10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن

خواص روغن نارگیل بیشتر برای پوست و مو کاربرد دارد اما جالب است بدانید این روغن به صورت خوراکی نیز مصرف می‌شود. چربی سوزی، کاهش گرسنگی، کاهش تشنج، سلامت دندان و لثه تنها بخشی از فواید روغن نارگیل است.

خواص روغن نارگیل برای پوست، مو و حتی کاهش وزن مفید و موثر است.
امتیاز کاربرها

زمان مطالعه 23 دقیقه

تعداد بازدید 9080

تاریخ انتشار

خواص روغن نارگیل به کاهش گرسنگی، بهبود سلامت دهان، کاهش تشنج و موارد دیگر کمک می‌کند. روغن نارگیل یک روغن پخت و پز است که به طور فزاینده‌ای محبوب است. بسیاری از مردم آن را به خاطر مزایای سلامتی، از جمله خواص ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی، بهبود سلامت پوست و دهان و پتانسیل کاهش وزن مصرف می‌کنند.

در اینجا ۱۰ مزیت مصرف روغن نارگیل و برخی از ملاحظات ویژه‌ای (اگر می‌خواهید آن را در رژیم غذایی خود بگنجانید) که باید در نظر داشته باشید، را می‌خوانید.

مهمترین خواص روغن نارگیل

این روغن فواید بسیاری برای سلامتی دارد که می‌توانید آن را به برنامه غذایی و روتین پوستی خود اضافه کنید:

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 1 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
خواص روغن نارگیل

تشویق چربی‌سوزی

روغن نارگیل منبعی غنی از تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، نوعی چربی اشباع شده است. به طور کلی چربی‌های اشباع شده به سه زیر گروه تقسیم می‌شوند که هر کدام اثرات متفاوتی در بدن دارند:

  • زنجیر بلند
  • زنجیره متوسط
  • زنجیره کوتاه

دانشمندان در حال مطالعه تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط ​​(MCTs)، از جمله آنهایی که در روغن نارگیل یافت می‌شوند، برای مزایای بالقوه سلامتی آنها هستند. به عنوان مثال، برخی شواهد نشان می‌دهد که مصرف MCT ها ممکن است کالری‌هایی را که بدن شما می‌سوزاند افزایش دهد و انجام این کار به کاهش وزن کمک می‌کند.

در حالی که MCT ها ممکن است میزان کالری سوزی شما را افزایش دهند، به خاطر داشته باشید که روغن نارگیل کالری بسیار بالایی دارد و اگر آن را به مقدار زیاد مصرف کنید به راحتی می‌تواند منجر به افزایش وزن شود.

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 3 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
از خواص روغن نارگیل می‌توان به خاصیت چربی سوزی آن اشاره کرد.

منبع سریع انرژی

MCT های موجود در روغن نارگیل منبع سریع انرژی را فراهم می‌کند. هنگامی که تری گلیسیریدهای زنجیره بلند (LCT) می‌خورید، مولکول‌های چربی از طریق خون به بافت‌هایی که به آنها نیاز دارند، مانند بافت ماهیچه‌ای یا چربی منتقل می‌شود.

اما MCT ها مستقیماً به کبد شما می‌روند و به همان روشی که کربوهیدرات‌ها – منبع انرژی ترجیحی بدن شما – به منبع انرژی سریع تبدیل می‌شوند. در واقع، MCT ها برای مدت طولانی در محصولات تغذیه ورزشی برای ورزشکارانی که به منبعی از انرژی نیاز دارند که بدن آنها بتواند آن را سریع جذب و استفاده کند استفاده می‌‎شود.

اثرات ضد میکروبی

روغن نارگیل به دلیل محتوای MCT به ویژه اسید لوریک، دارای خواص ضد میکروبی و ضد قارچی است. اسید لوریک یک اسید چرب است که حدود 50 درصد از MCT های موجود در روغن نارگیل را تشکیل می‌دهد.

مطالعات نشان می‌دهد که اسید لوریک ممکن است به عنوان یک عامل باکتریواستاتیک عمل کند و از تکثیر باکتری‌ها جلوگیری ‌کند. همچنین ممکن است به عنوان یک عامل باکتری‌کش عمل کند که برخی از باکتری‌ها را از بین می‌برد. علاوه بر این، ممکن است از رشد میکروارگانیسم‌های مضر برای گیاهان نیز جلوگیری کند.

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 5 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
یکی از خواص روغن نارگیل خاصیت ضد میکروبی آن است.

کمک به کاهش گرسنگی

یکی از ویژگی‌های جالب MCT ها (تری گلیسیریدهای زنجیره متوسط) این است که ممکن است به کاهش مصرف غذا کمک کنند که این ممکن است به نحوه تجزیه بدن آنها مرتبط باشد. بخشی از MCTهایی که می‌خورید در فرآیندی تجزیه می شوند که مولکول‌هایی به نام کتون تولید می‌کند. کتون‌ها با اثر مستقیم روی پیام رسان‌های شیمیایی مغز یا تغییر سطح هورمون‌های گرسنگی مانند گرلین، اشتها را کاهش می‌دهند.

شاید با کتون‌ها در زمینه رژیم‌های کتوژنیک که این روزها بسیار محبوب هستند آشنا باشید. افرادی که رژیم کتو دارند کربوهیدرات زیادی نمی‌خورند، اما اغلب چربی زیادی می‌خورند. به همین دلیل، بدن آنها تمایل دارد از کتون‌ها برای سوخت استفاده کند.

برای آشنایی بیشتر با رژیم کتوژنیک روی بنر زیر کلیک کنید.

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 7 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی

خواص روغن نارگیل برای کاهش تشنج

مردم مدت‌هاست که از رژیم‌های غذایی کتو که کربوهیدرات بسیار کم و چربی بالایی دارند، برای درمان اختلالات مختلف از جمله بیماری صرع مقاوم به دارو استفاده می‌کنند. نشان داده شده است که آنها به کاهش دفعات وقوع تشنج کمک می‌کنند.

محققان بر این باورند که کمبود گلوکز در دسترس برای سوخت‌رسانی به سلول‌های مغز، توضیحی برای کاهش دفعات تشنج در افراد مبتلا به صرع در رژیم های کتوژنیک است.

کاهش مصرف کربوهیدرات باعث کاهش گلوکز در خون می‌شود و افزایش مصرف چربی منجر به افزایش قابل توجه غلظت کتون‌ها می‌شود. مغز شما می‌تواند از کتون‌ها به عنوان منبع انرژی به جای گلوکز استفاده کند. تحقیقات نشان می‌دهد که MCT های موجود در روغن نارگیل به کبد شما منتقل شده و به کتون تبدیل می‌شوند.

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 9 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
یکی از اثرات روغن نارگیل کاهش تشنج است.

افزایش سلامت پوست

خواص روغن نارگیل بسیار زیاد است و بسیاری از افراد از آن برای اهداف آرایشی برای بهبود سلامت و ظاهر پوست خود استفاده می‌کنند:

  • مطالعات نشان می‌دهد که روغن نارگیل می‌تواند رطوبت پوست خشک را افزایش دهد. همچنین از بدن در برابر عوامل خارجی مانند عوامل عفونی، مواد شیمیایی و آلرژن‌ها محافظت می‌کند.
  • در واقع، یک مطالعه اخیر نشان داد که استفاده از 6 تا 8 قطره روغن نارگیل روی دست‌ها و گذاشتن آن در طول شب ممکن است راهی موثر برای جلوگیری از خشکی پوست ناشی از استفاده مکرر از ضدعفونی‌کننده‌های مبتنی بر الکل باشد.
  • همچنین ممکن است شدت علائم خفیف تا متوسط ​​درماتیت آتوپیک را کاهش دهد، یک بیماری پوستی مزمن که با التهاب پوست و نقص در عملکرد سد پوست مشخص می شود.
  • همچنین نشان داده شده است که برخی از بیماری های پوستی پیچیده مانند اگزما یا پسوریازیس را کاهش می دهد.
10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 11 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
روغن نارگیل یکی از بهترین روغن‌ها برای مرطوب کردن پوست است.

محافظت از مو

روغن نارگیل همچنین می‌تواند از آسیب مو محافظت کند:

به عنوان مثال، یک مطالعه نشان داد از آنجایی که روغن نارگیل عمیقاً به تارهای مو نفوذ می‌کند، آنها را انعطاف پذیرتر کرده و قدرت آنها را افزایش می‌دهد تا از شکستن آنها تحت کشش جلوگیری کند.

به طور مشابه، مطالعه دیگری نشان داد که روغن نارگیل تارهای مو را تغذیه کرده و شکستگی را کاهش می‌دهد که باعث تقویت بیشتر مو می‌شود.

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 13 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
روغن نارگیل برای نرمی و رطوبت موی خشک و وز بسیار مفید است.

بهبود سلامت دهان و دندان

شواهد نشان می‌دهد که استفاده از روغن نارگیل به عنوان دهانشویه به روشی مقرون به صرفه برای بهداشت دهان مفید است. تصور می‌شود که این به دلیل خواص ضد باکتریایی اسید لوریک باشد.

علاوه بر این، اسید لوریک موجود در روغن نارگیل با بزاق واکنش نشان می‌دهد و ماده‌ای شبیه صابون ایجاد می‌کند که از ایجاد حفره جلوگیری و به کاهش تجمع پلاک دندانی و التهاب لثه کمک می‌کند.

با این حال، مطالعات اشاره می‌کنند که شواهد محدودی در مورد این موضوع وجود دارد و روغن نارگیل نمی‌تواند جایگزینی برای خمیردندان باشد.

کاهش علائم بیماری آلزایمر

خواص روغن نارگیل برای نقش بالقوه آنها در مدیریت بیماری آلزایمر مورد بررسی قرار گرفته است. بیماری آلزایمر شایع ترین علت زوال عقل است.

این وضعیت توانایی مغز شما را برای استفاده از گلوکز برای انرژی کاهش می‌دهد. با این حال، محققان بر این باورند که کتون‌ها می‌توانند با ارائه یک منبع انرژی جایگزین، برای سلول‌های مغز، علائم اولیه بیماری آلزایمر خفیف تا متوسط ​​را خنثی کنند.

10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 15 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
یکی از اثرات روغن نارگیل کاهش علائم آلزایمر است.

منبع آنتی اکسیدان

روغن نارگیل منبع خوبی از آنتی اکسیدان‌ها است که به خنثی کردن مولکول‌های آسیب‌رسان به نام رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند که این مساله به نوبه خود به دفع چندین بیماری مزمن کمک می‌کند.

برخی از انواع اصلی آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن عبارتند از:

  • توکوفرول‌ها
  • توکوترینول‌ها
  • فیتواسترول‌ها
  • فلاونوئیدها
  • پلی فنول‌ها

آنتی اکسیدان‌های موجود در روغن نارگیل به آن اثرات ضد التهابی و محافظتی بالقوه مغز می‌بخشد. یک مطالعه همچنین نقش احتمالی روغن نارگیل، به ویژه اسید لوریک MCT را در کاهش عوارض ثانویه دیابت نشان می‌دهد.

نحوه مصرف روغن نارگیل

این روغن را به شکل‌های مختلف می‌توانید استفاده کنید:

  • نرم‌کننده مو: وقتی به حمام می‌روید می‌توانید ظرف حاوی روغن نارگیل را زیر آب گرم بگیرید تا روغن نارگیل به حالت مایع درآید. سپس، بعد از اینکه شامپو زدید مقدار قابل توجهی روغن نارگیل را به موهای خیس خود بزنید و از بالا تا پایین مو بکشید. اجازه دهید ۵ دقیقه روی موها بماند تا رطوبت و درخشش به موها بازگردد.
  • نرم‌کننده پوست: بعد از حمام مقداری روغن نارگیل را روی پوست خود بمالید گرمای پوست‌تان باعث می‌شود روغن در پوست ذوب شود. بعد از مالیدن آن روی پوست بوی آن نیز روی پوست می‌ماند. می‌توانید چند قطره نعناع یا روغن اسطوخودوس نیز به آن اضافه کنید تا ترکیبی کامل برای ماساژ شود.
10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 17 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
بعد از حمام از روغن نارگیل برای مرطوب کردن پوست خود استفاده کنید.
  • نرم‌کننده لب: می‌توانید مقداری از روغن نارگیل را درون ظرف نگه دارنده لنز قرار دهید و در کیف خود قرار دهید. با این کار در طول روز هر زمان لب‌ها خشک شد می‌توانید مقداری از آن را روی محل خشک شده بمالید.
  • تقویت ناخن: با سر انگشت مقداری از روغن نارگیل را به پایین همه ناخن‌های دست بمالید و اجازه دهید جذب پوست شود. روغن نارگیل ناخن‌ها را تقویت می‌کند و پوست پایین آنها را مرطوب نگه می‌دارد، این کار باعث می‌شود دست‌ها جوان بمانند.
  • نرم‌کننده پوست اطراف چشم: اگر دوست ندارید پول زیادی پای کرم‌های گران‌قیمت چشم بپردازید می‌توانید آن را با روغن نارگیل جایگزین کنید. کافیست مقداری از روغن نارگیل را قبل از مالیدن به زیر چشم بین دو انگشت خود نگه دارید تا گرم شود. سپس می‌توانید از آن در زیر چشم خود استفاده کنید.
10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 19 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
روغن نارگیل یکی از روغن‌های مجاز برای مرطوب کردن پوست است.
  • مناسب موی فر: به اندازه یک نخود از روغن نارگیل را بین دو انگشت خود نگه دارید تا گرم شود. سپس به پایین تا بالای موی خود بمالید تا در کل روز از فر خوردن موی خود در امان باشید. اگر موی ضخیم و درشتی دارید می‌توانید روغن را از میانه مو به بالا بمالید تا تاثیر ضد فر خوردگی آن را بیشتر حس کنید. همچنین این کار به مو درخشش و صافی بیشتری اضافه می‌کند.
  • پاک‌کننده آرایش: تنها یک قاشق چای‌خوری یا کمتر این روغن می‌تواند به سادگی آرایش یک روزتان را پاک کند. کافیست مقداری روغن نارگیل مایع را مستقیم روی پوست ماساژ دهید. ببینید که چگونه مواد آرایشی آب می‌شوند، سپس صورت خود را با آب گرم بشویید. برای اینکه پاک کننده  آرایشی خود را بسازید کافیست یک قاشق چای خوری روغن نارگیل را روی یک تکه پنبه با استفاده از ماکروفر آب کنید. سپاس بگذارید یک شب این پنبه در روغن نارگیل خیس بخورد. می‌توانید با تعداد بالایی از تکه‌های پنبه این کار را انجام دهید برای هر کدام یک قاشق چای خوری روغن نارگیل استفاده کنید. می‌توانید پنبه‌ها را در یک محفظه نگه دارید و هر موقع خواستید یکی از آنها را استفاده کنید.
10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 21 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
روغن نارگیل را می‌توانید به عنوان پاک کننده آرایش هم استفاده کنید.
  • کرم بعد از اصلاح: تنها کافیست ظرف روغن را زیر آب گرم بگیرید تا ذوب شود سپس آن را روی پوست محلی که میخواهید اصلاح کنید بمالید. تیغ اصلاح به راحتی در آن مسیر حرکت خواهد کرد و اصلاح ساده می‌شود. همچنین پوست‌تان به خاطر این روغن مرطوب می‌شود. زیر دوش از این روش استفاده نکنید. این روغن بسیار لغزنده است برای همین زمان اصلاح‌تان نیز کوتاه‌تر خواهد شد.
  • پاک‌کننده پوست: نصف فنجان نمک دریایی یا شکر را با مقداری مساوی از این روغن مایع میکس کنید. سپس با استفاده از دست‌ها این ترکیب را روی قسمت‌های زبر پوست بمالید. این ترکیب درحالی که پوست‌های مرده را جدا می‌کند آن قسمت را مرطوب نیز می‌کند. نتیجه این می‌شود که پوست‌تان مانند پوست کودک صاف و نرم می‌شود. برای پوست‌هایی که خیلی زبر هستند می‌توانید مقدار بیشتری نمک یا شکر استفاده کنید مثلا پوست پا و آرنج. شاید بعد از استفاده از این ترکیب بدن بوی خوبی ندهد می توانید برای جلوگیری از این اتفاق از روغن اسطوخودوس در ترکیب استفاده کنید.
10 مورد از خواص روغن نارگیل و نحوه مصرف آن - 23 - خواص روغن نارگیل - ورزش و سلامتی
بعد از اصلاح نیز می‌توانید از روغن نارگیل استفاده کنید.

ملاحظات خاص درباره مصرف روغن نارگیل

در سال‌های اخیر نشان داده شده است که، روغن نارگیل برای سلامت قلب مفید است:

در مقایسه با چربی‌های گیاهی، روغن نارگیل هم سطح LDL (بد) و هم کلسترول کل را به میزان بیشتری افزایش می‌دهد. با این حال، این افزایش در مقایسه با کره و روغن‌های حیوانی کمتر است. افزایش سطح کلسترول HDL (خوب) در واقع خطر بیماری قلبی را کاهش می دهد، بنابراین ممکن است فکر کنید که افزایش HDL از روغن نارگیل می‌تواند مفید باشد. اما این لزوما به این معنی نیست که شما باید از روغن نارگیل به طور کامل اجتناب کنید. فقط سعی کنید مصرف آن کمتر از 10٪ از کل کالری شما در روز باشد.

آنچه از مقاله خواص روغن نارگیل آموختیم:

با خواص روغن نارگیل آشنا شدیم. این روغن به دلیل فواید آبرسانی عمیق خود برای پوست و مو مشهور است و در بسیاری از مواد آرایشی بهداشتی به کار می‌رود. با این حال، حتما آن را در حد اعتدال مصرف کنید. پزشکان توصیه می کنند میزان مصرف خود را متعادل نگه دارید تا از افزایش خطر بیماری قلبی جلوگیری کنید.

منابع:

امتیاز کاربرها
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-حسن 1403/01/18

سلام خسته نباشین این رغن برای پوست چرب خوبه

کارشناس به اندام 1403/01/19

سلام سلامت باشید عزیزم برای ماساژ پوست ؟

-ستایش 1403/01/11

سلام ممنون ازشما ببخشید این روغن باعث سفیدی پوست و زیز چشم میشه

کارشناس به اندام 1403/01/12

سلام عزیزم مناسب پوست همه نیست اول باید تست کنید روغن های سبک دیگری هستن که مناسب ترن مثل ارگان

پروانه 1402/12/13

درود برشما ممنون از اطلاع رسانیتان آیا این روغن ممکن است در رگها رسوب کند وباعث سکته شود؟؟؟

کارشناس به اندام 1402/12/14

سپاس عزیزم بله مصرف زیادش توصیه نمیشه

-الین 1402/10/29

سلام ممنون از مقاله های مفیدی که به اشتراک میذارین ، پر از اطلاعات جدید و ایده های نو هستن جواب خیلی از سوالات رو میشه ازشون میشه گرفت ❤️

کارشناس به اندام 1402/10/30

سلام تشکر از لطف شما عزیزم