مارگارین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ – تفاوت آن با کره

کره گیاهی یا مارگارین چیست و آیا می‌تواند جایگزین خوبی برای کره حیوانی باشد؟ مارگارین یک غذای فرآوری شده است و به گونه‌ای طراحی شده که طعم و ظاهری شبیه به کره داشته باشد. انواع این نوع کره از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شوند که حاوی چربی‌های غیر اشباع چندگانه هستند، که مصرف آنها می‌تواند کلسترول […]

در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که مارگارین چیست و چه تفاوتی با کره حیوانی دارد؟
5 از 5

زمان مطالعه 18 دقیقه

تعداد بازدید 300

تاریخ انتشار

کره گیاهی یا مارگارین چیست و آیا می‌تواند جایگزین خوبی برای کره حیوانی باشد؟ مارگارین یک غذای فرآوری شده است و به گونه‌ای طراحی شده که طعم و ظاهری شبیه به کره داشته باشد. انواع این نوع کره از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شوند که حاوی چربی‌های غیر اشباع چندگانه هستند، که مصرف آنها می‌تواند کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد. به همین دلیل مارگارین اغلب به عنوان یک چربی مناسب برای سلامت قلب توصیه می‌شود. در ادامه مقاله با مارگارین و خواص آن برای سلامتی بیشتر آشنا خواهیم شد:

مارگارین چیست؟

مارگارین توسط یک شیمی‌دان فرانسوی در اواخر دهه ۱۸۶۰ توسعه پیدا کرد و در اروپا به رسمیت شناخته شد و در سال ۱۸۷۳ ثبت اختراع گردید. این ماده به عنوان یک جایگزین ارزان‌تر برای کره در پخت پز و تهیه غذا شناخته می‌شود:

مارگارین نوعی کره است که از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود.
مارگارین نوعی کره است که از روغن‌های گیاهی ساخته می‌شود.
  • مارگارین با داشتن منابعی از چند ویتامین ضروری محلول در چربی مانند ویتامین A و یا D و با داشتن چربی اشباع کم، سهم تغذیه مهمی در رژیم غذایی دارد.
  • مارگارین فاقد کلسترول است و محصولات جدیدتر آن نیز اسیدهای چرب ترانس کمی دارند و در برخی موارد چربی و کالری آنها کاهش می‌یابد.
مارگارین چیست و چه فوایدی برای سلامتی دارد؟ - تفاوت آن با کره - 2 - مارگارین چیست - عادات غذایی
ماگارین چیست؟
  • بعضی از مارگارین‌ها را نیز می‌توان به عنوان یک غذای کاربردی طبقه‌بندی کرد، زیرا غنی شده با استرول گیاهی (استرول‌ها به‌طور طبیعی در گیاهان و حیوانات و قارچ‌ها مشاهده می‌شوند. استرول گیاهی برای جلوگیری از جذب کلسترول در روده انسان به کار می‌رود؛ بنابراین کمک به کاهش جذب کلسترول در انسان‌ها را بر عهده دارد.) هستند و تحقیقات نشان داده که سطح کلسترول خون را کاهش می‌دهند.
مارگارین بدون کلسترول است و هر چه کمتر فرآوری شده باشد چربی مضر کمتری دارد.
مارگارین بدون کلسترول است و هر چه کمتر فرآوری شده باشد چربی مضر کمتری دارد.

مارگارین از چه چیزی تهیه می‌شود؟

مارگارین معمولاً از ترکیب آب و روغن‌های گیاهی مانند سویا، ذرت، نخل، کانولا یا روغن زیتون ساخته می‌شود. گاهی اوقات موادی مانند نمک، رنگ‌ها و طعم‌دهنده‌های طبیعی یا مصنوعی نیز به آن اضافه می‌شوند. به این فرآورده معمولاً ویتامین‌های A و D افزوده می‌شود. در ادامه مقاله با خواص مارگارین بیشتر آشنا می‌شویم.

توجه داشته باشید که اگر از رژیم لاغری پیروی می‌کنید و قصد کاهش وزن دارید، حتما درباره مقدار مصرف مارگارین با پزشک خود مشورت کنید تا دچار اضافه وزن نشوید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ارزش غذایی و کالری مارگارین

مارگارین دارای طیف گسترده‌ای از مواد تشکیل دهنده می‌باشد. تولید کنندگان مارگارین نمک و سایر ترکیبات را به آن اضافه می‌کنند تا طعم و بافت بهتری را برای مصرف کننده به ارمغان بیاورند. ارزش غذایی مارگارین در هر اونس یا ۲۸ گرم به شرح زیر می‌باشد:

مواد مغذی و کالری مقدار
کالری ۱۵۰
چربی ۱۷ گرم
اسیدهای چرب امگا ۳ ۵۰۴ میلی‌گرم
کلسترول ۰
سدیم ۱ میلی‌گرم
کربوهیدرات ۰
فیبر ۰
پروتئین ۰
چربی اشباع شده ۳ گرم
چربی تک غیر اشباع ۸.۳ گرم
چربی غیر اشباع چندگانه ۴.۷ گرم
اسیدهای چرب امگا ۶ ۴۱۷۷ میلی‌گرم

نکته:

هر ۲۸ گرم یا یک اونس مارگارین، ۳۵ درصد از دوز توصیه شده روزانه ویتامین K و ۲۰ درصد از دوز توصیه شده ویتامین A و یک درصد از دوز توصیه شده روزانه کلسیم را برای شما فراهم می‌کند.

کره مارگارین ممکن است با ویتامین‌های A و E و اسیدهای چرب امگا ۳ غنی شود.
کره مارگارین ممکن است با ویتامین‌های A و E و اسیدهای چرب امگا ۳ غنی شود.

تفاوت کره با مارگارین چیست؟

بسیاری از مردم بر این باورند که چون مارگارین از چربی‌های گیاهی تشکیل شده می‌تواند گزینه سالم‌تری باشد؛ اما:

  • این موضوع کاملاً درست نیست، زیرا برخی از انواع مارگارین حاوی چربی‌های اشباع شده هستند.
  • کره یک فرآورده لبنی است که از خامه تهیه می‌شود. برعکس، مارگارین محصولی است که طی فراینده‌های مختلفی از روغن‌های گیاهی و شبیه به کره ساخته می‌شود.
  • هرچه مارگارین‌ جامدتر باشد چربی اشباع بیشتری دارد.
کره حیوانی از خامه و کره مارگارین از روغن گیاهان تولید می‌شود.
کره حیوانی از خامه و کره مارگارین از روغن گیاهان تولید می‌شود.

توجه:

به هر حال هدف شما محدود کردن مصرف چربی‌های اشباع شده و اجتناب از مصرف چربی‌های ترانس است. مهم نیست که کدام گزینه را انتخاب می‌کنید. هر دو دارای محتوای چربی بالایی هستند و به همین دلیل خوردن بیش از حد آنها توصیه نمی‌شود.

توصیه می‌شود با نگاه کردن به برچسب‌ غذایی روی محصولات مارگارین و کره اطلاعاتی در مورد چربی‌های اشباع و ترانس داشته باشید.

خواص مارگارین چیست؟

وقتی صحبت از سلامت قلب به میان می‌آید، مارگارین اغلب سالم‌تر از کره است. همان‌طور که گفتیم مارگارین ترکیبی از روغن‌هایی است که عمدتا چربی غیر اشباع هستند. جایگزینی چربی اشباع با چربی غیر اشباع ممکن است خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی را کاهش دهد.

مارگارین دارای خواص گوناگونی می‌باشد. از جمله این خواص به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

کره مارگارین جایگزین خوبی برای کره حیوانی است به شرط آنکه کم مصرف شود.
کره مارگارین جایگزین خوبی برای کره حیوانی است به شرط آنکه کم مصرف شود.

پیشگیری از لخته شدن خون

مارگارین حاوی امگا ۳ و امگا ۶ می‌باشد. این نوع چربی‌ها مسئول پیشگیری از لخته شدن خون هستند و نقش اساسی در سیستم گردش خون ما دارند. برای سلامتی بدن این نکته مهم است که سطوح امگا ۳ و امگا ۶ را در نسبت‌های مناسب حفظ کنیم تا سلامتی بدن ارتقا پیدا کند.

سرشار از مواد مغذی

مارگارین سرشار از ویتامین‌های A، D و یا E می‌باشد. این ویتامین‌ها با تامین نیازهای غذایی روزانه به حفظ تعادل کلی تغذیه کمک فراوانی می‌کند. همچنین اسیدهای چرب ضروری موجود در مارگارین مانند امگا ۳ و امگا ۶ برای سلامت کلی بدن مفید می‌باشد. این اسیدهای چرب در عملکرد سالم مغز، مدیریت التهاب و سلامت قلب در بدن نقش دارند.

کره گیاهی مارگارین حاوی ویتامین‌های A، D و یا E است.
کره گیاهی مارگارین حاوی ویتامین‌های A، D و یا E است.

پیشگیری از کم خونی

ویتامین D موجود در مارگارین برای جذب مناسب فسفر و آهن ضروری است. بنابراین این ماده غذایی می‌تواند به پیشگیری از بیماری‌هایی مانند کم خونی کمک کند.

کاهش خطر بیماری‌های قلبی

مارگارین اغلب سرشار از چربی غیراشباع چندگانه است. مطالعات نشان می‌دهد که خوردن چربی‌های غیر اشباع به جای چربی‌های اشباع، ممکن است خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش دهد. معمولا جایگزینی چربی اشباع شده با چربی اشباع نشده با ۱۷ درصد کاهش خطر مشکلات قلبی همراه است.

کاهش سطح کلسترول بد یا LDL

مارگارین معمولاً حاوی استرول‌ها گیاهی است. (روغن‌های گیاهی به طور طبیعی سرشار از این ترکیبات می‌باشند.) مارگارین‌های غنی شده با استرول‌ها در مدت کوتاهی باعث کاهش کلسترول بد یا LDL می‌گردند.

از آنجایی که مارگارین از روغن‌های گیاهی تهیه می‌شود، حاوی کلسترول نیست و به همین دلیل مصرف به اندازه آن برای افرادی که سطح کلسترول خون بالایی دارند یا افرادی که قصد دارند سطح کلسترول سالم خون خود را حفظ کنند مناسب است.

مارگارین سرشار از چربی غیراشباع چندگانه است و مصرف آن خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.
مارگارین سرشار از چربی غیراشباع چندگانه است و مصرف آن خطر ابتلا به مشکلات قلبی را کاهش می‌دهد.

حفظ سلامت چشم

همانطور که می‌دانیم ویتامین A برای سلامت چشم‌ها بسیار مفید و لازم است. ویتامین A موجود در مارگارین باعث بهبود سلامت چشم شده و عملکرد صحیح غشای سلولی را در سیستم گردش خون تقویت می‌کند.

مفید برای دیابت

مارگارین علاوه بر تمام خواصی که دارد برای دیابت نیز مفید می‌باشد. این ماده غذایی باعث تنظیم سطح انسولین در بدن شده و به همین دلیل مصرف مجاز آن برای افرادی که از دیابت رنج می‌برند توصیه می‌شود.

علاوه بر این‌ها:

مارگارین معمولا علاوه بر امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ با انواع ویتامین‌های A،  D و E نیز غنی شده است. از فواید این ویتامین‌ها می‌توان به تقویت سیستم ایمنی بدن و سلامت پوست و مو اشاره کرد.

زمان خرید دقت کنید مارگارین بدون چربی ترانس را خریداری کنید تا از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.
زمان خرید دقت کنید مارگارین بدون چربی ترانس را خریداری کنید تا از فواید آن برای سلامتی بهره‌مند شوید.

مارگارین در طب سنتی

مصرف انواع کره در طب سنتی به میزان زیاد از حد پیشنهاد نمی‌شود، زیرا خطر افزایش ناراحتی‌های قلبی و اضافه وزن را به همراه دارد. در طب سنتی پیشنهاد می‌شود که سعی کنید از چربی‌های کمتر فرآوری شده و سالم استفاده کنید و مصرف کره‌های حیوانی را به گیاهی ارجحیت دهید.

در واقع آن چیزی که امروزه به عنوان کره گیاهی شناخته می‌شود، ماده‌ایست که از جامد کردن روغن‌های مایع با فرآوری خاص و افزودن اسانس و عطر و طعم کره و یا بعضی اوقات شیر خشک به دست می‌آید.

مضرات مارگارین چیست؟

اگرچه مارگارین حاوی مواد مغذی سالمی مانند ویتامین A، D، امگا ۳ امگا ۶ است، اما در مصرف آن نباید زیاده‌روی کرد. در کنار این فواید، مارگارین نیز مضراتی برای بدن دارد. از جمله این مضرات به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

افزایش خطر چاقی و اضافه وزن

اگرچه مارگارین فوایدی برای بدن دارد اما فراموش نکنیم که اساس مارگارین، چربی است و با وجود اینکه از منابع گیاهی تهیه می‌شود، اما مصرف مقادیر زیاد آن، باعث کم شدن عوارض آن نمی‌شود. به همین دلیل مصرف مارگارین در مقادیر زیاد می‌تواند باعث افزایش وزن و چاقی شود. پس بهتر است برای جلوگیری از عوارض آن یعنی اضافه وزن آن را در حد متعادل مصرف کنیم.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

 افزایش خطر بیماری‌های قلبی

فرایند هیدروژنه شدن باعث اشباع شدن مارگارین شده و چربی‌های ترانس را به آن می‌افزاید که می‌تواند برای بدن مضر باشد.

تحقیقات نشان داده که چربی ترانس خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد. همچنین این چربی می‌تواند سطح کلسترول بد یا LDL را افزایش داده و کلسترول خوب یا HDL را کاهش دهد. این موضوع می‌تواند خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها و بیماری‌های مزمن را نیز افزایش دهد.

آنچه از مقاله مارگارین چیست آموختیم:

در این مقاله مختصر و مفید توضیح دادیم که مارگارین چیست و چه فواید و مضراتی برای سلامتی دارد. مارگارین سرشار از چربی غیر اشباع و گاهی چربی ترانس است. دانشمندان عقیده دارند که چربی‌های ترانس موجود در برخی از مارگارین‌ها خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهند. اگر مارگارین را به کره ترجیح می‌دهید حتماً از برندهای بدون چربی ترانس انتخاب کنید که با روغن‌های سالمی مانند روغن زیتون تهیه شده‌اند.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*