خواص هسته زردآلو برای لاغری – آیا هسته زردآلو مضر است؟

خواص هسته زردآلو چیست؟ آیا هسته زردالو قابل خوردن است؟ این یک سوال پرتکرار درباره هسته چنین میوه‌هایی است. واقعیت این است که هسته زردآلو جزو مغزهای خوشمزه و محبوب است و به دلیل ویتامین‌هایی که دارد برای سلامتی مفید است. به عنوان مثال مصرف هسته زردآلو برای لاغری توصیه می‌شود زیرا دارای چربی‌ سالم […]

خواص هسته زردآلو کم نیست اما مصرف بیش از حد مجاز آن عوارضی مانند مسمومیت دارد.
4.5 از 5

زمان مطالعه 24 دقیقه

تعداد بازدید 16671

تاریخ انتشار

خواص هسته زردآلو چیست؟ آیا هسته زردالو قابل خوردن است؟ این یک سوال پرتکرار درباره هسته چنین میوه‌هایی است. واقعیت این است که هسته زردآلو جزو مغزهای خوشمزه و محبوب است و به دلیل ویتامین‌هایی که دارد برای سلامتی مفید است. به عنوان مثال مصرف هسته زردآلو برای لاغری توصیه می‌شود زیرا دارای چربی‌ سالم و امگا 3 است. با این حال در این مقاله به یک بررسی دو جانبه می‌پردازیم و از مضرات هسته زردآلو نیز خواهیم گفت. با مجله سلامتی دکتر کرمانی همراه باشید:

هسته زردآلو چیست؟

هسته زردآلو به دانه داخل میوه زردآلو گفته می‌شود که بسیار مقوی و پرخاصیت است. برخی از عموم مردم بر این باورند که هسته زردآلو یک اَبَرغذای فوق العاده مقوی است که دارای خواص ضد سرطانی و سم زدایی است. چرا که این مغز پرخاصیت منبع غنی آنتی اکسیدان از جمله فنیل آلانین است.

علاوه براین، هسته زردآلو از نظر ظاهری بسیار شبیه به بادام است با این تفاوت که مغز هسته زردآلو سفید رنگ است و پوست آن در زمان خشک شدن به رنگ قهوه‌ای روشن در می‌آید.

زادگاه اصلی میوه زردآلو، ارمنستان، مصر و ایران است که در هر کدام از این مناطق گونه‌های مختلفی از این میوه رشد می‌کند. در مصر باستان، مردم هسته آسیاب شده زردآلو را با دانه‌های گشنیز و نمک مخلوط کرده و از آن یک میان وعده سنتی به نام دوکا درست می‌کردند.

مغز زردآلو منبع غنی آنتی اکسیدانِ فنیل آلانین است.

مغز زردآلو منبع غنی آنتی اکسیدانِ فنیل آلانین است.

خواص هسته زردآلو برای لاغری چیست؟

آیا هسته زردالو چاق می‌کند؟ خیر؛ مغز این میوه برای کاهش وزن مفید است. مشخص شده است که هسته زردآلو فواید زیادی برای سلامتی دارد. آنها سرشار از فیبر هستند و می‌توانند به کاهش وزن، کنترل قند خون و بهبود کلسترول کمک کنند؛ زیرا:

  • مغز زردآلو سرشار از چربی‌های سالم (اسیدهای چرب ضروری امگا 6 و امگا 3) است که به کاهش کلسترول “بد” کمک می‌کند.
  • از طرفی، در دوران رژیم بسیاری از افراد به دلیل کم آب شدن بدن از یبوست مزمن رنج می‌برند که مصرف هسته زردآلو به پیشگیری و کاهش یبوست، اسهال، نفخ و دل درد کمک می‌کند.
  • پروتئین بالای موجود در هسته زردآلو و استفاده از آن در میان وعده‌ها به شما احساس سیری داده و گرسنگی شما را در طول روز کاهش می‌دهد.
  • دانه‌های زردآلو سرشار از فیبر هستند که از سلامت دستگاه گوارش، هضم بهتر و کاهش وزن حمایت می‌کنند. هسته زردآلو دارای 5 درصد فیبر رژیمی در هر دانه است که با حذف سموم از بدن به سلامت دستگاه گوارش و هضم سریع‌تر آن کمک می‌کند.
  • دانه‌های زردآلو از مقدار قابل توجهی پروتئین و اسیدهای آمینه تشکیل شده که برای ترمیم و رشد عضلات ضروری هستند. مصرف روزانه 10 دانه زردآلو در طول روز می‌تواند 20 تا 25 درصد از مقدار توصیه شده روزانه پروتئین برای مردان و زنان را تامین کند.
یکی از مهمترین خواص هسته زردآلو برای لاغری این است که حاوی چربی‌های سالم مانند امگا 3 است.

یکی از مهمترین خواص هسته زردآلو برای لاغری این است که حاوی چربی‌های سالم مانند امگا 3 است.

شما می‌توانید از مغز این میوه در اسموتی‌ها، ماست و سالاد به صورت میان وعده و حتی وعده صبحانه استفاده کنید و از خواص بالای آن بهره مند شوید.

همه خواصی که در مورد هسته زردآلو گفتیم، این ماده مغذی را به یک گزینه مناسب برای کاهش وزن تبدیل کرده است. بنابراین، از مصرف آن در دوران رژیم غذایی خود غافل نشوید.

البته نکته قابل توجه این است که مصرف مغز زردآلو به تنهایی موجب کاهش وزن نمی‌شود و شما باید در یک رژیم غذایی استاندارد و متعادل، از این مواد غذایی محرک سوخت و ساز یا حاوی چربی سالم استفاده کنید.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

مواد مغذی و کالری هسته زردآلو

مغز هسته زردآلو دارای مقادیر فراوانی پروتئین، فیبر و درصد بالایی چربی است و از ارزش غذایی بالایی برخوردار می‌باشد. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA)، ارزش غذایی صد گرم از مغز این میوه پرخاصیت را این‌گونه اعلام کرده است:

ماده مغذی مقدار
کالری 4/605 کیلوکالری
قند 300 میلی‌گرم
پروتئین 25 گرم
چربی 51 گرم
فیبر 800 میلی‌گرم
کربوهیدرات 13 گرم
کلسیم 1/193 گرم
پتاسیم 1135 گرم
فسفر 487 گرم
روی 7/61 گرم
منیزیم 7/58 گرم
آهن 10/91 گرم
فنیل آلانین 44/3 گرم
لوسین 25/4 گرم
ایزولوسین 21/3 گرم

دیگر خواص هسته زردآلو

هسته‌های زردآلو بسیار مغذی هستند و دارای فواید بالقوه بسیاری برای سلامتی می‌باشند. علاوه براین، سرشار از پروتئین، فیبر رژیمی، اسیدهای چرب ضروری (امگا 3 و امگا 6) و سایر مواد مغذی هستند که به پیشگیری از بیماری‌ها کمک می‌کنند. همچنین، این مغز پرخاصیت دارای آنتی اکسیدان‌های مفید از جمله فنیل آلانین است که در ادامه به خواص هسته زردآلو اشاره خواهیم کرد:

سپر محافظتی در برابر انواع سرطان

یکی از خواص هسته زردآلو فراوانی آنتی اکسیدان درون آن است که از سلول‌ها در برابر آسیب رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که سلول‌های بدن را تخریب می‌کنند و باعث بیماری و پیری زودرس در افراد می‌شود.

تجمع این اتم‌های ناپایدار در بدن بسیار خطرناک است و عامل بیماری‌ سرطان می‌باشد. هسته زردآلو با خاصیت ضد سرطانی خود مانند یک سپر محافظتی عمل کرده و تا حد زیادی در پیشگیری از این بیماری نقش دارد.

البته توجه داشته باشید که ترکیبات موجود در هسته زردآلو علاوه بر تخریب سلول‌های سرطانی بدخیم، می‌تواند به سلول‌های بدن هم آسیب برساند. از این رو، توصیه می‌شود که اگر از مغز هسته زردآلو برای سرطان استفاده می‌کنید، حتما با پزشک خود موضوع را در میان بگذارید.

سلامت قلب و عروق

اگرچه آمیگدالین موجود در هسته زردآلو یک مسئله بسیار حائز اهمیت است که توجه پزشکان و محققان را به خود جلب کرده است، اما این مغز پرخاصیت حاوی ماده‌ای به نام اسید پانگامیک (ویتامین B15) است که در سلامت قلب و عروق بسیار تاثیرگذار است و با کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی نیز ارتباط مستقیمی دارد.

این ویتامین علاوه بر بالا بردن استقامت و مقاومت ورزشی، استرس و اضطراب را کاهش می‌دهد. همان‌طور که می‌دانید، استرس و اضطراب دارای اثرات منفی و مضر بر روی قلب است. گذشته از آن، هسته زردآلو فشار خون را پایین آورده و خطر حملات قلبی، سکته و تصلب شرایین را کاهش می‌دهد.

مغز زردآلو حاوی اسید پانگامیک (ویتامین B15) و موثر در سلامت قلب و عروق است.

مغز زردآلو حاوی اسید پانگامیک (ویتامین B15) و موثر در سلامت قلب و عروق است.

بهبود علائم آنفولانزا و سرماخوردگی

خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی موجود در هسته زردآلو سیستم ایمنی را تقویت کرده و به بدن کمک می‌کند تا با عفونت‌های ناشی از آنفولانزا و سرماخوردگی راحت‌تر مبارزه کند. به علاوه، هسته این میوه خوش‌طعم، رسوب مخاط و بلغم را در دستگاه تنفسی از بین می‌برد.

درواقع، هسته زردآلو به عنوان یک خلط آور قوی، حساسیت بدن را نسبت به آلرژن‌ها کاهش داده و حملات ناشی از بیماری آسم و التهابات گلو را کم می‌کند.

سلامت دستگاه گوارش از خواص هسته زردآلو

هسته زردآلو منبع غنی چربی‌های سالم، پروتئین و فیبر است. فیبر بالای این ماده مغذی، حرکات منظم روده‌ را افزایش داده و به جذب سریع‌تر مواد غذایی و پیشگیری از نفخ، درمان یبوست، گرفتگی عضلات و اسهال کمک می‌کند.

جوانساز پوست

هسته زردآلو یک لایه بردار فوق العاده مناسب و ملایم است که به حذف سلول‌های مرده از پوست شما کمک می‌کند. روغن به دست آمده از هسته این میوه علاوه بر دارا بودن اسیدهای چرب ضروری و ویتامین‌های A و E، پوست شما را نرم کرده و آن را با خاصیت جوانسازی خود تغذیه می‌نماید.

شما می‌توانید برای اثربخشی بیشتر، پودر هسته زردآلو را با روغن زیتون مخلوط کنید و آن را به پوست خود بمالید. این روغن به سرعت جذب می‌شود و هیچ‌گونه چربی بر روی پوست باقی نمی‌گذارد. استفاده از این ترکیب به عنوان روغن ماساژ و حمام آفتاب بسیار پرطرفدار است.

تقویت استخوان‌ها

یکی از مهم‌ترین خواص هسته زردآلو، وجود کلسیم بالا و خاصیت ضد التهابی آن است که علاوه بر تقویت استخوان‌ها و مفاصل، یک درمان خانگی ایده آل برای بیماری آرتروز است. اگر به طور منظم روغن هسته زردآلو مصرف شود، درد و تورم نواحی آسیب دیده به مرور زمان از بین خواهد رفت.

همچنین، شما می‌توانید مغز آن را به همان مقداری که گفتیم در وعده‌های غذایی خود بگنجانید تا حداکثر نتیجه را در مورد کاهش دردهای ناشی از آرتروز بگیرید.

کلسیم بالای هسته زردآلو علاوه بر تقویت استخوان‌ها و مفاصل، یک درمان خانگی مفید برای بیماری آرتروز است.

کلسیم بالای هسته زردآلو علاوه بر تقویت استخوان‌ها و مفاصل، یک درمان خانگی مفید برای بیماری آرتروز است.

مراقبت از موها از خواص هسته زردآلو

روغن هسته زردآلو یکی از روغن‌های مفید برای سلامت موها است. از این رو، حتما از این روغن برای موهایتان استفاده کنید. به همین منظور، چند قاشق روغن هسته زردآلو را به مدت 10 الی 20 ثانیه در مایکروویو گرم کرده و آن را روی موهای خشک خود ماساژ دهید.

موهای خود را در یک پلاستیک بپیچید و حدود نیم ساعت در یک اتاق گرم بنشینید. بعد از نیم ساعت موهای خود را بشویید و از صاف شدن ناگهانی تار موهای خود لذت ببرید.

همچنین مغز زردآلو برای موارد زیر نیز مفید خواهد بود:

  • می‌توان از آن برای اهداف دارویی استفاده کرد زیرا حاوی آمیگدالین است که برای پیشگیری از بیماری‌هایی مانند میگرن، یبوست، آسم و فشار خون بالا استفاده می‌شود.
  • علاوه بر این، هسته زردآلو به دلیل کاربردهای صنعتی متنوع آن در صنایع مختلف و زمینه‌های تحقیقاتی مانند صنایع آرایشی و بهداشتی، صنعت داروسازی و صنایع غذایی مشهور است.
  • به خصوص در صنایع غذایی، از هسته زردآلو می‌توان در تهیه بیسکویت‌ها و کلوچه‌های کم چرب، استفاده کرد.
  • دانه زردآلو حاوی تیامین است که فشار خون را کاهش داده و سلامت قلب را بهبود می‌بخشد.
  • مغز زردآلو اثرات التهاب و آرتریت را کاهش می‌دهد.
  • روی موجود در دانه‌های زردآلو بینایی و سلامت چشم را تقویت می‌کند.
  • ویتامین B17 هسته این میوه لذیذ از سلامت کبد حمایت می‌کند.
  • ویتامین B17 مغز زردآلو سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند.
  • دانه‌های زردآلو حاوی کلسیم هستند. کلسیم یک ماده مغذی ضروری است که بدن شما قادر به تولید آن نیست. بنابراین مصرف روزانه کلسیم کافی برای سلامتی شما حیاتی است.
  • آهن و فسفر موجود در دانه زردآلو خستگی را کاهش می‌دهد.
  • منبع غنی از آنتی اکسیدان است.
علاوه بر فواید هسته زردآلو برای لاغری، مصرف آن موجب کاهش فشار خون نیز می‌شود.

علاوه بر فواید هسته زردآلو برای لاغری، مصرف آن موجب کاهش فشار خون نیز می‌شود.

جایگاه هسته زردآلو در طب سنتی

هسته زردآلو در طب سنتی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و قرن‌هاست که متخصصان طب سنتی این ماده شفابخش را برای سلامت دستگاه تنفسی و بهبود عفونت‌های ناشی از گلودرد و سرماخوردگی به مراجعان خود توصیه می‌کنند.

علاوه براین، هسته این میوه دارای طبع گرم و تر است. به همین خاطر، افراد گرم مزاج بایستی در مصرف آن حساسیت بیشتری داشته باشند. از طرفی، همان‌طور که گفتیم هسته میوه زردآلو دارای خاصیت خلط آوری بسیار قوی است و التهابات ناشی از گلودرد و سرماخوردگی را کاهش می‌دهد.

مضرات هسته زردآلو چیست؟

آیا خوردن هسته زردآلو مضر است؟ یک ادعا که در مورد هسته زردآلو وجود دارد این است که این هسته حاوی ترکیب شیمیایی آمیگدالین است. آمیگدالین تحت نام‌های مختلف، دارای فواید مختلفی برای مبارزه با سرطان است. البته در حال حاضر هیچ تحقیق علمی معتبری برای تایید این ادعاها وجود ندارد. اما بسیاری از وب سایت‌های تأیید آمیگدالین، بر ادعاهای افراد مبتلا به سرطان تکیه می‌کنند.

از آنجایی که آمیگدالین در بدن به سیانید تبدیل می‌شود، سیانید برای از بین بردن سلول‌های سرطانی در بدن عمل می‌کند و گفته می‌شود که از رشد تومورها جلوگیری می‌کند.

اما هشدارهایی در این زمنیه وجود دارد:

هسته زردآلو و دانه‌های سیب و گلابی حاوی یک سم طبیعی‌ (آمیگدالین) هستند. هنگامی که این سم خورده می شود، می‌تواند با آنزیم‌های معده واکنش نشان دهد و یک سم دیگر (سیانید) در روده آزاد کند که می‌تواند باعث درد معده، بیماری و کشنده به خصوص برای کودکان شود. همین تبدیل آمیگدالین به سیانید است که ادعاهایی را در مورد فواید دانه‌های زردآلو خطرناک می‌کند.

مصرف بیش از اندازه مغز زردآلو موجب مسمومیت غذایی، استفراغ و سرگیجه خواهد شد.

مصرف بیش از اندازه مغز زردآلو موجب مسمومیت غذایی، استفراغ و سرگیجه خواهد شد.

پایگاه داده گیاهان سمی سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) ارتباط بین هسته زردآلو و مسمومیت با سیانید را ذکر می‌کند. موارد متعدد نشان داد که مصرف مقادیر زیادی از هسته زردآلو باعث می‌شود افراد علائمی مانند “استفراغ شدید، تعریق، سرگیجه و غش” را تجربه کنند. به همین دلیل FDA آمیگدالین (یا لاتریل یا ویتامین B-17) را به عنوان نوعی درمان سرطان تایید نمی‌‎کند.

مقدار مصرف مجاز هسته زردآلو چقدر است؟

تحقیقات حاکی از آن است که خوردن 50 تا 60 هسته زردآلو می‌تواند دوز کشنده سیانید را به بدن برساند. با این حال، مسمومیت با سیانید می‌تواند در سطوح بسیار پایین‌تر نیز رخ دهد. منابع تجاری که مصرف هسته زردآلو خام را به فروش می‌رسانند، مصرف بین 6 تا 10 هسته زردآلو را در روز توصیه می‌کنند.

آنچه از مقاله خواص هسته زردآلو آموختیم:

از خواص هسته زردآلو برای لاغری این است که فیبر بالا و چربی سالمی که دارد می‌تواند در چربی سوزی موثر باشد البته به شرط آنکه در بستر یک برنامه غذایی اصولی و ورزش روزانه مصرف شود. فیبر موجود در این دانه نقش عمده‌ای در عملکرد و سلامت اندام‌های دستگاه گوارش و کاهش وزن دارد. همچنین پیروی از یک رژیم غذایی سرشار از فیبر منظم بودن حرکات روده را بهبود بخشیده و به کنترل نفخ کمک می‌کند. با این وجود سوالات فراوانی درباره مضرات هسته زردآلو وجود دارد. هسته زردآلو اگر به مقدار زیادی مصرف شود امکان دارد دچار استفراغ، تعریق بیش از اندازه، سرگیجه و حتی غش شوید. اگر داروی خاصی مصرف می‌کنید قبل از مصرف مغز زردآلو با متخصص تغذیه و پزشک خود مطرح کنید.

منابع:

4.5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/03/28

سلام .بنده هم چندسال پیش درمورد خواص هسته زرد آلو و اینکه اگر هر فرد روزانه 7 عددهسته زردآلو مصرف کند در مقابل چندنوع سرطان ایمن میشود خوانده و شنیده بودم.البته در مورد تلخ یا شیرین بودن هسته مطلبی در خاطرم نیست

کارشناس به اندام 1402/03/29

سلام عزیزم اعتدال در خوردنش رعایت بشه مشکلی نداره

-حسین ر 1402/03/21

اگر مغز زرد آلو مضر و سمی است ، چرا از روغن آن در طب سنتی برای بسیاری از درمانها استفاده می شود ،

کارشناس به اندام 1402/03/22

عزیزم استفاده بیش از اندازه میتونه برای بدن عارضه داشته باشه در مورد روغن ها هم همین اصل اهمیت داره درمان کننده همه بیماری نیست و استفاده از اون قاعده داره

-مریم 1402/03/14

مغز هسته زردالو سرطان رو دزمان میکنه .این موضوع رو چند سال پیش یک مرد آمریکایی که مبتلا به سرطان بود پی برد..تمام پزشکان قطع امید کرذه بودند این مرد با خوردن مغر زردالو خیلی سریع درمان شد ..از طریق شبکه های مجازی اطلاع رسانی میکرد تا به همه بیماران سرطانی کمک کنه ..مقامات کشورش وقتی متوجه شدند مانع اینکارش شدند ..چون با اینکار پزشکان بیکار میشدند ..حتی اون مرد محکوم به جند سال جبس شد ..

-علی 1402/03/11

دونوع هسته زردآلو داربم، شیرین و تلخ، چرا متخصصین این موضوع ساده را درک نمی کنند عده ای از آنها میگویید مفیده،عده ای مضر می دانند و عده ای هم مفید و هم مضر!!!! می دانند.

Adelaida 1401/07/29

Thanks for finally writing about > مغز هسته زردآلو را نخورید | دکتر کرمانی สล็อตเว็บตรง 100