آیا قندهای مصنوعی از قندهای واقعی مضرتر هستند؟

شیرین کننده های مصنوعی همه جا را گرفته اند، سوپر مارکت ها، کافی شاپ ها، نوشیدنی ها، بستنی و حتی ماست. گفته می شود این ماده به ظاهر رژیمی باعث می شود مصرف کننده نسبت به قند واقعی کالری کمتری دریافت کند. اما تحقیقات جدیدی که محققان دانشگاه تورنتو انجام داده اند نشان داده جایگزین […]

آیا قندهای مصنوعی از قندهای واقعی مضرتر هستند؟
5 از 5

زمان مطالعه 4 دقیقه

تعداد بازدید 12578

تاریخ انتشار

آیا قندهای مصنوعی از قندهای واقعی مضرتر هستند؟

شیرین کننده های مصنوعی همه جا را گرفته اند، سوپر مارکت ها، کافی شاپ ها، نوشیدنی ها، بستنی و حتی ماست. گفته می شود این ماده به ظاهر رژیمی باعث می شود مصرف کننده نسبت به قند واقعی کالری کمتری دریافت کند.

اما تحقیقات جدیدی که محققان دانشگاه تورنتو انجام داده اند نشان داده جایگزین های قند به ویژه آسپارتام، می توانند اگر اضافه وزن داشته باشید باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت شوند. محققان بیش از 2.800 فرد بالغ را بررسی کردند و خواستند برنامه غذایی 24 ساعت گذشته خود را بازگو کنند. بر اساس عادات غذایی محققان این افراد را به گروه های مصرف کنندگان قند مصنوعی (آسپارتام و یا ساخارین ) و مصرف کنندگان قند واقعی (گلوکز و فروکتوز ) تقسیم کردند.

سپس محققان بررسی کردند که بدن داوطلبان چقدر خوب قادر به شکستن انواع مختلف قند است. آنها متوجه شدند هضم آسپارتام توانایی بدن افراد چاق در تنظیم سطح گلوکز را مختل می کند، اما در افراد لاغر چنین تاثیری مشاهده نشد. محققان تاثیر منفی مشابه را در افرادی که قند واقعی مصرف می کردند مشاهده نکردند ( چه چاق چه لاغر ).

شیرین کننده های مصنوعی چه چیزی هستند؟ آیا شما هم استفاده می کنید؟

شیرین کننده های مصنوعی مواد شیمیایی هستند که جایگزین قند می شوند. بیشتر آنها از قند طبیعی شیرین تر هستند. بر اساس اعلام کلینیک تحقیقاتی مایو شیرین کننده های مصنوعی عبارتند از: پتاسیم آسه سولفام، آسپارتام، ساخارین، و سوکرالوز. شیرین کننده های مصنوعی ترکیبی نیز عبارتند از: عصاره استویا، Naturlose، و ترهالوز.

قند طبیعی نیز در شکل های مختلف عرضه می شود مانند، شهد آگاو، قند خرما، آب میوه از کنسانتره، عسل، شربت افرا و ملاس.

کدام نوع قند از همه بهتر است؟

با این همه گزینه که بالا نیز به آنها اشاره شد، انتخاب یک شیرین کننده سالم واقعا گیج کننده است. به صورت کلی قند طبیعی بهترین انتخاب است چون بدن همیشه قادر به تشخیص و سوزاندن قندهای مصنوعی نیست. پس قهوه و چای خود را با هرچه می خواهید شیرین کنید ابتدا در نظر داشته باشید که آیا ارزشش را دارد یا خیر.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی)

 

 

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*