خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟

مهمترین خواص سیر برای مقابله با سرماخوردگی و آنفولانزا، رفع خستگی، کاهش فشار خون بسیار موثر و مفید است. همچنین سیر می‌تواند مانند داروهای آنتی‌بیوتیک

خواص سیر برای افزایش مقاومت بدن در برابر بیماری‌ها بسیار موثر است.
5 از 5

زمان مطالعه 20 دقیقه

تعداد بازدید 59164

تاریخ انتشار

تحقیقات کنونی نشان می‌دهد که خواص سیر دارای مزایای سلامتی بسیاری مانند محافظت در برابر سرماخوردگی، کمک به کاهش فشار خون و سطح کلسترول می‌باشد. سیر، گیاهی از خانواده آلیوم است و ارتباط نزدیکی با پیاز، موسیر و تره دارد و یک ادویه غنی از مواد مغذی است.

بقراط، پزشک یونان باستان که پدر طب غربی نامیده می‌شود، سیر را برای درمان بیماری‌های مختلف تجویز می‌کرد و علم مدرن بسیاری از این اثرات مفید برای سلامتی را تایید کرده است. در این مقاله با خواص سیر بیشتر آشنا خواهیم شد.

ارزش غذایی سیر

در هر ۱۰۰ گرم سیر خام ارزش غذایی زیر وجود دارد:

مواد مغذی و کالریمقدار
کالری۱۴۹
کربوهیدرات۳۳/۰۶ گرم
پروتئین۶/۳۶ گرم
چربی۵ گرم
فیبر۲/۱ گرم
قند۱ گرم
کلسترول۰
ارزش غذایی سیر

سیر همچنین منبع خوبی از مواد مغذی زیر می‌باشد:

  • منگنز
  • سلنیوم
  • فیبر
  • کلسیم
  • آهن
  • منیزیم
  • سدیم
  • روی
  • مس
  • ویتامین E
  • ویتامین C
  • ویتامین K
  • تیامین یا B1
  • ریبو فلاوین یا B2
  • نیاسین یا B3
  • کولین یا B4
  • پانتوتنیک اسید یا B5
  • ویتامین B6
  • فولات یا ویتامین B9
  • ویتامین  B12
خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 1 - خواص سیر - عادات غذایی
سیر به دلیل ویتامین‌های متنوع خود مانند یک قرص آنتی‌بیوتیک عمل می‌کند.

خواص سیر برای سلامتی

خواص سیر (چه سیر سفید و چه سیر سیاه) بر کسی پوشیده نیست. اما در این مقاله که به خواص سیر سفید به طور خاص پرداخته شده می‌توان به فواید آنتی اکسیدانی، ضد التهابی و کاهش‌دهنده چربی آن در بسیاری از بیماری‌ها مانند سرطان، اختلالات قلبی – عروقی، فشار خون و دیابت اشاره کرد. در ادامه مقاله با خواص سیر بیشتر آشنا خواهیم شد:

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 3 - خواص سیر - عادات غذایی
فواید سیر برای سلامتی

حاوی ترکیبات دارویی قوی

شناخته شده ترین ترکیب موجود در سیر، آلیسین می‌باشد. آلیسین یک ترکیب ناپایدار است که فقط برای مدت کوتاهی در سیر تازه پس از خرد کردن آن وجود دارد. ترکیبات دیگری که ممکن است در فواید مربوط به سلامتی سیر نقش داشته باشند، عبارتند از: دی آلیل دی سولفید و اس- آلین سیستئین.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 5 - خواص سیر - عادات غذایی
ترکیبات گوگردی سیر از دستگاه گوارش وارد بدن شده و اثرات بیولوژیکی قوی را اعمال می‌کند.

مفید برای سرماخوردگی

یکی از خواص سیر کمک به درمان سرماخوردگی است. سیر می‌تواند به محافظت در برابر بیماری‌هایی مثل سرماخوردگی کمک کند. مطالعات ثابت کرده‌اند که عصاره سیر می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تقویت کند. این مطالعات نشان دادند افرادی که در طول فصل سرماخوردگی و آنفولانزا به مدت سه ماه از مکمل‌های سیر استفاده کردند، علائم بسیار کمتری از سرماخوردگی را تجربه کردند. سیر با تقویت سیستم ایمنی بدن به جلوگیری از ورود ویروس‌ها و تکثیر آنها در سلول‌ها کمک می‌کند.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 7 - خواص سیر - عادات غذایی
 تحقیقات نشان داده که ترکیبات موجود در سیر دارای خواص ضد ویروسی می‌باشد.

کاهش فشار خون

بر اساس اطلاعات سازمان جهانی بهداشت، بیماری‌های قلبی، عروقی مانند حمله قلبی و سکته مغزی بیش از هر بیماری دیگر مسئول مرگ و میر هستند. همچنین فشار خون بالا یکی از مهمترین عواملی است که منجر به بیماری‌های قلبی عروقی می‌شود.

مطالعات نشان داده‌اند مصرف سیر برای کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا مفید می‌باشد. محققان این اثر را با کاهش ۱۶ تا ۴۰ درصدی خطر ابتلا به حوادث قلبی عروقی مرتبط دانسته‌اند.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 9 - خواص سیر - عادات غذایی
آلیسین موجود در سیر تولید آنژیوتانسین یا هورمون افزایش‌دهنده فشار خون را محدود می‌کند.

سیر همچنین باعث شل شدن رگ‌های خونی شده و به خون اجازه می‌دهد که راحت‌تر در رگ‌ها جریان داشته باشد.

پیشگیری از آلزایمر و زوال شناختی

خواص سیر برای پیشگیری از آلزایمر را جدی بگیرید. سیر حاوی آنتی اکسیدان‌هایی است که به پیشگیری از آلزایمر و زوال عقل کمک می‌کند. تحقیقات نشان می‌دهد که این آنتی اکسیدان‌های سیر به مقدار قابل توجهی استرس اکسیداتیو یا آسیب سلولی را کاهش داده و خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط مانند آلزایمر را کاهش می‌دهند.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 11 - خواص سیر - عادات غذایی
مطالعات، آلیسین موجود در سیر را برای محافظت در برابر زوال شناختی مفید می‌دانند.

خواص سیر برای افزایش طول عمر

سیر با تاثیر مثبت بر روی عوامل خطر مهم مانند فشار خون، می‌تواند برای افزایش طول عمر مفید باشد. در یک مطالعه سالمندانی که حداقل به صورت هفتگی سیر مصرف می‌کردند نسبت به کسانی که کمتر از یک بار در هفته از آن استفاده می‌کردند، عمر طولانی‌تری داشتند.

این واقعیت که سیر می‌تواند به دفاع از بدن در برابر بیماری‌های مهم عفونی کمک کند بسیار مهم است. زیرا این بیماری‌ها از علل شایع مرگ و میر در افراد مسن یا افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند می‌شود.

 بهبود سطح کلسترول

سیر سطح کلسترول را بهبود بخشیده و به کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. مطالعات نشان داده که سیر می‌تواند کلسترول بد یا ال دی ال را کاهش دهد. توصیه می‌شود که افراد مبتلا به کلسترول بالا، سیر بیشتری مصرف کنند. نکته دیگر آنکه تحقیقات نشان داده که سیر روی کلسترول خوب یا HDL و تری گلیسیرید تاثیری ندارد.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 13 - خواص سیر - عادات غذایی
مصرف سیر و مکمل‌های سیر به مدت بیشتر از دو ماه می‌تواند LDL را تا ۱۰ درصد کاهش دهد.

بهبود عملکرد ورزشی

سیر ممکن است عملکرد ورزشی شما را بهبود بخشد. تمدن‌های باستان از سیر برای کاهش خستگی و بهبود ظرفیت کاری کارگران استفاده می‌کردند. ورزشکاران المپیک در یونان باستان برای بهبود عملکرد خود سیر مصرف می‌کردند.

سیر استرس اکسیداتیو مرتبط با ورزش و آسیب عضلانی را نیز کاهش می‌دهد. مکمل‌های سیر همچنین ظرفیت اکسیژن را در طول ورزش افزایش می‌دهند.

خواص سیر برای لاغری

تحقیقات نشان داده که مصرف سیر برای لاغری هم مفید است چرا که می‌تواند با کاهش سطح کلسترول، چربی بدن را کاهش داده و از تشکیل سلول‌های چربی سفید که باعث افزایش وزن بدن می‌شود، جلوگیری کند.

سیر با افزایش چربی‌سوزی و افزایش سطح انرژی می‌تواند باعث کالری‌سوزی شده و به پیشگیری از چاقی و اضافه وزن کمک کند. مصرف سیر در کنار یک رژیم غذایی متعادل و اصولی و در کنار تمرینات ورزشی می‌تواند برای کاهش وزن مفید باشد.

campaign

رژیم دکتر کرمانی تنها رژیمیه که حسرت هیچ غذایی رو به دلت نمی‌ذاره کافیـه همیـن الان تصمیم بگیری که می‌خـوای وزنت رو کم کنی و به اون اندامی که همیشه آرزوش رو داشتی برسی! از همین لحظه ما کنارتیم تا باهم به هدفت برسیم.

مطالعات بر روی کارمندان کارخانه باتری خودرو که بیش از حد در معرض سرب قرار داشتند نشان داد که سیر سطح سرب را در خون آنها تا ۱۹ درصد کاهش می‌دهد.

علاوه بر این، سیر بسیاری از علائم بالینی سمیت از جمله سردرد و فشار خون بالا را نیز کاهش می‌دهد. مصرف سه دوز سیر در روز حتی از داروی D_Penicillamine در کاهش علائم مسومیت، عملکرد بهتری دارد.

بهبود سلامت استخوان‌ها

چندین مطالعه اثرات مفید سیر بر سلامت استخوان به ویژه در زنان پس از یائسگی را نشان داده‌اند. سیر با کاهش استرس اکسیداتیو که منجر به پوکی استخوان می‌شود به بهبود سلامت استخوان‌ها کمک می‌کند. مطالعه دیگری مصرف ۱۲ هفته مکمل سیر به میزان یک گرم در روز را باعث کاهش درد در زنان مبتلا به آرتروز زانو دانست.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 19 - خواص سیر - عادات غذایی
سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به افزایش تولید اسپرم کمک می‌کند.

افزایش باروری مردان

سیر برای مردان نیز مفید است. مصرف سیر با افزایش جریان خون ممکن است به تقویت باروری در مردان کمک کند. تحقیقات نشان داده است که سیر به دلیل خواص آنتی اکسیدانی خود به افزایش تولید اسپرم و افزایش سطح تسترون کمک می‌کند. همچنین عصاره سیر کهنه می‌تواند از تغییرات در تولید اسپرم و سطح تستوسترون ناشی از شیمی‌درمانی محافظت کند.

مفید برای سلامت روده

طبق تحقیقات، خواص سیر تازه می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به سرطان روده کمک کند. بر اساس این مطالعات زنانی که سیر را به طور منظم همراه با سبزیجات و میوه‌های دیگر می‌خوردند ۳۵ درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ بودند.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 21 - خواص سیر - عادات غذایی
فواید سیر برای سلامت روده‌ها موثر است.

خاصیت آنتی بیوتیکی

سیر حاوی آلیسین است که یک آنتی بیوتیک فعال زیستی می‌باشد. آلیسین می‌تواند به مبارزه با عفونت‌ها و بیماری‌ها کمک کند. به همین دلیل عصاره سیر، رشد عناصر قارچی، عناصر تک یاخته، عفونت‌های ویروسی و باکتری‌های متعدد مخصوصا سالمونلا را سرکوب می‌کند. اعتقاد بر این است که آلیسین یک جایگزین مناسب آنتی بیوتیک می‌باشد.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 23 - خواص سیر - عادات غذایی
سیر در صورت استفاده همراه با آنتی بیوتیک‌های تجویزی معمولی نیز می‌تواند کمک‌کننده باشد.

سم‌زدایی بدن

خوردن سیر به سم‌زدایی فلزات سنگین در بدن کمک می‌کند. در دوزهای بالا ترکیبات گوگرد موجود در سیر از آسیب اندام‌های ناشی از سمیت فلزات سنگین پیشگیری می‌کند.

خواص سیر برای کبد

مصرف سیر به پیشگیری از التهاب کبد کمک می‌کند. سیر منبع بسیار خوبی از ویتامین B6 می‌باشد. این ویتامین با کاهش سطح هوموسیستئین در بدن باعث پیشگیری از التهاب کبد و ابتلا به هپاتیت و یرقان می‌شود. همچنین وجود ترکیبات مفید مانند آلین، آرژنین، سلنیوم و ویتامین‌های C و B6 در سیر به محافظت از کبد کمک فراوانی می‌کند.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 25 - خواص سیر - عادات غذایی
مصرف سیر برای کاهش التهاب کبد مفید است.

طبع سیر

طبع سیر در طب سنتی گرم و خشک می باشد. حرارت سیر به حرارت طبیعی بدن ما نزدیک بوده و در صورت مصرف آن به میزان متناسب و با توجه به مزاج هر فرد می‌تواند به حفظ سلامتی کمک فراوانی کند. سیر تازه همچنین مقداری رطوبت دارد و به همین دلیل خاصیت سیر تازه بیشتر از سیر کهنه می باشد.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 27 - خواص سیر - عادات غذایی
طبع سیر گرم و خشک است.

مصلح سیر

بهتر است در کنار مصرف سیر از مصحات آن نیز استفاده شود. از جمله مصحات سیر به سرکه، گشنیز (یا دمنوش گشنیز)، رب انار، کره و سکنجبین می‌توان اشاره کرد. استفاده از این مصلح‌ها می‌تواند باعث افزوده شدن خواص مختلفی نیز به این ماده غذایی مفید شود.

عوارض جانبی سیر

علاوه بر تمام خواصی که سیر دارد ممکن است دارای مضراتی نیز باشد. از جمله این مضرات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

بوی بد دهان: سیر دارای عوارضی مانند بوی بد دهان می‌باشد، که بعضی از افراد به آن حساسیت دارند.

تاثیر بر لخته شدن خون: سیر می‌تواند بر توانایی لخته شدن خون تاثیر بگذارد. اگر اختلال خونریزی دارید یا از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنید، قبل از افزایش مصرف سیر، با پزشک خود مشورت کنید.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 29 - خواص سیر - عادات غذایی
سیر موجب رقیق شدن خون می‌شود و با داروی رقیق‌کننده خون تداخل دارد.

مصرف سیر برای چه افرادی مضر است؟

اگرچه سیر یک افزودنی سالم به یک رژیم غذایی متعادل است، اما خوردن بیش از حد آن ممکن است برای برخی از افراد مضر باشد. از جمله این افراد به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

افرادی که از داروهای رقیق کننده خون استفاده می‌کنند

یکی از جدی‌ترین عوارض مصرف زیاد سیر، افزایش خطر خونریزی است. این موضوع برای افرادی که از داروهای رقیق‌کننده خون استفاده می‌کنند یا تحت عمل جراحی قرار دارند بسیار مهم است. سیر دارای خاصیت ترومبوتیک بوده و ممکن است از تشکیل لخته‌های خون جلوگیری کند.

خواص سیر برای سلامتی – چه کسانی نباید سیر بخورند؟ - 31 - خواص سیر - عادات غذایی
اگر بیماری خاصی دارید قبل از اضافه کردن سیر به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنید.

افراد دچار عدم تحمل فروکتان

سیر مانند پیاز، تره فرنگی و مارچوبه سرشار از فروکتان است. این نوع کربوهیدرات در بعضی از افراد باعث ایجاد نفخ و گاز و درد معده می‌شود. در واقع وقتی افرادی که دچار عدم تحمل فروکتان هستند غذای با فرکتان بالا می‌خورند، این ماده به طور کامل در روده کوچک جذب نشده و تخمیر می‌شود. این مسئله باعث ایجاد مشکلات گوارشی می‌شود.

آنچه از مقاله خواص سیر آموختیم:

طبق تحقیقات انجام شده بیشتر خواص سیر برای سلامتی را به تشکیل ترکیبات گوگردی هنگام خرد کردن، له کردن یا جویدن یک حبه سیر نسبت داده‌اند. سیر یک ماده غذایی مفید است که می‌توانید از آن به راحتی در رژیم لاغری و برنامه غذایی خود استفاده کنید. از جمله خواص سیر می‌توان به مفید بودن برای قلب و عروق، کاهش وزن، افزایش سیستم ایمنی بدن، بهبود سطح کلسترول، پیشگیری از آلزایمر و … نام برد.

منابع:

5 از 5
    به اشتراک بگذارید
نظرات

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

نظرات شما
- 1402/10/26

سلام من صبح ناشتا دوحبه سیر درست میخورم آیا مفیده برام؟

کارشناس به اندام 1402/10/27

سلام ناشتا میل نکنید میتونه حساسیت ایجاد کنه

اسداله امرایی 1401/10/06

بنده تاکنون براساس گفته ها ومطالب که خوانده ام که سیرجوانه زده حالت سمی بخود می‌گیرد اما تحقیقات به نظرم مطمئن تراست

هلاکو 1401/08/15

یک سایت میگه سیر جوانه‌زده سبز شده سمیه درست زیرش یکی دیگه میگه عالیه !!!!! آدم دیوونه میشه اول خوب تحقیق کنین وبعد مطلب درست و چاپ کنین

کارشناس به اندام 1401/08/16

سلام وقت بخیر . سیری که جوانه زده حاوی ترکیبات آنتی‌اکسیدانی بیشتری نسبت به سیر تازه است.

آذرخش 1400/10/18

درمورد سیر جوانه زده خوب و جامع پاسخ داد سپاس

سارا 1399/11/05

سلام من سير را در اب قرار دادم تا جوانة بزند ايا اين جوانة مفيد است

کارشناس به اندام 1399/11/19

دوست عزیز، جوانه سیر خواص آنتی اکسیدانی سیر رو افزایش میده و بسیار مفیده.

باران 1399/08/28

خیلی خوب بود

امیره 1399/03/02

با سلام ....خسته نباشید ممنون از مطالب مفید شما .....سؤال داشتم... من سیر را در روغن نگهداری کردم اما دیدم بعضی از حبه های سیر سبز رنگ شدند ....آیا قابل مصرف هستند یا خیر؟

کارشناس به اندام 1399/03/17

امیره عزیز، جوانه سیر و پیاز سمی هست و لازمه از مصرف اون به شدت بپرهیزید.

نیری 1399/01/28

سلام. سپاسگزارم از شما.... خیلی مفید بود. کاش در جامعه و رسانه‌ها درباره سیر و خواص ارزشمند آن بیشتر مانور داده شود.🌺

سعیدی 1398/11/25

خیلی سپاسگزارم از اطلاعاتی که دادید من چندسال است صبح ناشتا کمی سیر بادولیوان آب میخورم نزدیک بهارسیرهای سبزکرده برام معضلی بود

کارشناس به اندام 1398/11/26

خوشحالیم که مطالب مفید براتون واقع شده

سارا 1398/11/05

از شما بی نهایت ممنونم. برای من همیشه سوال بود که میشه سیر جوانه زده را خورد یا نه.

کارشناس به اندام 1398/11/06

خوشحالیم از اینکه مطالب براتون مفید واقع شده

آینده 1398/04/05

چرا سیر ترشی منم جوانه زده چیکار کنم

خ رودباری 1397/11/20

سلام میشه جوانه زدن سیر به مدت 5 روز را بیشتر توضیح دهید ؟

کارشناس به اندام 1397/11/21

یعنی 5 روز بعد از اولین جوانه ای که زد

بی نام 1397/10/25

سلام ما تقریبأ یکی دوماهه سیر خریدیم و جوانه زده ، میخوام سیر ترشی درست کنم ، اشکال نداره مصرف کنیم ؟

کارشناس به اندام 1397/10/25

نه مشکلی نداره میتونید استفاده کنید

فاطمه 1397/10/23

سلام، واقعا تکلیف چیه؟ سیر جوانه زده مضر هست یا نه؟

لیلا 1396/10/28

به جز این یدونه مطلب، تو کل اینترنت نوشته که سیر سبز شده سمی، حالا چیکار کنیم؟؟ بخوریم یا نخوریم؟؟