی از آن میتواند زمینه ساز ابتلا به بیماری های مختلف در بزرگسالی باشد.

اشتهای زیاد کودکان

آمارهای جدید نشان می‌دهد چاقی در کودکان و به خصوص در کودکانی که هنوز وارد مدرسه نشده‌اند، رو به افزایش است. به صورت کلی آمار چاقی در سنین ۲ تا ۱۹ سال در وضعیت صعودی قرار دارد. محققان می‌گویند بالا رفتن آمار چاقی از سال ۱۹۹۹ تا به امروز کاملا در BMI کودکان مشهود است. در حال حاضر بیشتر کودکان اضافه وزن دارند و گروهی نیز مبتلا به چاقی هستند.

افزایش افراد چاق در هر جامعه‌ای برابر است با افزایش انواع بیماری، اما چگونه می‌توان این مشکل را حل کرد؟ متاسفانه مشکل چاقی امروز ریشه‌های فراوانی دارد. از انتخاب‌های نادرست غذایی گرفته تا اهمیت ندادن به ورزش و تحرک بدنی. کودک را باید از همان ابتدا به خوردن غذاهای سالم عادت داد، والدینی که خود نوشابه و فست فود استفاده می‌کنند نباید انتظار داشته باشند که کودکشان به غذاهای سالم تمایل نشان دهد.

علت پرخوری کودکان

کودکان به دلایل مختلفی ممکن است به پرخوری کنند. عادت‌های نادرست، بیماری‌ها و تفکرات اشتباه به شدت به این موضوع دامن می‌زنند. گاهی فرزندتان اختلالاتی مانند خوردن احساسی را تجربه می‌کند و یا دچار اختلال پرخوری شدید می‌شود. برخی از علت اشتهای زیاد کودکان را در ادامه بررسی خواهیم کرد:

1- علت پرخوری کودکان؛ پرخوری احساسی

پرخوری عصبی احساسی در کودکان اغلب برای به دست آوردن آرامش و یا رفع کسلی اتفاق می‌افتد. غذا خوردن احساسی معمولا منجر به پرخوری می‌شود. در نتیجه بدن بیش از اندازه کالری دریافت می‌کند. کالری اضافه به صورت چربی در بدن انباشته  و باعث بالا رفتن وزن کودک می‌شود. اگر در فرزند خود نشانه‌هایی از پرخوری احساسی مشاهده کردید، باید دلیل آن را پیدا کنید. به خاطر داشته باشید که چاقی می‌تواند باعث ایجاد احساس گناه و یا شرم در کودک شود.

یکی از علت های اشتهای زیاد کودکان میتواند مشکلات روحی و عصبی باشد که باعث پرخوری احساسی در آن ها می شود.

2- علت پرخوری کودکان؛ اختلال پرخوری شدید

اختلالات تغذیه‌ای مانند اختلال پرخوری، بیشتر در سنین نوجوانی و جوانی بروز می‌کنند. اختلال پرخوری در دراز مدت باعث می‌شود فرزندتان دیگر کنترلی روی گرسنگی خود نداشته باشد و نتواند بر پرخوری غلبه کند. کسانی که از این اختلال رنج می‌برند معمولا احساس گناه دارند و به صورت پنهانی غذا می‌خورند.

3- علت پرخوری کودکان؛ استرس بیش از حد

استرس و یا یک ضربه‌ی عاطفی می‌تواند باعث بروز پرخوری در کودکان شود. بهترین روش برای کنترل این وضعیت، مشورت با یک روانشناس است. صحبت با روانشناس به کودک کمک می‌کند تا بر پرخوری خود غلبه کند.

4- علت پرخوری کودکان؛ عوامل محیطی

فاكتورهای محيطی، تعادل میزان کالری دریافتی بدن را به هم می‌ریزد و باعث اختلال پرخوری می‌شود. افزایش میزان کالری دریافتی و كاهش مصرف آن‌ها به علت نداشتن فعاليت فيزيكی یکی از مهم‌ترین عوامل محیطی است. مطالعات نشان می‌دهد كه افزايش وزن، به كالري چربی‌ها، كربوهيدرات‌ها و غذاهايی كه شاخص گليسمي بالايي دارند، مرتبط می‌باشد. كودكانی كه زياد تلويزيون نگاه می‌كنند؛ هم انرژی كمتری مصرف می‌کنند و هم برحسب عادت از تنقلات پر کالری می‌خورند.

یکی از علت های اشتهای زیاد کودکان، مصرف غذاهای ناسالم و فاقد ارزش غذایی است.

5- علت پرخوری کودکان؛ شرایط دوران جنینی و نوزادی

تغذيه اوليه شيرخواران را نیز می‌توان از فاکتورهای مهم در چاقی كودكان دانست. این عوامل در افزايش وزن نوزادان تاثیر گذار است. تغذيه جنینِ داخل رحم ممكن است باعث تغييرات فيزيولوژيكی و در نتیجه به چاقی مبتلا شود. تغذيه نوزاد با شير مادر از چاق شدن کودک در آینده جلوگيری می‌کند. در شيرخواران و كودكاني كه وزن طبيعی دارند، افزايش بافت چربی در سال اول عمدتا مربوط به افزايش اندازه سلول‌های چربی است. از ۶ ماهگی تا ۲ سالگی تعداد سلول‌های چربی به آرامی افزايش می‌يابد و بعد از آن تا ده سالگی ثابت است. پس از آن تا ۲۵ سالگی مجددا به آهستگی افزايش مي‌يابد و در اين سن تكثير آن متوقف و رشد سلول چربی تا آخر عمر ادامه دارد.

نشانه‌های پرخوری در کودکان

میل شدید به غذا از نشانه‌های اصلی پرخوری در کودکان است. دیگر نشانه‌ها عبارتند از:

  • خوردن مقدار زیادی غذا به صورت مرتب
  • مخفی کردن غذاها برای پنهانی خوردن آن‌ها
  • مرتب غذا خوردن در طول روز
  • ناتوانی در کنترل گرسنگی
  • احساس استرس یا تنش
  • احساس انزجار، ناراحتی یا گناه بعد از پرخوری
  • ناتوانی در کنترل وزن بدن
  • نداشتن احساس رضایت پس از وعده‌های غذایی

چگونه پرخوری کودکان را مطرح کنیم؟

نیت واقعی والدین جلوگیری از آسیب‌های جسمی و اجتماعی است که چاقی می‌تواند برای فرزندشان به بار بیاورد اما متاسفانه صحبت‌های آن‌ها در این رابطه به جای نصیحتی سازنده تبدیل به عذاب روحی غیر قابل تحمل برای فرزندانشان می‌شود.

برای درمان علت اشتهای زیاد کودکان به هیچ وجه نباید به صورت مستقیم و یا حتی غیرمستقیم با آن‌ها این موضوع را در میان گذاشت. گفتن جملاتی مانند “به نظر سنگین می‌آی” یا “باید فلان غذا رو بخوری، نباید چاق بشی” نتیجه عکس روی فرزندتان خواهد داشت. وقتی والدین کودک را به رژیم غذایی تشویق می‌کنند، فرزندشان بیشتر در خطر پرخوری، اعتماد به نفس پایین و افسردگی قرار می‌گیرند.

دوای چاقی کودک شما پیش ماست!
برای درمان چاقی و داشتن یه برنامه غذایی سالم باید رژیمی رو انتخاب کنی که هم تنوع غذایی بالا داشته باشه تا بچه‌ها خسته نشن و هم مجبور نباشی غذای جدا درست کنی
پیشنهاد ما به تو رژیم کودک دکتر کرمانی
همین الان ثبت نام کن
call-to-action

راه‌های درمان اشتهای زیاد کودکان

برای اینکه به کودک خود کمک کنید تا در مسیر درست کاهش وزن قرار بگیرد می‌توانید نکات زیر را به کار ببرید:

  • از اشاره کردن به وزن، سایز یا شکل بدن آن‌ها بپرهیزید؛
  • روی سلامت، قدرت و رشد آن‌ها تمرکز کنید؛
  • به جای تمرکز روی فرد، درباره بهبود سلامت کل خانواده صحبت کنید؛
  • از عباراتی نظیر «خانواده ما غذای سالم می‌خورند تا بتوانیم استخوان و عضلاتی قوی داشته باشیم» استفاده کنید؛
  • سعی کنید غذاهای سالم را در وعده‌های اصلی خانواده میل کنید؛
  • آن‌ها را درگیر فعالیت‌های بدنی کنید.

چگونه به فرزند خود کمک کنیم از پرخوری پیشگیری کند؟

در این قسمت نکاتی را برایتان خواهیم گفت که با استفاده از آن‌ها می‌توانید به فرزند خود کمک کنید، انتخاب‌های تغذیه‌ای مناسب داشته باشد و از پرخوری جلو گیری کند:

1- مدیریت استرس

یکی از جنبه‌های مهم غلبه بر پرخوری این است که به کودک خود در کنترل استرس کمک کنید. فرزند خود را به انجام ورزش‌های آرامش بخش مانند مدیتیشن، نفس عمیق و یوگا تشویق کنید.

2- دنبال کردن برنامه غذایی مشخص

صبحانه‌ کامل به فرزند خود بدهید که اشتهایش را مهار کند و برای شروع روز و به جریان افتادن سوخت و ساز بدن انرژی لازم را داشته باشد. بعد از وعده‌ی صبحانه باید به فکر دو وعده‌ی متعادل برای ناهار و شام باشید. در بین این وعده‌ها می‌توانید برای فرزند خود میان وعده‌هایی در نظر بگیرید اما به او آموزش دهید غذاهای چرب و تنقلات بی‌ارزش، غذاهای مناسبی نیستند. فرزندتان را به این برنامه غذایی متعهد نگه دارید و اجازه ندهید وعده‌ای جا بیفتد.

برای پیشگیری از پرخوری در کودکان باید وعده های غذایی اصلی و میان وعده های مغذی برای آنها تهیه کنید.

3- جلوگیری از رژیم‌های سخت

وقتی فرزندتان از یک برنامه غذایی فوق العاده محدود استفاده کند به مرور میلش به غذا بیشتر می‌شود و به پرخوری تمایل پیدا می‌کند. بنابراین لازم است مانع دریافت رژیم‌های محدودکننده توسط او شده و به رعایت یک برنامه غذایی متعادل تشویقش کنید.

4- ورزش

ورزش نه تنها اضافه وزن ناخواسته را از بین می‌برد، بلکه روی بهبود خلق و خو و کاهش استرس نیز تاثیر می‌گذارد. همچنین ورزش به فرزندتان کمک می‌کند تا بتواند بر پرخوری‌های احساسی غلبه کند. اگر به دنبال راه‌هایی برای افزایش فعالیت کودکان هستید، توصیه می‌کنم مقاله‌ی افزایش فعالیت کودکان را مطالعه کنید.

باید از تمام لحظات استفاده کرد تا به کودکان سالم زندگی کردن را بیاموزیم. برای مثال، آخر هفته‌ها که معمولا خانواده فرصت در کنار هم بودن را دارند، به جای اینکه در خانه بمانید، به یک پیاده روی دسته جمعی و یا به پارک بروید و اجازه دهید فرزندتان فعالیت فیزیکی که از آن لذت می‌برد را انجام دهد. بهترین ورزش، بازی است حتی برای خودتان.

همانطور که در مقاله خواندید ابتدا باید علت پرخوری کودکان را پیدا کنید. زمانی که علت اشتهای زیاد کودکان پیدا شد می‌توان راه ‌حل مناسب برای درمان آن را نیز انتخاب کرد. به یاد داشته باشید پرخوری کودکان می‌تواند به خاطر اختلالات روانی و تغذیه باشد؛ در نتیجه بهتر است با یک روانشناس کودک یا تغذیه مشورت کنید.

4.1 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-سعید 1402/11/10

خیلی عالی و کار بردی بود ممنون

کارشناس به اندام 1402/11/11

شکر ازهمراهی شماعزیزم

-زهره 1402/10/12

سلام وقت بخیر دخترم ۱۲ سالش .خیلی میخوره .غذا که کامل میخوره ولی میانه وعده هم زیاد میخوره .انگار عادت کرده دهنش همیشه چیزی باشه بخوره .اینم بگم چاق نیست .قد بلند و اندام خوبی داره .ورزش هم میکنه .ولی من نگرانم لطفا راهنمایی میفرمایید .مچکرم

کارشناس به اندام 1402/10/13

سلام وقت بخیر عزیزم عادتها غذایی باید تغییر کنه و زمان لازم داره

-رویا 1402/09/17

ازوقتی دختر داییش رفته پسرم خیلی چاق شده..هم بازی نداره..فکرکنم پرخوری پسر من احساسی باشه.درسته دکتر؟

کارشناس به اندام 1402/09/18

بله عزیزم میتونه علتش باشه

محمد طاها خسروانی 1401/10/19

با سلام پسرم ۵ سال و نیم داره هم پرخوری میکنه هم اضافه وزن داره لطفا راهنماییم کنید چکار باید کنم

کارشناس به اندام 1401/10/20

سلام عزیزم چون سن کمی داره دراین مورد باید با متخصص تغذیه کودکان مشورت کنید

محیا 1400/11/26

سلام دخترم خیلی پرخوری میکنه همش میگه غذابده لطفا راهنمای کنید چیکارکنم

کارشناس به اندام 1400/11/27

سلام دوست خوبم میتونید از رژیم و سبک تغذیه سالم کودک و نوجوان دکتر کرمانی استفاده کنید که هم مناسب با سنش هست و هم در اون بهش فشار نمیاد و میتونه انواع غذا‌هارو استفاده کنه تازه به رشد سالمش هم کمک می‌کنه

محمدزارعی محمدآبادی خراسان رضوی خواف 1399/10/19

دکتر ممنون ا ز مطالب خوبتون خواستم بدونم اگه مطالب دقیق و خواندنی شما رو در کانال تلگراممون انتشار بدیم البته با ذکر منبع و نام خودتون و نیز اسم سایت. اشکالی داره؟

کارشناس به اندام 1399/11/06

دوست عزیز، با ذکر منبع موردی نیست.