چگونه انگیزه خود را برای ورزش کردن حفظ کنید؟

همین که حس می کنید بالاخره ورزش مورد علاقه خود را پیدا کرده اید یک اتفاق وحشتناک می افتد تمام انگیزه خود را از دست می دهید، تسلیم خستگی می شوید و دوست دارید لباس های ورزشی خود را از پنجره بیرون بیندازید. همه ما در چنین شرایطی قرار گرفتیم. خسته شدن از ورزش واقعیت […]

چگونه انگیزه خود برای ورزش کردن را حفظ کنیم؟
4.8 از 5

زمان مطالعه 18 دقیقه

تعداد بازدید 5119

تاریخ انتشار

همین که حس می کنید بالاخره ورزش مورد علاقه خود را پیدا کرده اید یک اتفاق وحشتناک می افتد تمام انگیزه خود را از دست می دهید، تسلیم خستگی می شوید و دوست دارید لباس های ورزشی خود را از پنجره بیرون بیندازید. همه ما در چنین شرایطی قرار گرفتیم.

خسته شدن از ورزش واقعیت دارد اما این امکان وجود دارد که با ورزش و تناسب اندام دوست شد و در پایان هم کار به قهر نکشد. نکاتی وجود دارد که با استفاده از آنها می توانید برای مدت زمانی طولانی شاد سالم و با انگیزه بمانید.

چگونه انگیزه خود برای ورزش کردن را حفظ کنیم؟

 

1- ورزش های خود را تغییر دهید.

هر روز قبل از اینکه سر کار بروید، ورزشی با شدت بالا انجام می دهید؟ شاید با این کار به کاهش وزن خود کمک کنید، اما اگر بیش از حد به خود فشار بیاورید و هیچ استراحتی هم نداشته باشید، این شرایط به هیچ وجه نمی تواند مناسبتان باشد. می توانید به انجام ورزش هایی مانند پیاده روی، یوگا و مدیتیشن بپردازید. به ریکاوری مجددتان کمک می کنند و فقط به بالا بردن فشار فکر نکنید.

ورزش هایی مانند ورزش ترکیبی با شدت بالا، بسیار اعتیاد آور هستند و آدرنالین را نیز به شدت بالا می برند اما می توانند به عضلات و مفاصل و همچنین غدد آدرنال آسیب برسانند. توصیه می شود به جای اینکه همیشه مشغول یک نوع ورزش باشید، چند نوع فعالیت انجام دهید تا علاوه بر ایجاد تنوع روی تمام گروه های عضلانی بدنتان کار کنید. می توانید هفت روز در هفته ورزش کنید اما کاری که نباید انجام دهید این است که ورزش های ترکیبی با شدت بالا و یا ورزش های قدرتی را در هفت روز هفته انجام ندهید.

سه روز از این هفت روز را باید به ورزش هایی که سبک هستند مانند تای چی، پیلاتس و یوگا بپردازید. سه روز در هفته را هم ورزشی با شدت بالا انجام دهید. در این هفت روز، یک روز را هم می توانید به استراحت و یا انجام فعالیتی که از آن لذت می برید اختصاص دهید.

 

2- تغییر ایجاد کنید.

به جای اینکه هر روز یک ورزش انجام دهید و یا به باشگاه بروید، یک روز در هفته را به کاری متفاوت اختصاص دهید. مثلا می توانید والیبال بازی کنید و یا هر بازی ورزشی دیگری که دوست دارید. گاهی افراد ورزشکار فکر می کنند اگر به باشگاه نروند، با هیچ چیز دیگری نمی توانند تمرین آن روز را انجام دهند. این در حالی است که بازی های ورزشی مورد علاقه تان،می توانند حکم همان ورزش را داشته باشد و به نحوی دیگر عضلاتتان را به چالش بکشند.

 

3- کمی بخوابید.

یک مربی ورزشی حرفه ای ترجیح می دهد، یک ورزشکار کلاسش را لغو کند و بخوابد. تا اینکه با مشکل کمبود خواب بخواهد تمرین کند، چون این اصل شماره یک است. اما اصل شماره دو، مواد مغذی و اصل شماره سه، انجام حرکات درمانی است. چنین حرکاتی هم تاثیر آرامش بخش و هم تاثیر ورزشی دارند. در ورزش های سخت، به سیستم عصبی خود شوک بیشتری می دهید. بنابراین بسیار مهم است که در میان ورزش های سنگین، ورزش هایی سبک با خاصیت بهبود دهندگی نیز وجود داشته باشد.

 

4- زمانی را به خودتان اختصاص دهید.

گاهی تنها باید از همه چیز، از جمله ورزش دور شوید! مثلا می توانید هر روز صبح به مدت 20 تا 30 دقیقه پیاده روی انجام دهید. در حین پیاده روی می توانید به چیزی الهام بخش گوش دهید. کار واقعا ساده ای است، اما می تواند حسابی روی روحیه و انگیزه تان تاثیر داشته باشد.

 

5- تعادل خود را پیدا کنید.

اگر گاهی میل دارید با دوستانتان بیرون بروید و چیزی بخوری یا با همان پیژامه روی مبل لم دهید و تلویزیون تماشا کنید، اشکالی ندارد. آن را انجام دهید. گاهی انجام چنین کارهایی هم اهمیت دارد و نمی شود گفت، کسی که ورزش می کند هرگز چنین کاری انجام نمی دهد اما همیشه تعادل را حفظ کنید. انجام چنین کارهایی ایرادی ندارد، اما نه اینکه کار هر روزتان باشد. برای خوش گذرانی ها و همچنین ورزش خود، برنامه ریزی کنید و هرگز این دو را فدای یکدیگر نکنید.

6-  ورزش را به نوعی ارتباط اجتماعی تبدیل کنید.

دوستانی پیدا کنید که علایقی شبیه به شما داشته باشند. ورزش کردن با دوستان انگیزه بسیار زیادی به شما می دهد. اینکار باعث می شود همدیگر را به ادامه راه تشویق کنید و تمایل کمتری به دست کشیدن از تمرینات داشته باشید.

 

7- با فرزندان و حتی حیوانات خانگیتان به ورزش بپردازید.

اگر پیاده روی و دویدن ورزش مورد علاقه شماست، می توانید این کار را به همراه سگتان انجام دهید یا با بچه تان به دویدن بروید. اگر آنها به این کار علاقه مند باشند، انگیزه بسیار زیادی در شما ایجاد خواهد شد.

 

8- واقع بین باشید.

اهدافی برای خود تعیین کنید که می دانید که از عهده آن برمی آیید. فعالیت هایی را انتخاب کنید که می دانید می توانید به خوبی انجام دهید. اگر فکر می کنید که مداوم از تمریناتتان خسته می شوید، شاید موقع آن رسیده که کمی تغییر در برنامه تان ایجاد کنید.

 

9- فعالیت هایی را پیدا کنید که تمرین ورزشی نباشند.

فعال بودن است که اهمیت دارد حتی اگر یک تمرین ورزشی درست و حسابی هم نباشد. مثلاً می توانید به جای آسانسور از پله ها استفاده کنید. در وقت ناهارتان به پیاده روی بروید. با اینکار از فعال بودنتان احساس خوبی پیدا می کنید. کمی هم در برنامه همیشگیتان تنوع ایجاد می کنید.

 

10- یادداشت کنید.

داشتن یک دفتر یادداشت برای ثبت پیشرفت هایی که در زمینه ورزش می کنید، به شما کمک می کند ببینید که روند پیشرفتتان چگونه است. همچنین اهداف جدید را برای خود تعیین کنید. اگر فکر می کنید که سالیان سال است که همان فعالیت های تکراری را انجام می دهید، یک تغییر عمده در برنامه تان پیاده کنید و روند پیشرفتتان را ثبت کنید.

 

11-  پاداش!

اگر ورزش کردن در نظرتان شکنجه و عذاب است، چیزی به خودتان بدهید که به شما انگیزه بدهد بتوانید تمریناتتان را کامل انجام دهید. اگر 4 روز در هفته تمرین می کنید، اگر از عملکرد خود راضی بودید به خودتان جایزه بدهید. این جایزه می تواند یک روز باشگاه نرفتن، خریدن یک شلوار جین نو، و … باشد. خودتان را خوشحال کنید چون لیاقتش را دارید.

 

12- رشته های ورزشی مختلف هم به حساب می آیند.

اگر از اینکه مجبور باشید برای ورزش کردن بیرون بروید متنفرید، می توانید در تیم والیبال شرکت یا دانشگاه عضو شوید. تنیس یاد بگیرید یا هر رشته ورزشی دیگری که به نظرتان جالب می آید. با اینکار هم از فعالیتتان لذت می برید و هم ورزش کردید.

 

13- موقع ورزش لباسهای خوب بپوشید.

اگر در لباس های ورزشیتان احساس خوبی پیدا می کنید، این احتمال وجود دارد که بخواهید با آنها پز بدهید. پس یک لباس ورزشی خوب بخرید که وقتی تنتان می کنید از خودتان خوشتان بیاید.

 

14- حواستان را به چیز دیگری منحرف کنید.

اگر می خواهید از دوچرخه ثابت یا تردمیل استفاده کنید، می توانید جلوی تلویزیون اینکار را بکنید. با هدفون به موسیقی دلخواهتان گوش دهید. چیزی پیدا کنید که موقع ورزش روی آن تمرکز کنید، مطمئن باشید خیلی کمکتان می کند.

 

15- اگر در اول کار موفق نشدید….

شانس اینکه دوباره ورزش را از نو آغاز کنید نامحدود است. اگر ورزش را رها کردید و هفته ها از انجام آن شانه خالی می کنید، دوباره تلاش کنید. وقتی تمرین روزانه تان را به پایان رساندید، مطمئناً از اینکه دوباره ورزش را شروع کرده اید خوشحال و راضی خواهید بود.

 

14- از منظره های پاییزی استفاده کنید

برخی ورزشکاران به این خاطر ورزش در تابستان را دوست دارند که بدنشان در معرض نور خورشید قرار می گیرد. شاید ورزش در پاییز به این درخشانی نباشد اما می تواند به همان اندازه زیبا باشد. جایی را برای ورزش کردن پیدا کنید که رنگ های گرم پاییزی احاطه تان کرده باشد. در حالی که ورزش می کنید زیبایی طبیعت می تواند حواستان را از سختی و خسته کنندگی ورزش پرت کند.

 

15- محصولات پاییزی را وارد برنامه غذایی تان کنید

روش دیگری برای بیرون رفتن می خواهید؟ سری به فروشگاه ها و میوه فروشی هایی که محصولات تازه پاییزی را ارائه می دهند بزنید. کافیست کمی در این فروشگاه ها بچرخید تا با محصولاتی که پاییز می آیند آشنا شوید و آنها را وارد برنامه غذایی خود کنید.

همین که فهمیدید به دنبال چه هستید، سعی کنید به دنبال دستور پخت هایی بروید که به روشی سالم وارد رژیمتان می شوند. دستور غذایی پیدا کنید که مناسب آب و هوا باشد: برای مثال یک سوپ گرم و سیر کننده می تواند با هوای سرد بیرون مقابله کند.

 

16- به رقابت ملحق شوید

هوای سرد، به سادگی انگیزه تان را برای بیرون دویدن می کشد، اصلا هم مهم نیست که در بهار و تابستان چقدر پیگیری این ورزش بوده اید. یکی از راه ها برای اینکه اهداف ورزشی تان را جدی تر دنبال کنید، شرکت در یک رقابت است.

می توانید به دنبال یک مسابقه محلی باشید که با توانایی بدنی تان هماهنگ باشد. مهم نیست هدفتان از ورزش چیست، این کار می تواند انگیزه ای مضاعف برای بهتر ورزش کردنتان شود.

 

17- در حال کار کردن ورزش کنید

همین طور که برگ ها در حال فروریختن هستند ممکن است حیاط خانه تان را بپوشانند. این منظره برای چند روز خیلی زیباست و ممکن است چند عکس اینستاگرامی هم با آن بگیرید، اما پس از مدتی برگ های قهوه ای که به کف حیاط چسبیده اند همه ذهنیتتان درباره برگریزان را تغییر می دهند.

خوشبختانه در یک بعد از ظهر پاییزی می توانید شروع به تمیز کردن حیاط کنید تا با این کار هم در نظافت خانه شرکت کرده و هم حسابی کالری سوزی کرده باشید. اگر می خواهید فضا کمی بیشتر ورزشکارانه شود مقداری در حیاط بدوید و بالا و پایین بپرید. اگر بچه ها هم به شما اضافه شوند که چه بهتر. هم بازی می کنید هم ورزش.

 

18- زود ورزش کنید

تغییرات فصلی مانند کمبود نور خورشید، می توانند روی خلق و خو تاثیر بگذارند که این مساله می تواند به صورت بالقوه روی برنامه ورزشی تان نیز موثر باشد. یادتان باشد، کسانی که به صورت روزانه ورزش می کنند تا 25 درصد کمتر دچار علائم افسردگی و اضطراب می شوند. سعی کنید تا جای ممکن در اوایل روز ورزشتان را انجام دهید. همینطور که خورشید پایین می رود و دمای هوا افت می کند مسلما بیشتر از اینکه بیرون بروید دوست دارید جلوی بخاری یا شومینه بنشینید. وقتی زود ورزشتان را انجام دهید هم می توانید کالری سوزی تان را داشته باشید هم از دنج بودن حس پاییز در خانه لذت ببرید.

4.8 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*