مصاحبه با خانم دکتر شاه بوداقی به مناسب هفته سلامت زنان

عوامل زیستی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی زیادی وجود دارند که وضعیت سلامت زنان را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهند. زنان به دلیل مسائل فیزیولوژیک مانند بارداری، شیردهی و یائسگی شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری ها و ناتوانی ها دارند. به همین جهت تلاش برای سلامت زنان و فرهنگ سازی در این زمینه […]

مصاحبه با خانم دکتر شاه بوداقی به مناسب هفته سلامت زنان
5 از 5

زمان مطالعه 38 دقیقه

تعداد بازدید 8140

تاریخ انتشار

مصاحبه با خانم دکتر شاه بوداقی به مناسب هفته سلامت زنان

عوامل زیستی، اجتماعی، فرهنگی و بهداشتی زیادی وجود دارند که وضعیت سلامت زنان را در جامعه تحت تاثیر قرار می دهند. زنان به دلیل مسائل فیزیولوژیک مانند بارداری، شیردهی و یائسگی شانس بیشتری برای ابتلا به بیماری ها و ناتوانی ها دارند. به همین جهت تلاش برای سلامت زنان و فرهنگ سازی در این زمینه اهمیت بسیاری دارد.
به همین مناسبت در هفته سلامت زنان، گفت و گویی با خانم دکتر زهره شاه بوداقی، متخصص زنان و زایمان ترتیب دادیم. در این گفت و گو، تلاش کردیم مسائلی که بیشتر خانم ها با آنها درگیر هستند را مطرح کنیم، مانند مراقبت های دوران بارداری، خطر چاقی و بیماری هایی همچون سرطان و فشار خون و تاثیراتی که بر جنین دارند…

به عنوان یک پزشک زنان بیشترین موضوعاتی که در میان مراجعین، با آن‌ها برخورد دارید و خانم‌ها نسبت به آن بی توجه اند، چه مسائلی است؟

واقعیت این است که در حین بارداری، مسائلی است که باید از سوی خانم ها رعایت شود تا اولا بارداری آسیبی برای خود فرد نداشته باشد و دوما بچه ای که به دنیا می آید سالم باشد. معمولا خانم هایی که ازدواج می‌کنند، فکر و ذکرشان این است که کارهایی را انجام دهند که برای سلامت بچه‌شان خوب است. از این مساله که ممکن است بارداری به خودشان آسیبی بزند و یا اینکه مادر ناسالم، معمولاً کودک ناسالم به دنیا می‌آورد، غافل هستند و به سلامت خودشان و کارهایی که باید قبل از بارداری برای خودشان انجام دهند، اهمیت نمی دهند.

آیا صحت دارد که چاقی می‌تواند جلوی مادر شدن را بگیرد؟ در مجموع، چاقی چه تاثیری روی بارداری و سلامتی جنین می‌گذارد؟

همانطور که در سایر زمینه های سلامت بین خانم یا آقا تفاوتی وجود ندارد، چاقی در مورد باروری خانم‌ها نیز مؤثر است.
ما اصطلاحی داریم به اسم بیماری‌های پلی کیستیک تخمدان. این بیماری ها طیفی را شامل می‌شوند که یک سرش چاقی و سر دیگر آن نازایی است. افراد مبتلا به این سندرم، معمولاً افرادی چاق با قاعدگی‌های نامرتب و اختلالاتی هستند که منجر به بارداری سخت می شود. نمی‌گویم این افراد، باردار نمی شوند بلکه باردار شدن برایشان سخت می شود.
خدا را شکر امروزه اقدامات دارویی و درمانی زیادی وجود دارد که می‌تواند به همه مادرانی که جزء این گروه هستند کمک کند تا بارداری سالمی داشته باشند.

آیا زمینه چاقی خانم‌ها که روی بارداری شان نیز تأثیر گذار است، می‌تواند مربوط به قبل از ازدواج باشد؟

بله، مطمئناً فرد در مدت یک ماه به چاقی مرضی نمی‌رسد. چاقی، یک بیماری مزمن تلقی می‌شود که فرد از سال‌ها قبل‌ از ازدواج، ممکن است با آن درگیر باشد و در برهه ای شدت پیدا کند. حالا که این خانم ازدواج کرده و زندگی مشترک تشکیل داده، می‌خواهد بچه دار بشود و تازه می‌بیند بارداری اتفاق نمی‌افتد! تازه دنبال مشکل می گردد که من چه مشکلی دارم که باردار نمی‌شوم؟!

سندروم تخمدان پلی کیستیک بین خانم ها شایع است و نظر پزشکان این است که قبل از بارداری باید این بیماری برطرف شود. سوال ما این است که اصلا چطور این سندروم ایجاد می‌شود؟! چطور می‌شود یک دختر خانم که وزن ایده آلی هم دارد و سلامتیش مشکلی نداشته، یک مرتبه با این موضوع مواجه شده و متوجه می شود سندروم تخمدان پلی کیستیک دارد؟

 یک جنبه قضیه به ژنتیک برمی گردد. معمولاً کسانی که مادر یا اقوام نزدیکشان  این مشکل را دارند، شانس بیشتری برای مبتلا شدن دارند. غیر از ژنتیک، نحوه زندگی نیز در این مساله اثر گذار است.
تغذیه نامناسب، بی تحرکی و چاقی عوامل تاثیر گذاری هستند که باعث می شود فرد مستعد ابتلا به PCO شود. البته هر کسی که مادرش PCO است، لزوما خودش هم PCO ندارد، یعنی صددرصد ژنتیکی نیست. ژنتیک فقط یک فاکتور آن است، اما نحوه زندگی هم بسیار مؤثر است که زمینه بروز بیماری را ایجاد می کند.
در واقع کسانی که چاق هستند، از نظر خانوادگی ژنتیک مثبتی دارند، تغذیه نامناسبی دارند، ورزش نمی‌کنند و بی تحرک هستند به سمتی می روند که دچار عوارض و علائم PCO بشود.

یک خانم چاق چطور می‌تواند  قبل از بارداری وزنش را کم کند که دچار مشکل نشود و چند وقت قبل از بارداری باید نسبت به کاهش وزن خود اقدام کند؟

چاقی، پیشینه ی طولانی ای دارد. ابتدا باید مشکل را پیدا کرد که چرا فرد چاق است. بعد بر حسب علت، اقدام به درمان چاقی کرد. یکی از دلایل چاقی، نحوه زندگی است. بر اساس وضعیت تغذیه و بی تحرکی فرد، چاقی رخ می دهد. این گونه افراد، باید نوع تغذیه و تحرکشان را اصلاح کنند.
غیر از این، بیماری هایی مانند تیروئید یا غده آدرنال نیز می توانند باعث چاقی شوند که این‌ها را باید تحت نظر پزشک فوق تخصص غدد درمان کرد. همچنین مشاوره تغذیه و ورزش قبل از بارداری کمک می کند فرد به وزن ایده آل نزدیک بشود و بعد برای بارداری تصمیم بگیرد. معمولاً ما قبل از اینکه اجازه بارداری به فرد بدهیم می گوییم تمام کارهایی که مربوط به سلامت خودت است را انجام بده و به بهترین حالت ممکن برس و بعد، سه ماه قبل از بارداری دوباره مراجعه کن. اگر همه چیز خوب بود، اجازه داری باردار شوی! در آن سه ماه فرد هیچ مشکلی ندارد و فقط برای کنترل خودش می‌آید که ان شاء الله یک بارداری سالم و موفق داشته باشد.

پس چاقی مادر روی جنین هم اثر دارد؟

بله ، وضعیت سلامت مادر مطمئناً روی سلامت جنین تاثیرگذار است. موضوع این است که مادر باید سالم باشد تا نوزاد سالمی متولد بشود. ولی اگر مادر چاق باشد، احتمال فشار خون و دیابت در او بالاتر می رود. هر کسی که در بارداری مبتلا به فشار خون، دیابت و بقیه عوارض بارداری باشد، مطمئناً نوزادش نیز دچار مشکل می شود. مثلا ممکن است نوزاد نارس به دنیا بیاید یا در همان دوران کودکی مبتلا به دیابت شود.
دیابت بارداری در مادران چاق بیشتر است. پنجاه درصد این مادرها در بیست سال بعدی مبتلا به دیابت زودرس می‌شوند و بچه‌هایی که به دنیا می آورند چاق هستند. مادری که چاق است و مبتلا به دیابت، بر حسب وضعیت فیزیولوژیک بچه‌های چاق به دنیا می آورد و خود چاقی عامل دیابت آینده این نوزاد است که قرار است فردی از جامعه باشد. یعنی یک جامعه ناسالم در آینده که از بدو تولد، یک سری از عوارض با او هست و کم کم بیشتر می‌شود.
مادری که هم دیابت و هم فشار خون داشته باشد، بچه نارس به دنیا می آورد و زردی نوزاد در وی بیشتر است. اگر خدای نکرده متوجه زردی نشوند و از یک حدی بالاتر برود، باعث عقب افتادگی‌های ذهنی در نوزاد می‌شود.

آیا بچه ها در هنگام تولد به دیابت مبتلا هستند؟

نمی‌گوییم نوزاد همان ابتدا با بیماری دیابت متولد می شود. این بچه ها، از مادر دیابتی متولد می‌شوند و افت قند خون پیدا می‌کنند، یعنی دچار هایپوگلیسمی(افت قند) بعد از تولد می‌شوند. چون وزن بچه زیاد است، دچار زردی و مشکلات تنفسی می‌شود، به خاطر اینکه وقتی مادر دیابت دارد، ریه‌های جنین رسیدگی پیدا نمی‌کنند. اطرافیان ممکن است بگویند خوش به حالش بچه‌اش تپل است و چهار کیلو و نیم وزن دارد. در حالیکه نمی دانند، این به نفع بچه نیست. وزن بچه باید در بازه طبیعی و موقع تولد، بین سه تا سه و نیم کیلوگرم باشد. هرچه وزن نوزاد به چهار و نیم کیلو نزدیک تر باشد، احتمال نارسایی تنفس نیز در او بیشتر می شود.

پس آن چیزی که عامه مردم فکر می‌کنند درست نیست، اینکه هر چه بچه بزرگ‌تر و وزنش بیشتر باشد سالم تر است و مادر نیز بارداری سختی دارد!

 دقیقاً همین است. مادری که دیابت دارد وزنش نیز بالاتر است، آب دور جنین بیشتر و تنگی نفس مادر در حین بارداری بیشتر است. این مادرها شانس زایمان طبیعی را از دست می‌دهند و احتمال سزارین در آن‌ها بالاتر می‌رود. مشخص است که بهترین روش برای زایمان، زایمان طبیعی است چون عوارض کمتری برای مادر دارد. مادران دیابتی ناچارند از طریق سزارین زایمان کنند و همه عوارض سزارین در افراد چاق بالاتر است. کسی که چاق است و دیابت دارد، احتمال عفونت بعد از سزارین  و خونریزی های بعد از زایمان در او چند برابر می‌شود.

درمان چاقی برای کسانی که سزارین شدند نیز سخت‌تر است، اینطور نیست؟!

همینطور است. بعد از زایمان، کاهش وزن بسیار سخت است. تصور کنید یک نفر در دوران بارداریش، 25 کیلوگرم  افزایش وزن پیدا کرده و می‌گوید در دو ماه بعدی رژیم می‌گیرم و لاغر می‌شوم. ولی چنین چیزی ممکن نیست چون وزن مادر به سختی پایین می‌آید. باید سالم باشید تا بتوانید به بچه‌ شیر دهید و از او مراقبت کنید. وقتی شیر می‌دهید دچار ضعف جسمانی می‌شوید و توانایی تان کاهش پیدا می‌کند. وقتی بدن سالمی نداشته باشید، وزن کم کردن شما هم به این راحتی نیست. با خودتان فکر می‌کنید فعلاً استراحت کنم، فعلاً عیبی ندارد، باردار هستم، بعداً وزن کم می‌کنم. اما این بعداً وزن کم کردن، ممکن است تا ابد طول بکشد!

متأسفانه این باور وجود دارد که می گویند مادر باردار باید به اندازه دو نفر غذا بخورد

دقیقاً، درحالیکه این طور نیست. همان رژیمی که آدم‌ها استفاده می‌کنند، هم شاید زیادی باشد. در بارداری می گوییم در حد 300 کالری بیشتر غذا بخورید، ولی این مقدار آن قدر نیست که مادر بخواهد به اندازه دو نفر غذا بخورد!

نکته ای که دکتر کرمانی هم خیلی تاکید می‌کنند، این است که میزان افزایش وزن در دوران بارداری باید یک میزان مشخص باشد و بیشتر از آن تبدیل به اضافه وزن می‌شود

بله همینطور است. بیشتر از آن تبدیل به اضافه وزن مرضی می‌شود و دیگر اضافه وزن عادی محسوب نمی‌شود و به این راحتی هم کاهش پیدا نمی‌کند.

آیا چاقی، خطر سرطان‌های مربوط به زنان مثل سرطان سینه، سرطان رحم و دهانه رحم را هم افزایش می‌دهد؟

متاسفانه در تحقیقات صورت گرفته، اکثر سرطان‌هایی که در زنان مربوط به ژنتیک هستند، با چاقی ارتباط دارند.

این ارتباط به چه شکل است؟ یعنی چاقی، چگونه خطر سرطان را افزایش می دهد؟

چاقی میزان ابتلا را بیشتر می کند ولی نمی‌توان گفت  مثلا خطر سرطان پستان در افراد چاق چند برابر می‌شود. اگر مقالات مربوط به آن را سرچ کنید، متوجه می شوید کسانی که چاق بوده اند، درمان سرطان برایشان سخت تر بوده و مثلاً گیرنده‌هایشان به داروهای سرطان  جواب خوبی نمی‌دهد و حتی روی درمان بعدیشان نیز اثر دارد.
احتمال جواب دادن به درمان سرطان، در فردی که چاق است نسبت به افراد لاغر کمتر است.

آزمایش‌های مهمی که هر خانمی باید انجام بدهد چیست؟

یک سری آزمایش‌هایی که ما قبل از بارداری می‌خواهیم، در واقع چکابی است که مادر باید انجام بدهد، از این نظر که سالم باشد. چون در بارداری سعی می‌کنیم اقدامات درمانی انجام ندهیم مخصوصاً سه ماهه اول بارداری. مثلا بهتر است مادر قبل ازاینکه تصمیم به بارداری بگیرد، چکاپ دندان هایش را انجام بدهد. در سه ماه اول بارداری نمی خواهیم مریض به دندانپزشک مراجعه کند، مگر اینکه شرایط اورژانسی پیش بیاید و چاره ای نباشد.

تا جایی که امکان داشته باشد، باید قبل از بارداری همه اقدامات دندانپزشکی و یک سری آزمایش‌های قبل از بارداری، از جمله تیروئید و تست‌های HIV، HPS،VTARL  ، یعنی همان عفونت‌های ایدز و هپاتیت و سیفیلس باید انجام شود.

اگر واکسیناسیون انجام نداده و واکسن های دوگانه را نزده، باید آن‌ها را انجام دهد که مشکلی نداشته باشد. یعنی واکسیناسیون کامل، دندانپزشکی کامل، آزمایش‌های تیروئید و عفونت‌های منفی و پاپ اسمیر همگی باید چک شوند که نرمال باشد تا یک بارداری سالم و موفق را پیش رو داشته باشد.

این چکابها برای این انجام می شود که اگر بیماری ای وجود دارد تشخیص داده شود و اگر قابل درمان است، درمان شود یا حداقل تحت کنترل در بیاید که در بارداری، به مادر و جنین آسیبی وارد نشود.

آیا قبل از باردار شدن آزمایش فشار خون هم لازم است؟

بله. خانم هایی که مبتلا به فشار خون هستند بارداری سختی خواهند داشت. وقتی فردی مبتلا به فشار خون باشد، عوارض بارداری نیز در وی بیشتر است. کسی که چربی و فشار خون او بالا بوده، عروق خوبی ندارد. وقتی عروق خوب نباشد، خونرسانی به جفت به خوبی انجام نمی شود، جنین رشد خوبی نخواهد داشت و به اصطلاح به وضعیت آی جو ای آر یعنی اختلالات رشد جنین داخل رحم می رسیم که روند مناسبی نیست. به خاطر همین مادر باید سالم باشد تا نوزاد سالم باشد

شما توصیه می‌کنید خانم ها (نه فقط خانم های باردار)، هر چند وقت یک بار چکاب کلی انجام بدهند؟

ما از 15 سالگی تا 49 سالگی را طیف بارور محسوب می‌کنیم. این طیف بهتر است سالیانه تحت مراقبت قرار بگیرند و چکاب های کلی را انجام دهند، در این بین اگر مشکل زنان پیدا کردند، از جمله مشکلات قاعدگی یا عفونت، باید جداگانه مراجعه کنند و در این فاصله، سالی یک بار چکاب بشوند که موردی نداشته باشند. تأخیر تشخیص باعث سخت تر شدن درمان خواهد شد. هر مشکلی هرچه زودتر تشخیص داده بشود، زودتر به نتیجه خواهد رسید.

در زمینه مشکلات قاعدگی، در چه صورتی بهتر است به پزشک مراجعه شود؟

همین که قاعدگی منظم باشد، ما مشکلی نداریم. سیکل هر فردی با فرد دیگر متفاوت است. نمی‌توانم بگویم عدد آن اگر بیست و هشت بود و بیست و نه شد، یعنی حتما مشکلی وجود دارد. باید سیکل منظمی داشته باشد. مثلا امروز روز اول سیکل شما است، بیست و پنج روز بعد باید مجددا سیکل شما تکرار شود. نمی‌شود این دفعه هفده روز باشد، دفعه بعد سی و پنج روز! سیکل نامنظم حتما علتی دارد که باید بررسی و درمان شود.

علت قاعدگی های نامنظم، چه چیزی می‌تواند باشد؟

علتش معمولاً کیست‌های تخمدانی یا مشکلات تیروئیدی است. این مسائل باید از طریق تست‌های هورمونی چک شده و بر اساس علت، درمان شوند.

پس یکی از علائمی که نشان دهنده اختلالات در خانم هاست، همین نامنظمی‌ها است. آیا علائم دیگری وجود دارد؟

بله. مثلاً فردی مراجعه می کند و می گوید قبلا موهای زائد نداشته اما الان قاعدگی هایش نامرتب شده و موهای زائد پیدا کرده است. این افراد هم جزء طیفی هستند که به عنوان PCO (تخمدان پلی کیستیک) مطرح می‌کنیم و ممکن است علائم سونوگرافی هم نداشته باشند. یعنی ممکن است در سونوگرافی آن‌ها کیست وجود داشته باشد که تشخیص ما را راحت‌تر کند اما ممکن است با سونوگرافی هم قابل تشخیص نباشد. میزان هورمون های این افراد به هم می‌ریزد، قاعدگی‌هایشان نامرتب شده و موهای زائد پیدا می کنند، دچار چاقی می‌شوند و بعد از ازدواج برای بارداری دچار مشکل می شوند. همه این‌ها جزء یک طیف محسوب می‌شود که باید حتماً زودتر مراجعه کرده و درمان شوند.

سرطان سینه چطور تشخیص داده می‌شود و چطور باید درمان بشود؟

متاسفانه امروزه نگرانی ها در مورد سرطان سینه بسیار زیاد شده و خانم ها بیشتر از اینکه بخواهند چکاب انجام بدهند، ترس و وحشت پیدا کرده اند. در این زمینه، معاینه فرد می تواند کمک کند.

ما توقع نداریم همه مردم پزشک شوند و بخواهند تشخیص دهند. همین که که سالی یک بار چکاب‌هایی انجام بدهند کافی است و اگر موردی باشد باید اقدامات تشخیصی بیشتری انجام شود. بعد از چهل سالگی سونوگرافی و ماموگرافی جزء تست‌های روتین ما برای خانم ها است، هر چند که مشکلی نداشته باشند.

وقتی شما به صورت سالیانه سر وقت مراجعه می‌کنید، به سنی می رسیم که احتمال سرطان بالاتر می رود. همان موقع آزمایشات غربال گری را انجام می‌دهند. غربال گری مربوط به سرطان سینه و سرطان رحم همه باید انجام شود.
مثلاً در مورد پاپ اسمیر از یک سال بعد از تماس جنسی، بهتر است به صورت سالیانه انجام شود. در سال های یائسگی به شرط اینکه فرد، سه تا پاپ اسمیر نرمال داشته باشد، کافی است هر سه سال یک بار پاپ اسمیر را انجام دهد.
در مورد سرطان سینه در چهل سالگی یک ماموگرافی و سونوگرافی پایه داریم که بر اساس آن تصمیم می‌گیریم که فرد، سال دیگر مراجعه کند یا دو سال بعد. در واقع این تست پایه مشخص می‌کند مراجعه بعدی فرد برای سرطان سینه چه زمانی باید باشد.
کمک کوچکی که افراد می‌توانند به پزشک بکنند این است که خودشان در روزهای پنجم یا ششم پریودی موقع حمام معاینه آن را با دست یاد بگیرند که اگر توده خاصی در سینه به دستشان خورد همان موقع مراجعه کنند که چک شوند. در اکثر موارد، خانم هایی که مراجعه می‌کنند مشکلی ندارند. باز هم می گوییم نترسند بابت اینکه وای حتماً یک توده است و سرطان دارم ولی حداقل بررسی کنند که مشکلی وجود نداشته باشد.

این توده چطور می‌تواند تشخیص داده شود؟

با لمس کردن. خود مریض عنوان می‌کند که من این دفعه که حمام رفتم به سینه ام دست ‌زدم و احساس کردم، چیزی زیر دستم است. یک توده مثل فندق، چیزی که متفاوت با سایر قسمت های سینه است. ما معاینه می‌کنیم، اگر نیاز بود سونوگرافی می نویسیم. ممکن است فرد اشتباه کرده باشد.

آیا ابتلا به سرطان سینه، سن خاصی دارد؟

معمولاً در سن های بالا بیشتر است، ولی اینطور نیست که بگوییم به هیچ عنوان در سن های پایین اتفاق نمی‌افتد. احتمال سرطان سینه در سنین بالاتر از چهل سال بالاتر است.
افرادی هستند که در خانواده‌شان سابقه سرطان سینه وجود داشته و به آن ها می گوییم ده سال زودتر از سنی که فرد مبتلا در خانواده شان تشخیص سرطان داده مراجعه کنند. مثلاً اگر خاله‌شان در سی و نه سالگی تشخیص سرطان داده، به ایشان می گوییم شما از بیست و نه سالگی حواستان باشد. ماموگرافی که به بقیه می گوییم در سن چهل سالگی انجام دهند، در مورد وی انجام نمی دهیم، ولی سونوگرافی را زودتر شروع می‌کنیم و نمی گذاریم تا 40 سالگی. بعضی از افراد به هشدارهای بیشتری نیاز دارند.

در مورد سرطان دهانه رحم توضیح بدهید. چطور می‌توان از آن پیشگیری کرد؟

 در مورد سرطان دهانه رحم نیز تشخیص زودتر به درمان آن کمک می کند و حتماً نباید به سرطان تبدیل شده باشد تا تشخیص داده شود. چون سرطان، یک سری تغییرات سلولی مرحله به مرحله است. در مرحله اول، تغییرات سلولی مختصراست اما کم کم افزایش پیدا می‌کند تا برسد به مرحله پیش سرطانی و سرطان. تشخیصش نیز با یک تست ساده به اسم پاپ اسمیر است. افراد باید به موقع مراجعه کنند و پاپ اسمیر سالیانه را انجام دهند تا در مراحل اولیه تشخیص داده شود نه اینکه بخواهد تشخیص سرطان داده شود و دیگر نشود کاری کرد!

پاپ اسمیر از سن بیست سالگی باید انجام شود؟

نه، از وقتی فرد ازدواج می‌کند و تماس جنسی دارد. از همان سال اول باید پاپ اسمیر انجام شود. جزء چکاب‌هایی است که بعد از ازدواج، سالیانه انجام می‌شود.

آیا سرطان دهانه رحم با دارو درمان می‌شود؟

نه، باید پیشگیری کرد. قبل از تغییرات سلولی و رسیدن به آن مرحله، باید سلول را نابود کنیم. اگر مشکل شروع دیسپولازیا است، با روش‌های دیگر می توانیم تشخیص بدهیم و نیاز است که زودتر جراحی صورت بگیرد تا به سرطان دهانه رحم نرسد که غیر قابل درمان بوده و نیاز به شیمی درمانی و جراحی‌های بسیار تهاجمی دارد.

آیا واکسن خاصی برای سرطان دهانه رحم وجود دارد ؟

یک سری ویروس‌ها مثل ویروس اچ پی وی می‌توانند باعث سرطان دهانه رحم شوند که از طریق تماس جنسی منتقل می‌شود. در کشورهای خارجی در مورد واکسن گارداسیل که مربوط به ویروس اچ پی وی است، زیاد مانور می‌دهند، چون روابط جنسی در آنها خیلی زودتر شروع می‌شود. حتی می گویند از سیزده سالگی به بعد این واکسن برای کسانی که مجرد هستند استفاده شود تا در صورت تماس جنسی آلوده، مبتلا نشوند. نوع پر خطر اچ پی وی، احتمال سرطان را بالاتر می برد. مثلاً اچ پی وی شانزده یاهیجده. اینها احتمال ابتلا به سرطان دهانه رحم را به صورت تصاعدی بالا می برند.

بیشتر برای کسانی که با افراد بیشتری رابطه جنسی دارند؟

کسانی که رابطه ناسالم جنسی دارند. سرطان دهانه رحم با ایدز کاملاً متفاوت است. ولی معمولاً در کسانی که از طریق تماس جنسی مبتلا به اچ آی وی و ایدز می‌شوند، ویروس اچ پی وی نیز به صورت جنسی منتقل می‌شود. وقتی فردی روابط جنسی ناسالم داشته باشد، مطمئناً نمی توانیم بگوییم این فرد اچ آی وی مثبت است. ممکن است اچ پی وی مثبت هم باشد. ممکن است اچ پی اس مثبت یا اچ سی وی مثبت هم باشد. تمام این ها از طریق جنسی منتقل می‌شوند.

 این‌ها انواعی از سرطان دهانه رحم هستند؟

این ها عفونت یا ویروس هستند. اچ آی وی به علت ضعف سیستم ایمنی، مشکلات دیگری در بدن ایجاد می‌کند. اچ پی وی می‌تواند باعث سرطان دهانه رحم بشود. اچ پی اس ممکن است هپاتیت و مشکلات نارسایی کبدی ایجاد کند. اچ سی ری مشکلات کبدی ایجاد می کند. در واقع سلامت فرد را مختل خواهد کرد.

در مورد پوکی استخوان و شکستگی استخوان که خیلی در خانم‌ها زیاد است توصیه ای دارید؟

میزان پوکی استخوان در خانم‌ها بالاتر است، به خاطر اینکه قبل از یائسگی، هورمون استروژن کمک می‌کند به اینکه توده استخوانی حفظ شود. وقتی یائسگی اتفاق می‌افتد، استروژن افت پیدا کرده و به همین دلیل حفاظت از توده استخوانی کاهش پیدا می‌کند. قبل از این ساپورتی به اسم استروژن داشتیم، وقتی این ساپورت برداشته می‌شود و از طرفی تغذیه فرد ناسالم است، مقدار کلسیم خوبی استفاده نمی‌کند، بی تحرک است، ذخیره استخوانیش پایین است و در نهایت به مرحله ای می‌رسیم که پوکی استخوان و عوارض آن ایجاد می شود. ذخیره استخوانی فرد مربوط به الان نیست، مربوط به دوران بلوغی است که شما باید از طریق تغذیه، آفتاب و ورزش، استخوانتان را قوی تر می‌کردید. نامناسب بودن اینها و برداشته شدن ساپورت استروژن و همچنین نرمی استخوانی  که به علت کمبود ویتامین د به وجود می آید، باعث کاهش سلامت افراد و ابتلا به پوکی استخوان می‌شود.

این تغذیه سالم و تقویت ذخیره استخوانی از چه زمانی باید صورت گیرد؟

از زمان بلوغ باید باشد، یعنی موقعی که بدنتان ویتامین د زیادی نیاز دارد و استخوان‌ها دارند شکل می‌گیرند و ذخیره جمع می‌کنند. در آن دوره اگر تغذیه شما خوب باشد، یعنی میزان کلیسم مناسبی وارد بدنتان بشود و فعالیت و تحرک مناسبی داشته باشید، استخوان‌های قوی تری هم خواهید داشت. این افراد کمتر دچار پوکی استخوان و عوارض آن می‌شوند.
طبق پروتکل می گوییم یک خانم باردار باید 800 واحد کلیسم دی دریافت کند. در هنگام شیردهی می گوییم 800 تا 1200. اگر این میزان تامین نشود، یعنی تغذیه‌تان نقص دارد و چیزی به ذخیره غذایی نمی‌رسد چون  از نیاز روزانه تان کمتر مصرف می‌کنید. با استفاده از مصرف مکمل می توان این میزان را جبران کرد ولی نه کاملا.

دردهای مفصلی که در بعضی از خانم ها وجود دارد، نیز مربوط به پوکی استخوان است؟

بیشتر مربوط به نرمی استخوان است. پوکی استخوان یک بیماری خاموش است و درد زیادی ایجاد نمی کند. بلکه آرام آرام دچار عوارض آن می‌شوید، وقتی استخوان‌ها پوک باشد، حالت ستون فقرات و قد کوتاه‌تر می‌شود و با یک ضربه یا زمین خوردن ساده، دچار شکستگی می‌شود.
اما نرمی استخوان بیشتر مربوط به کمبود ویتامین د است و باعث درد می‌شود که حتی در بچه‌ها هم آن را داریم. نرمی استخوان می تواند باعث ایجاد پای پرانتزی، دردهای استخوانی و مشکلات پوستی شود.

 

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
-yasi 1402/04/01

خب دروغ نگفته،وقتی ازدواج نکردی مناسب شما نیست بدونی

الا 1397/09/23

این خیلی دکتر بیشعوریه هر سوالی میپرسیدم میگف تو ک ازدواج نکردی هروخ شوهرکردی بپرس. #زنان علیه زنان