نوشیدن آب با وعده های غذایی بد است یا خوب؟

بسیاری از مردم در روز کمتر از 4 لیوان آب می نوشند، و تعداد کمی هستند که به اندازه مورد نیازشان آب مصرف کنند. علاوه بر نوشیدن آب در طول روز، نوشیدن آب در کنار وعده ها نیز می تواند به تامین آب بدن کمک کند. پس چرا نوشیدن مایعات همراه وعده های غذایی بد […]

نوشیدن آب با وعده های غذایی بد است یا خوب؟
4.6 از 5

زمان مطالعه 9 دقیقه

تعداد بازدید 21809

تاریخ انتشار

نوشیدن آب با وعده های غذایی بد است یا خوب؟

بسیاری از مردم در روز کمتر از 4 لیوان آب می نوشند، و تعداد کمی هستند که به اندازه مورد نیازشان آب مصرف کنند. علاوه بر نوشیدن آب در طول روز، نوشیدن آب در کنار وعده ها نیز می تواند به تامین آب بدن کمک کند.

پس چرا نوشیدن مایعات همراه وعده های غذایی بد است؟

برخی وب سایت ها ادعا کرده اند که نوشیدن آب همراه با وعده و یا پس از آن کار درستی نیست چون می تواند باعث رقیق شدن اسید معده شود.

با این حال این ادعا توسط چندین سازمان بهداشتی بی ارزش خوانده شده. یکی از مواردی که درباره نوشیدن مایعات به همراه وعده های غذایی باید در نظر گرفته شود، نوع مایعاتی است که می خواهیم بنوشیم.

مصرف نوشیدنی های قندی مانند نوشابه، می تواند تنها به یک وعده کالری اضافی وارد کند.

نوشیدن آب هنگام صرف غذا می تواند احتمال دچار شدن به یبوست را کاهش دهد و همچنین جذب برخی مواد مغذی را در بدن افزایش دهد.

از این رو، به صورت کلی توصیه می شود به همراه وعده غذایی آب بنوشید.

کمک به دریافت مقدار مورد نیاز مایعات

نیاز به مایعات با توجه به سایز بدن، حجم عضلات، جنسیت، سطح فعالیت، نرخ تعریق، و غیره می تواند در هر فرد متفاوت باشد.

توصیه کلی برای افراد بالغ نوشیدن 8 لیوان آب در روز است. اگر شما هم مثل بسیاری از مردم به اندازه کافی آب نمی نوشید این هدف نقطه شروع مناسبی است.

نوشیدن آب در طول روز مهم است، اما نوشیدن حداقل یک لیوان آب با هر وعده غذایی کمکتان می کند مقدار مورد نیاز بدن به مایعات در طول روز را تامین کنید.

نوشیدن مقدار زیادی مایعات در طول روز و خوردن غذاهای سرشار از فیبر دو راه ساده برای پیشگیری و درمان یبوست هستند.

اگر از یبوست رنج می برید و به همراه وعده غذایی تان آب نمی نوشید، وقتش است که این کار را شروع کنید.

کمک به جذب مواد مغذی

دکتر پیکو از کلینیک مایو، می گوید: نوشیدن آب دیگر مایعات در کنار وعده غذایی می تواند به افزایش جذب مواد مغذی در طول گوارش کمک کند. نوشیدن آب به همراه وعده غذایی به شکسته شدن غذا و ساده شدن هضم و جذب آن کمک می کند.

ویتامین ها به صورت کلی به آب یا مواد مغذی محلول در چربی تقسیم می شوند. خوردن غذاهایی که آب بالایی دارند و نوشیدن مایعات، ترجیحا آب، در کنار وعده غذایی می تواند به جذب مواد مغذی محلول در آب بدون کاهش ذخایر آبی بدن کمک کند.

دیگر راه هایی که می توانید مواد مغذی جذب کنید یا فرآیند گوارش را ساده کنید، جویدن کامل غذا است، لقمه را آهسته و با آرامش بجوید تا زودتر احساس سیری کنید.

چه مایعاتی باید به همراه وعده های غذایی بنوشیم؟

به صورت ایده آل باید همراه با وعده غذایی آب بنوشید. برای اضافه کردن تنوع یا طعم، می توانید به آب آشامیدنی خود قطعات پرتقال، لیمو، خیار و یا سبزیجات معطر اضافه کنید.

چیزی که توصیه نمی شود مصرف نوشیدنی های قندی به همراه وعده غذایی است. وقتی نوشیدنی های قندی مصرف می کنید به راحتی مقدار کالری مصرفی خود در یک وعده را افزایش می دهید. مغز انسان در سنجیدن کالری مایعات زیاد خوب نیست و بدون احساس سیری مقدار زیادی کالری را می پذیرد.

نوشابه ها، نوشیدنی های ورزشی، و آب میوه ها می توانند باعث بالا رفتن قند و انرژی یک وعده شوند

نوشیدنی های شیرین شده با قند مصنوعی شاید کالری نداشته باشند، اما برخی تحقیقات نشان داده اند، آنها می توانند میلمان به غذاهای شیرین را افزایش دهند.

شیرین کننده های مصنوعی همچنین می توانند به روشی غیر سودمند باکتری های روده را تغییر دهند.

توصیه هایی سودمند برای نوشیدن مایعات در کنار وعده های غذایی

قانون خاصی برای اینکه هنگام صرف وعده غذایی چه مقدار آب باید یا نباید بنوشید وجود ندارد. توصیه اصلی این است که با هر وعده یک لیوان آب بنوشید، اما نوشیدن بیشتر از این مقدار نیز ضرری ندارد.

اگر معمولا عادت ندارید به همراه وعده غذایی خود آب بنوشید، شاید ابتدا کمی برایتان غیر عادی باشد.

با مقدار کم شروع کنید و کم کم مقدارش را زیاد کنید تا به یک لیوان آب برسید.

پس از مدتی، وقتی بدنتان به مقدار مایعات بیشتر عادت کرد، به صورت طبیعی خودتان عادت می کنید در کنار وعده غذایی آب بنوشید.

نوشیدن آب در کنار وعده غذایی به کاهش سرعت غذا خوردنتان نیز کمک می کند بنابراین مقدار غذا خوردنتان را می توانید تنظیم کنید. آهسته غذا خوردن می تواند به کاهش وزن و تثبیت آن کمک کند.

اگر بعد از اینکه کامل سیر شدید بخواهید به زور آب بنوشید، بهتر است دست نگه دارید و زمانی که احساس راحتی کردید اقدام به نوشیدن آب کنید.

در خوردن غذا و نوشیدن آب نباید عجله به خرج دهید، هر دو را آرام و با آرامش انجام دهید. اجازه دهید بدنتان در مقدار خوردن و نوشیدن راهنمایتان باشد. بعدا و هر زمان که خواستید می توانید آب بنوشید.

مواقعی هست که شاید مصرف مایعات هنگام خوردن غذا توصیه نشود. اگر دچار حساسیت دستگاه گوارش یا دیگر مشکلات گوارشی شدید، بهتر است کمی مراقبت کنید و ابتدا با پزشک یا مشاور صحبت کنید.


کاری از گروه ترجمه به اندام ( دکتر کرمانی )
4.6 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/09/06

چقدر اختلاف نظر تو یه مقاله خوندم اب خوردن کنار غذا باعث تضعیف شدن جذب مواد مغذی در بدن و ترشح انسولین میشه که باعث اضافه ورزن میشن اما دقیقا بر عکس همین مطالب داخل این مقاله خونده میشه

شپلو 1402/05/14

اشتباهه!!نوشیدنی نخورید همراه غذا

-محمد 1402/05/13

عاشقتم دکتر عزیزم به خدا من با غذا نمی‌تونم آب نخورم و حداقل دو لیوانو می‌خورم و خانواده‌ام پدرم مادرم خانومم و بقیه میگن بده واسه کبد چرب و گوارش ولی � این حسو داشتم و دارم که هر چیزی که احساس می‌کنیم بهش نیاز داریم در لحظه به احتمال خیلی زیاد فکر می‌کنم دستور مغزه که چون بدن ما به اون چیز نیازمند هست این حس رو به ما میده شاید نظرم کمی به دور از علم یا دانش باشه ولی چه کنم این فکر و حس منه سپاس از دکتر عزیزم

کارشناس به اندام 1402/05/14

درود بزرگوار مصرف کنید

-علی 1402/03/31

راستش ما آخرمتوجه نشدیم که آب خوردن وسط غذا خوبه یا نه....دکترها نظرشون یکی نیست

کارشناس به اندام 1402/04/01

عزیزم نظرات مختلفی هست مشکل خاصی براتون ایجادنکنه میتونیداستفاده کنید

علي 1395/12/20

مرسي از مطلب تون. درستي يا غلطي شو نميدونم. اما مطلب قابل تاملي بود