خواص طالبی + کالری و ارزش غذایی | طالبی به لاغری کمک می‌کند؟

در این مقاله به بررسی خواص طالبی، این میوه خوش رنگ و لعاب تابستانی می‌پردازیم. برخی از میوه‌های تابستانی، علی رغم داشتن خواص بسیار زیاد و طعم فوق العاده، چندان در سبد غذایی خانواده‌ها به عنوان یک وعده مناسب و همیشگی دیده نمی‌شود. طالبی یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه با طعم ملایم و شیرین است […]

از جمله خواص لاغری می‌توان به قدرت سیرکنندگی بالای آن اشاره کرد.
5 از 5

زمان مطالعه 28 دقیقه

تعداد بازدید 17122

تاریخ انتشار

در این مقاله به بررسی خواص طالبی، این میوه خوش رنگ و لعاب تابستانی می‌پردازیم. برخی از میوه‌های تابستانی، علی رغم داشتن خواص بسیار زیاد و طعم فوق العاده، چندان در سبد غذایی خانواده‌ها به عنوان یک وعده مناسب و همیشگی دیده نمی‌شود. طالبی یکی از میوه‌های بسیار خوشمزه با طعم ملایم و شیرین است که مملو از مواد مغذی و ویتامین‌ها می‌باشد.

این میوه از خانواده خربزه است و آب آن در مقایسه با سایر میوه‌های این خانواده طرفداران زیادی در روزهای گرم تابستانی دارد. اگر در زمان مراجعه به میوه فروشی، هنوز هم طالبی را انتخاب نمی‌کنید و گمان می‌کنید که میوه‌های پرخاصیت‌تر از طالبی برای خرید کردن وجود دارد، تا انتها با مقاله امروز دکتر کرمانی همراه باشید:

خواص طالبی برای کاهش وزن و لاغری

مواد غذایی حاوی فیبر برای کاهش وزن بسیار موثر هستند؛ چرا که هضم آن طولانی است و برای مدتی فرد را سیر نگه می‌دارد. از طرفی، هضم آهسته فیبرها در بدن از پرخوری و احساس ولع زیاد در طول روز جلوگیری می‌کند.

همچنین، غذاهای غنی از فیبر و پروتئین، اغلب حجیم هستند و فضای بیشتری را در معده شما اشغال می‌کنند.

از این رو، مانع از ریزه‌خواری در زمان گرسنگی خواهند شد. همان طور که گفتیم، طالبی یک ملین قوی است. این میوه حرکات غذا را در روده شما تسهیل کرده و از یبوست جلوگیری می‌کند.

طالبی از جمله میوه‌های مفیدی است که افراد چاق برای کاهش وزن بایستی به آن توجه ویژه داشته باشند.

از خواص طالبی می‌توان به هضم بهتر غذا و پیگشیری و بهبود یبوست اشاره کرد.

از خواص طالبی می‌توان به هضم بهتر غذا و پیگشیری و بهبود یبوست اشاره کرد.

مواد مغذی موجود در طالبی

خوردن میوه در دوران رژیم غذایی و در وعده عصرانه یا صبح یک انتخاب فوق العاده مناسب است. چرا که علاوه بر تامین آب مورد نیاز بدن، از شلی و افتادگی پوست جلوگیری می‌کند. طالبی از جمله میوه‌های پرخاصیتی است که طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز بدن را در خود جای داده است.

این میوه خوشمزه حاوی ویتامین، آب فراوان، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و.. است و فواید زیادی برای سلامتی بدن دارد. در ادامه به برخی از مواد مغذی این میوه اشاره خواهیم کرد:

بتاکاروتن

وقتی صحبت از بتاکاروتن به میان می‌آید، همه ما به یاد میوه‌های زرد و نارنجی همچون هویج می‌افتیم. اما طالبی یکی از میوه‌های حاوی بتاکاروتن است که این اصل را به زیبایی بر هم می‌زند.

به گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA) طالبی در مقایسه با میوه‌هایی همچون زردآلو، گریپ فروت، پرتقال، هلو، شلیل و انبه از درصد بتاکاروتن بیشتری برخوردار است.

بتاکاروتن در بدن ما یا به ویتامین A تبدیل می‌شود و یا به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در بدن عمل کرده و با رادیکال‌های آزاد مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد اتم‌های ناپایداری هستند که باعث تخریب سلول‌های بدن می‌شوند.

ویتامین C

براساس تحقیقات انجام شده محققان آمریکایی، مقدار توصیه شده طالبی به صورت روزانه به دلیل دارا بودن این خاصیت 100 درصد است. از آنجایی که ویتامین C مورد نیاز موجود در طالبی سیستم ایمنی را بالا می‌برد، این میوه یک توصیه و تجویز تغذیه‌ای از جانب متخصصان است.

بر خلاف تصور عموم میزان ویتامین سی طالبی قابل ملاحظه است.

بر خلاف تصور عموم میزان ویتامین سی طالبی قابل ملاحظه است.

فولات

فولات همان ویتامین B9 است که به طور طبیعی در برخی غذاها وجود دارد. این ماده مغذی خواص زیادی برای خانم‌ها به خصوص زنان باردار دارد.

آب

طالبی دارای 90 درصد آب است. اگر به تازگی یک رژیم غذایی مناسب و اصولی را انتخاب کرده‌اید، بایستی آب از دست رفته بدن خود را به نحوی تامین نمایید. خوردن طالبی به شما کمک می‌کند که بدن شما در طول روز هیدراته بماند و به سلامت قلب شما کمک می‌کند.

از طرفی، کم آبی منجر به یبوست، سرگیجه، سردرد، ادرار بدرنگ و حتی در موارد جدی بیهوشی و بی حالی خواهد شد.

فیبر

یکی از خواص طالبی به دلیل داشتن فیبر است. فیبر مناسب در غذاها علاوه بر جلوگیری از پرخوری، مانع بروز مشکلات گوارشی از جمله یبوست و دل درد خواهد شد. فیبر فراوان موجود در طالبی شما را از انواع قرص‌ها و داروهایی که برای یبوست مزمن خود مصرف می‌کنید بی نیاز خواهد کرد.

پتاسیم

جالب است بدانید که یک تکه طالبی با اندازه متوسط حدود 4 درصد از ارزش روزانه پتاسیم را برای شما تامین می‌کند. پتاسیم به تعادل الکترولیت‌ها در بدن کمک می‌کند. همچنین برای سلامت اعصاب و انقباض عضلات بدن مناسب است.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

ارزش غذایی و کالری طالبی

جالب است بدانید که مواد مغذی و ویتامین‌های موجود در طالبی به مواردی که در بالا ذکر کردیم محدود نمی‌شود. این میوه خوش طعم و خوش رنگ یک وعده مغذی و کامل است که بخش زیادی از نیاز روزانه بدن شما را به خصوص در دوران رژیم غذایی فراهم می‌سازد.

کالری یک لیوان آب طالبی معادل 80.9  و کالری یک قاشق غذاخوری تخمه طالبی 49.5 است.

براساس بررسی انجام شده وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا (USDA)، 177 گرم طالبی که  معادل یک فنجان کوچک است حاوی این میزان ارزش غذایی و کالری می‌باشد:

مواد مغذی مقدار
کالری 60
چربی 3/0 گرم
سدیم 28 گرم
کربوهیدرات 4/14 گرم
فیبر 6/1 گرم
قند 14 گرم
پروتئین 5/1 گرم
ویتامین C 65 میلی‌گرم
ویتامین A 1/299 میکروگرم
پتاسیم 6/472 میلی‌گرم
منیزیم 2/21 میلی‌گرم
فولات 2/37 میکروگرم
بتاکاروتن 4/3575 میکروگرم
پروتئین 5/1 گرم
کلسیم 9/15 میلی‌گرم
سلنیوم 7/0 میکروگرم
لوتئین و زیگزانتین 46 میکروگرم
آهن 4/0 میلی‌گرم
فسفر 6/26 میلی‌گرم

میوه طالبی چه طبعی دارد؟

متخصصان طب سنتی بر این باور هستند که طالبی دارای طبع گرم و تر است. به همین جهت، سردی ناشی از بلغم را در افراد سرد مزاج برطرف کرده و برای آن‌ها بسیار مفید است. اما بالعکس مصرف طالبی برای افرادی که دارای طبع گرم می‌باشند، چندان توصیه نمی‌شود.

دیگر خواص طالبی برای سلامتی

همان‌طور که پیش‌تر هم اشاره شد، به جز طعم متفاوت و عطر دل انگیز طالبی، این میوه طیف وسیعی از ویتامین‌ها و مواد مغذی را در خود جای داده است که همین مسئله فواید بسیاری را شامل می‌شود. از جمله خواص طالبی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

از کم آبی بدن جلوگیری می‌کند

کم شدن آب بدن یکی از مسائل بسیار مهمی است که ممکن است در دوران رژیم غذایی و در فصل تابستان با آن مواجه شوید. جدای از نوشیدن آب و مایعات، همان‌طور که گفتیم، خوردن میوه‌هایی همچون طالبی به هیدراته ماندن بدن شما کمک می‌کند.

بیش از 90 درصد طالبی از آب تشکیل شده است. به همین خاطر، این میوه یک میان وعده فوق العاده مقوی در روزهای گرم تابستانی است. اگر می‌خواهید از دهیدراته ماندن بدن خود جلوگیری کنید، مصرف طالبی را فراموش نکنید.

به سلامت چشم‌ها کمک می‌کند

خواص طالبی برای سلامت چشم‌ها نیز زیاد است. طالبی با دارا بودن میزان فراوان بتاکاروتن یک معجون خارق العاده برای سلامت چشمان است. گذشته از آن، حاوی لوتئین و زیگزانتین است که این دو کاروتنوئید مهم از چشمان شما در برابر بیماری‌ها محافظت می‌کند.

میوه طالبی به دلیل میزان بتاکاروتن بالا، برای سلامتی و تقویت چشم‌ مفید است.

میوه طالبی به دلیل میزان بتاکاروتن بالا، برای سلامتی و تقویت چشم‌ مفید است.

سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌کند

براساس تحقیقات انجام شده محققان آمریکایی، مصرف منظم طالبی علاوه بر بالا بردن تقویت سیستم ایمنی، مبارزه بدن را در برابر انواع بیماری‌ها تسهیل می‌نماید. این میوه سرشار از ویتامین C و ویتامین A است که با تحریک گلبول‌های سفید خون سیستم ایمنی بدن را تقویت می‌نماید.

ویتامین C به عنوان یک آنتی اکسیدان قوی در برابر رادیکال‌های آزاد عمل کرده و با آن‌ها مبارزه می‌کند. رادیکال‌های آزاد مسئول تخریب سلول‌های پوستی و پیری زودرس نیز هستند که اضافه کردن طالبی به رژیم غذایی از پیری زودرس نیز جلوگیری می‌کند.

به سلامت قلب و عروق کمک می‌کند

مشکلات قلبی یکی از بیماری‌های رایج در دنیای امروز است. طالبی با دارا بودن سدیم پایین و پتاسیم مناسب فشار خون را کنترل کرده و سلامت قلب و عروق شما را بالا می‌برد.

همچنین، این میوه حاوی ترکیبی به نام آدنوزین است که در بهبود مشکلات قلب بسیار موثر است. آدنوزین دارای خاصیت رقیق‌کنندگی خون است و از لخته شدن خون در سیستم قلبی و عروقی جلوگیری می‌نماید. ویتامین C و فولات موجود در طالبی نیز مانع از  تصلب شرایین و حملات قلبی می‌شود.

از بدن در برابر سرطان‌ها محافظت می‌نماید

میزان بالای بتاکاروتن و ویتامین C موجود در طالبی این میوه را به یک خوراکی مقوی و عالی برای پیشگیری از سرطان تبدیل می‌کند. گذشته از آن، آنتی اکسیدان بالای طالبی از رشد سلول‌های سرطان کلیه، دهانه رحم و روده بزرگ (کولورکتال) جلوگیری می‌نماید.

از خواص طالبی میزان بالای بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی اکسیدان بالا است که آن را به یک میوه ضد سرطانی تبدیل کرده است.

از خواص طالبی میزان بالای بتاکاروتن، ویتامین C و آنتی اکسیدان بالا است که آن را به یک میوه ضد سرطانی تبدیل کرده است.

باعث کاهش استرس در بدن می‌شود

زندگی پر جنب و جوش امروزی، رسیدگی به فعالیت‌ها و امور روزمره کودکان، مراقبت از سالمندان، استرس‌های روزانه کاری، دغدغه‌های ذهنی و.. استرس را در افراد مختلف بالا می‌برد. طالبی به دلیل دارا بودن میزان مناسبی از مواد مغذی در بهبود و کاهش اضطراب و استرس بسیار مفید است.

دفعه بعدی که استرس به سراغ‌تان آمد، کمی استراحت کنید و پس از آن یک لیوان آب طالبی بنوشید. در عرض چند دقیقه خواهید دید که احساس بهتری به سراغ‌تان خواهد آمد.

از طرفی، پتاسیم موجود در طالبی ضربان قلب شما را به حالت نرمال برمی‌گرداند و اکسیژن رسانی به مغز را بالا می‌برد. به بیان ساده‌تر، این میوه باعث می‌شود که احساس آرامش و تمرکز بیشتری برای رسیدگی به کارهایتان داشته باشید و با کنترل فشار خون، استرس را کاهش می‌دهد.

مانع از بیماری نفروپاتی دیابتی می‌شود

یکی از خواص طالبی ممانعت از بیماری نفروپاتی است. نفروپاتی دیابتی یک اختلال کلیوی است که در آن سلول‌های کلیه به طرز خطرناکی آسیب می‌بینند. طالبی دارای شاخص گلیسمی پایین است. به همین خاطر، مصرف به اندازه این میوه برای بیماران دیابتی و کسانی که از چاقی مفرط رنج می‌برند خطری ندارد.

برای زنان باردار مفید است

جالب است بدانید که خوردن طالبی در دوران بارداری مانند یک اکسیر عمل می‌کند! بسیاری از خانم‌های ایرانی از مشکل فقر آهن در دوران بارداری رنج می‌برند. بنابراین، اسید فولیک به زنانی که در تلاش برای باردار شدن هستند و یا در این دوران به سر می‌برند اکیدا توصیه می‌شود.

فولات بالای موجود در طالبی به تولید و نگهداری سلول‌های جدید به ویژه در زنان باردار کمک می‌کند و مانع از نقص لوله عصبی در این دوران می‌شود. همچنین، طالبی در دفع منظم سدیم اضافی از بدن بسیار کارآمد عمل کرده و مانع از احتباس آب و مایعات در بدن می‌شود.

فولات بالای موجود در طالبی به تولید و نگهداری سلول‌های جدید به ویژه در زنان باردار کمک می‌کند.

فولات بالای موجود در طالبی به تولید و نگهداری سلول‌های جدید به ویژه در زنان باردار کمک می‌کند.

به سلامت ریه‌ها کمک می‌کند

براساس تحقیقات به دست آمده از محققان آمریکایی، مصرف منظم طالبی در افرادی که به دلیل سیگار کشیدن زیاد و یا قرار گرفتن در معرض دود دچار مشکلات ریوی شده‌اند، باعث بهبود و جوانسازی ریه‌ها می‌شود.

در درمان بی‌خوابی موثر است

طالبی یک داروی آرامبخش بسیار قوی است که اعصاب را تسکین داده و اضطراب را کاهش می‌دهد. این میوه با ترکیبات منحصر به فرد خود در درمان بی‌خوابی مفید است و به افراد بی‌خواب کمک می‌کند تا با تسکین سیستم عصبی خود از شر اختلالات ناشی از بی خوابی و شب زنده داری خلاص شوند.

به درمان مشکلات قاعدگی کمک می‌کند

سیکل قاعدگی یکی از مخوف‌‌ترین و حساس‌ترین دوران زندگی خانم‌ها است. اگر شما هم جزو آن دسته افرادی هستید که در این دوران با گرفتگی عضلات و دردهای شکم مواجه می‌شوید، طالبی بهترین گزینه برای شماست.

همچنین، ویتامین C موجود در طالبی، علاوه بر تنظیم و تسکین دردهای قاعدگی از لخته شدن خون در این دوران جلوگیری می‌کند.

برای کودکان بسیار مفید است

بخشی از بتاکاروتن موجود در طالبی در بدن به ویتامین A تبدیل می‌شود. این ویتامین در سلامت بافت‌های بدن، رشد استخوان‌ها و تقویت چشم کودکان حیاتی و مهم است. خاصیت آنتی اکسیدانی بالای این میوه نیز سیستم ایمنی کودکان را تقویت کرده و از بیمار شدن آن‌ها به صورت مکرر جلوگیری می‌کند.

اگر کودک دلبند شما زیاد سرما می‌خورد یا زود به زود مریض می‌شود، مصرف طالبی و یا آب آن را حتما در وعده‌های غذایی او بگنجانید.

یکی از خواص مهم طالبی تقویت سیستم ایمنی و کمک به رشد کودکان است.

یکی از خواص مهم طالبی تقویت سیستم ایمنی و کمک به رشد کودکان است.

از ریزش موی بی‌رویه جلوگیری می‌نماید

اینوزیتول نوعی ویتامین B است که برای جلوگیری از ریزش و تقویت رشد مو بسیار موثر است. این ویتامین به جز لیمو بیشتر در مرکبات یافت می‌شود. طالبی یکی از میوه‌هایی است که حاوی مقادیر مناسبی اینوزیتول می‌باشد.

مصرف منظم این میوه رشد موهای شما را تحریک کرده و تا حد زیادی از ریزش بی رویه آن‌ها جلوگیری می‌کند.

نحوه خرید و مصرف طالبی‌

از آنجا که باکتری‌ها به سادگی می‌توانند روی پوست طالبی رشد کنند بنابراین لازم است قبل از مصرف، حتما آن را بشویید و سپس به صورت دلخواه برش بزنید. یادتان باشد که طالبی‌های باقیمانده را بلافاصله به یخچال منتقل کنید.

نکته مهم هنگام خرید طالبی این است که چطور بتوانید طالبی رسیده‌ای پیدا کنید که سالم باشد چون گاهی اوقات طالبی در اثر حمل و نقل کمی له می‌شود و رسیده به نظر می‌رسد؛ در صورتی‌که هنوز کال است. البته برای تشخیص طالبی خوب نشانه‌هایی وجود دارد که بد نیست آنها را بدانید:

  • به طالبی ضربه بزنید. صدای ایجاد شده باید توخالی و پوک باشد .
  • لکه‌های روی پوسته از نامرغوب بودن طالبی‌ها حکایت دارد.
  • طالبی‌هایی را انتخاب کنید که نسبت به اندازه‌شان سنگین‌تر هستند.
  • خط‌هایی که روی پوسته طالبی رسیده وجود دارند، کرم یا زرد رنگ هستند.

مضرات مصرف طالبی

حالا که خواص طالبی را دانستید، بد نیست با مضرات آن نیز آشنا شوید. تعجب برانگیز است اگر بفهمید که هیچ عارضه جانبی خاصی از طالبی گزارش نشده است! این میوه به ندرت باعث ایجاد عوارض جانبی شدید خواهد شد.

اما برخی از مردم و متخصصان طب سنتی بر این عقیده هستند که نباید طالبی را شب‌ها مصرف کنید. آن‌ها به چند دلیل مهم این موضوع را عنوان می‌کنند: اول اینکه طالبی آبرسانی بالایی دارد.

به همین خاطر، اگر آن را شب‌ها و قبل از خواب مصرف کنید، خاصیت ادرارآوری آن موجب می‌شود که دائما برای اجابت مزاج از خواب بیدار شوید.

دومین مسئله این است که خوردن طالبی در شبانگاه قند خون شما را بالا برده و کیفیت خواب‌تان را کاهش می‌دهد. اما افراط زیاد در مصرف این میوه ممکن است در بعضی موارد خاص دل درد را به همراه داشته باشد. از این رو، جانب اعتدال را در مصرف این میوه رعایت کنید.

طالبی قند خون را بالا برده و ادرارآور است به همین دلیل در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

طالبی قند خون را بالا برده و ادرارآور است به همین دلیل در مصرف آن اعتدال را رعایت کنید.

چه کسانی مجاز به مصرف طالبی نیستند؟

  • افرادی که مبتلا به سندرم آلرژی دهانی (OAS) هستند: ممکن است در زمان خوردن طالبی با واکنش‌های آلرژیکی مواجه شوند.به همین خاطر، اگر به این بیماری یا واکنش‌های آلرژیک مبتلا هستید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت کنید.
  • افرادی که به خوردن خربزه حساسیت دارند: طالبی از خانواده خربزه است. بنابراین، اگر به خربزه حساسیت دارید، نباید طالبی بخورید.
  • افراد مبتلا به مشکلات کلیوی: طالبی سرشار از پتاسیم است و این ماده مغذی برای بیماران کلیوی بسیار خطرناک است.
  • افراد مبتلا به دیابت نوع 2 یا سایر بیمارانی که به مواد قندی پایین در رژیم غذایی خود نیاز دارند: لازم است در مصرف طالبی احتیاط کنند و یا قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایند.

آنچه از مقاله خواص طالبی آموختیم:

در این مقاله آموختیم که طالبی میوه شیرین و خوشمزه تابستانی چه خواصی برای بدن‌مان دارد. از جمله خواص با ارزش این میوه می‌توان به سلامت قلب و عروق، سلامت چشمان، کاهش استرس، درمان بی خوابی، مشکلات قاعدگی، لاغری و.. اشاره نمود. این میوه کالری بسیار پایینی دارد، از طرفی دارای فیبر فراوان است که همین موضوع آن را به یک انتخاب فوق العاده عالی در دوران رژیم غذایی تبدیل می‌کند. از این رو، اگر دچار واکنش‌های آلرژیک و یا بیماری زمینه‌ای از جمله مشکلات کلیوی هستید، حتما قبل از مصرف با پزشک خود مشورت نمایید.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*