این داروها به گرما و نور خورشید حساس ترتان می کنند

چیزهایی که این تابستان باید بخوانید رمان های عاشقانه یا دلهره آور نیست، بلکه هشدارها و نکاتی است که روی داروهایتان نوشته شده. برخی از داروهایی که مصرف آنها بین مردم بسیار شایع است می تواند بیش از آنچه فکرش را می کنید باعث حساس شدنتان به نور خورشید و گرما شوند. حساس شدن می […]

این داروها به گرما و نور خورشید حساس ترتان می کنند
5 از 5

زمان مطالعه 10 دقیقه

تعداد بازدید 14836

تاریخ انتشار

این داروها به گرما و نور خورشید حساس ترتان می کنند

چیزهایی که این تابستان باید بخوانید رمان های عاشقانه یا دلهره آور نیست، بلکه هشدارها و نکاتی است که روی داروهایتان نوشته شده. برخی از داروهایی که مصرف آنها بین مردم بسیار شایع است می تواند بیش از آنچه فکرش را می کنید باعث حساس شدنتان به نور خورشید و گرما شوند.

حساس شدن می تواند معانی مختلفی داشته باشد، از کاهش قابلیت عرق کردن گرفته تا افزایش از دست دادن مایعات از طریق ادرار. بنابراین بد نیست تمام برچسب های هشدار داروها را دوباره نگاهی بکنید و سپس با پزشکتان که می تواند برای عبور از این روزهای بسیار روشن و گرم کمکتان کند مشورتی انجام دهید.

در اینجا می خواهیم مواد دارویی شناخته شده ای را به شما معرفی کنیم که می توانند کاری کنند نور خورشید و گرما بیش از هر زمان دیگر باعث اذیتتان شود.

داروهای درمان آکنه

این داروها می توانند باعث فوتوتوکسیک ( نوعی راش پوستی ) شوند، مخصوصا رتینوئیدها. تاثیر فوتوتوکسیک خود را مانند یک آفتاب سوختگی واقعا بد نشان می دهد. خطر در نسخه های حاوی رتینوئید بیشتر است که مسلما قدرتشان از محصولاتی که در داروخانه ها و محصولات آرایشی پیدا می کنید بیشتر است. اما داروهای بدون نیاز به نسخه آکنه و ضد پیری حاوی رتینول هم باعث خشکی، پوست پوست شدن و حساسیت به نور می شوند. محصولات حاوی اسید سالیسیلیک بنزوئیل پراکسید نیز می توانند خطر بروز چنین مشکلاتی را افزایش دهند. اگر از این محصولات استفاده می کنید و برنامه دارید که مدت زمانی طولانی را خارج از خانه بگذرانید، بهتر است از ضد آفتاب و کلاه هایی استفاده کنید که جلوی نور خورشید را می گیرند.

آنتی بیوتیک ها

آنتی بیوتیک ها می توانند باعث حساسیت به نور و واکنش فوتوتوکسیک شوند. به این معنا که آفتاب سوختگی تان را بدتر می کنند. موردی که به ذهن می آید کوتریموکسازول یا تری متوپریم سولفامتوکسازول است. کوتریموکسازول برای درمان هر چیزی از برونشیت گرفته تا عفونت مثانه تجویز می شود. کوتریموکسازول به همراه تتراسایکلین و فلوروکینولون متخلفان بزرگ هستند. هرگز به خاطر آفتاب سوختگی نباید مصرف آنتی بیوتیک را متوقف کنید. به جای این کار با پزشک خود مشورت نمایید تا تغییراتی در برنامه دارویی و نوع داروهایتان انجام دهد.

داروهای آلرژی

برخی مصرف کنندگان آنتی هیستامین های خوراکی مانند دیفن هیدرامین ( در محصولاتی مانند بنادریل و درامامین ) متوجه شدند که مقدار تعرقشان کاهش پیدا کرده. در موارد شدیدتر تاثیر بیش از حد گرما باعث بروز مشکلاتی نظیر گرفتگی عضلات، خستگی شدید و یا سکته بر اثر گرما می شود. اگر متوجه شدید داروهای آلرژی که استفاده می کنید خنک شدن را برایتان دشوار کرده اند، فعالیت های خارج از خانه خود را برای اول صبح و یا عصرها برنامه ریزی کنید. همچنین سعی کنید گرم ترین ساعات روز را داخل خانه سپری کنید.

ضد افسردگی ها

داروهای ضد افسردگی سه حلقه ای ممکن است در آب و هوای گرم باعث بروز مشکل شوند، چون این داروها اجازه نمی دهند منطقه ای از مغز که تنظیم کننده دما است متوجه گرم شدن بیش از حدتان شود. این داروها همچنین ممکن است میزان تعرق را کاهش دهد که منجر به کاهش سرعت از دست دادن گرما می شود.

وقتی دارویی مصرف می کنید که احتمال گرم شدن بیش از حد بدن را بالا می برد، حواستان به هشدارهای خطر از جمله سردرد، سرگیجه، حالت تهوع و ضعف باشد. اگر هرکدام از این علائم را تجربه کردید سریع از زیر نور آفتاب کنار بروید و یا به یک نوشیدنی ورزشی که شامل سدیم باشد دسترسی پیدا کنید ( این نوشیدنی کمک می کند بدن مایعات را در خود حفظ کند تا تعادل دوباره برقرار شود). در مواقعی که واکنش شدیدی رخ داد مانند گیجی، تب، و یا از هوش رفتن با پزشک خود یا اورژانس تماس بگیرید.

داروهای غیر استروئیدی ضد التهابی

اصلی ترین داروهای غیر استروئیدی که باعث حساسیت به نور و گرما می شوند آنهایی نیستند که معمولا استفاده می کنیم. اما همچنان در مصرف داروها باید احتیاط را رعایت کنیم مخصوصا اگر داروهای دیگری استفاده می کنید. هر زمان که داروی غیر استروئیدی استفاده کردید و زیر نور  آفتاب رفتید، توصیه می شود حتما از ضد آفتاب و کلاهی که جلوی نور آفتاب را بگیرد استفاده کنید.

ویتامین ها و داروهای گیاهی

بسیاری از داروهای گیاهی بدون نیاز به نسخه ممکن است تاثیرات فوتوتوکسیک داشته باشند. برای مثال گل راعی یکی از اصلی ترین عوامل حساسیت به نور و گرما است و البته این دارو تعداد زیادی تداخلات دارویی نیز دارد. برای استفاده از چنین داروهایی باید ابتدا با پزشک صحبت شود. قرص دیگری که ممکن است شما را به خطر بیندازد، نیاسین است، نوعی از ویتامین B3 که برای درمان کلسترول بالا استفاده می شود. ممکن است باعث واکنش پوست شود، پس به صورت بالقوه ممکن است منجر به حساسیت به نور خورشید شود.

داروهای موضعی

بیش از حد قرار گرفتن در معرض نور می تواند باعث تقویت تاثیر پچ های ترانس درمال ( مانند فنتانیل، یک مسکن بسیار قوی یا کلونیدین که فشار خون را کاهش می دهد ) شود که دارو را مستقیم از مسیر پوست منتقل می کنند. وقتی دچار آفتاب سوختگی می شوید، رگ خونی روی سطح پوستتان گشاد می شود، و این ممکن است منجر به افزایش جذب دارو شود. پس اگر از داروهای موضعی نظیر مواردی که گفته شد استفاده می کنید بهتر است لباس آستین بلند به تن کنید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
زینب 1396/01/06

سلام من به طور شدیدی به نور خورشید حساسیت دارم بر اثر مصرف تتراسایکلین دکتر هم رفتم ولی هیچ فایده ای نداشت حتی اگه آفتاب هم نباشه ولی گرم باشه صورتم قرمز ميشه ديگه نميدونم چیکار کنم. خواهش میکنم کمکم کنین.